Spawanie elektryczne i cięcie gazowe
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodach monter kadłubów jednostek pływających 721406 i technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających:
wykonywania obróbki blach i profili hutniczych,
prefabrykowania i montowania kadłuba jednostek pływających,
wykonywania operacji transportowych w procesie budowy kadłuba jednostek pływających,
przygotowania kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania,
wykonywania prac związanych z remontem lub modernizacją kadłuba jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.03.2. Podstawy okrętownictwa
Uczeń:
charakteryzuje prace związane z cięciem i spawaniem elementów jednostek pływających
TWO.03.4. Wykonywanie elementów i węzłów prefabrykacji wstępnej kadłuba jednostek pływających
Uczeń:
wykonuje cięcie elementów konstrukcyjnych;
wykonuje prace w zakresie uprawnień I stopnia związanych z cięciem i spawaniem elementów jednostek pływających;
charakteryzuje maszyny, urządzenia, narzędzia i osprzęt konieczne do wykonania naprawy lub modernizacji węzłów konstrukcji kadłubów jednostek pływających prefabrykacji wstępnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Cięcie gazowe”„Cięcie gazowe” to film edukacyjny ukazujący przeprowadzenie procesu cięcia gazowego. Zasób „Spawanie elektryczne”„Spawanie elektryczne” to również film edukacyjny. Przedstawia on proces spawania elektrycznego. Zasób „Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego”„Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego” to gra edukacyjna umożliwiająca samodzielne przeprowadzenie cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym oraz spawania elektrycznego.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z cięciem gazowym i spawaniem elektrycznym.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Filmy edukacyjne „Cięcie gazowe” i „Spawanie elektryczne”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji oba filmy edukacyjne. Mają oni tylko oglądać i starać się zapamiętać jak najwięcej informacji. Po zakończeniu filmu nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie wiedzy na temat cięcia gazowego i spawania elektrycznego. Później prowadzący rzuca hasła i pytania, na które uczniowie odpowiadają na kartkach anonimowo, np. jaka jest kolejność działań podczas uruchamiania lub gaszenia palnika acetylenowo‑tlenowego; jaki strój, zgodnie z zasadami BHP, powinna mieć na sobie osoba przystępująca do cięcia i spawania; jakie najczęściej błędy popełnia się przy spawaniu itd. Nauczyciel odczytuje wszystkie odpowiedzi i, w razie potrzeby, udziela komentarza do nieprawidłowych. Nieprawidłowe odpowiedzi omawiane są jako studia przypadków.
Dodatkowo nauczyciel może polecić wykonanie uczniom interaktywnych materiałów sprawdzających z tego e‑materiału dla dodatkowego sprawdzenia i utrwalenia poznanych wiadomości.
Gra edukacyjna „Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego”
Uczniowie indywidualnie grają w grę. Można grać też w parze i wymieniać się spostrzeżeniami na temat przeprowadzania cięcia gazowego i spawania elektrycznego, najciekawsze uwagi można zapisać.
Dzięki grze uczniowie samodzielnie weryfikują swoją wiedzę, co jest potrzebne do cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym oraz do spawania elektrycznego, a także rozwijają swoją wiedzę dzięki pytaniom kontrolnym zawartym w grze.
Jeśli uczeń ma kłopot z przejściem danego zadania z gry lub udziela niepoprawnych odpowiedzi na pytania kontrolne, to nauczyciel zachęca do poszukania informacji w internecie.
Jeśli uczeń nadal ma kłopot, to nauczyciel pomaga mu poprzez zadawanie pytań naprowadzających, a w przypadku błędów tłumaczy, co należy zrobić inaczej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z filmami oraz wyszukanie w internecie dodatkowych dwóch informacji do każdej z metod, a następnie na kolejnej lekcji przeprowadza z nimi dyskusję w celu sprawdzenia poziomu przyswojenia wiedzy oraz weryfikuje i udziela komentarza do stwierdzeń znalezionych przez uczniów w internecie. Poza tym odbywa się klasowy turniej wiedzy (wykorzystane zostają materiały interaktywne). Uczniowie mogą też zostać podzieleni na dwie grupy. Zadaniem każdej z grup byłoby przygotowanie plakatu z najważniejszymi informacjami płynącymi z jednego z dwóch filmów (do każdej z grup zostaje uprzednio przyporządkowany jeden film). Plakaty te są następnie prezentowane na lekcji.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące trzech materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.
Po obejrzeniu filmów oraz zagraniu w grę uczeń może sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie zadań z interaktywnych materiałów sprawdzających. Każde z nich posiada informację zwrotną. Uczniowie pracujący szybciej mogą stworzyć drzewo, na którym zapiszą podstawowe informacje nt. cięcia gazowego i spawania elektrycznego. Uczniom, którzy pracują wolniej, warto zaproponować, aby mieli otwarty w tle słownik i zaglądali do niego w razie potrzeby i trudności.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na dwie grupy.
Każda z grup ma przydzielony jeden film do opracowania. Na ich podstawie uczniowie wykonują prezentację, którą później zaprezentują reszcie klasy, aby każdy mógł poznać obie metody. Uczniowie mają kreatywnie przedstawić swoje zagadnienie, np. przez mapę myśli, drzewko, plakat; forma dowolna do ustalenia z nauczycielem. Dodatkowo zadaniem uczniów jest przygotowanie pięciu pytań, które zadadzą osobom z drugiej grupy. Pytania można zadać przez prezentacją, czyli w celu zaktywizowania uczniów lub po prezentacji, aby pomóc im utrwalić wiedzę.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Filmy „Cięcie gazowe” i „Spawanie elektryczne” ukazują tytułowe czynności w uporządkowany sposób. Gra edukacyjna „Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego” umożliwia uczniowi samodzielne przeprowadzenie cięcia gazowego i spawania elektrycznego. Gra stanowi swoiste podsumowanie wiedzy z filmów. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w przypadku tego e‑materiału związana jest z różnorodnością zadań zawartych w części z materiałami sprawdzającymi. Nauczyciel może samodzielnie dobrać inne zadania dla uczniów, którzy mają trudności z opanowaniem materiału, a inne tym, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać. Tacy uczniowie mogą też wykonywać dodatkowe notatki, przekażą je uczniom z trudnościami. Nauczyciel może przygotować notatki szkieletowe, aby nadmiernie nie obciążać uczniów. W przypadku notatki szkieletowej wykorzystane zostaną elementy metody tutoringu rówieśniczego.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści








