Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozpoznawanie potrzeb i problemów osoby podopiecznej w środowisku domowym

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Polanowska

Konsultant przewodnika: Bożena Fałkowicz

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Rozpoznawanie potrzeb i problemów osoby podopiecznej w środowisku domowym

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun osoby starszej, 341202
Opiekunka środowiskowa, 341204

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.02.3. Diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych i możliwości w funkcjonowaniu osoby starszej
SPO.05.3. Organizowanie prac opiekuńczych
SPO.05.4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Uczący się:

SPO.02.3.1) rozpoznaje potrzeby i problemy osoby starszej:
SPO.02.3.1)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2) pomaga osobie starszej w zaspokajaniu potrzeb biopsychospołecznych:
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.3) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka:
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5) rozpoznaje symptomy zaburzeń psychofizycznych osoby starszej:
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.02.3.8) planuje działania opiekuńczo‑wspierające osobę starszą:
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1) przedstawia potrzeby biopsychospołeczne człowieka i ich zaspokajanie:
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.2) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka:
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3) charakteryzuje objawy chorobowe poszczególnych układów i narządów osoby podopiecznej:
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.3.4) planuje działania opiekuńcze wspólnie z osobą podopieczną:
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki;
SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6) organizuje środowisko życia osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów:
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychosomatycznych zagrażających zdrowiu lub życiu osoby podopiecznej:
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej: ustalenie i klasyfikowanie problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej oraz SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych: organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. osoby podopieczne występujące w grze edukacyjnej mają dolegliwości wynikające z chorób przedstawionych w atlasie interaktywnym.

Wiedza i umiejętności nabyte podczas gry edukacyjnej „Dopasowanie nazw potrzeb i sposobów ich zaspokajania do problemów osoby podopiecznej” będą bardzo przydatne w sprawowaniu opieki nad osobą podopieczną.

Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do atlasu, gry edukacyjnej i gry wcielanie się w rolę. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas korzystania z multimediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas zawiera rozdziały dotyczące poszczególnych układów organizmu człowieka:  kostnego, krwionośnego, mięśniowego, nerwowego, oddechowego pokarmowego oraz moczowo‑płciowego.

Atlas przedstawia także zmiany patologiczne w następujących chorobach: cukrzyca, zapalenie oskrzeli, zapalenie płuc, odleżyny, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, udar mózgu, z podziałem na krwotoczny i niedokrwienny, choroby otępienne, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, kamica żółciowa i nerkowa, zawał serca.

Atlas pomaga w spełnieniu następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.303) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
 SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego.

Z atlasem powiązane są dwa materiały sprawdzające: test „Choroby osób podopiecznych” oraz uzupełnianie podpisów obrazka „Podstawy anatomii”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  1. Nazywanie i opisywanie budowy i funkcjonowania tkanek, narządów i układów ciała ludzkiego: układu nerwowego, sercowo‑naczyniowego, oddechowego, kostno‑mięśniowego, pokarmowego i moczowo‑płciowego.

  2. Rozpoznawanie zmian chorobowych zachodzących w narządach i układach.

  3. Wyjaśnianie patomechanizmu objawów chorobowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się sam opracowuje informacje na temat wyznaczonego przez nauczyciela narządu lub układu, a następnie prezentuje materiał na forum klasy; możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Praca w grupach

Wykorzystanie atlasu podczas lekcji powtórzeniowej: Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują sobie nawzajem nazwę narządu lub schorzenia, a grupa przeciwna prezentuje wiadomości na wylosowany temat, posługując się atlasem. Można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na poszukiwanie informacji w atlasie (1 min) i prezentację informacji (min. 2 min, maks. 4 min). Lekcja może mieć również formę prezentacji: zadaniem uczących się jest przygotowanie, w oparciu o atlas, prezentacji dotyczącej zagadnienia wylosowanego na początku lekcji, w wyznaczonym przez nauczyciela czasie i przedstawienie jej klasie.

Praca z całym zespołem

Atlas może mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej w przypadku tematów związanych z patologią. Nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji z zakresu anatomii i fizjologii oraz zapoznaniu się z informacjami z atlasu dotyczącymi patologicznych zmian w narządach. Podczas lekcji nauczyciel dzieli uczących się na grupy i każdej grupie przydziela jedną jednostkę chorobową opisaną w atlasie. Zadaniem grupy jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  • W jakim narządzie toczy się proces chorobowy?

  • Na czym polega proces chorobowy, jakie zmiany zachodzą w narządzie?

  • Jakie są objawy omawianej choroby?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej, która może przebiegać następująco:

  • nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się np. z budową i funkcjonowaniem serca;

  • podczas lekcji w klasie nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby zgłaszające się osoby opisały budowę serca, posługując się planszą czy modelem;

Praca w grupach

Można wprowadzić elementy grywalizacji: podczas lekcji nauczyciel dzieli uczących się na grupy i zadaje pytania dotyczące nowego materiału, a uczący się rywalizują w kategorii na czas – kto pierwszy odpowie na zadane pytanie – lub zawartość merytoryczną wypowiedzi – kto udzieli najbardziej wyczerpującej odpowiedzi i odpowie na wszystkie dodatkowe pytania nauczyciela.
W razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości i uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się poprawiali i uzupełniali.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Atlas interaktywny pozwala na poznawanie i powtarzanie materiału w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do pogłębiania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat, który w atlasie jest podany ogólnie. Atlas nie zawiera rozbudowanej wiedzy na temat chorób; wiedzę tę nauczyciel przekazuje sam uczącym się potrzebującym pomocy, a osoby zainteresowane zachęca do samodzielnej pracy i następnie weryfikuje jej efekty. W przypadku zróżnicowanych możliwości intelektualnych osób uczących się nauczyciel może przydzielić uczącym się zadania o różnym stopniu trudności: opracowanie łatwiejszego materiału, np. z zakresu budowy narządów, można przydzielić osobie o najmniejszych możliwościach, materiału dotyczącego fizjologii – osobie o nieco wyższym poziomie intelektualnym, natomiast z zakresu patofizjologii – osobom uczącym się, którym przyswajanie nowego materiału przychodzi najłatwiej. Podczas lekcji nauczyciel tworzy grupy trzyosobowe. W ich skład wchodzą osoby, które opracowały inny materiał. Członkowie grupy wymieniają się wiadomościami w ramach tutoringu rówieśniczego.


Tytuł materiału multimedialnego

Dopasowanie nazw potrzeb i sposobów ich zaspokajania do problemów osoby podopiecznej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra zawiera opis dziesięciu osób podopiecznych z różnymi schorzeniami, o których informację można uzyskać w atlasie interaktywnym. Są to:

  • cukrzyca typu 2,

  • nadciśnienie tętnicze, stan po udarze mózgu,

  • nadciśnienie tętnicze, stan po zawale mięśnia sercowego,

  • reumatoidalne zapalenie stawów,

  • choroba Parkinsona,

  • choroba Alzheimera,

  • stwardnienie rozsiane,

  • zapalenie oskrzeli,

  • stany lękowe, stan po zawale mięśnia sercowego,

  • choroba wrzodowa żołądka.

Bohaterowie gry mieszkają w różnych warunkach:

  • w domu pomocy społecznej,

  • samotnie w mieszkaniu w bloku wielorodzinnym,

  • w mieszkaniu dostosowanym do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • w pokoju w mieszkaniu syna,

  • w domu niedostosowanym do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.

Zadaniem uczącego się jest rozpoznanie problemu osoby podopiecznej i nazwanie potrzeby, którą należy zaspokoić. Do opisu przedstawiającego problemy osoby starszej należy dopasować nazwę potrzeby oraz sposób jej zaspokojenia. Gracz wybiera nazwy potrzeb i sposoby ich zaspokojenia z bazy, w której są one zapisane. W grze pojawiają się również elementy zaskoczenia, np. gracz wybiera sposób rozwiązania problemu, który na pierwszy rzut oka jest właściwy, ale pojawiają się nieprzewidziane okoliczności. Element zaskoczenia sprawia, że gracz musi szukać innego rozwiązania.

Gra pomaga w spełnieniu następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.1.)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki; SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej.

Z grą powiązany jest materiał sprawdzający - zadanie dobierania w pary „Zaspokajanie potrzeb podopiecznego”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  1. Rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej.

  2. Dostosowywanie metod zaspokajania potrzeb adekwatnie do rozpoznanych problemów.

  3. Działanie w sytuacjach nietypowych.

  4. Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się gra samodzielnie, ale można wprowadzić element rywalizacji, np. grę na czas – kto rozwiąże najwięcej problemów osób podopiecznych w określonym czasie.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli zespół na grupy. Każda z nich wyznacza lidera, który podejmuje ostateczną decyzję co do wyboru rozwiązania. Jego decyzja nie musi być zgodna z decyzją grupy. Zła decyzja lidera skutkuje jego wykluczeniem, a rolę lidera przejmuje kolejna osoba w grupie. Wygrywa lider, który podjął najwięcej słusznych decyzji. Każdej decyzji można przyporządkować jeden punkt.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się gra indywidualnie w domu. Można wprowadzić element rywalizacji dotyczący liczby punktów zdobytych w czasie całej gry – bez ograniczeń czasowych.

Praca w grupach

Zespół osób uczących się można podzielić na grupy, który gromadzą punkty do wspólnej puli. Wygrywa zespół, który zebrał najwięcej punktów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się losowo wybiera podopiecznego, którym się zaopiekuje. Zadaniem osoby uczącej się jest samodzielnie rozpoznać problem podopiecznego, nazwać jego potrzeby i zaspokoić je.


Tytuł materiału multimedialnego

Podopieczny

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra polega na wcielaniu się w rolę opiekuna osoby starszej, który pracuje w domu pomocy społecznej oraz w środowisku. Zadaniem gracza jest zaplanowanie działań opiekuńczych wspólnie z osobą podopieczną oraz zorganizowanie środowiska jej życia z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów. W grze występuje 5 postaci.

Gra pomaga w spełnieniu następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.1)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki; SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej; SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.

Gra powiązana jest z materiałem sprawdzającym - zadanie z lukami „Organizowanie prac opiekuńczych”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  1. Rozpoznawanie problemów osoby podopiecznej.

  2. Rozwiązywanie problemów osoby podopiecznej w zmieniających się warunkach.

  3. Podejmowanie decyzji.

  4. Planowanie działań opiekuńczych wobec osoby podopiecznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące postępowania i pracuje w swoim tempie, np. podczas lekcji powtórzeniowej. Praca z opisanym podopiecznym daje możliwość powtórzenia wiadomości i przygotowania się do egzaminu zawodowego. Może też być inspiracją do stworzenia przez nauczyciela innego wizerunku podopiecznego, z innymi problemami niż zaprezentowane w grze.

Praca w grupach

Uczący się, pracując w grupach, podejmują wspólnie decyzje dotyczące postępowania. Każda grupa wyznacza lidera, który może realizować decyzje grupy, ale ma też prawo podejmowania samodzielnych decyzji. Jeśli decyzja lidera jest inna niż pozostałych członków grupy i okaże się ona błędna, traci on rolę lidera i prawo głosu do końca gry – może być niemym uczestnikiem grupy. Gra pozwala na utrwalenie wiadomości na temat sposobów rozwiązywania problemów i zaspokajania potrzeb osób podopiecznych. Zaprezentowani w grze podopieczni mogą być także inspiracją dla uczących się czy dla nauczyciela do stworzenia wizerunku osoby podopiecznej z innymi problemami i mieszkającego w innych warunkach. Nauczyciel może również zaproponować pracę w parach: każdy uczący się przedstawia opis wymyślonego przez siebie podopiecznego, a druga osoba w parze podaje sposób rozwiązania jego problemów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się w ramach zadania domowego samodzielnie podejmują decyzje dotyczące postępowania przez określony czas, np. przez miesiąc, i na koniec tego okresu podają najkrótszy czas, w jakim udało się im podjąć najlepsze decyzje wobec wszystkich opisanych podopiecznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się pracuje we własnym tempie oraz może wybrać kolejność podopiecznych, z którymi będzie pracował na danym etapie.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Choroby osób podopiecznych”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z pięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym.

Test może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości z anatomii, fizjologii i patofizjologii.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzpełnianie podpisów obrazka „Podstawy anatomii”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dziesięciu ilustracji, do których uczący się musi dopasować odpowiedni podpis.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym.

Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy dobieranie w pary jest jednym z kilku zadań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiedzy na temat anatomii człowieka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Organizowanie prac opiekuńczych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst nie jest rodzajem opowiadania spójnego wewnętrznie, ale składa się ze stwierdzeń niepowiązanych ze sobą, w których brakuje wyrazów. Zadaniem uczącego się jest je uzupełnić.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę.

Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy zadanie z lukami jest jednym z kilku zadań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy na temat podstawowych zasad postępowania z osoba podopieczną.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Zaspokajanie potrzeb podopiecznego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera nazwy potrzeb oraz sposoby ich zaspakajania. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie sposobu postępowania do właściwej nazwy potrzeby.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grą edukacyjną.

Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy grupowanie jest jednym z kilku zadań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Usystematyzowanie wiedzy na temat potrzeb osoby podopiecznej i sposobów ich zaspokajania.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.1)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki; SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z jedenastu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać rozwiązanie – hasło główne: osoba podopieczna (bez spacji). Wszystkie hasła związane są z rozpoznawaniem potrzeb i problemów osoby podopiecznej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym, grą edukacyjną i grą wcielanie się w rolę.

Krzyżówka może być wykorzystana podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku zadań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Podsumowanie i powtórzenie materiału z całego działu.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału