Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun, obudowy, klawiatury, mechanizmu oraz urządzenia pedałowego
AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin - Technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Ci wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
- Wprowadzenie
Regulacja i montaż ramy żeliwnej z naciągiem strun w fortepianie i pianinieAtlas interaktywny
Regulacja poszczególnych elementów ramy żeliwnej fortepianu i pianinaPlansza interaktywna
Proces drgania strunyAnimacja w 3D
Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strunMapa myśli
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
1.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy:
Film edukacyjny – Regulacja i montaż ramy żeliwnej z naciągiem strun w fortepianie i pianinieFilm edukacyjny – Regulacja i montaż ramy żeliwnej z naciągiem strun w fortepianie i pianinie
Plansza interaktywna – Regulacja poszczególnych elementów ramy żeliwnej fortepianu i pianinaPlansza interaktywna – Regulacja poszczególnych elementów ramy żeliwnej fortepianu i pianina
Animacja w 3D – Proces drgania strunyAnimacja w 3D – Proces drgania struny
Mapa myśli – Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strunMapa myśli – Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające oraz słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin.
Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. z montażem strojnicy, pracą mechanizmu pianinowego czy fortepianowego, szkieletem fortepianu itp. oraz maszyn, urządzeń i narzędzi używanych w przemyśle budowniczych fortepianów i pianin oraz zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Zgromadzone w tym e‑materiale materiały pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez przybliżenie budowy fortepianów i pianin, zasad działania mechanizmów młoteczkowych, klawiatur czy mechanizmów pedałowych instrumentów, przebiegu procesów renowacyjnych z możliwością wielopłaszczyznowej obserwacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Film edukacyjny – Regulacja i montaż ramy żeliwnej z naciągiem strun w fortepianie i pianinie
Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz, np. po dwóch dniach. Zapoznaj się z elementami filmu dotyczącymi poszczególnych układów i części pianin i fortepianów, wynotuj po kilka nazw z każdego z nich. Następnie spróbuj je wskazać bez zaglądania do opisów i sprawdź, czy udało ci się dobrze zapamiętać ich położenie i nazwy.
Plansza interaktywna – Regulacja poszczególnych elementów ramy żeliwnej fortepianu i pianina
Informacje w multimediach są pogrupowane pod kątem różnych aspektów dotyczących konstrukcji, mechanizmów działania i naprawy pianin i fortepianów oraz narzędzi, jakich się do tego używa. Zastanów się, czy nie warto ich uporządkować w inny sposób. Stwórz notatki w formie, która najbardziej Ci odpowiada.
Animacja w 3D – Proces drgania struny
Zapoznaj się z informacjami z multimedium. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących maszyn i narzędzi oraz ich przeznaczenia, sposobu wykorzystania przy budowie i naprawie instrumentów.
Możesz też stworzyć plakat w dowolnej technice graficznej i przyporządkować maszyny i urządzenia, których używa się do wykonania tych elementów instrumentów.
Mapa myśli – Reguluję zespoły i podzespoły fortepianów i pianin: ramy żeliwnej z naciągiem strun
Po zapoznaniu się z mapą możesz przygotować notatki w formie graficznej, która będzie dla Ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę na temat czynności dokonywanych podczas szpanowanie dna rezonansowego. Możesz też stworzyć instrukcję obsługi, co pozwoli łatwiej zapamiętać ci materiał.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już umiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat nomenklatury dotyczącej maszyn, urządzeń i narzędzi używanych w przemyśle budowniczych fortepianów i pianin, oraz zespołów i podzespołów fortepianów i pianin zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści