Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka zegarów i zegarków

MEP.04. Naprawa zegarów i zegarków - Zegarmistrz 731106

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, celów kształcenia w zawodzie zegarmistrz. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji MEP.04. Naprawa zegarów i zegarków wyodrębnionej w zawodzie zegarmistrz 731106.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.04. Naprawa zegarów i zegarków:

  • diagnozowania przyczyn nieprawidłowości pracy zegarów i zegarków,

  • wykonywania konserwacji i regulacji zegarów i zegarków,

  • wykonywania napraw zegarów i zegarków.

Efekty kształcenia

MEP.04.3. Diagnozowanie stanu technicznego zegarów i zegarków

Uczeń:
1) charakteryzuje metody oraz przyrządy wyznaczania i pomiaru czasu na przestrzeni wieków.

MEP.04.4. Konserwowanie i regulowanie zegarów i zegarków

Uczeń:
2) konserwuje elementy i podzespoły zegarów i zegarków,
3) reguluje zegary i zegarki.

MEP.04.5. Naprawianie zegarów i zegarków

Uczeń:
1) dobiera metody, narzędzia i materiały do naprawy zegarów i zegarków,
2) przeprowadza naprawę zegarów i zegarków zgodnie z przyjętą metodą,
3) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonanie zadań,
4) przeprowadza naprawę mechanizmów rozszerzających funkcje zegarów i zegarków,
5) obsługuje klienta.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Prezentuje podstawowe informacje dotyczące zawartości e‑materiału takie jak: odniesienia do podstawy programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, zakres tematyczny, opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Diagnostyka zegarów i zegarków” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDdB2Ta9AIInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1Fnj7ticSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD14j41quZPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDoSyVoo7aPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD155R6bIHNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiału.

  • Instrukcja użytkowaniaDbDvWNp2FInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu zegarmistrz

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z diagnostyką zegarów i zegarków.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Praca nad jednym materiałem powinna odbywać się na różne sposoby i za pomocą różnych technik, co ma na celu jak najlepsze przyswojenie informacji.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Animacja 3D „Stanowisko do diagnostyki zegarów i zegarków”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom animację i sugeruje, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji oraz robili notatki na temat różnych narzędzi potrzebnych w pracy zegarmistrza.

  • Po zakończeniu seansu uczniowie zostają podzieleni na kilka, maksymalnie czteroosobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie polegającym na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    1. Jakiego rodzaju zegary naprawia zegarmistrz?

    2. Co to jest zamykarka do dekli?

    3. Do czego służy prasa zegarmistrzowska?

    4. W czym pomaga zegarmistrzowi uchwyt „trzecia ręka” z lupą?

    5. Wymień 5 przykładów narzędzi potrzebnych w pracy zegarmistrza.

    6. Czemu zapobiegają podstawki montażowe?

    7. Jak nazywa się pęseta zegarmistrzowska?

    8. Co to jest furkadło?

    9. Gdzie stosuje się rozwiertaki?

    10. Przy jakich zegarkach stosuje się ściągacz?

    11. Jakie funkcje pełni kostka zegarmistrzowska? Wymień dwie.

    12. Z jakiego włosia wykonana jest szczotka zegarmistrza?

    13. Co służy do testowania napięcia baterii stosowanych w zegarach i zegarkach?

  • Jeśli dana grupa nie potrafi odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel komentuje nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Film instruktażowy – tutorial „Naprawa zegarów i zegarków”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące naprawy zegarów.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w czekające ich zadanie. Informuje, że będą tworzyli dla osoby uczącej się zawodu zegarmistrza instrukcję naprawy zegara krok po kroku. Naprawa będzie obejmowała wymianę sprężyny chodu w zegarze mechanicznym wahadłowym.

  • Wskazana grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dla przyszłego zegarmistrza. Następnie przekazuje arkusz innej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok, jaki powinien wykonać zegarmistrz wymieniający sprężynę chodu. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.

  • Jeśli dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką poradę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap naprawy zegara sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się, zanim zapiszą wskazówki, ale kontroluje również czas pracy grup, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy instrukcja dla młodego adepta pracy zegarmistrzowskiej jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie zarówno członkowie grupy, jak i nauczyciel, mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap wymiany sprężyny chodu w zegarze wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Film edukacyjny „Stanowisko pracy zegarmistrza”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach film edukacyjny przedstawiający typowe stanowisko pracy zegarmistrza oraz narzędzia i urządzenia, z jakimi pracuje.

  • Zadaniem uczniów jest uważne oglądanie e‑materiału i sporządzanie notatek.

  • Po obejrzeniu filmu nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im kartki i długopisy. Zadaniem każdej z grup jest ułożenie sześciu pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund”. Tematem gry mają być narzędzia i urządzenia niezbędne w pracy zegarmistrza. Pytania powinny być proste, ułożone w sposób wymuszający udzielenie tylko jednej, właściwej odpowiedzi.

  • Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, który je segreguje, aby pytania się nie powtarzały, i umieszcza je w kapeluszu lub innym naczyniu.

  • Grupy mają możliwość zagrania w grę. Przedstawiciel każdej grupy losuje pytania, a zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na nie w ciągu pięciu sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która udzieli największej liczby prawidłowych odpowiedzi, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami lub pochwałami.

Film edukacyjno‑instruktażowy „Naprawa przykładowego mechanizmu zegara, zegarka”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjno‑instruktażowy przedstawiający charakterystykę pracy zegarmistrza oraz prawidłową kolejność czynności wykonywanych przez niego przy wymianie baterii w zegarku.

  • Zadaniem uczniów jest zapamiętanie jak największej ilości danych z filmu.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, a każda z grup ma za zadanie wymienić etapy wymiany baterii w zegarku.

  • Grupy otrzymują flamastry oraz kartki papieru formatu A4, na których zapisują czynności wykonywane przez zegarmistrza, ale ich nie numerują.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich etapów wymiany baterii w zegarku grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie ponumerować czynności we właściwej kolejności.

  • Grupy przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania.

  • Uczniowie mogą zrobić zdjęcia etapów pracy zegarmistrza przy wymianie baterii w zegarku, aby wykorzystać je podczas przygotowywania się do sprawdzianu lub egzaminu.

Film edukacyjny „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, w którym zegarmistrz obsługuje swojego klienta.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej ilości danych.

  • Po obejrzeniu filmu klasa zostaje podzielona na 4‑osobowe grupy, które otrzymują duże arkusze papieru i flamastry.

  • Na środku arkuszy widnieje pytanie: „Jak powinna wyglądać obsługa klienta przez zegarmistrza?”

  • Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie mapy myśli poprzez dopisanie do pytania z arkusza odpowiednich informacji.

  • Po piętnastu minutach grupy prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel wspólnie z innymi grupami uzupełniają mapy myśli kolegów i koleżanek.

  • Kolejne zadanie uczniów polega na narysowaniu komiksu ilustrującego wizytę klienta w zakładzie zegarmistrzowskim; powinni w nim zawrzeć właściwe w tej sytuacji zachowania i wypowiedzi zegarmistrza.

  • W tym zadaniu nie chodzi o wykonanie pięknych artystycznie rysunków, lecz o dobrą zabawę podczas ilustrowania zachowania zegarmistrza w opisanej sytuacji. Nauczyciel nie ingeruje w tę pracę grup.

  • Pod koniec lekcji grupy prezentują swoje komiksy i uzasadniają propozycje.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka trzyosobowych zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do czternastu pytań zamieszczonych w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  • Nauczyciel informuje grupy, że ich zadaniem będzie wykonanie czternastu zadań.

  • Prowadzący zajęcia oznajmia, że za każde poprawnie wykonane zadania naliczane będą punkty dodatnie, a za złe wykonanie – punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą liczbę punktów. Czas wykonania zadania to maksymalnie trzydzieści minut.

  • Po upływie trzydziestu minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach, jakich doświadczyły podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Animacja 3D „Stanowisko do diagnostyki zegarów i zegarków”
  • Nauczyciel korzysta z animacji 3D jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z narzędziami niezbędnymi w codziennej pracy zegarmistrza (np.  rozwiertak, kierownica, furkadło, chwytka itp.); to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba. Podczas prezentowania animacji 3D przez nauczyciela uczniowie skupiają się na wynotowaniu informacji związanych z otrzymanym hasłem. Następnie opracowują je samodzielnie.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

  • W ramach utrwalenia zdobytej wiedzy nauczyciel rozdaje uczniom krzyżówkę do rozwiązania, która zawiera omówione przed chwilą zagadnienia. Może ona wyglądać następująco:

    RCe4FltxWVoPP

    1. Służy do rozwiercania bardzo małych otworów.

    2. Inna nazwa zamykarki do dekli.

    3. Służy do bezpiecznego ściągania wskazówek w zegarach na rękę.

    4. Mała wiertarka ręczna.

    5. Może być ścienny.

    6. Z jej sierści zrobione są szczotki zegarmistrza.

    7. Inna nazwa pęsety zegarmistrzowskiej.

  • Gdy wszyscy uczniowie rozwiążą krzyżówkę, nauczyciel prosi ochotników o przeczytanie swoich odpowiedzi i podanie hasła.

Film instruktażowy – tutorial „Naprawa zegarów i zegarków”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia poszczególne etapy pracy zegarmistrza przy naprawie zegara, a konkretnie –  wymianie sprężyny chodu w zegarze mechanicznym wahadłowym.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają notatki.

  • Po zakończeniu seansu nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejności czynności wykonywanych przez zegarmistrza.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzaną grafiką, np.: „Co to jest zastawka maltańska i do czego służy?”, „Dlaczego przy demontażu sprężyny należy zachować ostrożność?”, „Jakich rad warto udzielić klientowi przy oddawaniu mu naprawionego zegara?”.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne etapy wymiany sprężyny chodu w zegarze mechanicznym wahadłowym.

  • Przykładowy zestaw zdań umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco:

    1. Ustalenie pozycji i montaż wskazówek zegara;

    2. Ponowny montaż bębna w mechanizmie i sprawdzenie działania sprężyny;

    3. Ponowny montaż wałeczka napędowego;

    4. Montaż sprężyny napędowej do bębna;

    5. Usunięcie sprężyny z bębna;

    6. Otwarcie dekielka bębna sprężyny;

    7. Demontaż urządzenia zapadkowego;

    8. Demontaż tarczy – usunięcie zawleczek;

    9. Potwierdzenie diagnozy uszkodzenia sprężyny chodu;

    10. Demontaż wskazówek;

    11. Demontaż bębna sprężyny;

    12. Wyjęcie mechanizmu z obudowy – skrzynki;

    13. Zdjęcie wahadła w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem sprężyny zawieszki wahadła.

  • Karteczki nie są ponumerowane, a zadaniem uczniów jest ich ułożenie we właściwej kolejności w ciągu dziesięciu minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone – według nich – we właściwej kolejności.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwą kolejność działań zegarmistrza.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Film edukacyjny „Stanowisko pracy zegarmistrza”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom film edukacyjny i omawia zawartość e‑materiału.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących wyglądu typowego stanowiska pracy zegarmistrza oraz narzędzi, z którymi pracuje zegarmistrz.

  • Każdy uczeń, w oparciu o e‑materiały, stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema możliwymi odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć, a pozostałe osoby z klasy wskazują właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

  • Nauczyciel ponownie wyświetla film edukacyjny „Stanowisko pracy zegarmistrza” i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Film edukacyjno‑instruktażowy „Naprawa przykładowego mechanizmu zegara, zegarka”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjno‑instruktażowy przedstawiający specyfikę pracy zegarmistrza oraz instrukcję wymiany baterii w zegarku.

  • Po obejrzeniu filmu nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące np. zalet zawodu zegarmistrza, umiejętności niezbędnych w pracy zegarmistrza, zakresu usług wykonywanych przez zegarmistrza, rodzajów zegarków i zegarów naprawianych przez zegarmistrza. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania w oparciu o obejrzane multimedium.

  • Zadaniem uczniów będzie teraz ustalenie prawidłowej kolejności działań podczas wymiany baterii w zegarku.

  • Procedura ma mieć postać blokową z zadanymi pytaniami i prostymi odpowiedziami „tak” lub „nie” przekierowującymi do właściwych czynności przy naprawie zegarka.

  • Uczniowie przygotowują procedurę w postaci diagramu na podstawie filmu edukacyjno‑instruktażowego „Naprawa przykładowego mechanizmu zegara, zegarka”.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojego diagramu.

  • Inni uczniowie w klasie uzupełniają procedurę. Ostatecznie poprawność procedury zatwierdza nauczyciel.

  • Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych procedur utworzonych przez kolegów.

Film edukacyjny „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film edukacyjny o prawidłowej obsłudze klientów przez zegarmistrza.

  • W trakcie oglądania e‑materiałów uczniowie sporządzają notatki.

  • Po obejrzeniu filmu następuje rozmowa o tym, jak powinien zachowywać się  zegarmistrz wobec klienta i jakie czynności powinien kolejno wykonywać.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty pracy, które muszą indywidualnie uzupełnić w oparciu o obejrzany film „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”. Mają na to 15 minut.

  • Przykładowa karta pracy mogłaby wyglądać następująco:

    Na podstawie filmu „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim” odpowiedz na poniższe pytania:

    1. Jakich informacji powinien udzielić zegarmistrz klientowi?

    2. Jakie są kolejne czynności wykonywane przez zegarmistrza względem klienta?

    3. Co jest najważniejsze w pracy zegarmistrza z klientem? Uzasadnij odpowiedź na podstawie wiedzy zdobytej podczas oglądania filmu.

  • Po uzupełnieniu karty pracy ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na pytania, a pozostali uczniowie uzupełniają lub korygują je.

  • Aby podsumować zajęcia, nauczyciel pyta uczniów o to, co ich zdaniem jest najtrudniejsze w pracy zegarmistrza i prosi o uzasadnienie opinii wybranych uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Podczas zajęć nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów; wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z animacji 3D oraz obejrzeli filmy edukacyjne i instruktażowe. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, dają możliwość pracy w grupach i dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych. Należy zatem:

  • zapewnić dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej – stanowi to doskonałą formę nauki;

  • umożliwić ćwiczenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Przed właściwą pracą z materiałami na lekcji nauczyciel zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: animacją 3D „Stanowisko do diagnostyki zegarów i zegarków”, tutorialem „Naprawa zegarów i zegarków”, filmem edukacyjnym „Stanowisko pracy zegarmistrza”, filmem edukacyjno‑instruktażowym „Naprawa przykładowego mechanizmu zegara, zegarka”, filmem edukacyjnym „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych uczniom łatwiej będzie posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Nauczyciel przekazuje również uczniom zestaw pytań, które dla nich przygotował. Odpowiedzi na nie zawarte są w udostępnionych materiałach, które przybliżają uczniom wiedzę niezbędną do naprawy zegarów i zegarków oraz do właściwej obsługi klienta w zakładzie zegarmistrzowskim.

  • Pytania te obejmują zagadnienia przygotowane w postaci zadań, zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Uczeń przesyła nauczycielowi, np. mailem, opracowany materiał z odpowiedziami na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany, gotowy do dalszych działań zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza przesłane przez ucznia odpowiedzi na pytania.

  • Teraz uczeń rozpoczyna realizację zadania praktycznego, zleconego przez nauczyciela.

  • Polecenie do zadania wygląda w sposób następujący: Do Twojego zakładu zegarmistrzowskiego klient przyniósł zepsuty zegarek na rękę. Resztę danych wymyśl sam. Zaplanuj również naprawę zegarka.

  • Uczeń planuje naprawę zegarka, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem pracy jest przeprowadzenie analizy na podstawie bazy pytań, np.: „Co sprawiło Ci trudność?”, „Co wykonałeś bez problemu?”, „Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do naprawy zegarka na rękę następnym razem?”, „Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: „Narzędzia niezbędne w codziennej pracy zegarmistrza”, „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”, „Procedury działania przy naprawie zegarów i zegarków”.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Przed lekcją nauczyciel sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Na zajęciach grupy przedstawiają i omawiają swoje prezentacje.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • Jeśli uczniowie mają pytania – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem pracy jest przeprowadzenie analizy na podstawie bazy pytań, np.: „Co sprawiło grupie trudności?”, „Co grupy wykonały bez problemu?”, „Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?”, „Czy jesteście zadowoleni z efektów własnej pracy?”.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizacji procesu dydaktycznego podczas zajęć oraz poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać animację 3D „Stanowisko do diagnostyki zegarów i zegarków”, tutorial „Naprawa zegarów i zegarków”, film edukacyjny „Stanowisko pracy zegarmistrza”, film edukacyjno‑instruktażowy „Naprawa przykładowego mechanizmu zegara, zegarka”, film edukacyjny „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależeć w dużej mierze od nauczyciela i prowadzonego przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie możliwości dla uczącego. Różnorodność materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Prowadząc grupowy proces nauczania, nauczyciel rozwija w uczniach zasoby wiedzy ale również umiejętność stylów uczenia się – w grupie i samodzielnie – oraz przyjmowania różnych ról grupowych (nawet takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie, w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia, stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów, ale daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie uczniom przestrzeni do popełniania błędów, dzięki czemu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wzmacnia to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość zbadania poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej, precyzyjnej informacji zwrotnej na temat konkretnych jej braków. Łatwość rozwiązywania zadań prowokuje jednocześnie do podejmowania kolejnych prób ich zaliczenia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat wyglądu stanowiska do diagnostyki zegarów i zegarków, narzędzi pomocnych w pracy zegarmistrza, czynności podejmowanych przez zegarmistrza przy naprawie zegarów i zegarków oraz zasad zachowania się wobec klientów. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Daje to możliwość zastosowania najlepszego multimedium dla danego ucznia, znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracować będzie w grupie rówieśniczej. Propozycje zastosowania:

  • Animacja 3D „Stanowisko do diagnostyki zegarów i zegarków”

    • uczniowie słabowidzący mogą poprosić kolegę/koleżankę o przeczytanie wybranego fragmentu z animacji;

    • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań;

    • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

  • Film instruktażowy (tutorial) „Naprawa zegarów i zegarków”

  • Film edukacyjny „Stanowisko pracy zegarmistrza” i film edukacyjno‑instruktażowy „Naprawa przykładowego mechanizmu zegara, zegarka”

    • uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni.

  • Film edukacyjny „Obsługa klientów w zakładzie zegarmistrzowskim”

    • uczniowie nieśmiali i mający problemy z wypowiadaniem się na forum klasowym nie powinni być proszeni o zabieranie głosu.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RcD6Rmnelm0hd
(Uzupełnij).