Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia

RmN6IBEvG7h2d1
1210 Rycina przedstawia mężczyznę ubranego w habit zakonny. Roger Bacon Urodzony między 1210 a 1215 rokiem, uważany przez wielu za jednego z największych filozofów wywodzących się ze środowiska oksfordzkiego w XIII w.Czytaj więcej...

Jego nauczycielami byli: Robert GrossetesteAdam Marsh. Robert Grosseteste – wielki zwolennik matematycznej analizy rzeczywistości – wprowadził go w tajniki wiedzy matematycznej i optyki. Tym samym kształtowały się charakterystyczne dla XIII-wiecznej szkoły w Oksfordzie poglądy o zasadniczej roli matematyki w badaniu świata przyrody, której prawa mogą być opisywane poprzez relacje matematyczne. Doprowadziło to do stopniowej zmiany paradygmatu naukowego, w którym decydującą pozycję zdobyły eksperyment i doświadczenie. Bacon, zafascynowany badaniami empirycznymi, sformułował pierwszy pełny program empiryzmu, ukoronowaniem którego miała być nauka eksperymentalna – scientia experimentalis. Po początkowych studiach w Oksfordzie Roger Bacon przeniósł się do Paryża, gdzie pozostawał pod wpływem słynnego alchemika i eksperymentatora Piotra z Maricourt, nazywanego przez Bacona „mistrzem eksperymentu” (dominum experimentorum).

. 1247 Obraz przedstawia mężczyznę w szatach zakonnych. Obraz jest niewyraźny, wygląda na wiekowy. Zakon Już jako zupełnie dojrzały człowiek wstąpił Bacon do zakonu franciszkanów (ok. 1247 r.). Po powrocie do Oksfordu, dość szybko popadł Bacon w konflikt z przełożonymi zakonu, do czego przyczyniła się jego ostra krytyka wielu wpływowych osobistości i zainteresowania alchemiczne. Przychylniejsze czasy nastały po wstąpieniu na tron papieski jego przyjaciela Klemensa IV, skończyły się one jednak wkrótce wraz ze śmiercią papieża w roku 1268. 1.1271 - 1292 Zdjęcie przedstawia starą kartę z drukowanymi napisami po łacinie. Więzienie Lata 1271-1292 spędził Bacon w więzieniu klasztornym, gdzie prowadził intensywną działalność pisarską, kończąc swoje największe dzieła. Umarł w 1292 roku.Czytaj więcej...

Głównym dziełem Rogera Bacona stało się sławne Opus maius, ogromna i pod wieloma względami wyjątkowa synteza całości ludzkiej wiedzy. W VIII księgach wykazywała ona teorię błędów umysłu ludzkiego, naukę matematyki i logiki, następnie poglądy na stosunek nauki i wiary (teologii), rolę języków (wstęp do lingwistyki), program reformy życia społecznego i budowy nowego społeczeństwa. Z mniejszych prac Bacona należy wymienić Opus minus, streszczenie poprzedniego, następnie Opus tertium oraz części przygotowywanego i niedokończonego dzieła Scriptum principale.

Tło historyczne

R1atcrkdcFaPY1
Głównym propagatorem nurtu matematyczno‑przyrodniczego stał się Robert Grosseteste, twórca pierwszej średniowiecznej teorii światła. Grosseteste propagował neoplatoński pogląd, że światło jest pierwszą postacią materii, a prawa rozchodzenia się światła, uchwytne w relacjach liczbowych, są równocześnie prawami rządzącymi światem materialnym.
Źródło: William Morris, https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Okres XIII w. charakteryzował się z jednej strony ukształtowaniem klasycznej scholastyki, związanej z powstaniem i rozwojem uniwersytetów, z drugiej zaś skierowaniem zainteresowań badawczych na doświadczenie i eksperyment. Dominowały wielkie syntezy scholastyczne, oparte na próbie ustalenia relacji pomiędzy teologią – najwyższą nauką i filozofią – a wiedzą o świecie. W tym kontekście odznaczają się przede wszystkim, oparte na arystotelizmie, dokonania mistrzów uniwersytetu paryskiego: Alberta Wielkiego i Tomasza z Akwinu. Pozostająca nieco w cieniu szkoła w Oksfordzie wytworzyła wszakże specyficzne środowisko naukowców, którzy pozostając pod wpływem arabskich osiągnięć w dziedzinie matematyki i optyki, zaczęli zwracać większą uwagę na rolę matematyki i doświadczenia w badaniu świata przyrody. Bez znajomości matematyki i geometrii nie można więc poznać przyrody, świat posiada bowiem matematyczny wymiar. Poglądy te rozwijał kanclerz zakonu franciszkańskiego św. Bonawentura, dodatkowo wprowadzając augustyńską koncepcję iluminacji i ludzkiej podmiotowości jako podstawowy punkt odniesienia w relacji człowiek – świat. W późniejszym okresie z tego nurtu wywodzą się dwaj wielcy myśliciele franciszkańscy XIV w.: metafizyk Jan Duns Szkot i nominalista Wilhelm Ockham.

Poglądy

R2T6hSG69Yz7O1
Ilustracja interaktywna. Rysunek przedstawia zakonnika opierającego się o kamienną balustradę. W tle widać krajobraz z budynkami miasta, za zakonnikiem jest wysoka kolumna. Elementy ilustracji interaktywnej. 1. Poglądy Rodząca się w takiej atmosferze osobowość intelektualna Rogera Bacona może być określona poprzez całkowicie przeciwstawne sobie właściwości, cechuje go bowiem ślepa gorliwość zakonnika i zarazem głęboka fascynacja wolnymi naukami (znane jest jego oddanie alchemii). Był skrajnym, konserwatywnym tradycjonalistą i równocześnie zwolennikiem fundamentalnych reform. Cechowało go oddanie i ślepa miłość do Kościoła, zarazem zaś pozostawał jego zaciekłym krytykiem. Przepowiadał Bacon nadejście nowej epoki dominacji nauk przyrodniczych nad spekulatywną myślą, głównie teologiczną i z tej perspektywy ostro krytykował wielu współczesnych mu myślicieli-scholastyków. Do tego wszystkiego często przybierał postawę proroka i wielkiego reformatora zarówno nauki, jak Kościoła. 2. Wiedza pozorna Poglądy społeczno-polityczne Rogera Bacona wpisane są w systemową prezentację ludzkiej wiedzy, która pokazuje poszczególne etapy jej osiągania. Wychodzi od ujawnienia wiedzy pozornej, aby po jej odrzuceniu dojść ostatecznie do celu najwyższego — filozofii moralnej, jako praktycznej nauki o osiąganiu najwyższego szczęścia. Program ten mający cechy utopii naukowej, społecznej i religijnej podkreśla znaczenie wiedzy przyrodniczej i matematycznej, wskazując zarazem na ich praktyczne zastosowanie do udoskonalenia świata. Wstępny etap powinien zdaniem Bacona polegać na ukazaniu podstaw i przyczyn ludzkich błędów, których nieznajomość prowadzi do ignorancji i mniemania. Reforma miała zatem polegać na uświadomieniu sobie jako podstawy metodologicznej własnej niewiedzy, co nawiązuje do znanego poglądu "wiem, że nic nie wiem" głoszonego przez Sokratesa. Bacon podaje cztery przyczyny niewiedzy, są to: ślepa wiara w autorytet, przyzwyczajenie, przesąd i, najgorsze ze wszystkich, ukrywanie własnej niewiedzy i szczycenie się wiedzą pozorną. 3. Nauka eksperymentalna Po rozprawieniu się z tymi błędami można dojść do mądrości chrześcijańskiej, która wszakże w swojej istocie dostępna jest tylko nielicznym, kładąc na ich barki odpowiedzialność za los pozostałych. Celem mądrości jest zaprowadzenie właściwego porządku w każdym człowieku i w całym społeczeństwie. Ostatecznie sprowadza się ona do reformy najwyższej instytucji — Kościoła. Droga do tego prowadzi jednak przez dalsze etapy osiągania wiedzy, a więc przede wszystkim do matematycznych analiz świata przyrody. Matematyka odgrywa w całym tym procesie kluczową rolę, gdyż dzięki niej możliwe staje się poznanie natury, to zaś umożliwia odkrycie zasad struktury społecznej. Poszukiwania Bacona koncentrują się zatem na naukowym wyjaśnieniu zachodzących w naturze procesów, poprzez to badanie procesów społecznych, w których podstawowym elementem jest aktywna rola człowieka. Owa aktywność przejawia się między innymi w tworzeniu nauki, która musi tym samym pozbyć się swego spekulatywizmu, polegającego na jałowym i nieprzydatnym analizowaniu samych tekstów, by sięgnąć do prawdziwego, realnego świata. W zamian proponuje Bacon stworzenie prawdziwej nauki w oparciu o matematyczny wzorzec. Będzie to nauka eksperymentalna — scientia experimantalis, posługująca się szeroko rozumianym doświadczeniem w oparciu o specjalnie stworzone w tym celu narzędzia i instrumenty badawcze. Wiedza nabiera w ten sposób charakteru praktycznego, co przekłada się na wszelkie dziedziny życia ludzkiego.
Jan Verhas, Roger Bacon obserwujący gwiazdy z Uniwersytetu Oksfordzkiego, 1867.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Idea powszechnego chrześcijaństwa

Ostatecznym ukoronowaniem takiej wiedzy staje się reforma najwyższych instytucji społecznych – państwa i Kościoła. Zadanie to zostaje ujęte przez Bacona w trzech głównych punktach: reforma podstaw kierowania Kościołem, organizacja powszechnej społeczności wiernych, ochrona granic owej społeczności. Dochodzi zatem do reinterpretacji znaczenia społeczności wiernych, która przekształca się z augustyńskiego civitas Dei ( św. Augustyn) w christianitaschristianitaschristianitas, czyli ogół wszystkich wiernych w Kościele. W tym świetle wszelkie nauki stają się potrzebne i wykazują wartość tylko w odniesieniu do christianitas, same z siebie nie mają sensu, nie niosą żadnego pożytku. Sensowność nadaje im dopiero objawienie. Nauka polega zatem na ustawicznym odkrywaniu na nowo tego, co już raz zostało odkryte. W dziejach następują po sobie kolejne epoki wiedzy i niewiedzy, a ich odkrycie należy do najważniejszych zadań.

Decydująca rola w tym względzie przypisana jest wyjątkowym ludziom, którzy są w stanie przyswoić sobie całe dzieje i tym samym posiąść mądrość. Powinni oni następnie przejąć przywództwo, dla budowy nowego, opartego na powszechnej szczęśliwości i sprawiedliwości społeczeństwa. Według tych utopijnych i idealistycznych planów winno być to społeczeństwo chrześcijańskie, na czele którego stoi zreformowany Kościół powszechny, zasadniczo odmienny od skorumpowanego Kościoła rzymskiego. Pozostawał więc Bacon zwolennikiem dominacji Kościoła na czele z papieżem. Przywództwo papieża miało być przywództwem nowego typu, opartym na władzy absolutnej, jednak nie na dotychczasowych warunkach. Papież nie będzie bowiem reprezentantem władzy ziemskiej, lecz boskiej. Dlatego zasiadanie na stolicy Piotrowej nie może być uzależnione od jakichkolwiek doczesnych warunków, a winno opierać się na mądrości i wiedzy, ponieważ tylko dzięki temu papież będzie miał możliwość realizacji podstawowego zadania władcy – szczęścia swoich poddanych. Priorytetowym zadaniem i ostatecznym celem staje się zatem realizacja Królestwa Bożego na ziemi, pod rządami papiestwa. Będzie to czas, w którym wszyscy ludzie wszelkich wyznań zjednoczą się, przyjmując prawdziwą wiarę Chrystusa. Zapanuje powszechny pokój, nastąpi koniec wszelkich wojen i sporów religijnych. Powszechnym państwem chrześcijańskim rządzić będą reguły i prawa nauki, podstawą której jest doświadczenie i rozum.

Faktyczną władzę w takim państwie powinna sprawować warstwa kapłanów, równocześnie reprezentująca najwybitniejszy poziom naukowy. Najwyższym władcą pozostanie papież, w nim będzie skupiona pełnia władzy świeckiej i duchownej. Kierując się takim ideałem zwalczał Bacon wszelkiego rodzaju separatyzmy, w tym przede wszystkim narodowy, jako główne zagrożenie dla uniwersalnej wspólnoty chrześcijańskiej. Potępiał także, wynikające z separatyzmu narodowego, różnicowanie się prawodawstwa świeckiego, zagrażało to bowiem uniwersalności prawa, a tym samym podważało jedność wspólnoty. Krytyka Bacona nie ograniczała się tylko do czynnika świeckiego. Jako promotor teocentryzmu stawiał takie warunki, które faktycznie uderzały w Kościół, wskazując niezrealizowane przez niego cele. Bacon reprezentował więc wielki optymizm w zakresie zdolności człowieka i możliwości przebudowy życia społecznego. Był to ideał racjonalistyczny i scjentystyczny, promujący zainteresowania poznawcze i dający silny impuls rozwojowi nauk. Można widzieć w Baconie propagatora ideału humanistycznego, zwracającego się do wszystkich ludzi bez różnicy. Ideał ów upatrywał on we właściwym i powszechnym panowaniu chrześcijaństwa. Do tego niezbędna jest jednak gruntowna reforma obejmująca także życie religijne, co przyłączało Bacona do grona krytyków aktualnego stanu wiary i Kościoła.

Nawiązania

R13g3bh1qROgs1
Paul van Somer I, Portret Francisa Bacona, 1617
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Pomimo wielkiej oryginalności myśli bezpośredni wpływ Bacona nie był duży. Najważniejszą tendencją, częściowo wpisującą się w postulaty Bacona, była idea nowego przyrodoznawstwa, opartego na rozwoju matematyki i decydującej roli doświadczenia w badaniach nad naturą. Pozostawała ona w skrajnej opozycji do fizyki arystotelesowskiej. W tym kontekście do Rogera nawiązuje jego imiennik Francis Bacon poprzez swoje dzieło Novum Organum. Należy wskazać także na cały nurt rozwojowy szkoły w Oxfordzie i myśli brytyjskiej (szczególnie empiryzmu). Wiele elementów doktryny Bacona można odnaleźć np. w epistemologicznym sceptycyzmie D. Hume’a. Myśl społeczno‑polityczna Bacona nie odegrała wielkiej roli i pozostała nieznana aż do pierwszego wydania dzieła Opus Maius w roku 1733.

Oponenci

Do największych krytyków Bacona zaliczali się myśliciele środowiska paryskiego związani z takimi filozofami jak Albert Wielki i Tomasz z Akwinu. Poglądy Bacona zostały potępione przez zwierzchników zakonu franciszkańskiego, na czele z Generałem Zakonu Jerzym z Ascoli, późniejszym papieżem Mikołajem IV. Krytyka wychodziła także ze strony arcybiskupa Paryża Stefana Tempiera. Przypuszcza się, że niektóre tezy potępienia z 1277 roku wymierzone były przeciwko poglądom Rogera Bacona.

Słownik

christianitas
christianitas

idea powszechnego chrześcijańskiego społeczeństwa, opartego na Kościele

filozofia moralna
filozofia moralna

u Rogera Bacona: ukoronowanie i najwyższa synteza ludzkiej wiedzy, istota ludzkiej egzystencji

legislator
legislator

najwyższy ustawodawca prawa społecznego, poręczyciel i gwarant jego wykonania

scientia experimentalis
scientia experimentalis

dosłownie „nauka eksperymentalna”, odnosi się do postulatu zbudowania nauki opartej na doświadczeniu i obserwacji, jako podstawowych kryteriów dostarczających prawdziwą wiedzę o świecie