Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Koncepcja monizmu ontologicznego

Monizm ontologicznymonizm ontologicznyMonizm ontologiczny jest przekonaniem filozoficznym, że wszystko, co istnieje, jest zasadniczo tej samej natury i stanowi element i przejaw jednego rodzaju bytu. W związku z tym w świecie mamy do czynienia tylko z jednym rodzajem istnienia, w którym przejawia się wszystko to, co nas otacza. Jako pierwsi przekonanie takie głosili eleaci – uczniowie Parmenidesa z Elei (ok. 540–470 p.n.e.). W odróżnieniu od poprzedników nie pytali oni o to, z czego składa się, wywodzi lub przez co jest rządzone to, co istnieje, ale czym jest to, co jest. Inaczej także niż Heraklit czy Empedokles sądzili oni o bycie, że nie jest ani zmienny, ani różnorodny, ale jeden, stały i jednorodny. Najsłynniejszy zachowany fragment dzieła Parmenidesa zawiera tę tezę sformułowaną w sposób, który stanowi nie tylko podstawową tezę ontologii naturalistycznejnaturalizm ontologicznyontologii naturalistycznej, ale także podstawę logiki (prawo tożsamości) i dyrektywę epistemologii empirystycznej (poznanie dotyczy obserwacji tego, co istnieje). Parmenides mówi, że byt jest jeden i jednolity, nieskończony w czasie i przestrzeni – tylko ten, który jest poznawalny zmysłowo i pojmowalny myślowo – a wszystko inne jest niebytem, czyli nie istnieje. Przekonywał on:

Parmenides O prawdzie i mniemaniu

A zatem powiem ci, a ty wysłuchawszy przekaż dalej me słowo o dwu drogach dociekań, jakie jedynie dają się pomyśleć. Pierwsza dochodzi tego, co jest i nie może nie być – wskazuje ją przekonanie idące za prawdą, druga zaś dochodzi tego, co nie jest i być nie może. […] Niemożliwe, abyś poznał to, co nie jest, albo coś o tym powiedział. Albowiem myśleć coś i to, że ono jest – jest tym samym.
Należy zatem mówić i myśleć, że byt [to on] jest, bo jest to, co jest, nie zaś to, co nie jest. […]
Pozostaje jedynie droga wiodąca ku temu, co jest. Na drodze tej jest bardzo wiele znaków, że byt nie jest stworzony ani zniszczalny, że jest jeden, jednolity i nieograniczony, ani „był”, ani „będzie”, ale jest w całości swej czymś jednym i ciągłym.

1 Źródło: Parmenides, O prawdzie i mniemaniu, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. Włodzimierz Wypych, Warszawa 1988, s. 14.

Monizm materialistyczny

R1eAWA7cH7kxw1
Rafael Santi, Szkoła ateńska (1509), fragment przedstawiający Parmenidesa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

To, co istniało dla Parmenidesa, miało charakter poznawalny zmysłowo. To bowiem, co istnieje, to natura – otaczający nas świat. Wszystko, co nie należy do tego świata, to złudzenia, urojenia, fantazje – nie da się ich poznać, można powiedzieć i pomyśleć o nich wszystko. Koń od pegaza różni się tym, że ten pierwszy istnieje, jest poznawalny zmysłowo i gdy o nim prawdziwie myślimy, to mamy na myśli nie co innego, tylko to właśnie zwierzę, którego właściwości dają się zaobserwować w świecie. O pegazie można zaś stwierdzić wszystko, wypowiedzieć każdą niedorzeczność i myśleć cokolwiek – że ma parę skrzydeł lub dwie pary, bo nie da się go z żadnym bytem zestawić – pegaz po prostu nie istnieje. Jak jednak istnieje natura? Co sprawia, że ma ona jednolity charakter? Co przesądza o jej jedności i ciągłości? Na te pytania odpowiedzieli starożytni greccy materialiści filozoficzni, twórcy ontologii naturalistycznej i zarazem materialistycznego monizmumonizm materialistyczny (naturalistyczny)materialistycznego monizmu. Twierdzili oni, że świat jest jeden i tylko ten, który nas otacza. Istnieje tylko natura, a ta przejawia się zmysłowo. Jej struktura jest właściwa dla wszystkich jej elementów – ożywionych i nieożywionych, fizycznych i psychicznych. Jest nią budowa cząstkowa, atomowa. Cała materia, z której składa się wszechświat, twierdzili atomiściatomizmatomiści, składa się z atomów. Twórcą tego poglądu był – wedle jego ucznia Demokryta (ok. 460–360 p.n.e.) – Leucyp, ale to dopiero Demokryt sformułował teorię w pełnym kształcie.

RxyBArxhDWSYo1
Współczesny model budowy atomu.
Źródło: SVG by Indolences, 14.02.2007 r., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Filozof ten twierdził, że świat składa się z nieskończonej materii, a ta z niepodzielnych cząstek – atomów. Istnieje tylko to, co składa się z atomów. Jeśli nie ma atomowej budowy, nie jest materialne, a więc nie istnieje. Atomy nie różnią się jakością, ale kształtem, położeniem i porządkiem. Są w stałym ruchu, dlatego powodują zmienność w przyrodzie. Znajdują się w próżni, która w ten sposób wypełnia materię i jest jej częścią (istnieje zatem – jest bytem w rozumieniu Parmenidesa, choć Demokryt nazywał ją niebytem). Materia pozornie różni się w ten sposób od bytu Parmenidesa, który mówił o tym, że byt jest ciągły. Dla atomistów materia oznaczała jednak próżnię wraz z wypełniającymi ją atomami, a więc w całości była ciągła. Także tylko pozornie atomiści różnili się od eleatów przekonaniem o różnorodności świata. Różnorodność natury, wynikająca wedle Demokryta z ilościowych (a nie – jakościowych) różnic między atomami lub z różnic w ich ruchu, położeniu lub układzie, była więc tylko pozorna. Całość bowiem ostatecznie jest jedna – wszystko, co zajmuje przestrzeń (próżnia z wypełniającymi ją atomami) i istnieje w czasie. Taki byt nazywamy materialnym (lub empirycznym). To byt jednolity, jeden, poznawalny zmysłami, pojmowalny umysłem i taki, o którym można formułować na podstawie doświadczenia zmysłowego sensowne sądy – prawdziwe lub fałszywe – zgodne lub niezgodne z rzeczywistością. Przekonanie, że istnieje tylko taki byt, a wszystko inne jest niebytem – iluzją, fikcją lub wyobrażeniem – istnieje do dziś i jest nazywane naturalizmem ontologicznym. Starożytny historyk filozofii Diogenes Laertios tak opisywał poglądy Demokryta:

Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Początkiem wszechrzeczy są atomy i próżnia. Wszystko inne jest tylko mniemaniem. Istnieje nieskończenie wiele światów, które rodzą się i giną. Nic nie może powstać z niebytu ani w niebyt się obrócić. Atomy są nieskończone pod względem wielkości i ilości, a poruszają się we wszechświecie ruchem wirowym; w ten sposób powstają wszystkie ciała złożone, jak ogień, woda, powietrze, ziemia; albowiem i one są konglomeratami określnych atomów. Atomy dzięki swej masywności nie podlegają jakiemukolwiek oddziaływaniu i są niezmienne. Słońce i Księżyc składają się z atomów gładkich i okrągłych, podobnie jak dusza. Dusza jest tym samym, co umysł. […] Jakości mają istnienie tylko umowne, rzeczywiście istnieją tylko atomy i próżnia.

2 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. W. Olszewski, Warszawa 1988, s. 16.

Monizm panteistyczny

RF7SUPK0yDOAg1
Ta ogarniająca rzeczywistość sfera bytowa nie objawia się empirycznie, ale jest równie realnie istniejąca, co sfera fizyczna i stanowi nierozerwalny z materią aspekt istnienia natury.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Inną postacią monizmu jest monizm panteistycznymonizm panteistycznymonizm panteistyczny. W odróżnieniu od monizmu materialistycznego uznaje on, że w świecie istnieje poza przyrodą pierwiastek duchowy, rozumny, ale istnieje on immanentnie w świecie. Nie jest osobną formą bytu, lecz przenika materię – stanowi z nią jedność. Nie jest w związku z tym poznawalny zmysłami, tylko rozumem. Monizm ten zatem przyjmował, że wszystko, co istnieje, jest materialne, poznawalne zmysłami, ale mieści się w nim także ukryta rzeczywistość: prawa natury, rozum świata, a nawet Bóg.

Najstarszy pogląd tego rodzaju znajdujemy w pismach starożytnych stoików. W rzeczywistości otaczającego nas świata doszukiwali się oni rozumu przenikającego wszechświat i kierującego nim. Cała natura była zatem w ich przekonaniu rozumna, wypełniona ukrytymi koniecznościami mieszczących się w niej praw. Konieczności te określali – za tradycją grecką – mianem fatum (przeznaczenia). Marek Aureliusz pisał:

Marek Aureliusz Rozmyślania

Wszystko jest nawzajem powiązane, a węzeł to święty. A zgoła nic nie ma, co by nawzajem sobie było obce. Ułożone to bowiem zostało we wspólny ład i współtworzy porządek w porządku tego samego świata. Jeden bowiem jest świat, a składa się nań wszystko, i bóg jeden we wszystkim, i jedna istota, i jedno prawo, jeden rozum wspólny dla wszystkich stworzeń rozumnych i prawda jedna. I jeden wreszcie ideał doskonałości stworzeń o wspólnym pochodzeniu i wspólnym rozumie.

ma Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. M. Reiter, Warszawa 1988, s. 68.

Podobne przekonania do stoików głosił w czasach nowożytnych Baruch Spinoza (1632–1677). Nie wierzył on w istnienie żadnego transcendentnego (pozaempirycznego, ponadmaterialnego) świata, ale uznawał, że cały doskonały, boski porządek rzeczy mieści się w świecie materialnym, w przyrodzie. Istniejący świat to jedność ducha i materii. Zatem byt absolutny – tożsamy w tym ujęciu z judeochrześcijańskim Bogiem – nie jest niczym innym, jak tylko zawartymi w przyrodzie prawami świata – prawami natury. Kierują one światem, ale nie wykraczają poza jego naturalny porządek. Pisał Spinoza:

Baruch Spinoza Traktat teologiczno-polityczny

Gdyby więc zdarzyło się coś w naturze, co by się sprzeciwiało jej prawom powszechnym, to jednocześnie sprzeciwiałoby się koniecznie woli, rozumowi i naturze boskiej. Gdyby zaś ktoś przypuścił, że Bóg czyni coś wbrew prawom natury, to byłby zmuszony przyjąć zarazem, że Bóg działa przeciwko swej naturze, co jest w najwyższym stopniu niedorzeczne. Można by to łatwo wykazać także stąd, że moc natury jest samą mocą i siłą boską, moc boska zaś jest właściwie treścią Boga. […] A więc w naturze nie zachodzi nic takiego, co by się sprzeciwiało jej prawom powszechnym, ani też nic takiego, co by się z nimi nie zgadzało lub z nich nie wynikało.

3 Źródło: Baruch Spinoza, Traktat teologiczno-polityczny, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1988, s. 162–163.

Słownik

atomizm
atomizm

(gr. atomos – niepodzielny) przekonanie, że byt składa się z niepodzielnych cząstek – atomów

monizm materialistyczny (naturalistyczny)
monizm materialistyczny (naturalistyczny)

(gr. monos – jedyny; łac. materia – tworzywo; łac. naturalis – naturalny, odnoszący się do natury) przekonanie, że istnieje tylko natura – to, co materialne i empiryczne (istnieje w przestrzeni i czasie i daje się poznać zmysłami)

monizm ontologiczny
monizm ontologiczny

(gr. monos – jedyny; to on – byt) przekonanie, że wszystko, co istnieje, jest jednym rodzajem bytu

monizm panteistyczny
monizm panteistyczny

(gr. monos – jedyny; gr. pan – wszystko + theos – bóg) przekonanie, że natura – to, co materialne i empiryczne – zawiera ukryty porządek świata – rozum świata, prawa natury, boską doskonałość świata

naturalizm ontologiczny
naturalizm ontologiczny

(łac. natura – przyroda) pogląd, który uznaje, że istnieje tylko rzeczywistość przyrodnicza (empiryczna) – dostępna zmysłom rzeczywistość materialna