Jak zamówić usługi turystyczne w agroturystyce?
HGT.09 Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich - Technik turystyki na obszarach wiejskich 515205
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskichWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskich
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik turystyki na obszarach wiejskich (symbol cyfrowy zawodu 515205) dla kwalifikacji: HGT.09. Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.09. Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich:
przygotowanie i sprzedaż imprez i usług turystycznych na obszarach wiejskich,
realizowanie i rozliczanie imprez i usług turystycznych na obszarach wiejskich.
Wspiera osiąganie efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
HGT.09.3. Przygotowanie i sprzedaż imprez i usług turystycznych
8) zamawia imprezy i usługi turystyczne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Dokumentacja interaktywna – Zamówienie usług w agroturystyceDokumentacja interaktywna – Zamówienie usług w agroturystyce
przedstawia dokumentację związaną z zamówieniem usług w gospodarstwie agroturystycznym, np. usługi noclegowej, żywieniowej, rekreacyjnej. Multimedium zawiera różne dokumenty z opisem, wzór, przykłady oraz przykłady do wypełnienia przez ucznia.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z zamawianiem usług w gospodarstwie agroturystycznym;
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskich
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z prowadzeniem działalności turystycznej na obszarach wiejskich. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Dokumentacja interaktywna - Zamówienie usług w agroturystyce
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda grupa opracowuje jeden dokument związany z zamawianiem usług w agroturystyce. Po 15 minutach każda grupy prezentuje w dowolnej formie (wypowiedzi ustnej, pracy pisemnej) efekty swojej pracy. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wskazanie na podstawie każdego dokumentu 5 słów‑kluczy najważniejszych dla prezentowanego zamówienia.
Uczniom pracującym w szybszym tempie nauczyciel może zaproponować przygotowanie 5 pytań dotyczących jednego z zamówień dla uczniów z innej klasy. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mogą opracować po 1 pytaniu. Oprócz opracowania pytań, zadaniem uczniów jest także przygotowanie odpowiedzi na nie.
Inną propozycją jest zapoznanie się z wybranymi przykładami zamówień i przygotowanie przez uczniów haseł do krzyżówki, która będzie dotyczyła zamawiania usług turystycznych w gospodarstwie agroturystycznym. Uczniowie pracujący w szybszym tempie przygotowują 7 haseł oraz przedstawiają propozycję rozwiązania, które wynika z zaproponowanych haseł, uczniowie pracujący w wolniejszym tempie proponują 3 hasła.
Kolejną możliwością jest przygotowanie przez nauczyciela kartek z napisami dotyczącymi usług turystycznych w gospodarstwie agroturystycznym. Zadaniem uczniów będzie połączenie konkretnego zamówienia z daną usługą. Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel nagradza uczniów, którzy najlepiej wykonali zadanie, ocenami lub plusami za aktywność.
Innym rozwiązaniem jest podzielenie klasy na czteroosobowe grupy. Każda drużyna powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do wypełniania wybranych dokumentów z dokumentacji interaktywnej. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia błędy.
Dokumentację można również wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji w celu usystematyzowania wiedzy uczniów.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im dokumentów dotyczących zamówienia usług turystycznych w gospodarstwie agroturystycznym. Prezentacje mogą powstawać zdalnie, na dostępnych platformach internetowych. W prezentacji powinny znaleźć się stworzone przez uczniów przykłady zamówienia, np. usługi noclegowej, usługi rekreacyjnej, a także opisy i ilustracje. Czas trwania prezentacji nie powinien przekroczyć 5 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
3.3. Praca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Nauczyciel może zaproponować uczniom z zaburzeniem zachowania, w tym ADHD, metodę pracy polegającą na wchodzenie w role, np. wybrani uczniowie mogą wcielać się w rolę pracownika operatora turystycznego i zamawiać usługę noclegową czy żywieniową w gospodarstwa agroturystycznego. Uczniowie z ADHD mogą wyrażać swoją ekspresję w sposób akceptowany przez nauczyciela.
Inna grupa uczniów ze SPE, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, powinna być uwrażliwiana na punkcie przestrzegania, w szczególności podczas pracy w grupie, zasad i norm obowiązujących w pracy grupowej, gdzie trzeba uwzględniać prawa wszystkich członków do wyrażania własnego zdania.
Praca indywidualna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich pomocy i treści zawartych w e‑materiale, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się z uczniem. Oferują np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć ilość wiedzy do przyswojenia przez ucznia (dla uczniów słabszych lub mniej ambitnych). Ponadto materiały są opatrzone prostymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do multimediów, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.
E‑materiał ułatwia indywidualizację procesu dydaktycznego oraz dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów pracujących w szybszym i wolniejszym tempie. Uczniowie pracujący szybciej mogą, w ramach tutoringu rówieśniczego, przygotować notatki (na podstawie notatek szkieletowych od nauczyciela) dla osób, które wolniej zapoznają się z materiałem. Zadania sprawdzające są tak zróżnicowane, aby nauczyciel mógł odpowiednio dobrać je do grupy. Ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co naj‑mniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści