„Jeszcze nie umarła…” polska kultura wobec zaborców

Wiek XVIII przyniósł upadek Rzeczypospolitej, państwo polskie zostało zlikwidowane, a jego dotychczasowe granice wymazane z mapy Europy. Naród trwał jednak mimo braku własnej, niezależnej państwowości. Polacy zmuszeni byli do podejmowania działań, które pozwalały obronić kulturę oraz tożsamość narodową. Pod groźbą kary, a czasem nawet śmierci pielęgnowano polskie tradycje, w kontaktach między sobą rozmawiano po polsku, rozwijano polską kulturę oraz naukę. Taka postawa zastępowała w dużej mierze działalność polityczną.

Po kongresie wiedeńskim na ziemiach polskich do działalności powrócić mogły niektóre funkcjonujące wcześniej instytucje kulturalne i naukowe. Często przybierały one nowe formy. I tak na przykład Józef Elsner kontynuował ideę Akademii Muzycznej, dawne Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych przekształciło się w Towarzystwo Przyjaciół Nauk, odnowiono też Uniwersytet we Lwowie. Pewną suwerennością zaczął się cieszyć Kościół. Ważną rolę odgrywały prywatne salony artystyczne, będące miejscem spotkań literackich, koncertów i wytwornych bali. W rozwój kultury wkład miały również loże masońskieloża masońska (loża wolnomularska)loże masońskie, a przede wszystkim wszelkiego rodzaju towarzystwa naukowe, które wspierały rozwój nauki i kultury. Po 1815 r. na ziemiach polskich funkcjonowały cztery ważne ośrodki teatralne - w Warszawie, Krakowie, Wilnie oraz Lwowie. W następnych latach sceny zaczęły powstawać także w innych miastach.

Warszawa jako siedziba prężnie działającego i powszechnie znanego Towarzystwa Przyjaciół Nauk okazała się także ważnym ośrodkiem wydawniczym polskiej prasy, która systematycznie się rozwijała. Ukazywały się takie tytuły jak: „Gazeta Warszawska”, „Gazeta Korespondenta Warszawskiego i Zagranicznego”, „Gazeta Codzienna Narodowa i Obca”, „Kurier Warszawski”. Intensywne życie kulturalne rozwijało się także m.in. w Wilnie, Krakowie, Poznaniu i Krzemieńcu.

Klasycyzm i romantyzm

Teatr, literatura, a także architektura początku XIX w. opierały się na wzorcach klasycystycznychklasycyzmklasycystycznych. Twórcy czerpali inspirację z klasycystycznej architektury miast niemieckich oraz francuskiego stylu empirestyl empire (styl cesarstwa)stylu empire . Na ziemiach polskich największą aktywnością wykazywali się trzej architekci: Antonio CorazziAntonio CorazziAntonio Corazzi, Christian Piotr AigneraignerChristian Piotr AignerWawrzyniec GucewiczgucewiczWawrzyniec Gucewicz. Również na wsi posiadacze ziemscy swoje szlacheckie dworki zamieniali na okazałe pałace otoczone ogrodami w stylu angielskim. Klasycyzm charakteryzował się równowagą, harmonią, umiarem, ładem i spokojem. Każdą dziedzinę polskiej kultury obowiązywały te same klasyczne wzorce, głęboko inspirowane antykiem, ale także odwołujące się do narodowych tradycji i katolicyzmu.

aigner
gucewicz
Antonio Corazzi

Wiek XIX to również narodziny na polskich ziemiach romantyzmuromantyzmromantyzmu. Nurt ten powstał jako reakcja na zmiany społeczne i polityczne wywołane rewolucją francuską oraz rewolucją przemysłową. Romantycy buntowali się przeciwko ustalonym regułom społecznym, które rządziły oświeceniowymi społeczeństwami. Negowali nudne zasady życia arystokracji i mieszczaństwa, występowali przeciw naukowemu podejściu do natury. Zwracali uwagę na życie wewnętrzne człowieka – duchowość, uczucia, emocje, a również na odmienność i indywidualność każdego człowieka. W poglądach romantyków dominacja uczuć nad rozumem była buntem przeciwko zastanej rzeczywistości stworzonej przez twórców związanych z klasycyzmem.

Polscy romantycy poszukiwali inspiracji w tradycjach ludowych i regionalnych. Spowodowane było to chęcią stworzenia czegoś nowego i niepowtarzalnego. Nie bez przyczyny polski romantyzm narodził się na KresachKresyKresach i z lokalnego, wileńskiego nurtu wyrósł na popularny ogólnonarodowy trend, reprezentowany przez trzech najbardziej znanych poetów - Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego a także innych nie mniej ważnych twórców: Seweryna Goszczyńskiego Maurycego Mochnackiego, czy Wincentego Pola. Oprócz ludowości równie istotnym elementem polskiego romantyzmu stała się tematyka patriotyczna oraz mesjanistyczna przynosząca refleksje związane z polityką, narodem i religijnością. Po upadku powstania listopadowego centrum polskiego romantyzmu stał się Paryż.

Szkolnictwo polskie 1815‑1830

RMOAqRC79UJAz1
Miniatura z 1818 r. przedstawiająca Samuela Bogumiła Lindego. Był on jedną z najważniejszych postaci związanych z polską oświatą tamtych czasów. Działał jako członek Towarzystwa Warszawskiego Przyjaciół Nauk i brał udział w pracach Rady Ogólnej Komisji Rządowej Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. W latach 1816–1818 wykładał na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie został dyrektorem wyodrębnionej z Uniwersytetu Biblioteki Publicznej, której zbiory powiększył o cenne starodruki. Jako slawista i językoznawca był autorem wielu ważnych publikacji, m.in. O literaturze rosyjskiej, O języku dawnych Prusaków. Dziełem jego życia można jednak nazwać monumentalny sześciotomowy Słownik języka polskiego, który ukazał się jeszcze za czasów Księstwa Warszawskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po kongresie wiedeńskim polskie szkolnictwo rozwijało się, był to jednak proces nierównomierny oraz uzależniony od woli i polityki zaborców. W Królestwie Polskim od 1815 r. minister Wydziału Oświecenia Narodowego Rządu Tymczasowego (później Komisji Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego) Stanisław Kostka Potocki kontynuował politykę rozbudowy systemu szkolnictwa elementarnego, która została zainicjowana jeszcze w czasach napoleońskich. Działania Potockiego doprowadziły także do stworzenia ośrodków edukacyjnych, na które składały się szkoły wojewódzkie, wydziałowe i podwydziałowe. Tempo ich rozwoju było znacznie mniejsze niż w przypadku szkół elementarnych. Sieć oświatową uzupełniały szkoły zawodowe, rzemieślnicze (prowadzone głównie przez zakon pijarów) oraz różnego rodzaju placówki prywatne – w tym także żeńskie.

Kres rozwoju rodzimej edukacji tego okresu przyniosło przegrane powstanie listopadowe - po jego upadku na ziemiach porozbiorowych nasiliły się tendencje rusyfikacyjne oraz germanizacyjne. Dochodziło do celowych antypolskich działań w postaci zmiany programów nauczania, znoszenia autonomii oświatowej i zamykania polskich szkół.

W 1821 r. minister Potocki napisał antyklerykalną powieść‑traktat Podróż do Ciemnogrodu i wszedł z tego powodu w konflikt z Kościołem katolickim. Rok później musiał podać się do dymisji po interwencji biskupów polskich u cara Aleksandra I. Polityka jego następcy Stanisława Grabowskiego doprowadziła do likwidacji setek szkół. Wyniki podjętych przez Grabowskiego decyzji charakteryzuje historyk Andrzej Chwalba:

Andrzej Chwalba Historia Polski 1795–1918

Spadła liczba uczniów i szkół. Gdy w 1819 r. do szkół elementarnych uczęszczało 45 tys. uczniów, to w 1830 – 29 tys. W 1820 r. było na wsi 880 szkół, w 1830 – 329.
W okresie rządów Grabowskiego wzrósł wpływ Kościoła katolickiego na programy szkolne, na wychowanie dzieci i młodzieży. W ogóle wraz ze słabnięciem środowisk wolnomyślicielskich i liberalnych Kościół zyskiwał na powadze i znaczeniu.

chwalba3 Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001, s. 268.
R1Ufl3TajTqbI
Portret Stanisława Staszica. Rozwijał on program uprzemysłowienia kraju, propagował szkolnictwo zawodowe oraz dokształcające. Z jego inicjatywy w 1816 r. założono Szkołę Akademiczno‑Górniczą w Kielcach. W tym samym roku przyczynił się do powołania Uniwersytetu Warszawskiego, obejmującego pięć wydziałów (do wybuchu powstania listopadowego 1830–1831 dyplomy uzyskało 1254 studentów).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W Wielkim Księstwie Poznańskim zachowano język polski w szkołach, natomiast na pozostałych terenach zaboru pruskiego obowiązywał język niemiecki. W 1815 r. w Wielkim Księstwie analfabeci stanowili aż 86,3 proc. społeczności. Jednak na terytorium Prus systematycznie następował proces zmian w szkolnictwie, o których pisze Andrzej Chwalba:

Andrzej Chwalba Historia Polski 1795-1918

[…] szkoły wszystkich stopni, w tym polskie, miały za zadanie upowszechniać pozytywny wizerunek monarchii i państwa, krzewić miłość do pruskiej ojczyzny. Propagując postawy lojalistyczne, miały jednocześnie zapewniać państwu wykształconych obywateli […].
[…] W 1825 r. na mocy rozporządzenia królewskiego, w Poznańskiem wprowadzono obowiązek nauczania dzieci od szóstego roku życia. Wcześniej, bo w 1819 r. to samo uczyniono na Śląsku, a w 1845 w Prusach Zachodnich. Dzięki przystępności oświaty, w 1848 r. do szkół w Poznańskiem i w Prusach Zachodnich uczęszczało 82% dzieci.

chwalba4 Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2001, s. 180.

Polacy mieszkający na terenie zaboru pruskiego, którzy chcieli podjąć studia, musieli w tym celu udawać się do Berlina lub Breslau (Wrocławia). Nie istniał bowiem żaden polski uniwersytet w Księstwie Poznańskim.

RfMG5HH6tSnNp
Pałac w miejscowości Kórnik położonej nieopodal Poznania. Mieści się w niej siedziba powstałej w 1928 r. biblioteki. Założycielem Biblioteki Kórnickiej był hrabia Tytus Działyński, który zaczął gromadzić swój księgozbiór w pałacu. Biblioteka posiada wiele cennych materiałów dotyczących kultury i historii Polski.
Źródło: Diego Delso, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Utworzona na kongresie wiedeńskim Rzeczpospolita Krakowska zachowała własne szkolnictwo aż do 1850 r., a Uniwersytet Jagielloński kontynuował swoją wcześniejszą pracę. O sytuacji tamtejszej oświaty Andrzej Chwalba pisze:

Andrzej Chwalba Historia Polski 1795–1918

W opinii wizytatora austriackiego z 1846 r. poziom szkolnictwa w Rzeczypospolitej był na tyle dobry, iż mógł stanowić wzór dla zaprojektowanej reformy oświatowej w monarchii austriackiej. W Krakowie istniały też szkoły średnie, w tym techniczne. Od 1817 do 1821 r. zwierzchnictwo nad szkolnictwem, tak jak w czasach Komisji Edukacji Narodowej, posiadał Uniwersytet Jagielloński. Na skutek tego stanowił niejako państwo w państwie, a władza rektora była konkurencją dla prezesa Senatu. Stopniowo rosła pozycja naukowa uniwersytetu i liczba studentów. […] Niemniej uniwersytet krakowski – tak pod względem liczby studentów, jak i rangi naukowej – dał się wyprzedzić warszawskiemu, a nade wszystko wileńskiemu. Życie naukowe, poza uniwersytetem, rozwijało się w Towarzystwie Naukowym, założonym w 1815 r.

chwalba5 Źródło: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001, s. 254.
RaOSNc1im1hJm1
XIX‑wieczna litografia przedstawia znanego i cenionego mecenasa kultury, twórcę zbiorów bibliotecznych Józefa Maksymiliana Ossolińskiego. Niektórzy arystokraci również pod zaborami pełnili funkcje mecenasów kultury. Szczególnie zasłużeni pod tym względem oprócz rodu Ossolińskich byli: Stanisław Kostka Potocki, Tadeusz Czacki, rodzina Lubomirskich, Tarnowskich, Raczyńskich, Działyńskich oraz bardzo aktywna pod tym względem familia Czartoryskich.
Jakie formy działalności magnackich mecenasów spotykały się z najmniejszym oporem zaborców?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Najgorzej pod względem rozwoju polskiej edukacji przedstawiała się sytuacja w GalicjiGalicjaGalicji. We Lwowie od 1817 r. funkcjonował odnowiony uniwersytet z trzema wydziałami: prawa, filozofii, teologii i chirurgii oraz Instytutem Medyczno‑Chirurgicznym. Językiem wykładowym był niemiecki, władze państwowe wskazywały kandydatów na stanowisko rektora oraz dziekanów, a profesorowie i studenci nie mogli tworzyć organizacji ani zrzeszeń. Ośrodkiem polskości na uczelni stała się natomiast katedra języka i literatury polskiej, która swoje istnienie od 1826 r. zawdzięczała osobie Józefa Maksymiliana Ossolińskiego. Mimo że w Krakowie powstała szkoła realna, a w Bochni i Nowym Sączu gimnazja, to jak pisze Andrzej Chwalba: galicyjskie szkoły uchodziły za – jak powiadano – wylęgarnię idiotów i bigotów. O skali problemu świadczy fakt, że za pobliską granicą, w Czechach, do szkoły uczęszczało nawet kilkadziesiąt procent więcej uczniów niż w obrębie Galicji.

Słownik

Czartoryscy
Czartoryscy

magnacki ród książęcy herbu Pogoń Litewska, aktywnie działający na scenie politycznej Rzeczypospolitej, ale także po jej upadku; szczyt potęgi rodziny przypadał na XVIII i XIX w.; w 1801 r. z inicjatywy familii Czartoryskich powstało w Puławach pierwsze w Polsce muzeum; jego zbiory zawierały dzieła malarstwa (m.in. obraz Dama z gronostajem Leonarda da Vinci), zabytki europejskiego i islamskiego rzemiosła artystycznego, grafiki, dzieła sztuki starożytnej oraz militaria; w 1876 r. Czartoryscy przekazali swój wielki księgozbiór do użytku publicznego w Krakowie

Działyńscy
Działyńscy

ród szlachecki herbu Ogończyk, którego nazwisko pochodzi od nazwy ich siedziby rodowej – Działynia w ziemi dobrzyńskiej; od drugiej połowy XVII w. kolejni przedstawiciele rodu Działyńskich przenosili się do Wielkopolski i to oni stali się dominującą linią rodziny, organizującą tam życie polityczne i kulturalne

Galicja
Galicja

potoczna nazwa ziem będących pod zaborem austriackim – koronnego Królestwa Galicji i Lodomerii, istniejącego w latach 1772–1918; zalicza się do niej ziemie południowej Małopolski, Roztocze Wschodnie, Podkarpacie Wschodnie i Wyżynę Podolską na zachód od Zbrucza; w obrębie Galicji wyróżnić można część zachodnią, której głównym ośrodkiem był Kraków, oraz wschodnią ze Lwowem

klasycyzm
klasycyzm

styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków, pojawił się w Europie podczas renesansu i trwał do przełomu XVIII/XIX w., w niektórych krajach do lat 30. XIX w.; twórcy klasycystyczni zauroczeni byli klasyczną harmonią i propagowali klasyczne wzorce; w dziedzinie literatury kres klasycyzmu przyniosła walka klasyków z romantykami

loża masońska (loża wolnomularska)
loża masońska (loża wolnomularska)

nazwa organizacji, a także miejsca spotkań masonów (wolnomularzy); stowarzyszenia masońskie wywodzą się za średniowiecznych angielskich cechów murarskich - związków wolnych mularzy (ang. freemasons), budowniczych katedr. Członkowie lóż spotykają się w celu doskonalenia swojej osobowości a także rozważania nad kondycją świata. Siedziba loży to budowla świecka zbudowana na planie prostokąta, zorientowanym zgodnie z głównymi kierunkami geograficznymi, z najważniejszym – Wschodem. Dużą rolę odgrywają określone rytuały. Loże wspierały funkcjonowanie polskiej kultury w okresie zaborów.

Ossolineum – Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Ossolineum – Zakład Narodowy im. Ossolińskich

polski instytut naukowy i kulturalny, jeden z najważniejszych i najstarszych ośrodków kultury polskiej, ufundowany we Lwowie w 1817 r. przez Józefa Maksymiliana Ossolińskiego; do 1939 r. instytucja łączyła w sobie bibliotekę, wydawnictwo i Muzeum Książąt Lubomirskich; obecnie Ossolineum znajduje się we Wrocławiu, dokąd zostało przeniesione po II wojnie światowej

romantyzm
romantyzm

nurt w kulturze, który dał nazwę epoce w historii sztuki i historii literatury trwającej od lat 90. XVIII w. do lat 40. XIX w.; rozwinął się początkowo w Europie i obejmował różne obszary kultury, m.in. poezję, malarstwo i muzykę; polscy przedstawiciele romantyzmu to m.in. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Fryderyk Chopin

styl empire (styl cesarstwa)
styl empire (styl cesarstwa)

(empire - imperium) styl w architekturze, sztuce, meblarstwie i modzie, który narodził się w XIX -wiecznej Francji w okresie panowania Napoleona Bonaparte. Przedmioty wykonane w stylu empire były inspirowane starożytnością. Charakteryzowała je symetria, monumentalność i liczne ozdobne ornamenty

Kresy
Kresy

wschodnie ziemie dawnej Rzeczpospolitej, które w wyniku rozbiorów nie weszły w skład utworzonego w 1815 r. Królestwa Polskiego a zostały wcielone do Imperium Rosyjskiego

Słowa kluczowe

Królestwo Polskie, zabory, szkolnictwo, kultura, romantyzm, Waszawa, Wilno, Puławy, Galicja, ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848

Bibliografia

A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.

J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.

E. Słodkowska, Produkcja i rozprowadzanie wydawnictw w Królestwie Polskim w latach 1815–1830, Warszawa 2003.