Przeczytaj
Zagadnienia w filozofii św. Augustyna
Aby dowiedzieć się więcej na temat św. Augustyna, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Słownik filozoficzny. Aureliusz Augustyn. Część pierwsza: pierwsze spotkanieSłownik filozoficzny. Aureliusz Augustyn. Część pierwsza: pierwsze spotkanie
Neoplatonizm św. AugustynaNeoplatonizm św. Augustyna
Platon. Część druga: poznaniePlaton. Część druga: poznanie
Zagadnienia epistemologiczne
W kwestiach dotyczących poznania, Augustyn podążał za Platonem. Poznanie zmysłowe uważał za niepewne: dostarczające wiedzy nie o samych rzeczach, tylko o towarzyszących im zmiennych zjawiskach. Na podstawie tych zjawisk można uzyskać wiedzę o świecie zewnętrznym, jednak prawdziwe przeznaczenie człowieka polega na analizowaniu jego świata wewnętrznego.
Dusza ludzka poznająca BogaNie wychodź na świat, wróć do siebie samego. We wnętrzu człowieka mieszka prawda.
Świat zewnętrzny może zwodzić, nic nie jest w nim pewne, człowiek we wszystkim może się pomylić i we wszystko zwątpić. Z wyjątkiem świadomości samego wątpienia. Augustyn konkludował: mylę się, wątpię, czyli myślę. To, że myślę, jest pewne. Myślenie to aktywność wewnętrznego, duchowego świata człowieka i w nim należy poszukiwać prawdy.
O porządkuPoznanie rozumu zakłócone przez doznania zmysłowe
Rozum – to ruch myśli, dzięki któremu możemy rozróżniać i wiązać ze sobą rzeczy, które poznajemy. Bardzo rzadko zdarza się, żeby ludzie szli za tym przewodnikiem prowadzącym do poznania Boga i duszy, które jest w nas i wszędzie, a to z tego powodu, że trudno jest zagłębić się w sobie komuś, kto zaszedł daleko w sprawach związanych z doznaniami zmysłów.
Filozofia, zdaniem Augustyna, powinna ograniczyć się do poznania prawd wiecznych i niezmiennych, odpowiedników platońskich idei, które istnieją w umyśle Boga. Wszelkie byty są urzeczywistnieniem i obrazem Bożych idei. Człowiek, posługując się swoim rozumem, angażując wolę i uczucia, może poznać w akcie „widzenia intelektualnego” wieczne prawdy, ale jedynie za przyzwoleniem samego Boga. Dokonuje się to na drodze oświecenia (łac. illuminatio) ludzkiego rozumu. Można je przyrównać do działania światła słonecznego: człowiek posiada wzrok, ale dostrzec przedmioty może dopiero wtedy, gdy zostaną one oświetlone. Źródłem światła jest Bóg, który zsyła na człowieka łaskęłaskę. Odpowiednio przygotowany człowiek, i to w sensie raczej moralnym niż intelektualnym, poznaje rozumem prawdy, choć samo poznanie ma bardziej charakter intuicyjny. Teoria ta nosiła nazwę iluminizmuiluminizmu. Stanowi ona podstawę chrześcijańskiego mistycyzmu, który kładzie nacisk na kontemplację i łaskę oraz równoczesną aktywność rozumu i serca.
Zagadnienia ontologiczne i kosmologiczne
Bóg
Najważniejsze miejsce w filozofii Augustyna zajmuje Bóg, który jest wiecznym i niezmiennym Bytem, źródłem dobra, prawdy i piękna, przyczyną i celem wszelkiego bytu, jak też ludzkiego poznania. Była to zatem filozofia teocentrycznateocentryczna. Według Augustyna świat stworzony był urzeczywistnieniem idei istniejących w umyśle Boga, ale materia świata i życie zostały stworzone przez Boga z niczego (łac. creatio ex nihilo). Bóg nie tylko stworzył świat z niczego, ale cały czas podtrzymuje go w istnieniu. Teoria ta nosząca nazwę kreacjonizmukreacjonizmu jest zasadniczo odmienna od poglądów starożytnych filozofów greckich, którzy zawsze poszukiwali pierwotnej materii istniejącej przed powstaniem świata.
Zło
Gnostycy i manichejczycy, których wyznawcą był przez pewien czas Augustyn, pytali skąd pochodzi zło i odpowiadali, że obok Boga odpowiedzialnego za dobro musi istnieć także Bóg zła. Augustyn nie zgadzał się na taki pogląd. Usprawiedliwiał Boga ze zła panującego w świecie. Uważał, że źródło zła nie tkwi w świecie, lecz w człowieku i jest rezultatem grzechu Adama. Zło jest wyborem wolnych istot i polega na sprzeciwieniu się woli Boga. Daje się zatem wytłumaczyć jako brak dobra i jako takie istnieje ono w świecie. Bóg powołał do istnienia świat najlepszy z możliwych, w którym jest obecne maksymalne dobro i poszanowanie wolności ludzkiej. Oznaczało to jednak dopuszczenie możliwości zła.
Podręcznik dla Wawrzyńca, czyli o wierze, nadziei i miłościZło brakiem dobra
Cóż zaś innego złem nazywamy, jeśli nie brak dobra? Albowiem choroby lub rany niczym nie są dla ciała istot żyjących jak tylko brakiem zdrowia. A gdy zastosujemy leczenie, tedy nie dążymy do tego, by owe zła w ciele obecne, to jest choroby i rany, odeszły stąd, a były gdzie indziej, lecz po prostu do tego, aby przestały być. Albowiem rana lub choroba nie jest wcale substancją, lecz cielesnej substancji błędem, podczas gdy ciało jest właściwą substancją, w istocie czymś dobrym, którego przypadłościami są owe zła, to jest braki tego dobra, zwanego zdrowiem. Tak też i w umysłach pozbawieniem naturalnych dóbr są zachodzące błędy, które po wyleczeniu gdzie indziej się nie przenoszą, te, jakie tam były, nie będą nigdzie, skoro nie będą tam, gdzie jest zdrowie.
Czas
W XI księdze Wyznań Augustyn dokonuje analizy czasu jako doświadczenia psychicznego i subiektywnego. Augustyn odkrył czas subiektywny, pojawiający się w ludzkiej świadomości. Wewnętrzna świadomość czasu jest w istocie doświadczaniem teraźniejszości nastawionej na postrzeganie zjawisk aktualnych, ale także na, z jednej strony, wydobywane dzięki pamięci obrazy przeszłości, a z drugiej – projektowane przez oczekiwanie obrazy przyszłości. Człowiek w ujęciu Augustyna jest istotą świadomą upływu czasu a równocześnie poszukującą tego, co nieprzemijające i wieczne, zwróconą ku temu, co przed nim, czyli zapatrzoną w wieczność.
Zagadnienia etyczne
Celem wszelkich ludzkich dążeń, zdaniem Augustyna, jest szczęście. Staje się ono możliwe do osiągnięcia tylko wtedy, gdy człowiek odnajdzie Boga i ku Niemu skieruje swoje pragnienia. Poznanie Boga jest aktem wiary – bierze w nim udział nie tylko rozum, ale przede wszystkim serce, czyli uczucia. Najważniejszym pojęciem w etyce uczynił Augustyn miłość skierowaną ku Bogu i będącą odpowiedzią na miłość, jaką Bóg darzy człowieka. Miłość to najbardziej podstawowe prawo i zadanie moralne człowieka. Prawdziwa miłość jest warunkiem życia moralnego. Istnieje też miłość zła, egoistyczna, która została ukierunkowana na siebie i na poszukiwanie przyjemności w dobrach świata doczesnego.
Augustyn twierdził, że wola ludzka i ludzkie działanie nie są wystarczające, by doznać zbawienia. Uważał, że do osiągnięcia zbawienia jest niezbędna łaska Boga, co uzależniało człowieka całkowicie od woli Stwórcy. Według Augustyna, brak pojednania człowieka z Bogiem jest wynikiem nieznanych Bożych wyroków. Taki tok myślenia doprowadził Augustyna do koncepcji predestynacjipredestynacji; Bóg bowiem, znający przyszłość, z góry musiał przesądzić, kogo obdarzyć łaską, a kogo nie. A zatem społeczność ludzka z woli Boga została podzielona na dwie grupy: zbawionych i potępionych.
Zagadnienia antropologiczne i historiozoficzne
Augustyn definiował człowieka jako związek duszy z ciałem, w którym to dusza posługuje się ciałem. Nieśmiertelna i niematerialna dusza dominuje nad ciałem i na obraz Trójcy Świętej stanowi jedność trzech elementów: świadomości albo pamięci, rozumu oraz woli. Jedynie dusza poznaje prawdziwie Boga, natomiast ciało i zmysły, łatwo podatne na zwodnicze uroki materialnego świata, zakłócają to poznanie.
Podział ludzi na zbawionych i potępionych znajduje odzwierciedlenie w Augustyńskiej historiozofiihistoriozofii, czyli filozofii historii. Obdarzeni łaską, a więc przeznaczeni do zbawienia, przynależą do społeczności Bożej (civitas Dei), w której panuje miłość ukierunkowana na Boga. Pozbawieni łaski, a więc wydani na potępienie, tworzą społeczność ziemską (civitas terrena), podległą szatanowi, w której panuje niszczycielski egoizm i nieprawość. Historia ludzkości sprowadza się do walki między tymi dwiema społecznościami, zaś pojedynczy człowiek znajduje się w oku tego odwiecznego konfliktu między dobrem a złem. Czyniąc użytek ze swej woli, musi dokonać wyboru, po której ze stron chce się opowiedzieć.
Słownik
(łac. illuminatio – oświetlenie, wyjaśnienie) pogląd uznający, że poznanie prawd wiecznych, niedostępnych dla poznania zmysłowego, możliwe jest tylko dzięki oświeceniu umysłu ludzkiego przez Boga, czyli przy działaniu łaski Bożej
nadnaturalny dar udzielany bezinteresownie przez Boga człowiekowi, niezbędny do jego zbawienia, które jest niemożliwe do osiągnięcia o własnych siłach ze względu na grzech pierworodny
(gr. theos – bóg, łac. centrum – środek) pogląd uznający Boga/bogów za przyczynę i cel istnienia wszystkich bytów, za byt/byty zewnętrzne wobec wszechświata, działające stale, wzywające do życia duchowego, w związanym z tym stanowiskiem podejściem etycznym, bóg jest utożsamiany z najwyższą wartością
(łac. creatio – tworzenie) koncepcja głosząca, że świat i człowiek zostali stworzeni w wolnym i celowym akcie przez Boga
(łac. predestinatio – przeznaczenie) religijna koncepcja przeznaczenia człowieka, według której losy człowieka z góry są określone przez Boga
(gr. historia – badanie, informacja; sophia – mądrość) filozofia historii; refleksje dotyczące procesów dziejowych i sensu historii