Indeks górny * Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku,. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269. Indeks górny koniec* Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku,. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.
We wczesnym średniowieczu nauczanie prowadzono głównie w klasztorach, a dostęp do niego mieli przede wszystkim duchowni. Zaczęło się to zmieniać w XII w. wraz z rozwojem ośrodków miejskich. Wzrastało zapotrzebowanie na ludzi mających chociażby podstawowe wykształcenie. Przy katedrach i kolegiatach powstawały szkoły w coraz większym stopniu otwarte dla ludzi świeckich. Niektóre z nich z czasem zaczęły zdobywać międzynarodową sławę i przyciągać uczniów z różnych części Europy. Z nich powstawały uniwersytetyuniwersytetuniwersytety. Pierwsze tego typu ośrodki zaczęły funkcjonować w Bolonii, Salerno i Paryżu. Wieki XII i XIII były okresem intensywnego rozwoju uniwersytetów.
RcLIz5tmjrQ5l
RxITJBCP1fDdG1
W krajach Europy Środkowo‑Wschodniej fundacje uniwersytetów miały miejsce znacznie później. Pierwsza uczelnia powstała w Pradze w 1348 r. Kilkanaście lat później z inicjatywą utworzenia uniwersytetu wystąpił król polski, Kazimierz Wielki. Formalnie uczelnia została erygowana (ufundowana) na mocy przywileju papieskiego we wrześniu 1364 r. Dokument ten nie zachował się do naszych czasów (uległ zniszczeniu w wyniku nieprawidłowego przechowywania podczas II wojny światowej). Różne były motywy dokonania fundacji. Uczelnia miała stać się kuźnią ludzi wykształconych, na których wraz z rozwojem życia społecznego i państwowego szybko wzrastało zapotrzebowanie w Polsce. Wyjazdy na zagraniczne uniwersytety nie zaspokajały już tych potrzeb. W grę wchodziła na pewno też moda. Fundacja podnosiła prestiż władzy królewskiej oraz dodawała splendoru miastu, do którego zaczęli zjeżdżać studenci z zagranicy. Znaczenie państwa w regionie wzrastało, a miasto z tytułu dokonania w nim fundacji miało wymierne zyski. Przyjeżdżający studenci wynajmowali stancje, musieli się także żywić. Ośrodek uniwersytecki zyskiwał więc nie tylko ekonomicznie, ale szybko stawał się również miejscem wymiany myśli i rozwoju kultury.
R11zCjoHecOjz
W dokumencie fundacyjnym król Kazimierz zapewnił krakowskiemu studiumstudium generalestudium hojne uposażenie, mające pochodzić z dochodów z żup solnych. Przybywający do Krakowa scholarzy – jak dawniej nazywano studentów – otrzymali specjalne uprawnienia, m.in. zostali zwolnieni z wszelkich opłat.
Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku (fragment)
[…] wszyscy przyjeżdżający do uniwersytetu lub z niego wracający, na wszystkich i na każdym z osobna przechodach, mostach, grodach i strażach, w całym Królestwie naszym ustanowionych, żadnego nie mają płacić przechodnego cła, myta i opłaty, ale przez nie wszystkie z rzeczami swymi, końmi, książkami, sukniami, pościelą, pieniędzmi i sprzętami domowymi swobodnie i bezpiecznie przechodzić mogą. Również gdyby rodzice lub przyjaciele jakiego scholara w jadło i napoje jakiekolwiek zaopatrzyć go chcieli, wszystko to do wzmiankowanego miasta Krakowa ma wolno wejść bez opłacania jakiegokolwiek cła, a rzeźnicy i ktokolwiek inny nie mają temu w żaden sposób przeszkadzać. Piekarze zaś, scholarom chleb wypiekający, i młynarze, ziarna ich mielący, niech się nie ważą więcej od nich wyciągać nad to, co im obywatele pomienionego miasta płacić zwykli. Gdyby również (co niech Bóg uchowa) jakiś nasz poddany któregoś ze scholarów lub z ich czeladzi w granicach Królestwa naszego jawnie lub tajemnie obrabował z koni, pieniędzy lub rzeczy, obowiązani będziemy natychmiast po wniesieniu przez niego skargi przed nas, szkodę mu wynagrodzić, a złoczyńcy poszukiwać i z tym według brzmienia prawa postąpić.
Indeks dolny W jakim celu król w dokumencie fundacyjnym Akademii Krakowskiej nadał studentom specjalne przywileje i zwolnił ich z opłat? Indeks dolny koniecW jakim celu król w dokumencie fundacyjnym Akademii Krakowskiej nadał studentom specjalne przywileje i zwolnił ich z opłat?
p1 Źródło: Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku (fragment). Cytat za: Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska - Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.
Pod względem organizacyjnym uniwersytet wzorowany był na uczelniach włoskich. Oznacza to, że studiujący tworzyli tzw. nacje – związki oparte na wspólnocie językowej, najmowali i opłacali nauczycieli, a następnie z ich grona wybierali rektora. Na uczelni krakowskiej na mocy dokumentu fundacyjnego powstały: jedna katedra sztuk wyzwolonychsztuki wyzwolonesztuk wyzwolonych, dwie katedry medycyny i osiem katedr prawa (kanonicznegoprawo kanonicznekanonicznego i rzymskiegoprawo rzymskierzymskiego). Początkowo akademiaAkademia Krakowskaakademia nie miała odrębnego budynku. Wykłady wygłaszano w domach prywatnych, a studenci zasiadali na podłodze. Językiem wykładowym była łacina.
RTH73bRt14SIs
Od upadku do rozkwitu
Kazimierzowska fundacja miała od początku kłopoty z rozwinięciem działalności. Ruszyły wykłady, wypromowano pierwszych absolwentów, ale uczelnia już wkrótce podupadła. Wznowienie jej działalności nastąpiło dopiero pod koniec XIV w. Królowa Jadwiga uzyskała zgodę papieża Bonifacego IX na utworzenie wydziału teologicznego. Następnie przekazała swoje klejnoty koronacyjne na uposażenie instytucji. Władczyni nie doczekała jednak końca prac organizacyjnych uniwersytetu. Zmarła w 1399 r. 22 lipca 1400 r. król Władysław Jagiełło wydał dokument wznawiający działalność uniwersytetu i odnawiający jego uposażenie (tzn. na nowo wyznaczył majątek, z którego miało być płacone wynagrodzenie profesorom). Dzięki pieniądzom z zapisu królowej Jadwigi zakupił on w tym roku jednopiętrową kamienicę od rodziny Pęcherzów z Rzeszotar. W niej powstał pierwszy budynek uniwersytetu. Rozpoczął się powolny rozkwit krakowskiej uczelni.
RGLJg66Qivz9v
R1GUiMI2BpRPp
Rx6OjzS3Ob5cL
„Nauk przemożnych perła”**
Indeks górny ** Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269. Indeks górny koniec** Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.
Nauka na uniwersytecie była długa i kosztowna. Niewielu udawało się dobrnąć do końca. Wiele osób decydowało się na różnych etapach przerwać naukę. Ale i tak powracali oni do swoich środowisk z pewnym doświadczeniem i umiejętnościami. Wykształcenie otwierało drzwi do kariery i podnosiło status społeczny. Dlatego nie tylko szlachta, ale również mieszczanie i chłopi (choć w mniejszym zakresie) posyłali synów na studia do Krakowa. Uniwersytet odgrywał ogromną rolę w kształtowaniu rodzimej elity intelektualnej. Na krakowskiej uczelni studiowało wielu wybitnych przedstawicieli świata kultury i nauki tamtych czasów.
R1Zd3yubbnqoP
RlPN2e5UlHEN71
Rosła także rola samego Krakowa jako ośrodka edukacyjnego na miarę środkowoeuropejską, zwłaszcza że w wyniku wojen husyckich załamała się pozycja Pragi. Zmierzch świetności Uniwersytetu Jagiellońskiego nastąpił pod koniec XV w. Od tej pory jego znaczenie malało na rzecz zachodnioeuropejskich ośrodków naukowych. Nadal studiowano na Akademii Krakowskiej, ale studia te trwały krótko, kończyły się na uzyskaniu pierwszego stopnia wykształcenia, a potem wyruszano po wiedzę na zachód, pod warunkiem że inne sprawy nie odciągnęły studenta od dalszej edukacji. W XVI w. na Uniwersytecie Jagiellońskim naukę podjęli m.in. Jan Kochanowski, Mikołaj Rej, Andrzej Frycz Modrzewski, Stanisław Hozjusz i Marcin Kromer.
„Znajomość przeszłości […] równa się cnocie” ***
Indeks górny *** Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269. Indeks górny koniec*** Dokument fundacyjny wystawiony przez króla Kazimierza Wielkiego 12 maja 1364 roku. Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.
Rex6lgUOTHHBp
Wraz z rozwojem nauki na poziomie wyższym przybywało w kraju ludzi wykształconych, a co za tym idzie – rozwijała się literatura. Dominowały dzieła o charakterze religijnym: kazania, modlitewniki, zbiory pieśni, żywoty świętych, ale powstawały też utwory świeckie, takie jak traktaty, satyry, a nawet romanse. Wśród dzieł literackich ważną rolę odgrywały dzieła historiograficzne. W drugiej połowie XV w. krakowski kanonik ukończył Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego – najobszerniejsze dzieło o historii Polski od czasów najdawniejszych.
RamEzdfjwRliX
Ważnym aspektem okresu rozkwitu średniowiecza był rozwój piśmiennictwa w języku polskim. Posługiwano się nim w korespondencji, księgach sądowych, upowszechniał się również w twórczości literackiej.
W drugiej połowie XV w. w literaturze polskiej zaczęły się uwidaczniać wpływy włoskiego renesansu. Studiujący we Włoszech Polacy przywozili ze sobą znajomość autorów starożytnych oraz klasycznej łaciny.
RIH2ioBd4bu4a
R4zkBPW962oFt
Słownik
Akademia Krakowska
Akademia Krakowska
najstarsza uczelnia wyższa w Polsce ufundowana przez Kazimierza Wielkiego w 1364 roku i odnowiona przez Jadwigę i Władysława Jagiełłę i stąd nosząca w późniejszych czasach nazwę Uniwersytetu Jagiellońskiego
bakałarz
bakałarz
(łac. artium baccalaureus – dosł. bakałarz sztuk, w domyśle „wyzwolonych”) niższy stopień naukowy nadawany po ok. 2–3 latach nauki na uniwersytecie, czyli po ukończeniu pierwszego etapu na wydziale sztuk wyzwolonych, jako pierwszy zaczął go nadawać uniwersytet paryski w I poł. XIII w.; odpowiednik dzisiejszego licencjata lub inżyniera
magister
magister
(łac., mistrz, nauczyciel) tytuł naukowy nadawany w średniowieczu na uniwersytetach po ukończeniu studiów drugiego stopnia na wydziale sztuk wyzwolonych; dziś obok inżyniera i licencjata jest to jeden z tytułów zawodowych; obok tych tytułów istnieją też stopnie naukowe: doktora i doktora habilitowanego oraz tytuł naukowy profesora
prawo kanoniczne
prawo kanoniczne
(łac. Ius Canonicum), inaczej prawo kościelne, funkcjonujące w kościołach chrześcijańskich, określające funkcjonowanie kościołów, ich strukturę oraz prawa i obowiązki członków
prawo rzymskie
prawo rzymskie
(łac. Ius Romanum) prawo wywodzące się z czasów starożytnego Rzymu do czasów kodyfikacji Justyniana w VI w., miało istotny wpływ na rozwój prawodawstwa europejskiego
studium generale
studium generale
nazwa nadawana tym szkołom w średniowieczu, które cieszyły się międzynarodową sławą, w późniejszych czasach przekształcona w uniwersytet
sztuki wyzwolone
sztuki wyzwolone
(łac. artes liberales, studia liberalia, disciplinae liberales, artes saeculares, saeculares litterae, artes magnae) powszechny system edukacji w średniowieczu, obejmujący kształcenie na niższym poziomie w zakresie przedmiotów literackich (gramatyki, retoryki, dialektyki, tzw. trivium) oraz następnie na wyższym w zakresie przedmiotów matematycznych (arytmetyki, geometrii, astronomii i muzyki, tzw. quadrivium)
uniwersytet
uniwersytet
(łac. universitas magistrorum et scholarium – ogół nauczycieli i uczniów) instytucja naukowo‑dydaktyczna o charakterze nietechnicznym, której początki sięgają końca XI w., jej celem jest kształcenie przyszłych kadr i wykwalifikowanych pracowników
Słowa kluczowe
Akademia Krakowska, Uniwersytet Jagielloński, kultura średniowieczna
Bibliografia
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
J. Ptaśnik, Obrazki z życia żaków krakowskich, nakł. Towarzystwa Miłośników Historyi i Zabytków Krakowa, Kraków 1900.
T. Michałowska, Średniowiecze, PWN, Warszawa 1999.
S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.