Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Templariusze

Templariusze to najstarszy zakon rycerski, powstał on bowiem w 1118 lub 1119 r. w Jerozolimie na terenie dawnej świątyni (łac. templum). Grupa rycerzy zobowiązała się do patrolowania dróg i ochrony pielgrzymów. Na jej czele stanęli Hugon de Payns i Gotfryd de Saint‑Omer. Rycerze zachowywali ubóstwo, czystość i posłuszeństwo. W styczniu 1128 r. na synodzie w Troyes templariusze zostali przekształceni w Zakon Ubogich Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona (Pauperes commilitones Christi Templique Salomonici). Otrzymali wówczas regułę, która została opracowana w oparciu o obowiązujące w bractwie zasady. Uczestnicy synodu zdawali sobie sprawę z tego, że powołanie zakonu rycerskiego nie miało precedensu. Uznali, że templariusze mogą zabijać wrogów Kościoła, zachowując czystość duszy i sumienia. Obok ochrony pielgrzymów zmierzających do Ziemi Świętej, głównym zadaniem templariuszy stała się później walka z muzułmanami.  Zainteresowanie ideą zakonnego rycerstwa było bardzo duże, a po opublikowaniu traktatu „Pochwała nowego rycerstwa” (De laude novae militiae ad Milites Templi) przez Bernarda z Clairvaux kontrowersje wokół przelewu krwi nie wzbudzały już tylu emocji.

RmuA91dhbZ7Oj1
Templariusze jako oskarżeni przed królem Francji Filipem IV Pięknym i papieżem Klemensem V (ilustracja z XIV-wiecznej Wielkiej kroniki Francji). Wskaż, po czym można poznać członków zakonu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mnisi‑rycerze rekrutowali się przeważnie spośród Francuzów, dlatego u schyłku XIII w., tuż po zakończeniu krucjatkrucjatakrucjat, zakon przeniósł się do Francji. Tam, wykorzystując dobra nadane im w wielu krajach Europy, templariuszetemplariusztemplariusze rozwinęli działalność bankierską, co dało im ogromne wpływy polityczne, ale i ściągnęło na nich powszechną nienawiść oraz przyczyniło się do tragicznego upadku. By uwolnić się od niewygodnych wierzycieli, w 1307 r. król Filip IV Piękny uwięził wszystkich członków zakonu znajdujących się we Francji i oskarżył mnichów‑rycerzy o herezjeherezjaherezje, a ich majątki skonfiskowałkonfiskataskonfiskował. Wielu templariuszy w wyniku procesów inkwizycyjnychinkwizycjainkwizycyjnych spalono na stosach, sam zakon zaś papież Klemens V, pod naciskiem króla, rozwiązał ostatecznie w 1312 r. (jego pontyfikat rozpoczyna okres tzw. niewoli awiniońskiej – całkowitego uzależnienia papiestwa od francuskich monarchów). Zagraniczną część schedyschedaschedy po templariuszach przejęli joannici i taki był również los ich dóbr w Polsce, leżących głównie na Śląsku, a także np. w Łukowie i Opatowie.

1

Joannici

RIG15LC7FGKCL1
Joannici na Rodos, ilustracja z 1483 r.
Źródło: dostępny w internecie: akg-images, tylko do użytku edukacyjnego.

Około 1080 r. w Jerozolimie powstało hospicjum, w którym udzielano schronienia dla pielgrzymów, ubogich i chorych. Posługę w hospicjum pełnili świeccy bracia Szpitala św. Jana. Na ich czele stał Gerard, kupiec włoskiego pochodzenia. Pozycja bractwa wzrosła po utworzeniu państw łacińskich przez uczestników pierwszej krucjaty. Przybyszom z Europy pomoc szpitalników była niezwykle przydatna, a idea bezinteresownej służby na rzecz potrzebujących zrobiła na nich olbrzymie wrażenie. Szpital św. Jana w krótkim czasie stał się jedną z ważniejszych instytucji w Jerozolimie, wspieraną posiadłościami darczyńców w Królestwie Jerozolimskim i w Europie. W 1113 r. papież Paschalis II ogłosił bullę „Pie postulatio voluntatis”, skierowaną do Gerarda, opiekuna i założyciela Szpitala św. Jana, tworząc nowy chrześcijański zakon. Gerard i jego towarzysze zostali Braćmi Jerozolimskiego Szpitala św. Jana (Fratres Hospitalis Sancti Johannis Hierosolymitani). Nie był to jeszcze zakon rycerski. Po śmierci brata Gerarda na czele joannitów stanął Rajmund de Puy, francuski rycerz przybyły do Jerozolimy wraz z pierwszą krucjatą. Pod jego przewodnictwem charakter zgromadzenia uległ zmianie. Rajmund, będąc pod wrażeniem działalności templariuszy, zaczął przywiązywać większą wagę do służby wojskowej. Przyjmuje się, że joannici stali się zakonem rycerskim około 1130 r. gdy Rajmund de Puy podjął decyzję o wyruszeniu na szlaki, aby chronić pielgrzymów. Joannici otrzymali też zamki oraz zadanie obrony granic Królestwa Jerozolimskiego. Pomimo militaryzacji szpitalnicy nie zapomnieli o powinnościach wobec ubogich i chorych. Świadczy o tym reguła, która została ustanowiona około 1130 r. i potwierdzona przez papieża Innocentego II.

Jednak półtora wieku później Królestwo Jerozolimskie upadło i krzyżowcy musieli opuścić Ziemię Świętą. Joannici kilkanaście lat spędzili na Cyprze, lecz już w 1309 r. zdobyli grecką wyspę Rodos, założyli tam własne państwo i przybrali miano kawalerów rodyjskich. Ale i ta „stabilizacja” znalazła swój kres, kiedy w 1523 r. Turcy zdobyli Rodos. W 1530 r. cesarz Karol V nadał im nową wyspę – Maltę. Jednym z najważniejszych zadań Suwerennego Zakonu Kawalerów Maltańskich (tak do dziś nazywają się dawni joannici) było zwalczanie piratów z Afryki Północnej i odpieranie morskich ataków Turków na Europę. Maltańczycy zbudowali na wyspie silne miasto twierdzę La Valletta, które stanowiło tak ważny punkt strategiczny na Morzu Śródziemnym, że jeszcze 250 lat później nie mogli go zlekceważyć Anglicy walczący z Napoleonem. Wygnani z wyspy przez Brytyjczyków w 1800 r. i pozbawieni większości swych dóbr kawalerowie maltańscy musieli pożegnać się na zawsze z ekonomiczną i militarną potęgą. Od 1834 r. ich siedziba znajduje się w Rzymie, a przekształcony w bractwo ludzi świeckich zakon, ściśle współpracując z papieżem, niesie potrzebującym pomoc charytatywną i medyczną. Nadal jednak warunkiem przynależności do dawnego zakonu krzyżowców pozostaje udowodnienie szlacheckiego pochodzenia. Pozostałościami po joannitach na ziemiach dzisiejszej Polski są m.in. zamki w Łagowie i Pęzinie oraz kościoły w Poznaniu i Strzegomiu.

1

Krzyżacy

R12iFciemwEwt1
Hermann von Salza, czwarty wielki mistrz zakonu krzyżackiego w latach 1209-1239. Zwróć uwagę na nakrycie głowy wielkiego mistrza. Jak myślisz, do czego ono nawiązuje?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Oficjalna nazwa zakonu krzyżackiego brzmi Zakon Szpitala Najświętszej Panny Marii Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Powstał najpóźniej, bo dopiero pod koniec XII wieku - w 1190 r. w Palestynie, a w 1198 przekształcony został w zakon rycerski. Początkowo zadaniem Krzyżaków była opieka nad chorymi i pielgrzymami przybywającymi do Ziemi Świętej oraz walka z „niewiernymi”. Zakon jednak szybko wycofał się z Palestyny. W 1211 r. przybył na zaproszenie węgierskiego króla Andrzeja II do Siedmiogrodu, by bronić jego granic przed Połowcami – tureckim ludem stepowym. Wielki mistrz, który stał na czele zakonu wciąż dążył do założenia własnego państwa. Taka okazja nadarzyła się w 1226 r., kiedy Krzyżacy zostali wezwani przez Konrada Mazowieckiego do walki z Prusami. Otrzymali wtedy w lenno część ziemi chełmińskiej, a w latach 1230‑1233 opanowali ją w całości. Zakon krzyżacki wciąż rósł w siłę. W 1233 r. przyłączyła się do niego część zakonu dobrzyńskiego, a w 1237 r. Kawalerowie Mieczowi w Inflantach. Na zajętych przez Krzyżaków ziemiach powstało państwo zakonne, dążące do powiększania swojego terytorium. W połowie XIII wieku zajęli oni Sambię (obecnie obwód kaliningradzki). W latach 1308‑1309 podbili Pomorze Gdańskie, co rozpoczęło trwające wiele lat wojny polsko‑krzyżackie, zakończone w 1343 r. pokojem kaliskimpokójpokojem kaliskim. W 1410 r. Krzyżacy ponieśli klęskę w bitwie pod Grunwaldem, która złamała potęgę zakonu. W 1454 r. Kazimierz Jagiellończyk wydał akt inkorporacji Prus, wcielając ziemie pruskie i Pomorze Gdańskie do Królestwa Polskiego. Wybuchła wojna trzynastoletnia zakończona w 1466 r. klęską Krzyżaków. W 1521 r., po przegranej w kolejnej wojnie, wielki mistrz Albrecht Hohenzollern sekularyzował zakon - przyjął luteranizm i przekształcił państwo krzyżackie w świeckie Prusy Książęce, a w 1525 r. złożył królowi Zygmuntowi I Staremu hołd lenny. Krzyżacy w Inflantach, którzy tworzyli odrębne państwo, przegrali w 1583 r. wojnę inflancką. Wielki mistrz Gotthard Kettler również przeprowadził sekularyzację zakonu i oddał rządzone przez siebie ziemie pod opiekę Wielkiego Księstwa Litewskiego. Zakon krzyżacki przetrwał tylko w Niemczech, w 1809 r. rozwiązał go Napoleon Bonaparte. Krzyżacy zatrzymali się wtedy na dworze Habsburgów w Wiedniu. Zakon istnieje w Austrii do dziś.

R1dqFLJQc7mku
Zamek w Malborku, widok od strony rzeki Nogat. Jego budowa rozpoczęła się w 1280 r. i trwała aż do polowy XV wieku. W latach 1309–1457 był siedzibą wielkich mistrzów i władz Prus Zakonnych. W jakim stylu został wzniesiony malborski zamek?
Źródło: Gregy, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
pokój

Słownik

herezja
herezja

(z gr. hairesis, łac. haeresis – wybór) błędna interpretacja prawd wiary chrześcijańskiej, odstępstwo od pewnych dogmatów uznanych przez główny nurt w Kościele; herezje były potępiane przez hierarchów Kocioła, a ich głosiciele ekskomunikowani i karani

inkwizycja
inkwizycja

(z łac. inquisitio – poszukiwanie w określonej sprawie, przesłuchanie) instytucja działająca od XII do XIX w.; zajmowała się zwalczaniem herezji w imieniu Kościoła katolickiego; także: dochodzenie, śledztwo mające na celu udowodnienie słuszności oskarżenia

komandoria
komandoria

(franc. commanderie od commandeur – komandor, komtur, commander – rozkazywać, zamawiać, od łac. commendare – poruczać, powierzać) ziemie należące do zakonu rycerskiego

komturia
komturia

w państwach zakonnych: okręg administracyjny obejmujący zamek i przyległe terytoria, podlegał komturowi

konfiskata
konfiskata

(z łac. confiscatio – odebranie na rzecz skarbu państwa) zajęcie mienia przez państwo; wywłaszczenie osoby prywatnej z majątku na rzecz państwa

krucjata
krucjata

(z łac. cruciatus – znaczony krzyżem, od crux – krzyż) w XI–XII w. wyprawa wojenna przeciwko poganom lub przeciwnikom Kościoła; także: wyprawy krzyżowe organizowane w celu odzyskania Ziemi Świętej i Grobu Chrystusa w Jerozolimie z rąk muzułmanów, prowadzone z rozkazu papieża

Outremer
Outremer

(z franc. outre‑mer – „zamorze”) w średniowieczu tereny zajęte przez krzyżowców w czasie I wyprawy krzyżowej

scheda
scheda

(z łac. scheda, scida – zapis testamentowy, kawałek papieru, od gr. schidzein – rozszczepiać) odziedziczony majątek (np. ziemia); pozostawiona przez kogoś władza lub stanowisko

templariusz
templariusz

(z łac. templum – świątynia) członek zakonu rycerskiego istniejącego w latach 1118/1119 – 1312

Słowa kluczowe

Europa w okresie krucjat, krucjata, templariusze, templariusze i joannici, niewola awiniońska, zakon rycerski, joannici

Bibliografia

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004–2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

M. Melville, Dzieje templariuszy, tłum. A. Jędrychowska, Warszawa 1991.

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.

T. Asbridge, Krucjaty. Wojna o Ziemię Świętą, tłum. N. Rataj, M. Józefowicz, Kraków 2015.

T. W. Lange, Szpitalnicy, joannici, kawalerowie maltańscy, Poznań 1994.

K. Wasilkiewicz, Templariusze i joannici w biskupstwie lubuskim (XIII‑XVI w.), Gniezno 2016.