Przeczytaj
Podstawy prawne finansowania działalności instytucji Kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych w Polsce na początku XXI wiekuW wyniku transformacji politycznych i ustrojowych, zainicjowanych w roku 1989 w Polsce i w innych państwach Europy Środkowo‑Wschodniej, wprowadzony został model demokratycznego państwa świeckiego. Gwarancje dotyczące finansowania działalności instytucji kościelnych implicite mają umocowanie we wpisanych do Konstytucji RP z 1997 r. zasadach ustrojowych (art. 25) a zwłaszcza w:
zasadzie poszanowania wolności sumienia i religii w życiu prywatnym i publicznym, w wymiarze indywidualnym i instytucjonalnym;
zasadzie równouprawnienia związków wyznaniowych;
zasadzie współdziałania państwa ze związkami wyznaniowymi dla dobra wspólnego osoby ludzkiej;
zasadzie poszanowania autonomii i niezależności kościoła i państwa, każdego w swoim zakresie.
Konkretyzacja tych zasad wyraża się w gwarancjach dotyczących:
uznania osobowości prawnej związków wyznaniowych i ich jednostek organizacyjnych;
wspomagania przez państwo działalności kościelnych jednostek organizacyjnych, służącej celom społecznym.
Nie oznacza to udzielenia kościołom lub innym związkom wyznaniowym „przywilejów”, ale traktowanie ich jak organizacji wyższej użyteczności publicznej, które wnoszą znaczący wkład do życia społecznego, a nie tylko do życia prywatnego poszczególnych wiernych.
Uznanie osobowości prawnej kościelnych jednostek organizacyjnych
Polska uznaje osobowość prawną Kościoła katolickiego oraz innych związków wyznaniowych, mających uregulowaną sytuację prawną, i ich jednostek organizacyjnych. W konsekwencji więc uznaje ich zdolność do tego, aby mogły – zgodnie z przepisami prawa polskiego – nabywać, posiadać, użytkować i zbywać mienie nieruchome i ruchome oraz nabywać i zbywać prawa majątkowe.
Ustawa uchyliła także ograniczenia, jakie władze komunistyczne narzuciły Kościołowi katolickiemu i innym związkom wyznaniowym w zakresie posiadania, nabywania i dysponowania nieruchomościami i prawami majątkowymi. Zagwarantowano im także zwrot nieruchomości upaństwowionych przez władze komunistyczne (wbrew ustawie z 20 marca 1950 r.).
Jeśli chodzi o nieruchomości Kościoła katolickiego położone na ziemiach należących do II Rzeczypospolitej, zwrot ten dokonuje się stopniowo na podstawie decyzji Komisji MajątkowejKomisji Majątkowej, w której skład wchodzą przedstawiciele Rządu i Konferencji Episkopatu Polski, oraz decyzji analogicznych komisji złożonych z przedstawicieli Rządu i przedstawicieli innych związków wyznaniowych.
Natomiast jednostki organizacyjne kościołów i innych związków wyznaniowych, położone na Ziemiach Odzyskanych, czyli na terenach zachodnich i północnych włączonych do Polski w 1945 r., uzyskały możliwość otrzymania od państwa na własność określonych wielkości nieruchomości, będących w dyspozycji Państwowego Funduszu Ziemi.
Dochody Kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych z własnych nieruchomości nie wystarczają na działalność związaną z realizacją misji w społeczeństwie w zakresie nie tylko sprawowania kultu, ale również nauczania oraz działalności charytatywnej, oświatowo‑wychowawczej, naukowej i kulturotwórczej.
Dlatego państwo wspomaga związki wyznaniowe z budżetu państwa lub samorządu terytorialnego. Wspomaganie to odbywa się w sposób bezpośredni lub pośredni.
Wspomaganie bezpośrednie z budżetu państwa bądź samorządu terytorialnego
Bezpośrednie wspomaganie finansowe przez państwo kościelnych jednostek organizacyjnych polega na udzielaniu im subwencji bądź dotacji na określone rodzaje działalności. Polska finansuje następujące subwencje i dotacje z budżetu państwa lub samorządu terytorialnego:
Subwencje i dotacje z Funduszu KościelnegoFunduszu Kościelnego, które mają charakter rekompensaty za dochody z nieruchomości kościelnych upaństwowionych przez władze komunistyczne na mocy ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez państwo dóbr tzw. „martwej rękimartwej ręki”.
Subwencje na realizację zadań przez instytucje kościelne, analogiczne do zadań realizowanych przez instytucje państwowe, w różnych sferach życia publicznego, które mają być traktowane na zasadzie równości. Do tego typu instytucji kościelnych należą placówki szkolne i oświatowe, organizacje charytatywne, katolickie szkoły wyższe oraz uczelnie wyższe innych kościołów.
Subwencje na konserwacje i remonty obiektów sakralnych i kościelnych należących do dóbr kultury narodowej.
Subwencje i dotacje na działalność społeczną kościelnych jednostek organizacyjnych, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego – zgodnie z postanowieniami ustawy z 23 kwietnia 2003 r. o działalności publicznej i o wolontariacie.
Polska bezpośrednio nie finansuje duszpasterskiej działalności Kościoła katolickiego ani innych związków wyznaniowych. Wyjątki od tej zasady mają uzasadnienie w gwarancjach poszanowania prawa do wolności religijnej należnej każdemu człowiekowi do spełniania praktyk religijnych tam, gdzie się znajduje, a w związku z tym w obowiązku i zarazem prawie kościoła do udzielania mu pomocy duszpasterskiej. Dotyczą one trzech podstawowych filarów.
Pośrednie finansowanie przez państwo działalności instytucji kościelnych
Pośrednie wspomaganie przez państwo instytucji kościelnych polega na zagwarantowaniu im możliwości pozyskiwania środków majątkowych i finansowych:
bezpośrednio od społeczeństwa przez organizowanie zbiórek publicznych oraz przyjmowanie darowizn na zadania związane z działalnością instytucji kościelnych, które odliczane są od wysokości podatku dochodowego darczyńców;
zwolnienia instytucji kościelnych od podatków powszechnie obowiązujących w określonych sytuacjach.
Darowizny na zadania instytucji kościelnych
Podstawowym środkiem zabezpieczenia potrzeb finansowych instytucji kościelnych – zwłaszcza związanych z działalnością duszpasterską, budową i konserwacją budynków kościelnych i sakralnych oraz zabezpieczeniem utrzymania osób duchownych i świeckich zatrudnionych w duszpasterstwie – są dobrowolne darowizny. Polska pośrednio wspomaga instytucje kościelne, gwarantując im możliwości pozyskiwania środków finansowych z kilku źródeł.
Jedną z takich form są zbiórki publiczne, organizowane bez zezwolenia organów administracji państwowej w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w innych miejscach w sposób tradycyjnie ustalony na cele statutowe kościelnych jednostek organizacyjnych.
Innym sposobem pozyskania pieniędzy przez władze kościelne są darowizny odliczane od podatku.
Wśród tych darowizn wyróżnia się darowizny na rzecz kościelnej jednostki organizacyjnej, mającej status organizacji pożytku publicznego (stowarzyszenia, fundacje, organizacje kościelne) w kwocie nieprzekraczającej 1% należnego podatku dochodowego od osób fizycznych.
O przyznaniu statusu OPP kościelnej jednostce organizacyjnej (np. fundacji, stowarzyszeniu, organizacji Caritas) decyduje sąd rejestracyjny przez wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, jeżeli spełnia ona wymagania określone w wyżej wymienionej ustawie.
Darowizny mogą też być dokonane przez osoby fizyczne na kościelną działalność charytatywno‑opiekuńczą.
Gwarancje wyłączenia tych darowizn od podstawy opodatkowania wpisane są do dwóch ustaw określających sytuację prawną Kościoła katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
Ustawy te mają charakter lex specialislex specialis.
Odpisy te są ustanowione w formie obligatoryjnej (w Niemczech), bądź w formie fakultatywnej (we Włoszech i na Węgrzech).
Zwolnienia instytucji kościelnych od podatków i opłat celnych
Podsumowanie
Współczesne ustawodawstwo polskie zawiera szereg gwarancji wspomagania finansowego działalności jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych – mających uregulowaną sytuację prawną – na zasadach poszanowania ich równouprawnienia i współdziałania z nimi dla dobra wspólnego.
Słownik
fundusz finansowany z budżetu państwa powstały w 1950 r. jako forma rekompensaty dla kościołów za przejęte przez państwo nieruchomości ziemskie; obecnie środki z niego trafiają do wszystkich kościołów i innych związków wyznaniowych posiadających uregulowany status prawny w Polsce
organ rozpatrujący sprawy zwrotu kościołom i innym związkom wyznaniowym majątku przejętego w okresie PRL na rzecz Skarbu Państwa
konferencja zrzeszająca biskupów z Polski, koordynująca ich współpracę w rozwiązywaniu wspólnych problemów
umowa międzynarodowa między państwem a Stolicą Apostolską, regulująca sprawy dotyczące obu stron
przepis prawny o większym stopniu szczegółowości, mający pierwszeństwo przed przepisem mniej szczegółowym