Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Niechaj otworzy się orzeźwiające źródło”*

Indeks górny * Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku,. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.  Indeks górny koniec

We wczesnym średniowieczu nauczanie prowadzono głównie w klasztorach, a dostęp do niego mieli przede wszystkim duchowni. Zaczęło się to zmieniać w XII w. wraz z rozwojem ośrodków miejskich. Wzrastało zapotrzebowanie na ludzi mających chociażby podstawowe wykształcenie. Przy katedrach i kolegiatach powstawały szkoły w coraz większym stopniu otwarte dla ludzi świeckich. Niektóre z nich z czasem zaczęły zdobywać międzynarodową sławę i przyciągać uczniów z różnych części Europy. Z nich powstawały uniwersytetyuniwersytetuniwersytety. Pierwsze tego typu ośrodki zaczęły funkcjonować w Bolonii, Salerno i Paryżu. Wieki XII i XIII były okresem intensywnego rozwoju uniwersytetów.

RcLIz5tmjrQ5l
Uniwersytety w Europie w XII–XVI w. Najstarszym uniwersytetem powstałym w Europie Środkowo‑Wschodniej był Uniwersytet w Pradze i tam też udawała się duża część Polaków, zanim w kraju została ufundowana wyższa uczelnia. Jak myślisz, dlaczego właśnie do Pragi?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Ziegelbrenner, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RxITJBCP1fDdG1
Wykład uniwersytecki, ilustracja z połowy XIV w. Zajęcia odbywały się w specjalnie przeznaczonych do tego salach. Wykład wygłaszany był z tzw. katedry, a słuchacze w tym czasie robili notatki. Nie wszyscy słuchali z równą uwagą, zdarzało się, że studenci zasypiali podczas wykładów. Jak mylisz, z jakiego kraju uniwersytet został przedstawiony na ilustracji? Zwróć uwagę na strój wykładowcy oraz kształt okien.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W krajach Europy Środkowo‑Wschodniej fundacje uniwersytetów miały miejsce znacznie później. Pierwsza uczelnia powstała w Pradze w 1348 r. Kilkanaście lat później z inicjatywą utworzenia uniwersytetu wystąpił król polski, Kazimierz Wielki. Formalnie uczelnia została erygowana (ufundowana) na mocy przywileju papieskiego we wrześniu 1364 r. Dokument ten nie zachował się do naszych czasów (uległ zniszczeniu w wyniku nieprawidłowego przechowywania podczas II wojny światowej). Różne były motywy dokonania fundacji. Uczelnia miała stać się kuźnią ludzi wykształconych, na których wraz z rozwojem życia społecznego i państwowego szybko wzrastało zapotrzebowanie w Polsce. Wyjazdy na zagraniczne uniwersytety nie zaspokajały już tych potrzeb. W grę wchodziła na pewno też moda. Fundacja podnosiła prestiż władzy królewskiej oraz dodawała splendoru miastu, do którego zaczęli zjeżdżać studenci z zagranicy. Znaczenie państwa w regionie wzrastało, a miasto z tytułu dokonania w nim fundacji miało wymierne zyski. Przyjeżdżający studenci wynajmowali stancje, musieli się także żywić. Ośrodek uniwersytecki zyskiwał więc nie tylko ekonomicznie, ale szybko stawał się również miejscem wymiany myśli i rozwoju kultury.

R11zCjoHecOjz
Pieczęć Uniwersytetu Jagiellońskiego z 1420 r. W centralnym polu znajduje się św. Stanisław z prawą ręką podniesioną w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma pastorał. Pieczęcie w średniowieczu stosowano w celu stwierdzenia autentyczności dokumentów.
Przypomnij postać św. Stanisława. Czym się zajmował? Jak zginął?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W dokumencie fundacyjnym król Kazimierz zapewnił krakowskiemu studiumstudium generalestudium hojne uposażenie, mające pochodzić z dochodów z żup solnych. Przybywający do Krakowa scholarzy – jak dawniej nazywano studentów – otrzymali specjalne uprawnienia, m.in. zostali zwolnieni z wszelkich opłat.

Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku (fragment)

[…] wszyscy przyjeżdżający do uniwersytetu lub z niego wracający, na wszystkich i na każdym z osobna przechodach, mostach, grodach i strażach, w całym Królestwie naszym ustanowionych, żadnego nie mają płacić przechodnego cła, myta i opłaty, ale przez nie wszystkie z rzeczami swymi, końmi, książkami, sukniami, pościelą, pieniędzmi i sprzętami domowymi swobodnie i bezpiecznie przechodzić mogą. Również gdyby rodzice lub przyjaciele jakiego scholara w jadło i napoje jakiekolwiek zaopatrzyć go chcieli, wszystko to do wzmiankowanego miasta Krakowa ma wolno wejść bez opłacania jakiegokolwiek cła, a rzeźnicy i ktokolwiek inny nie mają temu w żaden sposób przeszkadzać. Piekarze zaś, scholarom chleb wypiekający, i młynarze, ziarna ich mielący, niech się nie ważą więcej od nich wyciągać nad to, co im obywatele pomienionego miasta płacić zwykli. Gdyby również (co niech Bóg uchowa) jakiś nasz poddany któregoś ze scholarów lub z ich czeladzi w granicach Królestwa naszego jawnie lub tajemnie obrabował z koni, pieniędzy lub rzeczy, obowiązani będziemy natychmiast po wniesieniu przez niego skargi przed nas, szkodę mu wynagrodzić, a złoczyńcy poszukiwać i z tym według brzmienia prawa postąpić.

Indeks dolny W jakim celu król w dokumencie fundacyjnym Akademii Krakowskiej nadał studentom specjalne przywileje i zwolnił ich z opłat? Indeks dolny koniec

p1 Źródło: Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku (fragment). Cytat za: Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska - Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.

Pod względem organizacyjnym uniwersytet wzorowany był na uczelniach włoskich. Oznacza to, że studiujący tworzyli tzw. nacje – związki oparte na wspólnocie językowej, najmowali i opłacali nauczycieli, a następnie z ich grona wybierali rektora. Na uczelni krakowskiej na mocy dokumentu fundacyjnego powstały: jedna katedra sztuk wyzwolonychsztuki wyzwolonesztuk wyzwolonych, dwie katedry medycyny i osiem katedr prawa (kanonicznegoprawo kanonicznekanonicznegorzymskiegoprawo rzymskierzymskiego). Początkowo akademiaAkademia Krakowskaakademia nie miała odrębnego budynku. Wykłady wygłaszano w domach prywatnych, a studenci zasiadali na podłodze. Językiem wykładowym była łacina.

RTH73bRt14SIs
Figura żaka na placu Mariackim. W średniowieczu studenta nazywano żakiem. Nakrycie głowy żaka stanowiła tzw. kapuca, złączona z suknią, później w modę weszły zwykłe czapki. Żak ubierał się w koszule, obcisłe spodnie i serdak, czyli kaftan z rękawami w kolorze czarnym lub czerwonym, na to zaś narzucał tunikę i przewiązywał ją w pasie. Z jakim nakryciem głowy kojarzy ci się kapuca?
Źródło: Dennis Jarvis, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Od upadku do rozkwitu

Kazimierzowska fundacja miała od początku kłopoty z rozwinięciem działalności. Ruszyły wykłady, wypromowano pierwszych absolwentów, ale uczelnia już wkrótce podupadła. Wznowienie jej działalności nastąpiło dopiero pod koniec XIV w. Królowa Jadwiga uzyskała zgodę papieża Bonifacego IX na utworzenie wydziału teologicznego. Następnie przekazała swoje klejnoty koronacyjne na uposażenie instytucji. Władczyni nie doczekała jednak końca prac organizacyjnych uniwersytetu. Zmarła w 1399 r. 22 lipca 1400 r. król Władysław Jagiełło wydał dokument wznawiający działalność uniwersytetu i odnawiający jego uposażenie (tzn. na nowo wyznaczył majątek, z którego miało być płacone wynagrodzenie profesorom). Dzięki pieniądzom z zapisu królowej Jadwigi zakupił on w tym roku jednopiętrową kamienicę od rodziny Pęcherzów z Rzeszotar. W niej powstał pierwszy budynek uniwersytetu. Rozpoczął się powolny rozkwit krakowskiej uczelni.

„Nauk przemożnych perła”**

Indeks górny ** Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.  Indeks górny koniec

Nauka na uniwersytecie była długa i kosztowna. Niewielu udawało się dobrnąć do końca. Wiele osób decydowało się na różnych etapach przerwać naukę. Ale i tak powracali oni do swoich środowisk z pewnym doświadczeniem i umiejętnościami. Wykształcenie otwierało drzwi do kariery i podnosiło status społeczny. Dlatego nie tylko szlachta, ale również mieszczanie i chłopi (choć w mniejszym zakresie) posyłali synów na studia do Krakowa. Uniwersytet odgrywał ogromną rolę w kształtowaniu rodzimej elity intelektualnej. Na krakowskiej uczelni studiowało wielu wybitnych przedstawicieli świata kultury i nauki tamtych czasów.

R1Zd3yubbnqoP
Strona z dzieła Jana z Głogowa (1445–1507) Exercitium nove logice. Jan z Głogowa był polskim astronomem, matematykiem i jednym z najwybitniejszych przedstawicieli przyrodoznawstwa. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim przez blisko 40 lat pełnił tam funkcję wykładowcy. Wśród jego słuchaczy był m.in. Mikołaj Kopernik.
Wskaż herb Krakowa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RlPN2e5UlHEN71
Stanisław ze Skarbimierza (1365–1431) był pierwszym rektorem odnowionej Akademii Krakowskiej; duchownym, prawnikiem i kaznodzieją. Wygłosił m.in. kazanie na pogrzebie królowej Jadwigi. Do jego teorii wojny sprawiedliwej nawiązywał inny wielki uczony, reprezentujący interesy Polski w konflikcie z Krzyżakami na soborze w Konstancji w 1415 r. – Paweł Włodkowic. Porównaj strój Stanisława ze Skarbimierza ze strojem współczesnych rektorów? Czy bardzo się różnią?
Źródło: неизвестно, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rosła także rola samego Krakowa jako ośrodka edukacyjnego na miarę środkowoeuropejską, zwłaszcza że w wyniku wojen husyckich załamała się pozycja Pragi. Zmierzch świetności Uniwersytetu Jagiellońskiego nastąpił pod koniec XV w. Od tej pory jego znaczenie malało na rzecz zachodnioeuropejskich ośrodków naukowych. Nadal studiowano na Akademii Krakowskiej, ale studia te trwały krótko, kończyły się na uzyskaniu pierwszego stopnia wykształcenia, a potem wyruszano po wiedzę na zachód, pod warunkiem że inne sprawy nie odciągnęły studenta od dalszej edukacji. W XVI w. na Uniwersytecie Jagiellońskim naukę podjęli m.in. Jan Kochanowski, Mikołaj Rej, Andrzej Frycz Modrzewski, Stanisław Hozjusz i Marcin Kromer.

„Znajomość przeszłości […] równa się cnocie” ***

Indeks górny *** Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.  Indeks górny koniec

Rex6lgUOTHHBp
Jan Długosz (1415–1480) na obrazie z przełomu XIX i XX w. autorstwa Antoniego Gramatyki. Długosz był polskim kronikarzem, duchownym, protegowanym biskupa krakowskiego Zbigniewa Oleśnickiego, w którego kancelarii został zatrudniony po odejściu z Akademii Krakowskiej (nie ukończył jej). Na dworze królewskim zajmował się wychowaniem i edukacją synów Kazimierza Jagiellończyka.
Czym na obrazie zajmuje się Jan Długosz? Z czego jest on znany do dziś?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wraz z rozwojem nauki na poziomie wyższym przybywało w kraju ludzi wykształconych, a co za tym idzie – rozwijała się literatura. Dominowały dzieła o charakterze religijnym: kazania, modlitewniki, zbiory pieśni, żywoty świętych, ale powstawały też utwory świeckie, takie jak traktaty, satyry, a nawet romanse. Wśród dzieł literackich ważną rolę odgrywały dzieła historiograficzne. W drugiej połowie XV w. krakowski kanonik ukończył Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego – najobszerniejsze dzieło o historii Polski od czasów najdawniejszych.

RamEzdfjwRliX
Strona z tzw. Biblii królowej Zofii, najstarszego tłumaczenia Pisma Świętego na język polski, dokonanego dla czwartej żony Władysława Jagiełły, Zofii Holszańskiej. Przekład powstał w połowie XV w., a głównym jego autorem był kapelan władczyni Andrzej z Jaszowic. Jak określiłbyś charakter zdobień na stronie? Jaki był materiał pisarski w średniowieczu?
Źródło: Wikimedia Commons/Biblioteka Narodowa, domena publiczna.

Ważnym aspektem okresu rozkwitu średniowiecza był rozwój piśmiennictwa w języku polskim. Posługiwano się nim w korespondencji, księgach sądowych, upowszechniał się również w twórczości literackiej.

W drugiej połowie XV w. w literaturze polskiej zaczęły się uwidaczniać wpływy włoskiego renesansu. Studiujący we Włoszech Polacy przywozili ze sobą znajomość autorów starożytnych oraz klasycznej łaciny.

Słownik

Akademia Krakowska
Akademia Krakowska

najstarsza uczelnia wyższa w Polsce ufundowana przez Kazimierza Wielkiego w 1364 roku i odnowiona przez Jadwigę i Władysława Jagiełłę i stąd nosząca w późniejszych czasach nazwę Uniwersytetu Jagiellońskiego

bakałarz
bakałarz

(łac. artium baccalaureus – dosł. bakałarz sztuk, w domyśle „wyzwolonych”) niższy stopień naukowy nadawany po ok. 2–3 latach nauki na uniwersytecie, czyli po ukończeniu pierwszego etapu na wydziale sztuk wyzwolonych, jako pierwszy zaczął go nadawać uniwersytet paryski w I poł. XIII w.; odpowiednik dzisiejszego licencjata lub inżyniera

magister
magister

(łac., mistrz, nauczyciel) tytuł naukowy nadawany w średniowieczu na uniwersytetach po ukończeniu studiów drugiego stopnia na wydziale sztuk wyzwolonych; dziś obok inżyniera i licencjata jest to jeden z tytułów zawodowych; obok tych tytułów istnieją też stopnie naukowe: doktora i doktora habilitowanego oraz tytuł naukowy profesora

prawo kanoniczne
prawo kanoniczne

(łac. Ius Canonicum), inaczej prawo kościelne, funkcjonujące w kościołach chrześcijańskich, określające funkcjonowanie kościołów, ich strukturę oraz prawa i obowiązki członków

prawo rzymskie
prawo rzymskie

(łac. Ius Romanum) prawo wywodzące się z czasów starożytnego Rzymu do czasów kodyfikacji Justyniana w VI w., miało istotny wpływ na rozwój prawodawstwa europejskiego

studium generale
studium generale

nazwa nadawana tym szkołom w średniowieczu, które cieszyły się międzynarodową sławą, w późniejszych czasach przekształcona w uniwersytet

sztuki wyzwolone
sztuki wyzwolone

(łac. artes liberales, studia liberalia, disciplinae liberales, artes saeculares, saeculares litterae, artes magnae) powszechny system edukacji w średniowieczu, obejmujący kształcenie na niższym poziomie w zakresie przedmiotów literackich (gramatyki, retoryki, dialektyki, tzw. trivium) oraz następnie na wyższym w zakresie przedmiotów matematycznych (arytmetyki, geometrii, astronomii i muzyki, tzw. quadrivium)

uniwersytet
uniwersytet

(łac. universitas magistrorum et scholarium – ogół nauczycieli i uczniów) instytucja naukowo‑dydaktyczna o charakterze nietechnicznym, której początki sięgają końca XI w., jej celem jest kształcenie przyszłych kadr i wykwalifikowanych pracowników

Słowa kluczowe

Akademia Krakowska, Uniwersytet Jagielloński, kultura średniowieczna

Bibliografia

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

J. Ptaśnik, Obrazki z życia żaków krakowskich, nakł. Towarzystwa Miłośników Historyi i Zabytków Krakowa, Kraków 1900.

T. Michałowska, Średniowiecze, PWN, Warszawa 1999.

S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.