E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych

CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209

Przewodnik dla nauczyciela

Wprowadzenie

Drodzy Nauczyciele!

„Nowoczesne kształcenie stawia nauczyciela w roli mentora. Odejście nauczyciela od roli „dostarczyciela” wiedzy, który przy tablicy prowadzi wykład (a głównym zadaniem uczniów jest słuchanie i notowanie najważniejszych informacji) pozwala na rozbudzenie kreatywności uczących się i postawienie ich w roli poszukiwaczy wiedzy” (Koncepcja e‑materiałów do kształcenia zawodowego).

Celem Przewodnika dla nauczyciela jest przedstawienie e‑materiału „Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznychh” dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Nauczyciel i uczeń mogą korzystać podczas zajęć zawodowych oraz także podczas pracy poza szkołą (uczniowie mają możliwość sięgać do e‑materiałów w ramach przygotowania zadań domowych lub z własnej inicjatywy, np. przygotowując się do lekcji, do egzaminów).
Nauczycielu, mamy nadzieję, że e‑materiały pozwolą Ci zwiększyć efektywność nauczania.
Przewodnik zbudowany jest z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1 Materiały multimedialne3.1 Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami
5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi
5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

E‑materiał „Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych” wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych:
CHM.01.5.3 przygotowuje surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.4 określa parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.5 obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6 wskazuje zakłócenia w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7 posługuje się przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8 ocenia jakość wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9 wykonuje czynności związane z obróbką wykańczającą, znakowaniem oraz pakowaniem wyrobów z tworzyw sztucznych
wyodrębnionych w zawodzie szkolnictwa branżowego: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych: użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie przetwórstwa tworzyw sztucznych w zawodzie: operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały całego procesu przygotowania wyrobów z tworzyw sztucznych wraz z pracą maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów produkcyjnych.
Dodatkowo e‑materiał zawiera Grę symulacyjną otrzymywania granulatów polimerowych. E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się w ww. zawodzie oraz wspierać osiąganie wybranych efektów kształcenia poprzez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno–cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracy dydaktyczno–wychowawczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje e‑materiały, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał „Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych” składa się z trzech elementów multimedialnych:

Film instruktażowyDwGJBF3ofFilm instruktażowy: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa,
Galeria zdjęćDIw4IYqfGGaleria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych,
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningD1H4sG21LInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1A7TSh3YInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu procesów produkcyjnych związanych z otrzymywaniem i przetwórstwem tworzyw sztucznych.
Słownik pojęć e‑materiałuD13hyXLfiSłownik pojęć e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaD1GFQN9i7Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Przewodnik zawiera opis materiałów multimedialnych, które mają pomóc nauczycielowi w procesie kształcenia – czyli organizowania procesu nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności, ich sprawdzania jako elementu końcowego tego procesu lub diagnozującego - jaką wiedzę i umiejętności uczniowie już posiadają, aby potem indywidualizować proces kształcenia.
Przewodnik dla uczącego sięD2GZSsXu2Przewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaDw64QVAzZNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Film instruktażowyDwGJBF3ofFilm instruktażowy: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa – prezentuje sposób przygotowania tworzyw sztucznych do przetwórstwa, czynności wykonywane w ramach procedury, a także obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej, interaktywny film przedstawiający czynności zawodowe operatora maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych. 

Efekty kształcenia są właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.5.3 przygotowuje surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.1) rozróżnia surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.2) dobiera surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.3) wykonuje prace z zakresu obróbki wstępnej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.4) opisuje metody wytwarzania wyrobów z tworzyw
CHM.01.5.4 określa parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.1) odczytuje parametry procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych z dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.2) dobiera parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.5 obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.1) wyjaśnia zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.2) opisuje działanie maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.3) planuje czynności przed uruchomieniem, w trakcie obsługi i po zatrzymaniu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6 wskazuje zakłócenia w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6.1) rozróżnia zakłócenia w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych oraz usuwa ich przyczyny
CHM.01.5.6.2) określa możliwe przyczyny zakłóceń powstających w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7 posługuje się przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.1) rozróżnia narzędzia i przyrządy kontrolno‑pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.2) dobiera narzędzia i przyrządy kontrolno‑pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.3) wskazuje etapy produkcji, które powinny podlegać kontroli międzyoperacyjnej
CHM.01.5.7.4) odczytuje wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.5) interpretuje wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych parametrów technologicznych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8 ocenia jakość wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.1)rozróżnia rodzaje wad wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.2) określa przyczyny powstawania wad w wyrobach z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.3) klasyfikuje wyroby z tworzyw sztucznych pod względem występujących wad
CHM.01.5.8.4) posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.5) określa jakość wykonywanych prac z zakresu wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie karty technologicznej
CHM.01.5.8.6) rejestruje wyniki kontroli jakości
CHM.01.5.9 wykonuje czynności związane z obróbką wykańczającą, znakowaniem oraz pakowaniem wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.1) rozróżnia metody obróbki wykańczającej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.2) przeprowadza obróbkę wykańczającą wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.3) znakuje wyroby z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.4) określa zasady przechowywania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.5) pakuje wyroby z tworzyw sztucznych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie etapów produkcji tworzyw sztucznych,
- klasyfikowanie materiałów do produkcji tworzyw sztucznych,
- charakteryzowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań operatora urządzeń przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Galeria zdjęćDIw4IYqfGGaleria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych – przedstawia Galerię zdjęć maszyn stosowanych przy produkcji tworzyw sztucznych, tj. urządzenia do otrzymywania, suszenia i badania właściwości polimerów, urządzenia do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych. 
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma do wykorzystania w swojej pracy Galerię zdjęć z procesów technologicznych produkcji i przetwórstwa tworzyw sztucznych. 

Efekty kształcenia właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.5.4 określa parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.1) odczytuje parametry procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych z dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.2) dobiera parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.5 obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.1) wyjaśnia zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.2) opisuje działanie maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.3) planuje czynności przed uruchomieniem, w trakcie obsługi i po zatrzymaniu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie urządzeń służących procesom technologicznym produkcji i przetwórstwa tworzyw sztucznych,
- opisywanie charakterystyki pracy urządzeń służących procesom technologicznym produkcji i przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningD1H4sG21LInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych – przedstawia grę, gdzie użytkownik może dokonać własnych symulacji podczas użytkowania różnych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotową symulację do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej wraz z zespołem uczniowskim.

Efekty kształcenia właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.5.3 przygotowuje surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.1) rozróżnia surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.2) dobiera surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.3) wykonuje prace z zakresu obróbki wstępnej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.4) opisuje metody wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.4 określa parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.1) odczytuje parametry procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych z dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.2) dobiera parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.5 obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.1) wyjaśnia zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.2) opisuje działanie maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.3) planuje czynności przed uruchomieniem, w trakcie obsługi i po zatrzymaniu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6 wskazuje zakłócenia w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6.1) rozróżnia zakłócenia w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych oraz usuwa ich przyczyny
CHM.01.5.6.2) określa możliwe przyczyny zakłóceń powstających w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7 posługuje się przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.1) rozróżnia narzędzia i przyrządy kontrolno‑pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.2) dobiera narzędzia i przyrządy kontrolno‑pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.3) wskazuje etapy produkcji, które powinny podlegać kontroli międzyoperacyjnej
CHM.01.5.7.4) odczytuje wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.5) interpretuje wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych parametrów technologicznych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8 ocenia jakość wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.1) rozróżnia rodzaje wad wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.2) określa przyczyny powstawania wad w wyrobach z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.3) klasyfikuje wyroby z tworzyw sztucznych pod względem występujących wad
CHM.01.5.8.4) posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.5) określa jakość wykonywanych prac z zakresu wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie karty technologicznej
CHM.01.5.8.6) rejestruje wyniki kontroli jakości.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- projektowanie produkcji granulatów polimerowych.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są ze sobą powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Prezentowane materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. zawierają przedstawienie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego wytwarzania tworzyw sztucznych oraz charakterystyki użytkowania maszyn i urządzeń służących temu procesowi oraz dają możliwość własnego sprawdzenia swoich umiejętności podczas projektowania produkcji granulatów polimerowych.

Uczący się ma też możliwość, po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi, wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej — utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy.
Obudowa dydaktyczna w formie: Słownik pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczeń ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał pełni rolę pomocy dydaktycznej dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać dla uczących się treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, nauczyciela oraz pracodawców zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, oraz pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

5.1

5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć.

Dodatkowo nauczyciel może zapisywać swoje własne propozycje ćwiczeń po realizacji określonego materiału multimedialnego.

- praca indywidualna uczniów – przykładem pracy indywidualnej uczniów może stać się Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych. Gra może służyć indywidualnym uczniom celem sprawdzenia swoich umiejętności poznanych w całym e‑materiale, czyli umiejętności projektowania całej produkcji granulatów polimerowych.

- praca uczniów w grupach – podstawą pracy grupowej uczniów może stać się Galeria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Nauczyciel na zajęciach dzieli uczniów na grupy. Poszczególne grupy zapoznają się z określonym zagadnieniem (partią materiału), w tym przypadku z jedną z przedstawionych maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Pracują we własnym tempie, przeglądają materiał, a następnie wykonują ćwiczenie w przydzielonej grupie. Uczniowie w grupach dyskutują między sobą, wymieniają poglądy, rozmawiają, jak ma wyglądać ich zdaniem wykonanie ćwiczenia zadanego przez nauczyciela. Każda grupa wykonuje schemat/mapę myśli dotyczącą innego zagadnienia, np.

Ćwiczenie: Zapoznajcie się z Galerią zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych:

Grupa 1.
- Autoklaw.
Grupa 2. 
- Wtryskarka.
Grupa 3.
- Wytłaczarka.

Przygotujcie schemat/mapę myśli dotyczącą Waszego zagadnienia, czyli jednej z maszyn. Każda z grup pracuje z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawią na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostaje oceniona.
Nauczyciel może zaproponować, aby poszczególne grupy samodzielnie wybierały sposób prezentacji ćwiczenia, co będzie stanowić ciekawą alternatywę.
Po wystąpieniu grup powinno nastąpić podsumowanie pracy grupowej dotyczące zdobytych wiadomości i umiejętności oraz prezentacji efektów pracy grupowej.
Warto z uczniami omówić, jakie nowe doświadczenia zdobyli oraz jakie wyniki pracy otrzymali.
Nauczyciel może zastosować również arkusz ewaluacji zajęć w formie krótkiej ankiety.

- praca z całym zespołem klasowym – nauczyciel na zajęciach z całym zespołem klasowym, po obejrzeniu Filmu instruktażowego: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa, określa tematykę zajęć – dzisiaj opanujesz wiedzę dotyczącą czynności zawodowych operatora maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych. 
Formułuje cele lekcji, które chce osiągnąć: opanowanie istotnych informacji związanych z tematem, aktywne przyswajanie wiedzy podczas lekcji, praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości. Ustala pytania prowadzące ucznia po danym obszarze wiedzy. 

Etapy pracy:
Informacje – grupa lub uczeń powinien mieć jasno określoną drogę postępowania (właściwego zaplanowania wykonania zadania).
Pytania skupiają uwagę uczniów na prezentowanych treściach i dodatkowo rozwijają umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji. Wtedy bardziej skupiamy się na uczeniu niż na sprawdzaniu wiedzy. Nauczyciel w drugim etapie sprawdza wraz z zespołem klasowym poprawność udzielonych odpowiedzi, jednocześnie dokonując już planowania i wykonania przydzielonych zadań grupowych.

Planowanie – pytania prowadzące powinny zostać tak dobrane, aby uczniowie mogli samodzielnie, właściwie, zaplanować działanie praktyczne. W tym celu nauczyciel dzieli klasę na grupy, które wykonują przydzielone zadanie, np.:
Zadanie: Narysujcie schemat pracy dla operatora podczas jego codziennych i rutynowych zadań zawodowych.
Czas pracy ok. 30 min.
Na tym etapie uczniowie mają już niezbędne wiadomości na temat zadań zawodowych operatora, choć mogą je różnie przestawić.

Ustalenia – w tym etapie uczeń/zespół powinien porozmawiać z nauczycielem i przedstawić mu swoje dotychczasowe działania. Nauczyciel zweryfikuje pracę i ewentualnie skoryguje błędy. Następnie przydziela zadania, np. uzasadnijcie opisowo swój wybór podstawowych zadań zawodowych. Tak przygotowane zadania pozostawcie do oceny.

Realizacja – etap, w którym uczeń/zespół w sposób przemyślany i zaplanowany zgodnie ze swoim wyborem, opracowuje zadanie wraz z czynnościami zawodowymi, ich opisem i uzasadnieniem.

Sprawdzanie – poprawność wykonanego zadania uczniowie sprawdzają samodzielnie. W celu ułatwienia tego procesu nauczyciele mogą formułować odpowiednie pytania.

Analiza – to ostatni etap pracy grupy lub ucznia. Teraz warto się zastanowić czy zadanie zostało dobrze wykonane. Należy zasugerować, aby odpowiedzieć sobie na pytania:
- Czy po raz drugi rozwiązałby zadanie tak samo?
- Czy wprowadziłby jakieś zmiany w sposobie realizacji zadania?
- Czy miał wystarczające wiadomości i umiejętności do wykonania zadania?
- Z jakiej literatury korzystał?
- Kto udzielał dodatkowych wskazówek?

Sposoby oceny pracy ucznia z tekstem przewodnim.
Można to zrobić w następujący sposób:
- ocena jakości efektu wykonania zadania – wytworu pracy ucznia (rozwiązanie problemu, czy właściwie zostało zaplanowane zadanie),
- ocena poszczególnych etapów działalności ucznia (gromadzenie informacji, planowanie pracy, ustalenia końcowe, sprawdzenie poprawności zadania, analiza pracy).

Nauczyciel wraz z zespołem klasowym dokonuje analizy końcowej. Uczniowie wskazują, które etapy rozwiązania zadania sprawiły im trudności, np. co było dla mnie najtrudniejsze?
Nauczyciel powinien podsumować całe zadanie, wskazać, jakie umiejętności były ćwiczone: opanowanie istotnych informacji na temat zdobienia płytek ceramicznych, aktywne przyswajanie wiedzy podczas lekcji, praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości. Zwrócić uwagę, jakie wystąpiły nieprawidłowości i jak ich unikać na przyszłość. Na koniec uczniowie mogą zapisać swoje prace np. na dysku w chmurze. Wskazana praca z całym zespołem klasowym może stanowić podsumowanie obejrzanego Filmu instruktażowego.

W fazie rekapitulacji proponuje się zadawanie uczącym się pytań w formie zdań niedokończonych: Przypomniałem sobie, że…; Łatwe było dla mnie…; Nauczyłam/łem się dzisiaj…; Trudność sprawiało mi…
(na podstawie https://www.profesor.pl/publikacja,7814,Artykuly,Metoda-tekstu-przewodniego)

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej).

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Przykładem takiej pracy może być wykorzystanie Galeria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczniów z omawianym multimedium, np. przygotowanymi przez nauczyciela słowami kluczowymi i nagranymi materiałami, dodatkowo materiałami z Internetu – przed zajęciami. Natomiast podczas lekcji wiedzę tę powinni porządkować, poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów np. w pracy grupowej.
Nauczyciel w sposób zaplanowany inicjuje proces nauki, wprowadzając temat i formułując cele. Następnie udostępnia uczącym się materiały i zadania do samodzielnego wykonania. Nauczyciel zmienia swój sposób działania przenosząc nacisk na procesy poznawcze zachodzące u uczących się. Metodę odwróconej lekcji można stosować do pojedynczych zajęć dydaktycznych jak i do większych partii materiału.
Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej na podstawie materiału multimedialnego: odczytanie informacji z danego materiału multimedialnego, wyszukanie własnych informacji na dany temat celem przygotowania się do lekcji.
W lekcji odwróconej chodzi o to, by uczeń sam decydował, kiedy zapozna się z materiałami. Ważną praktyką jest tu zainteresowanie uczniów tematem, zainspirowanie ich tak, by po materiały w domu sięgali z chęcią i zaciekawieniem. Można to zrobić np. poprzez zadanie ciekawego pytania kluczowego albo atrakcyjne przedstawienie celu zajęć: Praca linii do produkcji i przetwórstwa tworzyw sztucznych. Przed przekazaniem materiału można zaproponować uczniom, by z nich przygotowali dowolnie opracowane notatki (np. tworzenie fiszek). Z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu (wiedza i rozumienie). Na lekcję przychodzą przygotowani, a w szkole wykonają zadania i ćwiczenia utrwalające i sprawdzające (zastosowanie, analiza i synteza).
Co, gdy uczeń nie zapozna się z materiałami? W takim przypadku zaleca się przesunąć odpowiedzialność na stronę ucznia, np. może usiąść z boku podczas zajęć i nadrobić zaległość – niestety, najprawdopodobniej w ten sposób straci element ćwiczenia. Proponuje się dać też czas, by za pomocą tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy zapoznali się z materiałami przedstawili je (streścili) tym, którzy tego nie zrobili. Na początku lekcji dobrze jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na pytanie uczniów np. z czym mieli problem? – to także jest istotą flipped classroom. Podczas lekcji w klasie nauczyciel inicjuje pracę w parach, grupach. Uczący się tworzą daną charakterystykę w ciekawej formie interaktywnej zaproponowanej przez siebie lub uzgodnionej z nauczycielem z wykorzystaniem np. tablicy multimedialnej. Trzeba pamiętać, że uczniowie muszą mieć cały czas możliwość korzystania z materiałów, z których się przygotowywali (a więc ważny jest stały dostęp do Internetu).

Opracujcie rysunek pomocniczy oraz schemat pracy

  • Linii do formowania włókniny.

  • Linii wytłaczania z rozdmuchiwaniem.

Czas na wykonanie zadania w grupie 30 minut.
Przedstawcie swoją pracę na forum klasy.

Praca uczniów w zespole powinna zostać podsumowana oraz oceniona. 

Uczniowie mają możliwość korzystania z tablicy interaktywnej do przeanalizowania rozwiązania. Po opracowaniu ćwiczeń nauczyciel zaprasza do dyskusji na temat charakterystyki danego tematu.
Uczniowie zadają sobie pytania nawzajem dotyczące przygotowanych ćwiczeń. Nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się.

Na zakończenie nauczyciel z zespołem klasowym dokonuje podsumowania.
Dobrą praktyką jest przygotowanie uczniom „wyciągu” z zajęć albo zestawu słów kluczowych, (z którymi mogą zapoznać się w domu lub na początku zajęć w zależności od decyzji nauczyciela), by na koniec mieli poczucie spójności i porządku. Można też zaproponować opracowanie listy słów kluczowych całym zespołem klasowym jako podsumowanie zajęć.

Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Problem nierozumienia materiału lekcyjnego spada do minimum, a uczący się przygotowani do zajęć zyskują pewność siebie niezbędną do aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
Wykonana praca przez uczących się umożliwi im ugruntowanie umiejętności do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne. Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu. Zadajemy uczniom pytania poprzez prezentację multimedialną:
- Co było dla mnie najtrudniejsze?
- Co pomagało w pracy?
- Co przeszkadzało w pracy?
- Czego się nauczyłam(łem) podczas tej metody?
- Czy prezentowanie przed grupą mojej koncepcji dało mi satysfakcję?

Można uczniom przydzielić punkty za pracę i zaangażowanie w lekcję. (na podstawie https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/metoda-odwroconej-klasy-nowy-sposob-na-lekcje,417.html).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.3

5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi

Zasada indywidualizacji może być rozumiana na wielu płaszczyznach:

Praca uczniów na lekcji, w trakcie zajęć - indywidualizacja za względu na różne tempo pracy ucznia i indywidualizacja do różnych typów poznawczych, nazywanych umysłem analitycznym bądź syntetycznym, specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia uzdolnionego i ucznia z trudnościami w nauce. Nauczyciel, pracując w myśl tej zasady, poznaje swoich uczniów, a następnie planuje procesy edukacyjne w sposób optymalny dostosowany do ich potrzeb.
Indywidualizowania pracy z uczącymi się podczas zajęć powinna być tak zorganizowane przez nauczyciela, aby każdemu uczniowi zapewnić warunki sprzyjające maksymalnemu rozwojowi osobowości.
Należy uwzględnić prowadzenie zajęć na tzw. kilku poziomach nauczania, m.in.:

- stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się z wykorzystaniem materiałów multimedialnych,
- pracę uczniów w grupach warunkowaną np. poprzez podział uczniów z różnymi uzdolnieniami, umiejętnościach i wiadomościami – tak, aby mogli oni wymienić się swoimi spostrzeżeniami, pomagać sobie, uczyć się od siebie, wymienić opinie czy uwagi na temat realizowanego ćwiczenia. Wartością dodaną takiej pracy jest zaangażowanie uczących się zdolniejszych do wyjaśniania niezrozumiałych, trudniejszych zagadnień kolegom, którzy potrzebują wsparcia i dodatkowych wyjaśnień. Na początku zajęć słabsi uczący się są bierni i przysłuchują się wypowiedziom swoich kolegów w zespole. Następnie stopniowo angażują się w zajęcia, wykorzystując swój potencjał. Wszyscy uczący się nabierają wiary we własne możliwości i w ten sposób mogą uzupełnić brakujące wiadomości.
- pracę uczniów w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie z określaniem limitu czasu na daną pracę, z zastosowaniem kart pracy (o różnym stopniu trudności, sposobach czy formach wykonania) do danej lekcji, które umożliwią każdemu uczniowi przerabianie kolejnych partii materiału,
- stosowanie wszelkich możliwych form kontroli wiedzy i umiejętności, 
- ocenianie postępów ucznia z uwzględnieniem możliwości, wysiłku i wkładu pracy na zajęciach.

Film instruktażowy, czy Galeria zdjęć przygotowane w e‑materiale pozwalają na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Przedstawiona wiedza ma zachęcić uczącego się, aby poszukiwał w innych źródłach informacji na dany temat. 

Ponadto warto zauważyć, że w danych materiałach multimedialnych może zabraknąć kompletnej wiedzy na temat lub coś może nie być do końca zrozumiałe przez uczącego się, dlatego uczący się, potrzebują pomocy nauczyciela prezentującego zagadnienia lub niezrozumienia. 

Praca uczniów się poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości poprzez przydzielenie zróżnicowanych ćwiczeń: obowiązkowych, dodatkowych dla chętnych oraz ćwiczeń zaproponowanych przez samych uczących się. Ćwiczenia proponowane przez nauczyciela z wykorzystaniem materiałów multimedialnych powinny mieć zróżnicowaną formę pod względem stopnia trudności, sposobu i formy wykonania np. podaniem przez nauczyciela dodatkowej instrukcji (wskazówek merytorycznych, technicznych) do wykonania proponowanego ćwiczenia. Wprowadzone formy pracy uczących się poza zajęciami powinny być sprawdzone, poprawione i ocenione przez nauczyciela, mogą też być sprawdzane przez uczniów sobie nawzajem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.4

5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Organizując indywidualizację procesu nauczania, należy pamiętać o konieczności dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W przypadku pracy z uczniami się o specjalnych potrzebach edukacyjnych nauczyciel ma obowiązek zapoznania się z dokumentacją dotyczącą uczącego się sporządzoną przez Poradnię Psychologiczno‑Pedagogiczną oraz dokumentacją szkolną (Indywidualny Program Edukacyjno‑Terapeutyczny, IPET), w których zawarte powinny być wskazania do pracy z uczniem. Nauczyciel powinien być w stałym kontakcie z wychowawcą klasy, psychologiem i pedagogiem szkolnym.

Mając na uwadze redukcję rywalizacji o stopień i indywidualizację (szczególnie w przypadku uczącego się o SPE), dobrym rozwiązaniem są, techniki oceniania kształtującego np. poprzez przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej oceny realizacji zadania np. rozwiązania krzyżówki:

- „jeśli rozwiązałeś, to zadanie to znaczy, że możesz być bardzo zadowolony z siebie”,

- „jeśli miałeś trudności z wykonaniem tego zadania, wróć do słownika i spróbuj jeszcze raz wykonać to zadanie/rozwiąż krzyżówkę”.

Wszystkich uczących się obowiązują treści podstawy programowej, dlatego też proces indywidualizacji może odbywać się tylko na dwóch poziomach: dobór metod nauczania i oceniania.

Nauczyciel, pracując z uczącymi się o SPE, może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się, np. do pracy na zajęciach, gdzie stosuje się dostosowanie wymagania do możliwości uczącego się, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy. Dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt. Stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia. Przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla uczącego się ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy.

Cały e‑materiał daje możliwość korzystania z poszczególnych materiałów multimedialnych we własnym tempie dla każdego ucznia poprzez wielokrotne powtarzanie materiału, przez powiększanie, pomniejszanie elementów, przesuwanie, dopasowywanie elementów, wybór obiektów z menu, daje możliwość rozwijania, czytania i odsłuchania informacji obrazowych/tekstowych, wykorzystywania odnośników/linków do materiałów źródłowych/powiązanych z tematem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość skorzystania z ćwiczeń powiązanych z danym materiałem, stanowiących rodzaj materiałów sprawdzających dla uczącego się:

Film instruktażowyDwGJBF3ofFilm instruktażowy: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa – przedstawia proces przygotowania tworzyw sztucznych do przetwórstwa. Prezentuje czynności wykonywane w ramach procedury oraz obsługę i zastosowanie używanego sprzętu.
Galeria zdjęćDIw4IYqfGGaleria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych – przedstawia maszyny wykorzystywane przy produkcji tworzyw sztucznych.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningD1H4sG21LInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych – to gra, która pozwala użytkownikowi dokonać własnych symulacji podczas użytkowania różnych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Interaktywne materiały sprawdzająceD1A7TSh3YInteraktywne materiały sprawdzające – składa się 5 form testowych, które pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu wykonywania wyrobów z tworzyw sztucznych Dodatkowo w Interaktywnych materiałach sprawdzających zostały zawarte ćwiczenia systematyzujące oraz weryfikujące poznaną wiedzę dla uczącego się.

Zagadnienia sprawdzające z e‑materiału wspierają osiąganie wybranych efektów kształcenia oraz spełniają kryteria weryfikacji właściwe dla omawianych multimediów:
CHM.01.5.3 przygotowuje surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.1) rozróżnia surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.2) dobiera surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.3) wykonuje prace z zakresu obróbki wstępnej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.3.4) opisuje metody wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.4 określa parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.1) odczytuje parametry procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych z dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.4.2) dobiera parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
CHM.01.5.5 obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.1) wyjaśnia zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.2) opisuje działanie maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.5.3) planuje czynności przed uruchomieniem, w trakcie obsługi i po zatrzymaniu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6 wskazuje zakłócenia w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.6.1) rozróżnia zakłócenia w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych oraz usuwa ich przyczyny
CHM.01.5.6.2) określa możliwe przyczyny zakłóceń powstających w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7 posługuje się przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.1) rozróżnia narzędzia i przyrządy kontrolno‑pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.2) dobiera narzędzia i przyrządy kontrolno‑pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.3) wskazuje etapy produkcji, które powinny podlegać kontroli międzyoperacyjnej
CHM.01.5.7.4) odczytuje wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.7.5) interpretuje wskazania przyrządów kontrolno‑pomiarowych parametrów technologicznych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8 ocenia jakość wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.1) rozróżnia rodzaje wad wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.2) określa przyczyny powstawania wad w wyrobach z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.3) klasyfikuje wyroby z tworzyw sztucznych pod względem występujących wad
CHM.01.5.8.4) posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.8.5) określa jakość wykonywanych prac z zakresu wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie karty technologicznej
CHM.01.5.8.6) rejestruje wyniki kontroli jakości
CHM.01.5.9 wykonuje czynności związane z obróbką wykańczającą, znakowaniem oraz pakowaniem wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.1) rozróżnia metody obróbki wykańczającej wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.2) przeprowadza obróbkę wykańczającą wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.3) znakuje wyroby z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.4) określa zasady przechowywania wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01.5.9.5) pakuje wyroby z tworzyw sztucznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z przewodnika

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści