E-materiały do kształcenia zawodowego

Znaczenie transportu drogowego w globalnym transporcie rzeczy

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego oraz Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach technik transportu drogowego oraz kierowca mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego w zawodzie kierowca mechanik , technik transportu drogowego

TDR.02. Organizacja przewozów środkami transportu drogowego w zawodzie technik transportu drogowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego:

  • przygotowania do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz kwalifikacji wstępnej,

  • oceniania stanu technicznego środków transportu drogowego,

  • wykonywania prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,

  • wykonywania prac związanych z przewozem drogowym rzeczy.

TDR.02. Organizacja przewozu środkami transportu drogowego:

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

Efekty kształcenia

TDR.01.2. Podstawy transportu drogowego

Uczeń:

2) rozróżnia gałęzie transportu

TDR.02.2. Podstawy transportu drogowego

Uczeń:

2) rozróżnia gałęzie transportu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD13psDf0QWprowadzenie

E‑materiał przedstawia podstawowe informacje, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, jest to:

Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczyD5WGiKYQAFilm edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy będzie dla Ciebie źródłem informacji o udziale transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy i tendencjach na przyszłość, udziale polskich przewoźników w europejskim rynku transportowym i tendencjach na przyszłość oraz dane charakteryzujące polski transport drogowy.

Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium EuropyDHC2cAQOeInfografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy przedstawi Ci ustrukturyzowane informacje Eurostat na temat procentowego udziału transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy oraz założenia Komisji Europejskiej dotyczące udziału transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy w następnych , , latach, w tym udziału polskich przewoźników drogowych w rynku europejskim oraz wielkości i strukturę polskiego transportu drogowego.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDhWp9HhvpInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUdN71HtpSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1SzGmWYlPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDI6OXUntmPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDwhisOEd6Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDOpafO6USInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu drogowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się ze znaczeniem transportu drogowego w globalnym transporcie rzeczy na terenie Unii Europejskiej. Uczeń będzie mógł dowiedzieć się, jaka część towarów jest przewożona środkami transportu drogowego, a jaka innymi środkami transportu w rozbiciu na rynek UE oraz Polski, jakie są prognozy zmian struktury przewozów w UE, jaką pozycję na rynku transportu drogowego w UE zajmują polscy przewoźnicy.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć

Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy
  • Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji. Prosi o udzielenie odpowiedzi na kolejne zagadnienia:

    1. Jak myślicie, jakie czynniki kształtują strukturę transportu?

    2. Jak myślicie, co będzie się liczyło w przyszłości w transporcie wewnątrzwspólnotowym?

    3. Jak myślicie, na jakie odległości i jakie towary przewozimy do km, do km i powyżej?

    4. Jak myślicie, jakie są najpopularniejsze kierunki transportu towarów (skąd, dokąd, kto przewozi)?

    5. Jak myślicie, jaka jest przyszłości transportu drogowego i od czego zależy?

  • Za każdym razem nauczyciel dyskutuje z uczniami i zachęca do dyskusji. Zapisuje wypowiedzi uczniów na tablicy lub flipcharcie.

  • Teraz nauczyciel przydziela dostęp do filmu edukacyjnego i prosi uczniów o połączenie się w pięć grup. Grupom zadaje tematy:

    • UDZIAŁ TRANSPORTU DROGOWEGO W EUROPEJSKIM TRANSPORCIE RZECZY.

    • TENDENCJE KSZTAŁTUJĄCE PRZYSZŁOŚĆ W TRANSPORCIE EUROPEJSKIM.

    • CHARAKTERYSTYKA POLSKIEGO TRANSPORTU DROGOWEGO.

    • UDZIAŁ POLSKICH PRZEWOŹNIKÓW W EUROPEJSKIM RYNKU TRANSPORTOWYM.

    • CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO TRANSPORTU DROGOWEGO.

  • Każda grupa na bazie właściwych fragmentów filmu odnosi się do wcześniejszych dyskusji np.: zdaniami „wydawało nam się... , a tymczasem...” lub „tak jak przewidywaliśmy...”.

  • Nauczyciel po zakończonym przez grupy opracowywaniu prosi o prezentację. Jednak przed każdym tematem pyta uczniów innych niż prezentująca grupa o to, które „wydaje mi się” mogą być błędne. Dopiero po krótkiej dyskusji następuje prezentacja zagadnienia.

  • W trakcie prezentacji pozostali uczniowie zapisują własną notatkę.

  • Nauczyciel, podsumowując zajęcia, prosi o refleksje związane z tym, jak wydawało się uczniom, a jak jest wg danych w kwestii znaczenia transportu drogowego w Polsce i UE.

Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy
  • Nauczyciel łączy klasę w zespoły kilkuosobowe, które otrzymują dostęp do infografiki.

  • Prosi grupy o wybranie sobie jednego elementu infografiki i „zaprezentowanie go” inaczej.

  • Grupy zmieniają ustawienia osi, skupiają się na innych wielkościach lub dodatkowych danych pozyskanych z internetu tak, aby ich wykres mówił o tym samym, ale pokazywał inaczej dany problem (np.: zestawienie kilkuletnie (tendencja) związana z wykresem „najwięksi przewoźnicy w transporcie międzynarodowym” biorąc pod uwagę lata 2018-2021).

  • Uczniowie w grupach pracują nad wykresami i infografiką.

  • Po przygotowaniu swojego materiału prezentują go i wskazują grupę, której zadaniem „na żywo” jest wypowiedzenie się „co widzą na wykresie”. Grupa przygotowująca wykres komentuje i uściśla, co chciała pokazać.

  • Nauczyciel za każdym razem również komentuje i uściśla dane i informacje.

  • Finalnie każdy z uczniów dokumentuje wykresy, korzystając z notatki tradycyjnej lub fotograficznej.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć

Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy
  • Nauczyciel prezentuje film edukacyjny.

  • Po jego emisji prosi każdego z uczniów, aby wybrał sobie jeden z prezentowanych wykresów.

  • Uczniowie opisują wybrany wykres tak, aby wszystkie dane z niego zostały opisane w postaci notatki.

  • Na jej podstawie przygotowują pięć pytań z poprawnymi i błędnymi odpowiedziami, które pozwolą sprawdzić, czy ktoś, kto będzie słuchał tych informacji, właściwie je zrozumiał.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje swoich interpretacji wykresu, a potem zadanie pytań do „publiczności”.

  • Zajęcia nauczyciel podsumowuje, wskazując na umiejętność czytania ze zrozumieniem i interpretowania wyników.

Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy
  • Nauczyciel prezentuje infografikę.

  • Prosi uczniów o pracę samodzielną, w której trakcie postarają się zaproponować, jako hipotetyczny właściciel firmy transportowej, pomysły na zwiększenie zysków lub obrotów w przyszłości w perspektywie lat.

  • Pomysły mają być poparte danymi zawierającymi się w infografice.

  • Uczniowie prezentują co najmniej 5 pomysłów.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje „strategii”.

  • Prosi resztę klasy o wypowiedzi dotyczące tych pomysłów i podpowiedzi (co jeszcze można zrobić).

  • Podsumowuje zajęcia, wskazując na wartość planowania i prognozowania (foresight‑u) przyszłości działań.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te można wykorzystywać w różnych formach. Oczywiście użycie ćwiczenia „Test wyboru” do sprawdzenia wiadomości może być najbardziej powszechne, ale wykorzystanie go do wytworzenia pytań podobnych do tych zawartych w teście może okazać się dużo trudniejsze niż samo jego wykonanie. Test zawiera 15 pytań, które trzeba rozwiązać w 23 minuty.

Każdy materiał multimedialny może być dedykowany do właściwego e‑materiału, po którym lub w którego trakcie można wykorzystać dane ćwiczenie. Jednak ze względu na powielające się treści w obu multimediach, ćwiczenia 2-6 można użyć po lub w trakcie każdego działania z e‑materiałem.

Ćwiczenia mogą stanowić przerywniki lub podsumowania mikrodawek wiedzy o znaczeniu transportu drogowego. E‑materiał zawiera długi film i dużo wykresów w infografice, a co za tym idzie, pytania sprawdzające skupiać się będą na rozpoznawaniu.

W tym przypadku też sprawdza się idea „dopisywania pytań”.

Przykładowe działania w ramach lekcji

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia .

  • Po jego wykonaniu dzieli klasę na dwie grupy. Prosi każdą grupę o przejrzenie infografiki i utworzenie pytań do wykresów z infografiki (przy każdym pytaniu cztery odpowiedzi, z czego jedna poprawna).

  • Teraz grupy nawzajem zadają sobie pytania. Jedna grupa pokazuje pytania, a druga wskazuje właściwą odpowiedź.

  • Nauczyciel na zakończenie tego działania prosi uczniów z każdej grupy o wykonanie ćwiczenia („Gałęzie transportu”).

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają także zweryfikować samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień.

W pracy samodzielnej nauczyciel może poprosić o wykonanie testu z ćwiczenia pierwszego w przewidzianym czasie minut, ale w trakcie tego czasu uczeń musi nie tylko odpowiedzieć na pytanie, ale również wymyślić do każdego pytania kontrpytanie. Po zakończonym teście uczniowie wymyślają po trzy odpowiedzi, z czego jedna jest prawdziwa. Pytania przekazują nauczycielowi w wersji cyfrowej lub w postaci notatki.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez zachęcenie młodzieży do samodzielnej analizy e‑materiału i próbę „wymyślania” historii związanych ze znaczeniem transportu drogowego w transporcie rzeczy.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali sobie cztery czynniki kształtujące strukturę transportu.

  • Zadaniem uczniów będzie wymyślenie historii opowiadającej o rozwoju firmy zajmującej się w Polsce transportem drogowym, wskazując, co się stanie, gdy każdy z czynników pojawi się w przyszłości (oraz co się nieoczekiwanego może wydarzyć i jak wtedy będzie wyglądała sytuacja firmy).

  • Uczniowie mogą tego dokonać w postaci opowieści, którą zapisują w prezentacji w PowerPoint'cie tak, aby prezentacja zawierała historię słowną i obrazy, które będą ją uwydatniały.

  • Historie uczniowie prezentują na zajęciach.

Metoda ta może być porównywalna z mnemotechniką związaną z zapamiętywaniem poprzez tworzenie łańcuchów pamięciowych — historii, czasem niedorzecznych, które pozwalają zapamiętać szczegóły poprzez swoją niezwykłość i unikalność.

Praca z uczniami z SPE, indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.

W pracy z filmem i infografiką nauczyciel powinien zadbać o odpowiednią organizację środowiska sprzyjającego skupieniu i dzięki temu łatwiejszemu uczeniu się. Zamieszczone multimedia same w sobie stanowią duży ładunek bodźców, stąd podczas ich używania warto wyeliminować lub zminimalizować inne bodźce, pochodzące ze smartfonów rozpraszających uczniów. Oczywiście ich użycie w odpowiednim momencie procesu dydaktycznego może być wskazane (poszukiwanie informacji lub praca z siecią), ale nauczyciel powinien ten proces kontrolować (np.: „parkować smartfony do kieszeni”, kiedy uwagę uczniów powinien przykuwać prezentowany lub „rozgrywany” element dydaktyczny (ćwiczenie grupowe).

Innym elementem wspierającym działanie z filmem i infografiką w ćwiczeniach grupowych (ale również działaniach indywidualnych ucznia) jest ukierunkowanie uwagi poprzez umieszczenie uczniów z dala od okien lub posadzenie ich do nich tyłem.

Szczególnie ważne jest to dla osób, które w klasie szybciej się rozpraszają. Można tu zastosować też „zaproszenie do pierwszej ławki” lub „przewodzenie” wspólnie z nauczycielem.

Ważnym elementem, może być wprowadzenie informacji na początku ćwiczenia o tym, jak ono będzie wyglądało/przebiegało.

Sama budowa multimediów zawartych w tym materiale pozwala też dopasować działanie do ucznia. Na przykład praca z infografiką może polegać na wskazaniu wykresu, z czytania danych z niego oraz przekonwertowaniu danych, aby przedstawić inny aspekt związany z wykresem. Może to być również polecenie odnalezienia starszych lub nowszych wersji tego wykresu (w innych latach) oraz wyciągnięcie wniosków z analizy wykresu.

Wiele zależy tu od potrzeb w klasie i inwencji nauczyciela. Wszystko to, aby rozbudzić zainteresowanie związane z czynnikami i przewidywaniami związanymi ze zwiększaniem się znaczenia transportu drogowego i utrzymaniem zaangażowania w pracy z tą treścią, prezentując całościowo proces od przyjęcia towaru do jego dostarczenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).