E-materiały do kształcenia zawodowego

Usługi noclegowe w gospodarstwie agroturystycznym

HGT.10. Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego - Technik turystyki na obszarach wiejskich 515205

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskichWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskich

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik turystyki na obszarach wiejskich (symbol cyfrowy zawodu 515205) dla kwalifikacji: HGT.10 Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.10 Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego:

  • organizowanie działalności agroturystycznej,

  • obsługiwanie klienta w gospodarstwie agroturystycznym.

Wpiera osiąganie efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

HGT.10.5. Obsługiwanie klienta w gospodarstwie agroturystycznym

2) organizuje usługi noclegowe w gospodarstwie agroturystycznym,
5) wykonuje prace związane z utrzymaniem porządku i czystości w gospodarstwie agroturystycznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

która przedstawia sposób, możliwości oraz niezbędne elementy do zorganizowania części noclegowej w kilku przykładowych pomieszczeniach noclegowych, w tym prezentuje:

  • kilka przykładowych pomieszczeń o określonym metrażu i kształcie przeznaczonych do zorganizowania w nich noclegów,

  • elementy wyposażenia (meble, sprzęt, akcesoria, niezbędne wyposażenie) pomieszczeń noclegowych wraz z elementami sanitariatów zgodnych z obowiązującymi przepisami oraz funkcjonalnością pomieszczeń i aspektem bezpieczeństwa i komfortu 

  • dodatkowe wyposażenie, sprzęty, dodatki,

  • gotowe wyposażone pomieszczenia noclegowe.

które dotyczy ćwiczeń polegających na realizacji procedury sprzątania pokoju noclegowego przed przybyciem klienta oraz procedury odświeżenia pokoju noclegowego w trakcie pobytu klienta, w tym takich zmian jak: zmiana pościeli, mycie i dezynfekcja pomieszczeń sanitarnych, sposób przygotowania się do pracy czy pojedyncze instrukcje pościelenia łóżka.

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDM39IKMxCInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDebQ2R2rlSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD13RDvW0zPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD18JTzwxtPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD197ZiI0CBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDPJOOmhc4Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskich

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z prowadzeniem działalności agroturystycznej.

Animacja 3D – Zorganizowanie części noclegowej w gospodarstwie agroturystycznym

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich zapoznaje się z treścią animacji 3D, a następnie wykonuje mapy myśli na podane przez nauczyciela tematy. Grupy przygotowują swoje mapy myśli na dużych arkuszach papieru lub w chmurze. W połowie czasu przeznaczonego na tworzenie map zespoły wymieniają się między sobą tworzonymi mapami myśli. Uczniowie podają propozycje nowych dymków lub zmian na mapie myśli innej grupy, a następnie zwracają mapę wracają do pierwotnej grupy. Uczniowie szybko uczący się przejmują rolę liderów i pomagają uczniom uczącym się słabiej. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Pozostałe grupy oceniają mapy, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Wykonywanie prac związanych z utrzymaniem porządku i czystości części noclegowej gospodarstwa agroturystycznego

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do udziału w programie ćwiczeniowym. Każda grupa Wykonuje ćwiczenia we własnym tempie. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia przebieg pracy.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Animacja 3D – Zorganizowanie części noclegowej w gospodarstwie agroturystycznym

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium Zorganizowanie części noclegowej w gospodarstwie agroturystycznym i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie wymieniają się pytaniami w parach. Odpowiedzi prezentują w formie notatek, które publikuję na ZPE.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Wykonywanie prac związanych z utrzymaniem porządku i czystości części noclegowej gospodarstwa agroturystycznego

Praca w parach

Uczniowie w parach, korzystając z generatora krzyżówek na platformie ZPE przygotowują zadania zawierające hasła dotyczące najważniejszych informacji zawartych w grze. Następnie udostępniają krzyżówki na platformie ZPE innym parom i je rozwiązują.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną. Obejmują :

  • testy sprawdzający z jedną odpowiedzią prawidłową;

  • zadanie dobierania w pary;

  • zadanie z lukami;

  • zadanie z błędną odpowiedzią;

  • quiz.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Animacja 3D:
  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning:
  • zadania zaproponowane w materiale powinny być dostosowane do możliwości uczniów;

  • nie należy stosować abstrakcyjnych pojęć;

  • informacje zwrotne dla ucznia muszą być jasne i precyzyjne;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści