Dowody księgowe
EKA.07. Prowadzenie rachunkowości – technik rachunkowości 431103
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej w zawodzie technik rachunkowościWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej w zawodzie technik rachunkowości
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał „Dowody księgowe” powinien stanowić wsparcie edukacyjne dla osób, które pragną pozyskać wiedzę z zakresu:
klasyfikacji dowodów księgowych wg określonych kryteriów,
rozpoznawania dowodów księgowych według określonych kryteriów oraz wskazywania elementów dowodu księgowego oraz jego wymagań formalnych,
określania rodzajów kontroli dowodów księgowych oraz odpowiednich komórek w organizacji odpowiedzialnych za jej przeprowadzenie.
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia EKA.07.3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych:
sprawdza i kwalifikuje dowody księgowe do ujęcia w księgach rachunkowych,
sporządza księgowe dokumenty rozliczeniowe i dokumenty obrotu pieniężnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał „Dowody księgowe” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Infografika Klasyfikacja dowodów księgowychInfografika Klasyfikacja dowodów księgowych – przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat klasyfikacji dowodów księgowych.
Film edukacyjny Rozpoznawanie dowodów księgowychFilm edukacyjny Rozpoznawanie dowodów księgowych – przedstawia rozpoznawanie dowodów księgowych: własne i obce, zewnętrzne i wewnętrzne, pierwotne i wtórne, obrotu pieniężnego, rozrachunków, magazynowe, stanu i ruchu środków trwałych
Plansza interaktywna Rodzaje kontroli dowodów księgowychPlansza interaktywna Rodzaje kontroli dowodów księgowych – przedstawia rodzaje kontroli dowodów księgowych (formalna, merytoryczna, rachunkowa) oraz informacje, kto jest odpowiedzialny za przeprowadzenie kontroli dowodów księgowych.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające Dowody księgoweInteraktywne materiały sprawdzające Dowody księgowe – pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu materiału zawartego w niniejszym e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik rachunkowości
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie pojęć związanych z dowodami księgowymi, a także przybliży kwestię rozpoznawania różnych rodzajów dowodów księgowych. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Praca podczas zajęć
Film edukacyjny „Rozpoznawanie dowodów księgowych”
Każda grupa krótko omawia elementy dowodów księgowych (prezentując swoją notatkę wizualną) oraz przykłady poszczególnych rodzajów dowodów. Nauczyciel w razie potrzeby komentuje i podkreśla istotne informacje.
Po obejrzeniu filmu można również podzielić uczniów na dwie grupy. Jedna przybliży kilka cech lub kompetencji, które są pożądane u osoby wykonującej zawód technika rachunkowości, podając uzasadnienie. Zadaniem drugiej może być wskazanie cech, których osoba pracująca w tym zawodzie nie powinna posiadać, wyjaśniając dlaczego. Uczniowie, w ramach autorefleksji, zastanawiają się, w jakim stopniu posiedli już cechy charakteru, osobowości i kompetencje wymagane od technika rachunkowości. Mogą również odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wypracować w sobie pożądane cechu, jeśli brakuje im odpowiedzialności, systematyczności i dokładności. Nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją pojęcie odpowiedzialność w odniesieniu do zadań zawodowych i wymogów wobec technika rachunkowości.
Nauczyciel rozdaje przykłady dowodów księgowych obcych i własnych, wewnętrznych i zewnętrznych, pierwotnych i wtórnych w obrocie gotówkowym, dowodów księgowych w obrocie magazynowym oraz stanu i ruchu środków trwałych. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie dowodów księgowych i ich scharakteryzowanie. Może również podzielić uczniów na dwie grupy, rozdzielając odpowiednio dowody księgowe w celu ich rozpoznania i scharakteryzowania.
Nauczyciel może również zaproponować formę pracy, która będzie polegała na opisywanie dowodów księgowych, podawaniu ich cech charakterystycznych (jedna lub dwie grupy) oraz rozpoznawaniu na podstawie opisu dowodów księgowych przez inne grupy. Zadanie związane z opisywaniem dowodów księgowych mogą wykonywać uczniowie pracujący w szybszym tempie, natomiast rozpoznawanie będzie zadaniem uczniów pracujących wolniej.
Plansza interaktywna „Rodzaje kontroli dowodów księgowych”
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z jednym rodzajem kontroli księgowej i sporządzenie notatki.
Każda grupa omawia jeden rodzaj kontroli, podając najważniejsze informacje (istotę kontroli, cel i zakres, czas przeprowadzenia oraz osobę odpowiedzialną). Nauczyciel w razie potrzeby komentuje i podkreśla istotne informacje.
Infografika „Klasyfikacja dowodów księgowych”
Uczniowie zapoznają się z treścią infografiki, a następnie pracując w ramach całego zespołu klasowego przygotowują plakat przedstawiający elementy, które musi posiadać każdy dowód księgowy oraz cechy dowodów księgowych.
Infografikę można wykorzystać również do tzw. lekcji odwróconej. Uczniowie sami zapoznają się z treścią infografiki, a na lekcji tworzą plakat lub notatkę wizualną dotyczącą najważniejszych kwestii przedstawionych w infografice.
Nauczyciel może podzielić uczniów na sześć grup, które będą opracowywały następujące zagadnienia: elementy dowodu księgowego, dekretacja dowodów księgowych, klasyfikacja dowodów księgowych, cechy dowodu księgowego, poprawianie błędów w dowodach księgowych, dowody księgowe a zapisy w księgach rachunkowych. Uczniowie szukają najważniejszego pojęcia, zagadnienia dla opracowywanego zagadnienia, które mogą przedstawić również w formie graficznej. Mogą również otrzymać zadanie wymyślenia po jednym haśle do krzyżówki.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z infografiki, planszy interaktywnej oraz obejrzeli film edukacyjny. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym oraz analizować dowody księgowe – ich rodzaje, kontrolę, przykłady. Ta wiedza przyda się, kiedy nauczyciel rozda, w ramach lekcji odwróconej, notatkę szkieletową – trzeba na niej zaznaczyć, które informacje uczniowie powinni wynotować i zabrać ze sobą na lekcję w postaci gotowej notatki. Mapka szkieletowa może mieć też postać mapy myśli.
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
zapewnianie dostępności repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiących równocześnie doskonałą formę nauki;
umożliwianie ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
Nauczyciel na wcześniejszych zajęciach przekazuje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑zasobu. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej dwóch grupach.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią infografiki „Klasyfikacja dowodów księgowych”. Zadaniem każdego ucznia jest wskazanie przykładów dla różnych typów dowodów księgowych (praca zostanie oceniona i skomentowana przez nauczyciela).
Zadaniem uczniów jest wypisanie pojęć, zagadnień, które wymagają ich zdaniem dokładniejszego wyjaśnienia. Niejasne zagadnienia wypisują na karteczkach i przekazują nauczycielowi, który po zebraniu wszystkich czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie ma chętnych do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczniów, wyjaśnia trudne kwestie osobiście.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, m.in. przez zróżnicowanie zadań. Infografika, plansza interaktywna oraz film edukacyjny przybliżają zagadnienia związane z dowodami księgowymi (ich elementami, klasyfikacją, cechami, kontrolą). Nauczyciel może wykorzystać te elementy e‑materiału w indywidualnej pracy z uczniem. Ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ćwiczenia są zróżnicowane, można wybrać inne dla uczniów, którzy szybko przyswajają materiał, inne dla uczniów, dla których to trudniejsze wyzwanie. Każdy uczeń na podstawie materiałów może przygotować samodzielnie notatki w postaci drzewek, map myśli oraz w postaci wizualnej.
Uczniowie w ramach indywidualizacji pracy mogą wykonać zadanie, które będzie polegało na przygotowaniu haseł do krzyżówki (uczniowie pracujący w szybszym tempie). Zadaniem uczniów pracujących wolniej będzie odgadnięcie przygotowanych haseł.
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







