Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Znienawidzeni celebryci

Walki gladiatorówgladiatorgladiatorów wywoływały sprzeczne uczucia u starożytnych Rzymian. Pojedynki te miały swój początek w etruskich rytuałach związanych z ceremoniami pogrzebowymi, ale stanowiły w tych czasach raczej sporadyczne i elitarne wydarzenia. Z czasem wielkie widowiska, często z udziałem egzotycznych zwierząt, oraz emocje związane z oglądaniem rywalizacji stały się dostępne dla wszystkich bez względu na pochodzenie.

Rvp9MlEKk6muJ
Dekoracja grobowca etruskiego w Paestum. Wymień elementy uzbrojenia walczących.
Źródło: Marcus Cyron, Paestum Museum/Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Walczący podczas nich gladiatorzy albo szybko stawali się popularnymi bohaterami, albo – pokonani – umierali zhańbieni. Musieli zdobyć popularność, uznanie za swoje męstwo lub przynajmniej wzbudzić pozytywne emocje publiczności. Pojedynek mógł się zakończyć wygraną, przegraną albo remisem, co powodowało, że publiczność nie zawsze podejmowała decyzję o losie pokonanego. W przypadku porażki widownia mogła go ocalić lub skazać na śmierć. Szacunkowo co dziesiąty gladiator ginął w trakcie występu. Jednocześnie określenie „gladiator” było stosowane przez Rzymian jako najgorsza obelga.

RPBQ0HZDSB9O0
Jean-Léon Gérôme, Pollice verso (Odwrócony kciuk), 1872 r. Nie jest pewne, czy utrwalony w ikonografii skierowany w dół kciuk był symbolem skazania na śmierć w czasie walk gladiatorów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Walki toczono według określonych zasad i rytuałów (pilnował tego sędzia), podczas igrzysk lub widowisk sponsorowanych przez cesarzy i najbogatszych Rzymian. To w czasie tych ostatnich walczono przeważnie „na śmierć i życie” – kwoty płacone właścicielowi szkoły gladiatorów były dużo wyższe niż koszty szkolenia i utrzymania gladiatora. Finał igrzysk przybierał postać krwawych walk, często z udziałem skazańców, którzy nie byli gladiatorami. Do starcia wystawiano zawodników o różnym uzbrojeniu - wyposażonych w hełm, tarcze, miecz, sztylet, sieć albo harpun oraz odmiennych stylach walki - pieszo, konno, na rydwanach. Wojownicy ubrani byli w przepaski na biodrach, wyjątkowo w tuniki. Kiedy odbywały się rekonstrukcje pojedynków z historii, dbano przy tym o szczegóły – uczestnicy dostawali ubiór i uzbrojenie z dawniejszych czasów.

RAZUpTJABcheD
Rzymska mozaika z II w. n.e. z miasta Zliten na terenie Libii, obecnie prezentowana w Muzeum Archeologicznym w Trypolisie. Oprócz walk gladiatorów przedstawia sceny z polowań i życia codziennego. Kim może być osoba w białej tunice?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RjjK65LhWVapQ1
Płaskorzeźba z Halikarnasu z II w. n.e. przedstawia dwie gladiatorki ochotniczki podczas walki, którą obie przeżyły.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W starożytnym Rzymie walczyły też gladiatorki – niewolnice zmuszane do walki lub ochotniczki walczące dla pieniędzy i sławy. Ich występy nie były powszechne i miały na celu uatrakcyjnienie głównych pojedynków na arenie. Nie walczyły z mężczyznami, tylko między sobą („do pierwszej krwi”, czyli do zranienia) albo ze zwierzętami.

O wolność i godność

R1UxEIEitAKHQ1
Pomnik przywódcy pierwszego powstania niewolników na Sycylii, Eunusa. Opisz jego symboliczną wymowę.
Źródło: Eannatum, fotografia, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Okrutnie i bezmyślnie traktowani niewolnicy sprzeciwiali się, ale Rzymianie szybko tłumili odosobnione ogniska buntu. Pierwszym ich prawdziwym powstaniem była rebelia na Sycylii w latach 135–132 p.n.e. Na wyspie mieszkało bardzo dużo niewolników. Nie dbano o nich, nie zapewniano im ani wyżywienia, ani dachu nad głową czy ubrania. Na czele buntowników stanął pochodzący z Persji Eunus, który doprowadził do uniezależnienia się całej wyspy od władzy rzymskiej. Stanął też na czele nowego państwa jako monarcha o imieniu Antioch. Trzy lata zajęła wojskom rzymskim likwidacja rebelii na Sycylii.

Blisko 30 lat później, znowu z tego samego powodu i znowu na Sycylii, doszło do kolejnego powstaniapowstanie powstania niewolników (103–100 p.n.e.). Spontaniczny bunt czterech tysięcy rebeliantów, będący konsekwencją chciwości i okrucieństwa właścicieli taniej siły roboczej, wywołał kolejne małe, lokalne powstania. Do ich zjednoczenia pod swoim dowództwem doprowadził Salwiusz. Trzy ekspedycje rzymskie mające na celu przywrócenie władzy Rzymu nad wyspą zakończyły się niepowodzeniem. Dopiero czwarta pozwoliła pokonać armię buntowników i zlikwidować państwo utworzone przez niewolników. Minęło kolejnych 30 lat i sytuacja się powtórzyła, jednak tym razem następstwa były o wiele poważniejsze.

Spartakus – domniemany buntownik

RdfjIluddpKcJ1
Rzeźba Denisa Foyatiera Spartakus z Luwru w Paryżu. Czym różni się to przedstawienie od pomnika Eunusa?
Źródło: musée du Louvre/Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Spartakus był z pochodzenia TrakiemTrak Trakiem, wolnym człowiekiem. Zanim trafił do szkoły gladiatorów w Kapui, walczył jako żołnierz. W szkole jako instruktor szermierki miał kontakt z większością gladiatorów. W 73 r. p.n.e. wybuchł wśród nich buntbuntbunt – nie ma pewności, czy Spartakus był prowodyrem, czy tylko jego uczestnikiem. Ponad 70 gladiatorów zbiegło ze szkoły. Liczba uczestników rebelii szybko wzrosła do 10 tys., a rekrutowali się oni nie tylko spośród zbiegłych niewolników i uciekinierów, ale również biedaków, zrujnowanych drobnych rolników czy pasterzy. Przewodzili im Spartakus, Kriksos i Oinomaos. Gdy rebelianci rozbili swój obóz na zboczu Wezuwiusza, Rzymianie zdecydowali o rozpoczęciu pacyfikacji przez oddziały liczące ok. 3 tys. żołnierzy. Zlekceważyli przeciwnika, oceniając sytuację buntowników jako beznadziejną – obstawili przecież jedyną drogę zejścia ze zbocza wulkanu. Spartakus nakazał tymczasem upleść z gałęzi i pnączy liny, po których powstańcy zsunęli się na tyły legionów rzymskich. Ten brawurowy manewr zapewnił zwycięstwo w pierwszej walnej bitwie oraz zdobycie broni i żywności dla stale rozrastającej się armii Traka.

RXrpwuHUMEHe5
Italia podczas powstania Spartakusa
Źródło: ContentPlus.sp.z o.o. na podstawie mikotoendo.tumblr.com, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mając pod wodzą 70 tys. buntowników i w perspektywie dalszą walkę z legionami rzymskimi, należało podjąć decyzję o kierunku i celu działań powstańców. Doszło do rozłamu: część oddziałów pod wodzą Kriksosa chciała nadal pustoszyć Italię i pozostać w Kampanii, a część pod dowództwem Spartakusa ruszyła w kierunku Alp, aby wydostać się z Półwyspu Apenińskiego. Podzielona armia buntowników nie stanowiła już dla Rzymian tak poważnego zagrożenia. W 72 r. p.n.e. na wschodnim wybrzeżu rozgromili armię Kriksosa, a następnie natychmiast ruszyli przeciw Spartakusowi. Buntownik, po pokonaniu wojsk rzymskich w bitwie koło Mutiny, odstąpił od zamiaru opuszczenia Italii, zrezygnował jednak z marszu na Rzym – nie miał odpowiednich machin oblężniczych, uzbrojenia dla wszystkich powstańców oraz poparcia wśród mieszkańców Półwyspu Apenińskiego. W Rzymie zapanowały panika i strach, porównywalne do tych z czasów II wojny punickiej.

R1PCpXFKOzSrQ1
Popiersie Marka Licyniusza Krassusa w muzeum w Kopenhadze.
Źródło: Andreas Wahra, Diagram Lajard, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rolę obrońcy Rzymu i pogromcy Traka senat przydzielił pretorowi Markowi Licyniuszowi Krassusowi. Była to dla niego wielka szansa wybicia się na rzymskiej scenie politycznej jako skuteczny polityk i dobry wódz. Najpierw zastosował karę wobec żołnierzy, którzy ocaleli podczas walk ze Spartakusem, dziesiątkując legionistów (tzw. decymacjadecymacjadecymacja), a potem zgromadził armię liczącą osiem legionówlegionlegionów i uderzył na pozycje powstańców. Zostali oni rozgromieni, lecz część z nich, pod wodzą Spartakusa, przedostała się na południe Italii. Spartakus zamierzał przeprawić się z pomocą piratów na Sycylię i kontynuować walkę, jednak w wyniku zdrady do wyprawy nie doszło. W 71 r. p.n.e. powstańcy zostali osaczeni na południu Półwyspu Apenińskiego. Rzymianie wybudowali bowiem wał Krassusa – umocnienie liczące ok. 50 km długości. Próby przebicia się powstańców na północ oraz podjęcie negocjacji z Rzymianami nic nie dały. Doszło do kolejnego rozłamu, który przyczynił się do ostatecznej klęski powstańców. Nastąpiła ona w Apulii, koło Brundyzjum, u źródeł rzeki Silarus. Krassus wystawił 40 tys. legionistów, Spartakus – 60 tys. słabo uzbrojonych, ale zdeterminowanych buntowników. Przegrał bitwę i zginął, ale jego ciała nigdy nie odnaleziono.

Dramatyczne były proporcje strat po obu stronach: u Rzymian ok. tysiąca żołnierzy, zaś powstańców zginęło 50 tys. Część ocalałych ruszyła na północ i została pokonana przez Krassusa i Pompejusza, wezwanego przez senat. Złapanych jeńców (ok. 6 tys.) ukrzyżowano wzdłuż Via Appia – taka była kara przewidziana w prawie rzymskim dla buntowników politycznych. Obaj wodzowie sobie przypisywali zwycięstwo nad Spartakusem i obaj zostali w 70 r. p.n.e. powołani na stanowiska konsulówkonsulkonsulów.

RBk1GOERF68gb
Fiodor Bronnikow, Straceni niewolnicy, 1878 r. Jaka kara czekała na zbuntowanych i złapanych niewolników?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Bohater mimo woli

Powstanie Spartakusa miało wymiar zarówno polityczny, jak i społeczny. Niewolnicy sprzeciwili się wyzyskowi i przez kilkanaście miesięcy stanowili poważne zagrożenie nie tylko dla legionów rzymskich, lecz przede wszystkim dla właścicieli ziemskich. Zniszczyli i ograbili znaczną część Półwyspu Apenińskiego. Z powodu buntu zaczęło w Rzymie brakować niewolników, szanowano więc tych, którzy nie zdołali się przyłączyć do powstania – i nie były to działania doraźne. Nietrwałość i kruchość systemu gospodarczego opartego głównie na pracy niewolniczej musiała spowodować zmiany systemowe. Los niewolnych poprawił się na tyle, że powstanie Spartakusa było ostatnim zrywem niewolników w dziejach państwa rzymskiego. Spartakus stał się symbolem buntownika walczącego o poprawę losu wszystkich uciśnionych. Jego historię wykorzystywały różne ruchy – szczególnie chętnie ideologia marksistowska, wskazująca ją jako przykład walki niewolników o swoje prawa. Z języka rosyjskiego wywodzi się pojęcie spartakiady – masowych zawodów sportowych, a niektóre kluby sportowe mają w nazwie określenie „Spartak”. Kultura masowa, dzięki serialom, filmom o Spartakusie oraz gladiatorach, utrwaliła ten symbol odważnego buntownika. Takie ahistoryczne podejście nie uwzględniało jednak wrogiego stosunku do powstańców rzymskiej biedoty czy rzemieślników, spowodowanego grabieżami i rekwizycją żywności.

Słownik

bunt
bunt

sprzeciw, protest, opór, wystąpienie grupy ludzi przeciwko jakiejś władzy

decymacja
decymacja

(łac. decimatio), zabicie co dziesiątego żołnierza ukaranego oddziału

gladiator
gladiator

(z łac. gladius – miecz) przeważnie niewolnik walczący na arenie

konsul
konsul

(łac. consulere – radzić (się)) w republice rzymskiej najwyższy urząd, sprawowany przez dwóch, corocznie wybieranych urzędników

legion
legion

największa jednostka taktyczna armii rzymskiej, złożona przede wszystkim z ciężkozbrojnej piechoty; teoretycznie powinna liczyć 5000–6000 żołnierzy, w praktyce liczyła do 4000

powstanie
powstanie

zbrojne wystąpienie narodu lub jakiejś grupy w obronie swojej wolności

Trak
Trak

osoba pochodząca z Tracji, w starożytności krainy leżącej na styku współczesnych granic Bułgarii, Grecji i Turcji

Słowa kluczowe

starożytny Rzym, gladiator, Spartakus, Marek Krassus, powstanie Spartakusa, starożytność, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

Bishop M.C., Gladiatorzy. Krew i igrzyska, Warszawa 2018.

Grant M., Gladiatorzy, Warszawa 1980.

Martin Th. R., Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana, Poznań 2014.

Rochala P., Powstanie Spartakusa, Warszawa 2019.