Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami, oraz dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych
BUD.21. Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska - Technik inżynierii środowiska i melioracji 311208
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik inżynierii środowiska i melioracji 311208. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD. 21 Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD. 21 Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska:
organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową obiektów gospodarki odpadami,
organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.21.4 Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami
Uczeń:
1) określa zasady gospodarki odpadami,
2) rozpoznaje obiekty związane z przetwarzaniem odpadów,
4) organizuje roboty związane z budową obiektów przetwarzania odpadów,
5) organizuje roboty związanych z utrzymaniem obiektów przetwarzania odpadów.
BUD.21.5 Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych
Uczeń:
3) rozpoznaje materiały stosowane do budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
4) organizuje roboty związane z wykonywaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
5) organizuje roboty związane z wykonywaniem nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
6) prowadzi roboty związane z utrzymaniem dróg dojazdowych w wymaganym stanie technicznym.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami oraz dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami oraz dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Film edukacyjny – Zasady gospodarki odpadamiFilm edukacyjny – Zasady gospodarki odpadami
To sfilmowana opowieść o tym, czym zajmuje się technik inżynierii środowiska i melioracji, jakie powinien mieć kwalifikacje i kompetencje. Do tych ostatnich zaliczana jest m.in. umiejętność klasyfikacji odpadów według określonych kryteriów.
Atlas interaktywny – Rodzaje obiektów gospodarki odpadamiAtlas interaktywny – Rodzaje obiektów gospodarki odpadami
Przedstawia różne rodzaje obiektów gospodarki odpadami w zależności od rodzaju przetwarzanych odpadów oraz od przyjetej technologii.
Film instruktażowy – *Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami *Film instruktażowy – *Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami *
Uczeń zobaczy budowę obiektu gospodarki odpadami – sortowni odpadów, a także pozna harmonogram robót związanych z budową sortowni odpadów.
Wizualizacja 2D/3D – Materiały stosowane do budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnychWizualizacja 2D/3D – Materiały stosowane do budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych
Przedstawia miejsce wykonywania dróg dojazdowych do gruntów rolnych lub leśnych oraz materiały do budowy tych dróg.
Film instruktażowy – Wykonywanie robót ziemnych, oraz wykonywanie nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnychFilm instruktażowy – Wykonywanie robót ziemnych, oraz wykonywanie nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych
Uczeń pozna rodzaje dróg dojazdowych oraz technologie wykonawstwa. Zobaczy także kolejne etapy wykonywania dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizacji robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami oraz dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami, oraz dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych.
Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny
Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Po zapoznaniu się z filmem uczniowie zostaja podzieleni na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest opracowanie zagadnień przedstawionych w filmie: rodzaje odpadów, klasyfikacja odpadów, zasady gospodarki odpadami i metody zagospodarowania odpadów. Po sporządzeniu notatek przedstawiciele grup przedstawiają klasie wyniki swojej pracy. Nad poprawnością prezentowanych treści czuwa nauczyciel.
Galeria zdjęć
Atlas interaktywny
Uczniowie - przed zapoznaniem się z atlasem interaktywnym - poproszeni są o wypisanie na kartkach rodzajów obiektów gospodarki odpadami, zostawiając obok tez puste miejsca. Po obejrzeniu atlasu odznaczają plusem, jeśli ich założenia były trafne, minusem - jeśli błędne. W tym drugim przypadku uczeń uzupełnia opis na podstawie tych zawartych w atlasie.
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym. Ich zadaniem będzie wydanie branżowej gazety. Punktem wyjścia są ilustracje i opisy, które pojawiają się w atlasie, zadaniem uczniów jest napisanie, w oparciu o nie, artykułu, felietonu, zrobienie wywiadu z ekspertem etc. Każdy z uczniów pisze swój tekst, jednak na etapie złożenia gazety o wyborze i układzie materiałów decyduje cały zespół klasowy.
Film instruktażowy (tutorial)
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z filmem przedstawiającym budowę obiektu gospodarki odpadami – sortowni odpadów. Nauczyciel stosuje strategię „Sztuka streszczania, czyli magnetyzm słów”, polegającą na rozpoznaniu w materiale „słów‑magnesów”, które posłużą uczniom do zbudowania streszczenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są „słowa‑magnesy”, stosując analogię: podobnie jak działa magnes na metal, tak owe słowa przyciągają informację.
Nauczyciel pyta, które słowa z filmu można nazwać magnesami. Uczniowie wymieniają owe słowa, a nauczyciel wypisuje je na tablicy. Uczniowie przepisują je na kartach indeksowych, przypominając sobie istotne szczegóły z filmu, które mogą łączyć się z zapisanymi słowami. Szczegóły te są zapisywane obok „słowa‑magnesu”.
Po wypełnieniu kilku kart indeksowych uczniowie samodzielnie weryfikują, które z zapisanych informacji są istotne. Zdania mniej ważne zostają przez nich wykreślone.
Uczniowie samodzielnie układają historię - streszczenie filmu, budując ją na podstawie notatek zapisanych na kartach indeksowych - istotne jest, aby zdania przechodziły płynnie jedno w drugie. Nauczyciel podaje przykłady łączników zdań. Uczniowie czytają swoje streszczenia i weryfikują, czy „słowa‑magnesy” użyte w ich kartach indeksowych różnią się od tych, które zapisali inni uczniowie.
Strategia ta, łącząca pracę całego zespołu klasowego, jak i indywidualną, pozwala na pogłębienie słownictwa kluczowego, umiejętność wyszukiwania głównych tez w analizowanym materiale i aktywizację uczniów.
Wizualizacja 2D/3D
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się z wizualizacją przedstawiającą materiały stosowane budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje „rozsypankę” – karteczki z nazwami materiałów (jedynie niektóre z nich dotyczą budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych). Zadaniem grup jest wybranie jedynie tych karteczek, które zawierają prawdziwe informacje dotyczące omawianego tematu i zaklasyfikowanie ich w spójny sposób. Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają swoje propozycje na forum klasowym.
Film instruktażowy (tutorial)
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film ukazujący wykonywanie robót ziemnych oraz nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji filmu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, na filmie. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego filmu – wizji i fonii – i komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. filmy, atlas interaktywny oraz wizualizacja 2D/3D stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po zapoznaniu się z filmami uczeń może napisać autorski scenariusz - traktujący o niesfilmowanym aspekcie. Po obejrzeniu atlasu interaktywnego może wykreować mapę myśli. Wizualizacja może być pretekstem do zrobienia notatek w formie pamiętnika lekcyjnego, który zostanie udostępniony koleżankom i kolegom.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z fragmentami filmu, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy technika inżynierii środowiska i melioracji (czy ma ona przyszłość?);
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu filmu, tworzyć mapę myśli.
Atlas interaktywny
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Film instruktażowy (tutorial)
Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować go; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu filmu, tworzyć mapę myśli.
Wizualizacja 2D/3D
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać wizualizację; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Film instruktażowy (tutorial)
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć, po obejrzeniu filmu, mapę myśli; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą przeprowadzić i nagrać wywiad z technikiem inżynierii środowiska i melioracji i przedstawić go na forum klasy;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści