Renowacja sztukatorskich elementów architektury
BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych wyodrębnionej w zawodzie: Technik renowacji elementów architektury 311210
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architekturyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architektury
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik renowacji elementów architektury 311210. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych:
a) wykonywanie oraz renowacje sztukatorskich elementów architektury,
b) wykonywanie oraz renowacje kamiennych elementów architektury.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.23.3 Wykonywanie i renowacja sztukatorskich elementów architektury
Uczeń:
charakteryzuje elementy i detale architektoniczne,
ustala zakres napraw sztukatorskich elementów architektury,
dobiera technologię wykonywania i renowacji sztukatorskich elementów architektury.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania i renowacji detali architektonicznych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Renowacja sztukatorskich elementów architektury składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Film edukacyjny – Usuwanie nawarstwień na elementach architekturyFilm edukacyjny – Usuwanie nawarstwień na elementach architektury
Dzięki niemu uczeń dowie się, kim jest technik renowacji elementów architektury, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas usuwania nawarstwień nowoczesnymi metodami, np. laserem, ultradźwiękami, przez nagrzewanie.
Film instruktażowy (tutorial) – Renowacja polichromii i patynFilm instruktażowy (tutorial) – Renowacja polichromii i patyn
Film pokazuje, na czym polega renowacja polichromii i patyny np. wewnątrz obiektu zabytkowego: to usuwanie wierzchnich przemalowań, oczyszczenie polichromii, uzupełnienie ubytków w tynku, utwardzenie miejsc i ujednolicenie kolorytu, usunięcie fałszywej patyny, oczyszczanie kamienie etc.
Galeria zdjęć – Zniszczenia elementów architektonicznych – narzędzia i sprzęt do renowacjiGaleria zdjęć – Zniszczenia elementów architektonicznych – narzędzia i sprzęt do renowacji
Fotografie prezentują zniszczenia murów, tynków i okładzin, powłok malarskich, polichromii i malowideł ściennych, detali architektonicznych, ale i narzędzia – zarówno ręczne, jak i mechaniczne – służące do ich renowacji.
Symulator – Renowacja kamiennego detalu architektonicznegoSymulator – Renowacja kamiennego detalu architektonicznego
To świetna nauka poprzez zabawę: uczeń samodzielnie ustali zakres renowacji, oczyści element z kurzu, zaimpregnuje, dobierze odpowiednie narzędzia i materiały, rozwiąże wszystkie możliwe problemy i usterki. Do dzieła!
Sekwencje filmowe – Renowacja tynków ozdobnych, stiuków, malowideł ściennych, sztukateriiSekwencje filmowe – Renowacja tynków ozdobnych, stiuków, malowideł ściennych, sztukaterii
To krótkie sceny prezentujące rzeczywiste renowacje tynków ozdobnych (nakrapianych, zmywanych, cyklinowanych), stiuków (wapiennych lustrzanych, gipsowych) i sztablatur, malowideł ściennych (fresk mokry i suchy), sztukaterii (gipsowej i kamiennej).
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu: charakterystyki elementów i detali architektonicznych, napraw, doboru technologii, stosowania materiałów, narzędzi i sprzętu, a także oceny jakości wykonanych robót renowacyjnych w przypadku sztukatorskich elementów architektury.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architektury
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonywania i renowacji detali architektonicznych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z filmem związanym z usuwaniem nawarstwień nowoczesnymi metodami, dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z nich ma za zadanie wypisania w ciągu trzech minut jak największej liczby słów kluczowych pojawiających się w materiale. Uczniowie poproszeni są o pogrupowanie terminów według ich wspólnych cech. Ostatnim etapem tego ćwiczenia, opartego na burzy mózgów, jest klasyfikacja. Uczniowie analizują ją i nadają nazwy poszczególnym elementom. Wszystkie zespoły konfrontują na forum klasowym swoje pomysły.
Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich ogląda jedynie połowę filmu (jedna z osób z każdej grupy może losować, którą część jej grupa zobaczy). Po wyemitowaniu całego filmu (uczniowie z grupy nieaktywnej mogą zostać poproszeni o założenie słuchawek i odwrócenie się tyłem do monitora) następuje streszczenie swojej części filmu drugiej grupie. Uczniowie z grupy, która nie oglądała tego fragmentu, mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Po wykonanym zadaniu wszyscy uczniowie oglądają cały film.
Film instruktażowy (tutorial)
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie oglądają krótki film, związany z renowacją polichromii i patyn. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj” wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.
Praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment filmu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.
Galeria zdjęć
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje zniszczenia murów, tynków i okładzin, powłok malarskich, polichromii i malowideł ściennych, detali architektonicznych, ale i narzędzia – zarówno ręczne, jak i mechaniczne – służące do ich renowacji.
Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z galerią. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.
Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z galerią. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.
Symulator
Praca indywidualna
Uczniowie odtwarzają przebieg zdarzeń związanych z renowacją kamiennego detalu architektonicznego. Po zakończonej symulacji każdy z nich zbiera ilustracje graficzne oraz wiadomości tekstowe powiązane z tematem. Zadanie polega na odtworzeniu renowacji, ale od momentu jego zakończenia do początku - to projekt w duchu dekonstrukcji, czyli demontażu działań. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje na forum klasowym.
Sekwencje filmowe
Praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla uczniom krótkie sekwencje filmowe związane z renowacją tynków ozdobnych, stiuków, malowideł ściennych, sztukaterii. Zadaniem uczniów jest napisanie kartki z wakacji do kolegi, w którym uczeń dzieli się swoimi wrażeniami z pobytu na „obozie renowacyjnym”. Nauczyciel przypomina (bądź uświadamia) uczniom, jaka powinna być formuła zawarta na kartce, a po zakończonej pracy zbiera wszystkie i ocenia propozycje.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, po zapoznaniu się z sekwencjami, mają za zadanie napisanie opowiadania przygodowego bądź kryminału (uczniowie głosują nad wyborem) zbudowanego z pomysłów całego zespołu klasowego, opartego na słowach kluczowych zamieszczonych w sekwencjach. Nauczyciel zapisuje zdania na tablicy bądź dużej kartce, uczniowie dyktują je, pamiętając o zachowaniu ciągu przyczynowo‑skutkowego. Po zakończonej pracy nauczyciel odczytuje opowiadanie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Filmy, galeria zdjęć, symulator oraz sekwencje filmowe stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.
Po zapoznaniu się z symulatorem uczeń może napisać list do siebie, w którym zawrze refleksje na temat tego multimedium.
Po obejrzeniu sekwencji uczeń może napisać recenzję materiału.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Filmy
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami stopniowo (nauczyciel pauzuje film bądź uczeń ogląda go w domu), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą przeprowadzić i nagrać wywiad z technikiem renowacji elementów architektury i przedstawić go na forum klasy;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z galerią;
uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w galerii;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z galerią, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.
Symulator
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować scenariusz do własnego symulatora;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).
Sekwencje filmowe
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z pojedynczymi sekwencjami, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy technika renowacji elementów architektury (czy ma ona przyszłość?);
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu sekwencji, tworzyć mapę myśli.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści