Montaż urządzeń aktywnych i zasilających w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych i ich konfigurowanie
INF.06. Montaż i eksploatacja szerokopasmowych sieci kablowych pozabudynkowych – Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: utrzymanie w ruchu, konserwowanie i naprawy pozabudynkowych sieci szerokopasmowych, pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, w zakresie wielojęzyczności, matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
INF.06.2. Podstawy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
Uczeń:
INF.06.2.6. określa parametry i właściwości mediów transmisyjnych sygnału telewizyjnego,
INF.06.2.7. rozróżnia techniki i metody transmisji sygnału telewizyjnego,
INF.06.2.8. charakteryzuje metody pomiarów parametrów sygnałów w torach transmisyjnych kablowych metalowych i światłowodowych oraz bezprzewodowych
INF.06.3. Montaż i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych
Uczeń:
INF.06.3.1. rozpoznaje konfiguracje i topologie powszechnie stosowanych pozabudynkowych sieci publicznych,
INF.06.3.2. rozróżnia rodzaje transmisji z podziałem czasowym i częstotliwościowym,
INF.06.3.3. wymienia cechy urządzeń i elementów dla mediów transmisyjnych
INF.06.3.4. montuje i uruchamia urządzenia i elementy dla różnych mediów transmisyjnych,
INF.06.3.5. montuje i uruchamia urządzenia zasilające i zabezpieczające do uruchomienia sieci pozabudynkowych, INF.06.3.6. przeprowadza pomiary instalacji pozabudynkowych.
INF.06.4. Utrzymanie w ruchu, konserwacja i naprawa pozabudynkowych sieci szerokopasmowych
Uczeń:
INF.06.4.1. rozpoznaje rodzaje transmisji w kanale zwrotnym i dosyłowym,
INF.06.4.2. wyróżnia parametry łącza transmisji danych,
INF.06.4.3. wykonuje pomiary parametrów transmisji
INF.06.4.5. konfiguruje parametry urządzeń sieciowych,
INF.06.4.6. wykonuje pomiary testowe w celu skontrolowania poprawności działania sieci.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Rodzaje, zadania, cechy różnych typów urządzeń aktywnych i zasilających, występujących w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych”„Rodzaje, zadania, cechy różnych typów urządzeń aktywnych i zasilających, występujących w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych” to galeria zdjęć, która prezentuje typy urządzeń aktywnych i zasilających, występujących w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych. „Zastosowanie i zjawiska fizyczne będące podstawą działania urządzeń aktywnych oraz stosowanie urządzeń zasilających, występujących w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych”„Zastosowanie i zjawiska fizyczne będące podstawą działania urządzeń aktywnych oraz stosowanie urządzeń zasilających, występujących w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych” to infografika mająca na celu prezentowanie zastosowań i zjawisk fizyczne będących podstawą działania urządzeń aktywnych oraz stosowania urządzeń zasilających, występujących w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych. Zasób „Urządzenia aktywne jako źródła sygnałów niepożądanych (szumy, zniekształcenia), wpływ nastaw (konfiguracji) urządzeń aktywnych na zmiany poziomu generowanych przez nie zniekształceń i szumów w sieci. Zakłócenia w sieci, pojęcia tzw. ingressu”„Urządzenia aktywne jako źródła sygnałów niepożądanych (szumy, zniekształcenia), wpływ nastaw (konfiguracji) urządzeń aktywnych na zmiany poziomu generowanych przez nie zniekształceń i szumów w sieci. Zakłócenia w sieci, pojęcia tzw. ingressu” to infografika prezentująca treści związane z zniekształceniami, szumami oraz zakłóceniami w sieci. Regulacja sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnymRegulacja sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnym to atlas interaktywny prezentujący regulacje sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnym.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Rodzaje, zadania, cechy różnych typów urządzeń aktywnych i zasilających, występujących w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowychGaleria zdjęć
Zastosowanie i zjawiska fizyczne będące podstawą działania urządzeń aktywnych oraz stosowanie urządzeń zasilających, występujących w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowychInfografika
Urządzenia aktywne jako źródła sygnałów niepożądanych (szumy, zniekształcenia), wpływ nastaw (konfiguracji) urządzeń aktywnych na zmiany poziomu generowanych przez nie zniekształceń i szumów w sieci. Zakłócenia w sieci, pojęcie tzw. ingressu.Infografika
Regulacja sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnymAtlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e- materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i Bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny elektroniki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny „Regulacja sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnym”
Uczniowie pracują samodzielnie. Ich zadaniem będzie przygotowanie katalogu z przebiegiem najważniejszych kroków montowania urządzeń aktywnych i zasilających w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych i ich konfigurowanie. Każdy uczeń przygotowuje konspekt, schemat katalogu, w którym powinna się znaleźć propozycja uzyskania odpowiednich pozwoleń, a także potrzebne do wykonania montażu rury. Wykonanie katalogu w formie elektronicznej lub odręcznej będzie zadaniem domowym dla każdego ucznia.
Infografika „Zastosowanie i zjawiska fizyczne będące podstawą działania urządzeń aktywnych oraz stosowanie urządzeń zasilających, występujących w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych”**
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają sobie wzajemnie pytania sformułowane podczas pracy z infografiką i na nie odpowiadają.
Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.
Infografika „Urządzenia aktywne jako źródła sygnałów niepożądanych (szumy, zniekształcenia), wpływ nastaw (konfiguracji) urządzeń aktywnych na zmiany poziomu generowanych przez nie zniekształceń i szumów w sieci. Zakłócenia w sieci, pojęcia tzw. ingressu”
Praca indywidualna
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w infografice. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.
Praca uczniów przed zajęciami – praca indywidualna
Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym w e‑materiale: Regulacja sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnym. Ich zadaniem jest opracowanie poszczególnych etapów regulacji sieci. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie schematy na zajęcia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Atlas interaktywny „Regulacja sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnym”
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale. Po zapoznaniu się z poszczególnymi multimediami z tego e‑materiału, wykonują zadania z interaktywnych materiałów sprawdzających, aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy. W ramach powtórzenia tworzą notatki graficzne czy osie z notatkami. Uczniowie dzieleni są na pięć grup. Każda z grup ma przydzielone jedno multimedium znajdujące się w e‑materiale. Każda z grup zapoznaje się z przydzielonym jej multimedium. Następnie grupy wykonują prezentacje, aby przedstawić reszcie klasy zagadnienie przedstawione w przydzielonym im multimedium. Zagadnienia przedstawiane są w oryginalny sposób, najpierw grupa opowiada o danym pojęciu, a reszta klasy musi odgadnąć, o czym była mowa. Klasa pracowała metodą lekcji odwróconej, więc ma orientację we wszystkich multimediach. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada lub koryguje przedstawione informacje.
Galeria zdjęć „Rodzaje, zadania, cechy różnych typów urządzeń aktywnych i zasilających, występujących w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych”
Praca indywidualna
Uczniowie w domu wykonują ćwiczenia załączone do multimedium. Wyniki są przedstawiane na forum klasy na następnej lekcji.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Infografika:
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści