Miguel de Cervantes Saavedra

Miguel de Cervantes Saavedra (1547–1616), autor powieści El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha (Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy), to postać o niezwykle barwnej biografii. Pochodził ze zubożałej rodziny szlacheckiej i próbował wielu zajęć. Był szambelanem dworskim, żołnierzem, weteranem bitwy pod Lepanto w 1571 roku. Schwytany przez piratów, spędził pięć lat w niewoli w Algierze. Wykupiony przez rodzinę, osiadł w hiszpańskiej prowincji Mancza i postanowił żyć z pisania. Jego liczne utwory nie cieszyły się początkowo zainteresowaniem i nie przyniosły mu sławy ani pieniędzy. Skłoniło go to do odsprzedania praw do powieści Don Kichot z Manczy (1605), która okazała się wydawniczym sukcesem.

RCwnGL5XoLYMG
Mariano de la Roca y Delgado, Miguel de Cervantes wyobrażający sobie Don Kichota, 1856
Źródło: Museo del Prado, domena publiczna.

Pierwsza nowożytna powieść

R1VmRKJDhWPvn1
Ilustracja do XVII‑wiecznego wydania powieści Don KichoteLa Manchy
Źródło: domena publiczna.

Don Kichote Cervantesa to dzieło odgrywające szczególną rolę w historii powieści, która w kulturze nowożytnej jest głównym gatunkiem prozy narracyjnej. Przyjmuje się, że swoją dojrzałą formę powieść zyskała w XVIII wieku w Anglii, jednak jej cechy można dostrzec w wielu powstałych wcześniej utworach. Rozkwit noweli i powieści w Hiszpanii przypada na XVI wiek, a przykładem jest właśnie Don Kichote. W dziele tym autor w parodystycznyparodiaparodystyczny sposób odwołał się do popularnego w średniowieczu romansu rycerskiegoromans rycerskiromansu rycerskiego, gatunku przygodowo‑miłosnego, wierszowanego lub prozatorskiego, którego cechą wyróżniającą była niezwykła fabuła, obfitująca w nieprawdopodobne zdarzenia. Cervantes w swojej powieści ośmieszył charakterystyczne dla tego gatunku rozwiązania narracyjne oraz sposób kreowania postaci. Akcję przedstawił na tle realistycznie ukazanej, współczesnej mu Hiszpanii, bohaterów ukazał w sposób wiarygodny psychologicznie, fabułę poprowadził konsekwentnie, zgodnie z logiką przyczynowo‑skutkową. W ten sposób przełamał schematy starego gatunku (romansu rycerskiegoromans rycerskiromansu rycerskiego), a zarazem stworzył wzór dla nowego, czyli powieści.

Szaleństwo Don Kichota

RDbDRb0KH0S781
Armand‑Louis‑Henri Telory, ilustracja do XIX‑wiecznego wydania powieści Don Kichote z Manczy
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Don Kichot – główny bohater powieści, który pragnie zostać błędnym rycerzembłędny rycerzbłędnym rycerzem – „chce działać w rzeczywistości tak, jakby był autorem (lub Bogiem) i mógł ją tworzyć słowem. W dużej mierze wynika to z nadmiernego zaufania do tych, których utworami się karmi i którzy nie uzmysławiali takiej komplikacji, jak Cervantes, wręcz odwrotnie: upewniali, że to, o czym piszą, jest rzeczywiste. Jeśli zatem fikcja jest rzeczywista i nie ma granicy między słowem a działaniem, jeśli autor może być stwórcą najcudowniejszych (albo, jeśli kto woli, najdziwaczniejszych) światów i są one rzeczywiste, to w takim razie Don Kichot zamierza tak stwarzać świat (oczywiście: cudowny) jak utwór – świat wychodzi mu jednak dziwaczny. Jest oczywiste, że wierzy w stwórczą moc własnego słowa niczym boskiego: wie, co kto powinien widzieć, jak musi wyglądać, co należy robić”Indeks górny 11Indeks górny 1.

Rbxq954v5YUdd1
Armand‑Louis‑Henri Telory, ilustracja do XIX‑wiecznego wydania powieści Don Kichote z Manczy
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Cervantes – podobnie jak jego bohater – w młodości przeszedł okres zauroczenia powieściami rycerskimi i znał je doskonale. Prowadzona w utworze gra z konwencją romansu rycerskiegoromans rycerskiromansu rycerskiego toczy się dzięki temu na wielu poziomach.

1

Słownik

błędny rycerz
błędny rycerz

rycerz wędrujący bez określonego z góry celu w poszukiwaniu przygód, podczas których najczęściej broni pokrzywdzonych, oddając w ten sposób hołd wybrance swego serca

komizm
komizm

(gr. komikós) – przedstawianie pewnych wydarzeń, sytuacji, postaci w sposób dowcipny i zabawny, wywołujący śmiech, może polegać na przejaskrawianiu rzeczywistości, ukazywaniu sprzeczności, kontrastów, wywoływaniu zaskoczenia; zespół cech wywołujących wesołość, śmieszność. Wyróżnia się komizm sytuacyjny, słowny i komizm postaci

parodia
parodia

(gr. parōidía od pará – poza, obok, mimo i ōidḗ – pieśń) świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), polegające na celowym wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej, prowadzi do efektów zabawnych, satyrycznych lub skłaniających do refleksji czy dyskusji; nieudolne naśladownictwo lub zdeformowana, wypaczona postać czegoś

romans rycerski
romans rycerski

wywodzący się ze średniowiecza gatunek utworów o tematyce bohaterskiej i miłosnej; dzieła tego typu były utworami narracyjnymi, a ich fabuła obfitowała w niespodziewane zwroty akcji, fantastyczne wydarzenia i heroiczne czyny. Romanse miały ustalony schemat fabularny: rycerz spotykał piękną kobietę, wyruszał dla niej na misję, pokonywał przeciwnika (smoka, giganta), zdobywał coś cennego i ofiarował to kobiecie, zyskując jej przychylność. Narracja romansów rycerskich koncentrowała się głównie na przygodach