Jednostki ładunkowe
Obsługa magazynów — Magazynier - Logistyk , Technik Logistyk
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu magazynier logistyk, technik logistykWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu magazynier logistyk, technik logistyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Celem e‑materiału jest przygotowanie ucznia do wykonywania zadań zawodowych związanych z przedstawieniem rodzaju i podziału jednostek ładunkowych, a także ich dostosowaniem i komplementacją do środków transportu oraz przestrzeni magazynowej wraz z obrotem dokumentacji. Ponadto celem materiału jest zapoznanie z obsługą programów typu WMS, TMS oraz CMS.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
SPL.01. Obsługa magazynów wyodrębnionych w zawodach magazynier logistyk 432106, technik logistyk 333107
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
SPL.01. Obsługa magazynów
przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie towarów z magazynu,
monitorowanie poziomu i stanu zapasów,
obsługiwanie programów magazynowych,
prowadzenie dokumentacji magazynowej.
Efekty kształcenia
SPL.01.2. Podstawy logistyki
Uczeń:
2) stosuje zasady normalizacji w logistyce.
SPL.01.3. Organizowanie pracy magazynu
Uczeń:
2) charakteryzuje zapasy w magazynie,
3) charakteryzuje urządzenia i wyposażenie magazynowe służące do wykonywania zadań zawodowych,
4) charakteryzuje proces zarządzania zapasami i magazynem.
SPL.01.4. Przechowywanie zapasów
Uczeń:
1) charakteryzuje cechy zapasów decydujące o sposobie i warunkach magazynowania,
2) monitoruje stany zapasów magazynowych,
3) analizuje miary oceny stanu zapasów w magazynie,
4) przechowuje zapasy, uwzględniając ich podatność naturalną i techniczną na magazynowanie,
5) przestrzega zasad gospodarowania opakowaniami, materiałami pomocniczymi i odpadami w magazynie.
SPL.01.5. Przyjmowanie i wydawanie zapasów
Uczeń:
1) charakteryzuje systemy zamawiania towarów,
2) wydaje zapasy (np. materiały, wyroby gotowe, towary) z magazynu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
E‑materiał zawiera zestaw multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Poszczególne multimedia opisane są poniżej.Sekwencje filmowe
Zależności występujące podczas doboru jednostek ładunkowych
Sekwencje filmoweZależności występujące podczas doboru jednostek ładunkowych
zawierają określenie nazwy zawodu magazynier – logistyk oraz cech charakteru, osobowości i kompetencji wymaganych w zawodzie magazynier – logistyk, zadania i czynności zawodowe wynikające z wydawania i przyjmowania jednostek ładunkowych, prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych w obsłudze magazynowej wykorzystującej również aktualne oprogramowanie magazynowe oraz przedstawienie dokumentacji elektronicznej oraz wykorzystanie oprogramowania typu WMS, TMS oraz CMS związanej z wykonywaniem czynności zawodowych w obsłudze magazynowej. Sekwencje obejmują zagadnienia dotyczące prezentacji środków transportu bliskiego, jego podziału oraz dobór do jednostek ładunkowych.Wizualizacja
Jednostki ładunkowe
WizualizacjaJednostki ładunkowe
– przedstawia jednostki ładunkowe z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D) i grafiki.Gra
Wcielanie się w rolę pracowników magazynu
GraWcielanie się w rolę pracowników magazynu
- poszerza oraz zweryfikuje wiedzę dotyczącą zadań i kompetencji osób pracujących w magazynie. W zadaniach gry uczeń wcieli się w rolę wybranej przez siebie postaci, która bierze udział w procesach magazynowych związanych z odbiorem, kompletacją, załadunkiem i transportem towarów w magazynie. Zadaniem ucznia będzie udzielenie odpowiedzi na pytania oraz podjęcie ważnych decyzji, które pozwolą na właściwe i bezpieczne wykonanie powierzonych Ci zadań. Gra zawiera dwa poziomy trudności - uczeń zdecyduje, który z nich wybierze.Gra edukacyjna
Dzień z życia magazyniera w firmie logistyczno‑spedycyjnej
Gra edukacyjnaDzień z życia magazyniera w firmie logistyczno‑spedycyjnej
pozwala na rozwiniecie umiejętności pracy w magazynie w postaci segregacji jednostek ładunkowych, doboru opakowań oraz wypełniania dokumentacji związanej z praca w magazynie, rozwija umiejętności doboru jednostek ładunkowych do środków transportu. Grający wciela się w rolę pracowników magazynu (zgodnie z hierarchią operator środków transportu bliskiego, operator środków transportu, magazynier, dostawca – odbiorca), wykonuje ich zadania zawodowe, a ścieżka rozwoju w postaci etapów gry pozwala na rozwinięciu umiejętności zawodowych.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
Zależności występujące podczas doboru jednostek ładunkowychSekwencje filmowe
Jednostki ładunkowe w 2D lub 3DWizualizacja 3D
Gra wcielanie się w rolę pracowników magazynuGra "wcielenie się w rolę"
Gra edukacyjna dzień z życia magazyniera w firmie logistyczno-spedycyjnejGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów magazynier logistyk, technik logistyk
E‑materiał stanowi wsparcie i uatrakcyjnienie procesu kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się z dokumentacją magazynową oraz sposobami właściwego jej wypełniania. Dzięki zastosowaniu e‑materiałów uczniowie w sposób świadomy i nieświadomy, uczestnicząc w działaniach z elementami grywalizacji, będą zdobywali niezbędną do wykonywania zawodu wiedzę.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Sekwencje filmowe „Zależności występujące podczas doboru jednostek ładunkowych”
Nauczyciel dzieli klasę na grupy (lub ich wielokrotność).
Nauczyciel prezentuje zakres każdej z sekwencji.
Zostają przydzielone zadana. Każda grupa ma przygotować opis odpowiednich sekwencji filmowych w zależności od wybranego tematu. Każda grupa samodzielnie analizuje sekwencje i ich zawartość.
Nauczyciel rozdaje odpowiednim grupom flipcharty z napisami „jednostki ładunkowe”, „środki transportu bliskiego”, „dokumentacja”.
Teraz zadaniem grup będzie wypisanie informacji na podstawie przydzielonego do grupy tematu.
Uczniowie po analizie sekwencji filmowych (adekwatnych dla zadania) i przeszukaniu zasobów internetu wpisują informacje na flipchart.
Teraz następuje prezentacja pracy.
Nauczyciel uzupełnia przekazywane przez zespoły informacje.
Nauczyciel prosi klasę o przyjrzenie się flipchartom i sam notuje wolne wnioski związane z zależnościami występującymi podczas doboru jednostek ładunkowych. Jeśli z flipchartów nie można tego wywnioskować, nauczyciel prosi o pomysły. Każdy zapisuje, a po wyczerpaniu się pomysłów - rozpoczyna ich wspólną z klasą analizę wykreślając lub dopisując zależności.
Finalnie prosi każdego z uczniów o zrobienie dokumentacji fotograficznej przygotowanych materiałów do własnej notatki.
Wizualizacja „Jednostki ładunkowe”
Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę obiektów przedstawiających różne jednostki ładunkowe (wydrukowane wcześniej przez nauczyciela jako zrzuty ekranu bez podpisu, jaki to rodzaj jednostki).
Zadaniem uczniów jest zaproponowanie produktów, które można w tych jednostkach przewozić, na podstawie zdjęć obiektów.
Następnie, pod obrazkami, uczniowie umieszczają zapisane na kartkach poprawne ich nazwy.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, używając wizualizacji.
Kolejnym krokiem jest praca z obiektami, których grafiki mają wydrukowane.
Uczniowie ustawiają obiekt (lub fragment obiektu) i wykonują zrzut ekranu tak, aby widać było elementy o jakie zapytają w ułożonych pytaniach o obiekt.
Uczniowie przygotowują pytań związanych z obiektem lub jego fragmentem na zdjęciu przedstawionym w taki sposób, aby odpowiedzi na te pytania pozwoliły określić, jaki to obiekt (zrzut ekranu)
W oparciu o przygotowane pytania nauczyciel wspólnie z uczniami udziela odpowiedzi.
W razie potrzeby nauczyciel udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie robią notatki z zajęć.
Gra wcielanie się w rolę pracowników magazynu
Nauczyciel łączy uczniów w pary w taki sposób, aby w parze była osoba, która szybko się uczy (uczeń drugi) oraz osoba potrzebująca wsparcia (uczeń pierwszy).
Nauczyciel wskazuje, że w grze występują: Karol – magazynier, Adam – odbiorca towaru w magazynie, Michał – operator wózka widłowego, Paweł – kierowca samochodu dostawczego dostarczający towar do magazynu. Pierwszy uczeń ma wybrać dwóch z nich. Pozostałych dwóch wybiera uczeń drugi.
Uczniowie kolejno przechodzą przez poziomy gry (pierwszy pracownik, poziom Junior – uczeń pierwszy, pierwszy pracownik, poziom Master – uczeń drugi itd.). W kolejnej rundzie role się zamieniają (drugi pracownik, poziom Junior – uczeń drugi, drugi pracownik, poziom Master – uczeń pierwszy itd.)
Podczas rozgrywki notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla pary notatkę, przy czym główne role na odpowiednich poziomach odgrywają wskazani uczniowie. Grający uczeń pierwszy wskazuje uczniowi drugiemu, co ma zapisać w notatce i na odwrót (na poziomie drugim).
Teraz wspólnie pary opracowuje instrukcję „Jak poprawnie przejść przez kolejne zadania gry?”. W instrukcji krok po kroku wskazują, co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie miało skutki. Instrukcje wykonują w postaci kart (strona ), które podczas prezentacji grupa będzie pokazywała.
Na kartach może znajdować się nakaz wykonania, skutek i ewentualnie obrazki. Mogą to być karty narysowane lub wykonane ich zdjęcia.
Grupy prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.
Nauczyciel ocenia ich pracę.
Gra edukacyjna dzień z życia magazyniera w firmie logistyczno‑spedycyjnej
Nauczyciel dzieli klasę na grup i przydziela im role zawodowe: - magazyniera, czyli osoby, która wykonuje czynności związane z działalnością obiektu magazynowego – handlowego bądź przemysłowego, - dostawcy, czyli podmiotu, który transportuje określone dobra do odpowiednich odbiorców, - odbiorcy, czyli osoby lub przedsiębiorstwa, gdzie rozładowuje się lub przyjmuje towary transportowane przez dostawcę, - operatora środków transportu bliskiego, czyli osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia, która obsługuje środki transportu bliskiego oraz wykonuje zadania związane z tą pracą, - operatora środków transportu, inaczej spedytora, czyli osoby, która podejmuje decyzje o dyspozycyjności oraz przemieszczaniu towarów, niezależnie czy jest zarządcą obsługiwanego przez niego towaru.
Przyznaje grupom dostęp do gry.
Zadaniem grupy będzie przejście gry przydzieloną postacią i wykonanie rozgrywki krzyżówki. Analizując każde z zadań z gry, mają stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzyli hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę przekazują nauczycielowi, który mieszając materiały od grup, rozdaje losowe krzyżówki grupom (inne niż misja, w której już uczestniczyli).
Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez grupy otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
Po rozwiązaniu krzyżówki grupa gra w grę daną postacią (o której była krzyżówka).
Podsumowując: nauczyciel na forum (na tablicy lub wyświetlając cyfrowy notes) zbiera informacje w postaci kluczowych haseł, które posłużą do rozegrania bezbłędnej rozgrywki.
Modyfikacją/dostosowaniem tego działania może być w pracy samodzielnej ucznia lub pracy poza zajęciami budowa krzyżówki dla wybranej, jednej z pięciu profesji i rozwiązywanie krzyżówek od innych uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te mogą posłużyć do pracy grupowej i pracy indywidulanej. Podczas pracy grupowej można zastosować metodę generowania dodatkowych pytań na bazie testu , który zawiera pytań, które należy rozwiązać w ciągu minut.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Grupy rozwiązują test wspólnie na czas. Nauczyciel prosi o podanie efektu wspólnej pracy (liczba punktów, pytania z błędną odpowiedzią).
Po pierwszym rozwiązaniu testu utrudnieniem może być właśnie wygenerowanie dodatkowego pytania do każdego błędnie wykonanego przez grupę. Grupy zapisują pytania i wymyślają dobrą i złe odpowiedzi.
Nauczyciel może poprosić o wpisanie tych pytań i odpowiedzi do w formie elektronicznej np.: do formularza Forms. Dzięki temu powstanie drugi, alternatywny do zamieszczonego w materiałach, test do wykorzystania podczas działań sprawdzających.
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić wiedzę z danego zakresu samodzielnie przez ucznia
Przykładowe wykorzystanie indywidualnie przez ucznia:
Uczeń zapoznaje się praca z wizualizacją.
W trakcie analizy schematu (lub po zapoznaniu się z jego elementami) rozpoczyna ćwiczenie - „Paletowe i pakietowe jednostki ładunkowe” - stara się odpowiednio dopasować opisy do nazw jednostek ładunkowych.
W kolejnym kroku wykonuje ćwiczenie - „Rodzaje jednostek ładunkowych” teraz dopasowując nazwy do grafik.
Finalnie rozwiązuje krzyżówkę z ćwiczenia - „Jednostki ładunkowe, towary i opakowania”.
Stale wraca do wizualizacji i wykonuje ćwiczenie, aż osiągnie wynik.
W kolejnym działaniu sam generuje kilka pytań wpisując pytania i odpowiedzi do testu cyfrowego (Forms, GoogleForms lub innego) i wymieniając się z innymi uczniami linkiem do jego wypełnienia.
Wizualizacja „Jednostki ładunkowe”
Uczniowie otrzymują pulę zdjęć‑zbliżeń wykonanych przez nauczyciela z wizualizacji związanych z jednostkami ładunkowymi. Zdjęcia zawierają numery.
Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do zdjęć, bez zapoznania się z ich opisami i użycia wizualizacji. Na kartce wypisują kolejne numery i nazwy jednostek, których, według nich, jest to fragment na zdjęciu.
Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.
Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (kartka z pytaniami) pytania testowe (pytanie i odpowiedzi, z czego jest poprawna) dotyczące tej jednostki ładunkowej. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.
Uczniowie wymieniają się kartkami z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.
Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel, w razie potrzeby, udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań co do poprawności odpowiedzi pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym. Sytuację omawia na forum klasy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy zdjęć‑zbliżeń wizualizacji jednostek ładunkowych.
Uczniowie tworzą notatki, które są poprawnymi odpowiedziami na pytania testowe. Nauczyciel notuje odpowiedzi ze wszystkich pytań, które zostały zadane na zajęciach.
Gra wcielanie się w rolę pracowników magazynu
Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku. Nauczyciel wspólne z uczniami wybiera postacie. Nauczyciel dba o to, aby w klasie była równa liczba „rozgrywanych” postaci.
Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program. Przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.
Żeby można byłoby przejść dalej w kolejnym kroku, wykonują działania poprawnie. I tym razem przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranu lub zrzut ekranu poprawnie zaznaczonej odpowiedzi. Zdjęcie zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.
Po przejściu w ten sposób wszystkich ekranów i dwóch poziomów (Junior i Master) wykonują prezentacje, w której na każdym slajdzie zawierają po dwóch stronach obrazki: po lewej stronie poprawnie uzupełnione zadanie, a po prawej błędnie zaznaczone odpowiedzi. Pod obrazkami zamieszczają opisy w punktach dotyczące tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść ten etap gry we właściwy sposób.
Tak uczniowie samodzielnie przechodzą oba poziomy gry (rozkodowują grę).
Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów gry prosi o zaprezentowanie efektów ich pracy.
Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych rozszerzając ją i o zagadnieniach poruszanych na niej dyskutując na podstawie wstępnego przygotowania się uczniów do jej przeprowadzenia. Działaniem takim może być przygotowanie puzzli do pracy na zajęciach.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o wybranie jednostek ładunkowych z wizualizacji (i dowolnym kącie patrzenia)
Działaniem ucznia będzie przygotowanie w formacie obrazka, który będzie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać te trzy jednostki wraz z ich opisami. - Kompozycja obrazka może być dowolna, jednak nauczyciel może przed lekcja przygotować przestrzenny wzorzec do wypełnienia obrazkami i wyjaśnieniami. Wzorzec może też mieć formułę komiksową (w sieci znajdują się odpowiednie programy do generowania komiksów)
Po wykonaniu obrazka bazowego na podstawie wybranych jednostek ładunkowych z wizualizacji i jego wydrukowaniu uczniowie wykonują z niego puzzle chowając je do koperty.
Podczas lekcji
Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdego z uczniów i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe obrazki do ułożenia jako fragment lekcji.
Puzzle mogą być również wykonane w aplikacji internetowej. Dzięki temu uczniowie otrzymają link do ułożenia puzzli, a nie fizyczne elementy.
Praca z uczniami z i indywidualizowanie pracy z uczniem
Przy pracy z uczniem ze dobrze jest dopasować wykorzystanie e‑materiału i informować o sposobach jego wykorzystania (komunikować się) w sposób sprzyjający rozwojowi dziecka. Konstrukcję płaszczyzny porozumiewania się można oprzeć na przykładowych kilku działaniach:
W trakcie wykorzystywania e‑materiału warto starać się usamodzielniać dziecko czyli tak konstruować instrukcje do wykorzystania e‑materiału, aby mogło ono podjąć własne decyzje i działania. Przykładem może być zastosowanie niepełnej instrukcji „Twoim zadaniem będzie wykonać spis, na której zawrzesz wszystkie jednostki ładunkowe w postaci małych ikon i ich opisy. Legenda ta ma mieć nie więcej niż stronę ”
Nauczyciel po informacji zwrotnej „nie rozumiem” powinien dostosować sposób komunikowania się z uczniem do możliwości psychofizycznych ucznia. „Nie rozumiem jak mam wykonać polecenie utworzenia spisu jednostek ładunkowych” nie oznacza kolejnego powtórzenie tego samego polecenia przez nauczyciela, ale dopasowanie się i dopytanie czego uczeń nie rozumie i próba wytłumaczenia (stosując zasadę usamodzielniania) pewnych kwestii innymi słowami.
Jeśli uczeń nie rozumie pewnego toku postępowania (np.: zależności w doborze jednostek ładunkowych) ważnym jest, aby w tym e‑materiale wyjaśnić, poinformować ucznia o sposobie własnego rozumowania (wytłumaczenie dlaczego akurat w ten właśnie sposób to prezentuje nauczyciel).
Podczas przydzielania zadań związanych z pracą z e‑materiałem należy pamiętać o byciu konsekwentny, ale jednocześnie pamiętać o możliwości „wyjścia z twarzą”. Jeśli uczeń nie chce czegoś wykonać (z jakiegoś sobie wiadomego powodu, który może wynikać ze specjalnych potrzeb) można z nim negocjować. Jeśli zarzeka się, że nie potrafi wykonać puzzle w postaci cyfrowej można mu pomóc drukując obrazek przez niego przygotowany i wręczając nożyczki zaproponować wykonanie tych puzzli ręcznie.
Wykonywanie kart memory czy puzzli lub wymyślanie pytań, haseł pozwala zachęcać uczniów do działań twórczych. Aby je zainicjować należy samemu próbować je wymyślać i poprzez dawanie przykładu takiego działania inspirować. Pamiętać należy też o pełnej akceptacji pomysłów.
Praca z uczniami o w dużej mierze zależy od grupy, która będzie nauczana i ich potrzeb. Stąd dobór sposobów pracy będzie od tego zależał. Podane powyżej ogólne działania można śmiało poszerzać i indywidualizować (dopasowywać np.: poprzez negocjowanie zakresu opracowań i działań z e‑materiałem).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści