E-materiały do kształcenia zawodowego

Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun, obudowy, klawiatury, mechanizmu oraz urządzenia pedałowego

AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin - Technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945 dla kwalifikacji: AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin:

  • AUD.03.4. Wytwarzanie i naprawa zespołów i podzespołów fortepianów i pianin – 3) wymienia techniki naprawczo‑renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin

  • AUD.03.6.Regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin – 1) reguluje zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun, obudowy, klawiatury, mechanizmu oraz urządzenia pedałowego

  • AUD.03.7.Naprawa zespołów i podzespołów fortepianów i pianin – 1) ocenia stan techniczny fortepianów i pianin; 2) ustala uszkodzenia poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin

  • AUD.03.8.Renowacja fortepianów i pianin – 3) wykonuje renowację mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDRVeNpE9kInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD3aycYZ7jSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1H8sozs4Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDONjTxca7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDrG4zyZJ6Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWYnDaMf8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat budowy fortepianów i pianin. Fachowe słownictwo to również podstawa pracy stroicieli tych instrumentów. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny – Regulacja i montaż ramy żeliwnej z naciągiem strun w fortepianie i pianinie

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Mogą one dotyczyć poszczególnych zespołów, podzespołów oraz części fortepianu i pianina albo tego, które z nich najczęściej ulegają usterkom i w jaki sposób można je naprawić. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z atlasem interaktywnym.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

Plansza interaktywna – Regulacja poszczególnych elementów ramy żeliwnej fortepianu i pianina

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z planszą uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki:

  • gr. jedynek – montaż strojnicy pianina i praca mechanizmu pianinowego;

  • gr. dwójek – szkielet fortepianu i różne rozwiązania konstrukcyjne ram żeliwnych, produkcja;

  • gr. trójek –  montaż strojnicy i praca mechanizmu fortepianowego;

  • gr. czwórek – wybrane narzędzia stolarskie i korektorskie oraz różne możliwości ich zastosowania;

  • gr. piątek – wybrane narzędzia stroicielskie i różne możliwości ich zastosowania oraz różne możliwości wykonawczego zastosowania niektórych przyrządów pomiarowych i aplikacji.

Zespoły zapoznają się z wybranymi planszami i wykonują zadania. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby z każdej grupy omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

Animacja w 3D – Proces drgania struny

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z zawartością animacji i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy;

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

Mapa myśli – Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun

Praca indywidualna i praca w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film edukacyjny – Regulacja i montaż ramy żeliwnej z naciągiem strun w fortepianie i pianinie

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z wszystkimi informacjami zawartymi w filmie oraz przygotowanie po trzy pytania i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień.

Na początku następnych zajęć zespoły przekazują listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzucają do urny. Uczniowie wspólnie ustalają reguły gry, np.:

  • obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy;

  • zespoły nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania;

  • grupa, która prawidłowo odpowie na pytanie otrzymuje 2 pkt;

  • grupa, która przygotowała pytanie i umieściła na liście prawidłową odpowiedź – 1 pkt, jeśli odpowiedź jest błędna – 0 pkt;

  • przejęcie pytania i udzielenie prawidłowej odpowiedzi przez inny zespół – 1 pkt;

  • limit czasu na udzielenie odpowiedzi 1 min.

Rozpoczyna się gra i trwa aż do wyczerpania puli pytań lub ustalonego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.

Plansza interaktywna – Regulacja poszczególnych elementów ramy żeliwnej fortepianu i pianina

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z planszą interaktywna. Po zapoznaniu się z każdą z części, sprawdzają poziom zrozumienia treści, realizując kolejne zadania zamieszczone pod poszczególnymi materiałami. Jeśli mają problem z wykonaniem polecenia lub odpowiedzią na pytanie, ponownie zapoznają się z planszą. Wyniki pracy udostępniają na platformie lub prezentują na początku zajęć.

Animacja w 3D – Proces drgania struny

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych źródłach zdobywają informacje odnośnie tematów:

  • barwa, dynamika, zakłócenia;

  • efekty modulacyjne;

  • kształt i amplituda fali, rodzaje szumu;

  • przestrzeń, niezgodność fazowa;

  • zniekształcenia, intonacja.

Tworzą notatki, jeśli mają takie uzdolnienia tworzą notatki dźwiękowe. Efekty swojej pracy prezentują na następnej lekcji i umieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie .pdf.

Mapa myśli – Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun

Praca w grupach

Quiz. Uczniowie dobierają się w 5‑osobowe zespoły. Następnie w domu, na podstawie mapy, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym e‑materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas interaktywny:
  • jeśli zadaniem uczniów w pracy z atlasem interaktywnym jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie atlasu interaktywnego mini wykładu na temat zespołów, podzespołów oraz części fortepianów i pianin; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić działanie poszczególnych układów swoim rówieśnikom.

Galeria zdjęć:
  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.

Plansza interaktywna, mapa myśli oraz atlas interaktywny:
  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Film instruktażowy (tutorial):
  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści