E-materiały do kształcenia zawodowego

Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dariusz Ruchała

Konsultant przewodnika: Tomasz Pytel

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.03.2. Obsługa sprzętu ratowniczego
BPO.03.3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
BPO.03.2.4) obsługuje sprzęt ratowniczy (charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego, obsługuje sprzęt ratowniczy stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, omawia zasady konserwacji sprzętu):
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12) wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych (stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych):
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacja, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.

Celem ogólnym jest przygotowanie do wykonywania zadań z zakresu przygotowania sprzętu, stanowiska pracy oraz przeprowadzenia czynności ratowniczych, w zależności od miejsca prowadzonych działań oraz występujących warunków lokalnych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Zalecane jest, aby uczący się zapoznał się z materiałami multimedialnymi we wskazanej wyżej kolejności.

Interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do poszczególnych multimediów prezentujących podstawowe zagadnienia związane z usuwaniem rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte w podczas korzystania z materiałów multimedialnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych podczas działań ratowniczych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia:

  • określenie pola operacyjnego, czynniki decydujące o wyborze pola operacyjnego,

  • określenie zagrożeń na stanowisku pracy,

  • rodzaje i skuteczność zapór,

  • przygotowanie sprzętu (zapór przeciwolejowych) do zatrzymania rozlewu olejowego na wodach,

  • ustawienie sprzętu na wodzie oraz brzegu akwenu,

  • ustawienie sprzętu względem lokalnych parametrów,

  • kontrolę skuteczności prowadzonych działań,

  • demontaż oraz konserwacja sprzętu.

Materiał może być wykorzystany w momencie prowadzenia zajęć teoretycznych dotyczących likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi lub jako wstęp do zajęć praktycznych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacja, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady działania sprzętu, rodzaje zapór do usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do wykonywania czynności ratowniczych wynikających z zagrożeń dla środowiska, a w szczególności rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje film. Każdy uczący się zapisuje na kartkach, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienie. Po obejrzeniu całego materiału, uczący się przekazują notatki prowadzącemu zajęcia. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości w trakcie lub na następnych zajęciach.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej grupie daje zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi i wyjaśnienia pod koniec zajęć.

Każda grupa otrzymuje zadanie szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, wskazanego przez nauczyciela fragmentu filmu, następnie jedna osoba z grupy prezentuje rezultaty pracy na forum grupy, moderatorem wystąpienia powinien być nauczyciel.

Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne rodzaje zapór, następnie jedna lub kilka osób z grupy prezentuje i omawia plakat na forum grupy, moderatorem wystąpienia powinien być nauczyciel.

Grupy dostają przykładowe scenariusze sytuacji z rozlewem olejowym na wodzie powierzchniowej, mają dokonać opisu przebiegu działań ratowniczych wraz z rodzajem sprzętu jaki zastosują. Efekty pracy grupy są prezentowane na forum i poddane do dyskusji, której moderatorem powinien być nauczyciel.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać podczas zajęć dotyczących taktyki działań ratowniczych. Do zajęć można wykorzystać metody:

  • wykład – jako uzupełnienie tematu,

  • lekcja odwrócona - zapoznanie uczących się z materiałem przed zajęciami w celu omówienia i poszerzenia tematyki oraz wynikającej z niej problemów.

Przykładowe tematy do lekcji odwróconej lub wykładu:

  1. Sposoby likwidacji plam oleju na wodach powierzchniowych.

  2. Rodzaje zapór stosowanych przeciwolejowych stosowanych przez Państwową Straż Pożarną.

  3. Zagrożenia wynikające z rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

  4. Przygotowanie i konserwacja sprzętu do usuwania rozlewów olejowych.

Ponadto uczący się mogą przygotować w ramach lekcji odwróconej opis, np.:

  • poszczególnych rodzajów zapór stosowanych do likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi,

  • procesu ustawiania zapór przeciwolejowych,

  • zasad konserwacji sprzętu po działaniach związanych z likwidacją rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Powtórzenie materiału, przygotowanie do sprawdzianu lub egzaminu zawodowego osób uczących się.

Przygotowanie notatek czy fiszek opisujących poszczególne rodzaje zapór przeciwolejowych.

Praca w grupach

Materiał multimedialny można wykorzystać jako przygotowanie:

  • do lekcji odwróconej. Przykładowe zagadnienia (każda grupa może przygotować szczegółowe opracowanie tematów):

    1. opis poszczególnych rodzajów zapór stosowanych do likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi,

    2. opis procesu ustawiania zapór przeciwolejowych,

    3. opis zasad konserwacji sprzętu po działaniach związanych z likwidacją rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

  • do metody praktycznej – instrukcji – uzyskanie potrzebnych informacji do działania w zakresie określania zagrożeń dla życia, zdrowia i środowiska ze strony rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), w celu zwiększenia możliwości odbioru i wzmacniania wartości przekazu poprzez wykorzystanie, podczas zajęć, filmu edukacyjnego.

W pracy z uczącymi się (szczególnie mającymi trudności ze zrozumieniem materiału) warto omawiać prezentowane treści na realnym sprzęcie wykorzystywanym do likwidacji zagrożeń wynikających z rozlewów olejowych, np.:

  • omawianie procesu likwidacji zagrożeń wynikających z rozlewów olejowych przy wykorzystaniu filmu edukacyjnego i prezentacji poszczególnych zapór,

  • bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści, modyfikowanie zdań i pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe. W tym miejscu można też aktywizować zdolnych uczących się – prosząc by sami wytłumaczyli, jak rozumieją dane zadanie. Przy tłumaczeniu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach, tam, gdzie to jest możliwe.

Przykładowe zastosowania – omówienie jednego z tematów:

  • Rodzaje zapór przeciwolejowych.

  • Kolejność stawiania zapór przeciwolejowych.

  • Przygotowanie i konserwacja sprzętu.

Następnie po każdym temacie należy zadać pytanie do losowo wybranych uczących się czy rozumieją i niech wytłumaczą reszcie swoimi słowami. W przypadku braku zrozumienia można zapytać osobę chętną, która chciałaby wyjaśnić lub zrobić to samemu.

Dla osób mających trudności ze zrozumieniem materiału można utworzyć pary ze zdolnymi uczącymi się, którzy mogliby wyjaśniać niezrozumiałe treści. Efekty pracy par powinien nadzorować nauczyciel.

Dla osób zainteresowanych tematyką można zlecić szczegółowe opracowania jednego z tematów

  1. Rodzaje zapór przeciwolejowych.

  2. Kolejność stawiania zapór przeciwolejowych.

  3. Przygotowanie i konserwacja sprzętu.

Następnie wyniki opracowań mogą prezentować na forum grupy lub wspierać uczących się mających trudności ze zrozumieniem tematyki poprzez indywidualne wyjaśnianie poszczególnych zagadnień.


Tytuł materiału multimedialnego

Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia:

  • rodzaje zbieraczy olejowych i ich cechy,

  • dobór zbieracza w zależności od lepkości substancji olejowej,

  • etapy prac: sprawianie zbieracza, ustawienie zbieracza na wodzie, sprawianie elementów układu przelewowo‑pompowego, zebranie oleju z powierzchni wody,

  • demontażu oraz konserwacji sprzętu.

Materiał może być wykorzystany w momencie prowadzenia zajęć teoretycznych dotyczących likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi lub jako wstęp do zajęć praktycznych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacja, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) Zabezpiecza teren działań ratowniczych.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Bezpieczeństwo ratowników na miejscu zdarzenia”,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Parametry zbieracza oleju”,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Parametry ustawienia zapór”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Sprzęt do usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady działania sprzętu do usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Chemiczny sprzęt pożarniczy”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do wykonywania czynności ratowniczych wynikających z zagrożeń dla środowiska, a w szczególności rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych, przy wykorzystaniu systemu zbierającego olej z powierzchni wody.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje film. Każdy z uczących się zapisuje na kartkach, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienia. Po obejrzeniu całego filmu, uczący się przekazują kartki nauczycielowi, który dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości w trakcie lub na następnych zajęciach.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej grupie daje zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi i wyjaśnienia pod koniec zajęć.

Każda grupa otrzymuje zadanie szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, wskazanego przez nauczyciela fragmentu filmu, następnie jedna osoba z grupy prezentuje rezultaty pracy na forum grupy, moderatorem wystąpienia powinien być nauczyciel.

Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne rodzaje zbieraczy olejowych, następnie jedna lub kilka osób z grupy prezentuje i omawia plakat na forum, moderatorem wystąpienia powinien być nauczyciel.

Grupy dostają przykładowe scenariusze sytuacji z rozlewem olejowym na wodzie powierzchniowej, mają dokonać opisu przebiegu działań ratowniczych wraz z rodzajem sprzętu jaki zastosują. Efekty pracy grupy są prezentowane na forum i poddane do dyskusji, której moderatorem powinien być nauczyciel.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać podczas zajęć dotyczących taktyki działań ratowniczych. Do zajęć można wykorzystać metody:

  1. Wykład – jako uzupełnienie tematu.

  2. Lekcja odwrócona - zapoznanie uczących się z materiałem przed zajęciami w celu omówienia i poszerzenia tematyki oraz wynikającej z niej problemów.

Przykładowe tematy do lekcji odwróconej lub wykładu:

  • Systemy zbierające olej z powierzchni wody.

  • Rodzaje zbieraczy olejowych.

  • Zagrożenia wynikające z rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

  • Przygotowanie i konserwacja sprzętu do usuwania rozlewów olejowych.

Uczący się, w ramach lekcji odwróconej, mogą przygotować:

  • opis poszczególnych rodzajów zbieraczy olejowych stosowanych do likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi,

  • opis procesu ustawiania systemu zbierającego olej z powierzchni wody,

  • opis zasad konserwacji sprzętu po działaniach związanych z likwidacją rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Powtórzenie materiału, przygotowanie do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego osób uczących się.

Przygotowanie notatek lub fiszek opisujących poszczególne rodzaje zbieraczy olejowych.

Praca w grupach

Materiał multimedialny można wykorzystać jako przygotowanie:

  1. do lekcji odwróconej - przykładowe zagadnienia (każda grupa może przygotować szczegółowe opracowanie tematów):

    • opis poszczególnych rodzajów zbieraczy olejowych stosowanych do likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi,

    • opis procesu ustawiania systemu zbierającego olej z powierzchni wody,

    • opis zasad konserwacji sprzętu po działaniach związanych z likwidacją rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych,

  2. do metody praktycznej – instrukcji – uzyskanie potrzebnych informacji do działania w zakresie określania zagrożeń dla życia, zdrowia i środowiska ze strony rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), w celu zwiększenia możliwości odbioru i wzmacniania wartości przekazu poprzez wykorzystanie, podczas zajęć, filmu edukacyjnego.

W pracy z uczącymi się (szczególnie mającymi trudności ze zrozumieniem materiału) warto omawiać prezentowane treści na realnym sprzęcie wykorzystywanym do likwidacji zagrożeń wynikających z rozlewów olejowych, np.:

  • omawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody przy wykorzystaniu filmu edukacyjnego i prezentacji poszczególnych zbieraczy oleju,

  • bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści, modyfikowanie zdań i pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe. W tym miejscu można też aktywizować zdolnych uczących się – prosząc by sami wytłumaczyli, jak rozumieją dane zadanie. Przy tłumaczeniu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach, tam, gdzie to jest możliwe.

Przykładowe zastosowania – omówienie jednego z tematów:

  1. Systemy zbierające olej z powierzchni wody.

  2. Rodzaje zbieraczy olejowych.

  3. Zagrożenia wynikające z rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

  4. Przygotowanie i konserwacja sprzętu do usuwania rozlewów olejowych.

Następnie po każdym temacie należy zadać pytanie do losowo wybranych uczących się, czy rozumieją i niech wytłumaczą reszcie swoimi słowami. W przypadku braku zrozumienia można zapytać osobę chętną, która chciałaby wyjaśnić lub zrobić to samemu.

Dla osób mających trudności ze zrozumieniem materiału można utworzyć pary ze zdolnymi uczącymi się, którzy mogliby wyjaśniać niezrozumiałe treści, efekty pracy par powinien nadzorować nauczyciel.

Dla osób zainteresowanych tematyką można zlecić szczegółowe opracowania jednego z tematów:

  1. Systemy zbierające olej z powierzchni wody.

  2. Rodzaje zbieraczy olejowych.

  3. Zagrożenia wynikające z rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

  4. Przygotowanie i konserwacja sprzętu do usuwania rozlewów olejowych.

Następnie wyniki opracowań mogą prezentować na forum grupy lub wspierać uczących się mających trudności ze zrozumieniem tematyki poprzez indywidualne wyjaśnianie poszczególnych zagadnień.


Tytuł materiału multimedialnego

Elementy zapór przeciwolejowych

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • pojedyncze narzędzia, elementy: budowę zapory, pływaki, elementy balastowe, złącza montażowe, uchwyty,

  • maszyny stosowane w zawodzie: pompy do napełniania wodą elementów balastowych zapór, pompy powietrza do napełniania elementów wypornościowych zapór, wciągarki do obsługi zapór,

  • stanowiska pracy: przygotowane narzędzia do montażu zapór na stanowisku, ustawione zapory na rzece, jeziorze, kanale melioracyjnym,

  • procesy technologiczne: etapy ustawiania zapór na cieku wodnym i akwenie.

Materiał może być wykorzystany w momencie prowadzenia zajęć teoretycznych dotyczących likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi lub jako wstęp do zajęć praktycznych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacja, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań.

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Elementy składowe zapory elastycznej pneumatycznej”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Elementy składowe zapory elastycznej płaszczowej”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęt pożarniczy używany do obsługi zapór sorpcyjnych podczas działań ratowniczych”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Chemiczny sprzęt pożarniczy”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do wykonywania czynności ratowniczych wynikających z zagrożeń dla środowiska, a w szczególności rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje galerię. Każdy z uczący się zapisuje na kartkach, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienie. Po obejrzeniu wszystkich elementów, uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości w trakcie lub na następnych zajęciach.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej grupie daje zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi i wyjaśnienia pod koniec zajęć.

Każda grupa otrzymuje zadanie szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, wskazanego przez nauczyciela fragmentu galerii zdjęć (zagadnienia opisane w pkt. 2.1.3.), następnie jedna osoba z grupy prezentuje rezultaty pracy na forum grupy, moderatorem wystąpienia powinien być nauczyciel.

Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne rodzaje sprzętu wykorzystywanego do likwidacji plam oleju na wodach powierzchniowych następnie jedna lub kilka osób z grupy prezentuje i omawia plakat na forum grupy, moderatorem wystąpienia powinien być nauczyciel.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać podczas zajęć dotyczących taktyki działań ratowniczych. Do zajęć można wykorzystać metody:

  1. Wykład – jako uzupełnienie tematu.

  2. Lekcja odwrócona - zapoznanie uczących z materiałem przed zajęciami w celu omówienia i poszerzenia tematyki oraz wynikającej z niej problemów.

Przykładowe tematy do lekcji odwróconej lub wykładu:

  • Sprzęt do budowy zapór przeciwolejowych.

  • Przygotowanie stanowiska pracy podczas działań ratowniczych związanych z zagrożeniami rozlewami olejowymi.

  • Etapy stawiania zapór przeciwolejowych.

Ponadto uczniowie mogą przygotować w ramach lekcji odwróconej

  • Opis poszczególnych rodzajów zapór stosowanych do likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi.

  • Opis przygotowania stanowiska pracy podczas działań ratowniczych.

  • Opis etapów ustawiania zapór w cieku wodnym i akwenie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Powtórzenie materiału, przygotowanie do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego osób uczących się.

Przygotowanie notatek, fiszek opisujących poszczególne rodzaje zapór przeciwolejowych.

Praca w grupach

Materiał multimedialny można wykorzystać jako przygotowanie:

  • do lekcji odwróconej - przykładowe zagadnienia (każda grupa może przygotować szczegółowe opracowanie tematów):

  1. opis poszczególnych rodzajów zapór stosowanych do likwidacji zagrożeń środowiska rozlewami olejowymi,

  2. opis procesu ustawiania zapór przeciwolejowych,

  3. opis przygotowania stanowiska pracy,

  • do metody praktycznej – instrukcji – uzyskanie potrzebnych informacji do działania w zakresie określania zagrożeń dla życia, zdrowia i środowiska ze strony rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), w celu zwiększenia możliwości odbioru i wzmacniania wartości przekazu poprzez wykorzystanie, podczas zajęć, filmu edukacyjnego.

W pracy z uczącymi się (szczególnie mającymi trudności ze zrozumieniem materiału) warto omawiać prezentowane treści na realnym sprzęcie wykorzystywanym do likwidacji zagrożeń wynikających z rozlewów olejowych, np.:

  • omawianie procesu likwidacji zagrożeń wynikających z rozlewów olejowych przy wykorzystaniu filmu edukacyjnego i prezentacji poszczególnych zapór,

  • bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści, modyfikowanie zdań i pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe. W tym miejscu można też aktywizować zdolnych uczących się – prosząc by sami wytłumaczyli, jak rozumieją dane zadanie. Przy tłumaczeniu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach, tam, gdzie to jest możliwe.

Przykładowe zastosowania – omówienie jednego z tematów:

  • Rodzaje zapór przeciwolejowych.

  • Kolejność stawiania zapór przeciwolejowych.

  • Przygotowanie stanowiska pracy.

Następnie po każdym temacie należy zadać pytanie do losowo wybranych uczących się, czy rozumieją i niech wytłumaczą reszcie swoimi słowami. W przypadku braku zrozumienia można zapytać osobę chętną, która chciałaby wyjaśnić lub zrobić to samemu.

Dla osób mających trudności ze zrozumieniem materiału można utworzyć pary ze zdolnymi uczącymi się, którzy mogliby wyjaśniać niezrozumiałe treści, efekty pracy par powinien nadzorować nauczyciel.

Dla osób zainteresowanych tematyką można zlecić szczegółowe opracowania jednego z tematów:

  1. Rodzaje zapór przeciwolejowych.

  2. Kolejność stawiania zapór przeciwolejowych.

  3. Przygotowanie stanowiska pracy.

Następnie wyniki opracowań mogą prezentować na forum grupy lub wspierać uczących się mających trudności ze zrozumieniem tematyki poprzez indywidualne wyjaśnianie poszczególnych zagadnień.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych”

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub kilkoma prawidłowymi odpowiedziami zawiera 10 pytań obejmujących zadania związane z likwidacją rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych.

Zadania zawierają polecenia w formie tekstowej i mają różny poziom trudności.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach,
BPO.03.3.12)4) zabezpiecza konstrukcje, instalacja, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań,
BPO.03.3.12)6) Zabezpiecza teren działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Bezpieczeństwo ratowników na miejscu zdarzenia”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy wskazać zagrożenia dla życia i zdrowia strażaków‑ratowników wykonujących czynności ratownicze podczas usuwania rozlewów z powierzchni wody.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Parametry zbieracza oleju”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu odpowiednich parametrów zbieracza oleju.
Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Parametry ustawienia zapór”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu odpowiednich parametrów ustawienia zapór sztywnych.
Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Sprzęt do usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z sześciu zdań, w których należy zaznaczyć, czy jest ono prawdziwe czy fałszywe.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady działania sprzętu do usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu zdań, w których należy zaznaczyć, czy jest ono prawdziwe czy fałszywe.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady działania sprzętu, rodzaje zapór do usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu zdań, w których należy zaznaczyć czy jest ono prawdziwe czy fałszywe.
Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych podczas działań ratowniczych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Elementy składowe zapory elastycznej pneumatycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniego elementu wchodzącego w skład ratowniczego zestawu pneumatycznego.
Zadanie jest łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Elementy zapór przeciwolejowych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.2 4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Elementy składowe zapory elastycznej płaszczowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich elementów zapory elastycznej płaszczowej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Elementy zapór przeciwolejowych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Sprzęt pożarniczy używany do obsługi zapór sorpcyjnych podczas działań ratowniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich podpisów do ilustracji przedstawiających sprzęt pożarniczy używany do obsługi zapór sorpcyjnych podczas działań ratowniczych.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Elementy zapór przeciwolejowych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Chemiczny sprzęt pożarniczy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich nazw do ilustracji przestawiających elementy budowy układu przelewowo‑pompowego.
Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Elementy zapór przeciwolejowych” oraz filmem edukacyjnym „Sprawianie systemu zbierającego olej z powierzchni wody”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału