E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy budowy szerokopasmowych sieci pozabudynkowych oraz transmisji sygnałów w tych sieciach

INF.06 Montaż i eksploatacja szerokopasmowych sieci kablowych pozabudynkowych – Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału
  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych; utrzymanie w ruchu, konserwowanie i naprawy pozabudynkowych sieci szerokopasmowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

INF.06.2. Podstawy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

Uczeń:

  1. określa parametry i właściwości mediów transmisyjnych sygnału telewizyjnego;

  2. rozróżnia techniki i metody transmisji sygnału telewizyjnego;

  3. charakteryzuje metody pomiarów parametrów sygnałów w torach transmisyjnych kablowych metalowych i światłowodowych oraz bezprzewodowych.

INF.06.3. Montaż i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych

Uczeń:

  1. rozpoznaje konfiguracje i topologie powszechnie stosowanych pozabudynkowych sieci publicznych;

  2. rozróżnia rodzaje transmisji z podziałem czasowym i częstotliwościowym;

  3. wymienia cechy urządzeń i elementów dla mediów transmisyjnych;

  4. montuje i uruchamia urządzenia i elementy dla różnych mediów transmisyjnych;

  5. montuje i uruchamia urządzenia zasilające i zabezpieczające do uruchomienia sieci pozabudynkowych;

  6. przeprowadza pomiary instalacji pozabudynkowych;

INF.06.4. Utrzymanie w ruchu, konserwacja i naprawa pozabudynkowych sieci szerokopasmowych

Uczeń:

  1. rozpoznaje rodzaje transmisji w kanale zwrotnym i dosyłowym;

  2. wyróżnia parametry łącza transmisji danych;

  3. wykonuje pomiary parametrów transmisji;

  4. rozróżnia usługi sieci kablowych;

  5. konfiguruje parametry urządzeń sieciowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Podstawy pozabudynkowych sieci szerokopasmowych”DrCR6wU0r„Podstawy pozabudynkowych sieci szerokopasmowych” to e‑book opisujący podstawy budowy i elementy składowe oraz sygnały transmitowane w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych, z podziałem na kanał dosyłowy i zwrotny, w możliwie pełnym ujęciu (podręcznik). Zasób „Konfiguracje i topologie szerokopasmowych sieci pazabudynkowych”DsjMsAq7m„Konfiguracje i topologie szerokopasmowych sieci pazabudynkowych” to atlas interaktywny, który zawiera grafiki przedstawiające stosowane struktury szerokopasmowych sieci pozabudynkowych (SSP), obszary stosowania w SSP różnych technologii transmisji, usytuowanie elementów aktywnych i pasywnych, schematy blokowe elementów aktywnych SSP. Zasób „Elemennty składowe szerokopasmowych sieci pazabudynkowych”D1Dtpms2A„Elemennty składowe szerokopasmowych sieci pazabudynkowych” to wizualizacja 3D, która przedstawia obiekty wraz z opisem tekstowym i lektorskim. Zasób „Rodzaje transmisji w kanale dosyłowym i zwrotnym w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych”D1BnXG1Lc„Rodzaje transmisji w kanale dosyłowym i zwrotnym w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych” to infografika, która zawiera wykresy, grafiki, tabele, diagramy i krótkie teksty komentarza.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmYK2b1G8Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu szerokopasmowych sieci kablowych pozabudynkowych. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDg1jv3x8KSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1FCJ2aACPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDG0yqlcsMPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiale do samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaDBZZiYkxfBibliografia i netografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDN39IxBOfInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z zakresu podstaw budowy szerokopasmowych siech pozabudynkowych oraz transmisji sygnałów w tych sieciach.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

E‑book „Podstawy pozabydynkowych sieci szerokopasmowych”
  • Uczniowie zapoznają się z materiałem tekstowym i ilustracyjnym. Mogą zaznaczać tekst, robić zakładki i notatki, zapisywać na swoim komputerze wersję ostateczną, drukować informacje i wykonywać zdjęcia obiektu, zrzutu z ekranu czy dokumentu o formatu jpg/png.

Atlas interaktywny „Konfiguracje i topologie szerokokopasmowych sieci pozabudynkowych”
  • Struktura warstwowa umożliwia uczniom wielostopniowe zdejmowanie i nakładanie oraz powiększanie i pomniejszanie elementów, a także wchodzenie w głąb struktury (w kierunku zwiększania poziomu szczegółowości). Mogą również rozwijać i odsłuchiwać informacje obrazowe i tekstowe na temat funkcjonalności i podstawowych par

Wizualizacja 3D „Elementy składowe szerokopasmowych sieci pozabudynkowych”
  • Uczniowie mogą obserwować obiekt z zewnątrz w pełnej panoramie i z możliwością zbliżania (powiększania). Nauczyciel komentuje poszczególne sekwencje i odpowiada na pytania.

Infografika „Rodzaje transmisji w kanale dosyłowym i zwrotnym w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych”
  • Pozwala uczniom zapoznać się z ustrukturyzowanymi informacjami na temat sygnałów stosowanych do transmisji treści w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych (SSP) w podziale na kanał dosyłowy (downstream) i zwrotny (upstream).

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. Można również zastosować wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodami aktywizującymi. Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją, Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach, tak by uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu.

E‑book „Podstawy pozabydynkowych sieci szerokopasmowych”

Praca indywidualna

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z e‑bookiem i atlasem interaktywnym. Zadaniem każdego ucznia jest np. opis wybranego elementu. W samodzielnej pracy doskonale sprawdzi się zestaw interaktywnych materiałów sprawdzających.

Infografika „Rodzaje transmisji w kanale dosyłowym i zwrotnym w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych”

Praca w grupach

  • Uczniowie zapoznają się w grupach z treściami infografiki. Każda z grup przygotowuje rozszerzone opracowanie wybranego lub wskazanego tematu. Po prezentacji ustalamy, która z grup wykonała zadanie najbardziej wyczerpująco.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli). Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).