Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych
CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany:
Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych: użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały całego procesu przygotowania wyrobów z tworzyw sztucznych wraz z pracą maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów produkcyjnych. Dodatkowo e‑materiał zawiera grę symulacyjną otrzymywania granulatów polimerowych.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą operatora maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał „Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych” składa się z trzech elementów multimedialnych:
• Film instruktażowyFilm instruktażowy: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa,
• Galeria zdjęćGaleria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych,
• Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Film instruktażowyFilm instruktażowy: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa – prezentuje sposób przygotowania tworzyw sztucznych do przetwórstwa, czynności wykonywane w ramach procedury, a także obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych. Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania procesów technologicznych przygotowania tworzyw sztucznych do przetwórstwa.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie etapów produkcji tworzyw sztucznych,
- klasyfikowanie materiałów do produkcji tworzyw sztucznych,
- charakteryzowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań operatora urządzeń przetwórstwa tworzyw sztucznych.
• Galeria zdjęćGaleria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych – przedstawia Galerię zdjęć maszyn stosowanych przy produkcji tworzyw sztucznych, tj. urządzenia do otrzymywania, suszenia i badania właściwości polimerów, urządzenia do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych. Uczeń korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie urządzeń służących procesom technologicznym produkcji i przetwórstwa tworzyw sztucznych,
-opisywanie charakterystyki pracy urządzeń służących procesom technologicznym produkcji i przetwórstwa tworzyw sztucznych.
• Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych – przedstawia grę, gdzie użytkownik może dokonać własnych symulacji podczas użytkowania różnych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotową symulację do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- projektowanie produkcji granulatów polimerowych.
Obudowa dydaktyczna w formie: Słownik pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczeń ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał pełni rolę pomocy dydaktycznej dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, nauczyciela oraz pracodawców zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, oraz pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Materiały w formie fiszek twórz oglądając Film instruktażowy - wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w słowniku pojęciowym danego e‑zasobu.
Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.:
• Film instruktażowyFilm instruktażowy: Przygotowanie tworzyw sztucznych do przetwórstwa – tu zapoznasz się z materiałami dotyczącymi sposóbu przygotowania tworzyw sztucznych do przetwórstwa i zapoznasz się z czynnościami wykonywanymi w ramach procedury, a także poznasz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych.
Na jego podstawie wykonać własne notatki, możesz je wzbogacić swoimi rysunkami, tak abyś przyswoił wiedzę zawodową.
• Galeria zdjęćGaleria zdjęć: Wybrane maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych – pozwala zapoznać się z galerią zdjęć maszyn stosowanych przy produkcji tworzyw sztucznych, tj. urządzenia do otrzymywania, suszenia i badania właściwości polimerów, urządzenia do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych.
Z treści materiału możesz wykonać mapę mentalną poszczególnych elementów budowy, możesz wypisać treści, które są ciężkie do zrozumienia i na lekcji wraz z nauczycielem w formie dyskusji będziecie mogli wyjaśnić swoje wątpliwości, czy wykonać zadania przydzielone przez nauczyciela.
• Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning: Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych – przedstawia grę, gdzie użytkownik może dokonać własnych symulacji podczas użytkowania różnych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Możesz sam dokonywać symulacji pracy celem obsługi maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco–sprawdzających. Ćwiczenia te, przygotowują do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści