E-materiały do kształcenia zawodowego

Sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie

BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie - Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwieWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwie

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.25 Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.25 Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie:

– sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.25.5 Sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie:

Uczeń:

1) charakteryzuje rodzaje kosztorysów oraz zasady ich sporządzania,

2) posługuje się dokumentacją projektową oraz specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót wykończeniowych w budownictwie,

3) posługuje się dokumentacją przetargową,

4) korzysta z katalogów nakładów rzeczowych,

5) sporządza przedmiary robót wykończeniowych,

6) wykonuje obmiary robót wykończeniowych,

7) sporządza kosztorysy ofertowe, inwestorskie, zamienne, dodatkowe i powykonawcze na roboty wykończeniowe.

8) korzysta z publikacji cenowych do szacowania wartości zamówienia

E‑materiał pozwala nabywać:

kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

kompetencje cyfrowe,

kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu sporządzania kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Źródła multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie składa się z dwóch źródeł multimedialnych:

E‑book – Kosztorysy robót wykończeniowych w budownictwie

E‑book zawiera informacje dotyczące sporządzania kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie; obejmują one treści związane m.in. z rodzajami kosztorysów, metodami ich sporządzania, normami kosztorysowymi.

Dokumentacja interaktywna – Forma kosztorysu i zapis jego treści

Dokumentacja interaktywna stanowi zbiór dokumentów związanych ze sporządzaniem kosztorysów robót wykończeniowych, zawierających wskazówki dotyczące poprawnego ich wypełniania.

3. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzające

Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu sporządzania kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.

Słownik pojęć do e‑materiału

Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale, wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

Przewodnik dla nauczyciela

Oto podpowiedź: w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego się

To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

Netografia i bibliografia

Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Instrukcja użytkowania

Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

3

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik robót wykończeniowych w budownictwie

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat sporządzania kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Dokumentacja interaktywna – Forma kosztorysu i zapis jego treści

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną dotyczącą kosztorysów robót wykończeniowych, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania do pojawiających się w dokumentacji wzorów. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – tworząc wypełniony wzór; wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Praca w parach

Nauczyciel omawia z uczniami zasady tworzenia kosztorysów robót wykończeniowych. Uczniowie pracują w parach - jedna z osób wciela się w rolę petenta, który ma problem z uzupełnieniem dokumentów, druga - urzędnika, który pomaga, rozwiewa wątpliwości, wskazuje odpowiednie rozwiązanie. Nauczyciel wspiera, pomaga i petentowi, i - jeśli to konieczne - urzędnikowi.

E‑book – Kosztorysy robót wykończeniowych w budownictwie

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Dokumentacja interaktywnae‑book stanowią interesujące źródło umożliwiające samokształcenie.

Uczeń może przygotowywać autorskie notatki do dokumentacji interaktywnej i e‑booka w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest sam uczeń, a także znaleźć np. w internecie dokumentację, która może wzbogacić istniejące multimedia.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Dokumentacja interaktywna – Forma kosztorysu i zapis jego treści

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

E‑book – Kosztorysy robót wykończeniowych w budownictwie

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach dokumentów związanych z kosztorysowaniem; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

4

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji jedenaście kropka jeden;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android cztery kropka jeden (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser dziesięć kropka jeden, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści