Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Marta Polanowska
Konsultant przewodnika: Bożena Fałkowicz
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Rozpoznawanie potrzeb i problemów osoby podopiecznej w środowisku domowym
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun osoby starszej, 341202
Opiekunka środowiskowa, 341204
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Uczący się:
SPO.02.3.1) rozpoznaje potrzeby i problemy osoby starszej:
SPO.02.3.1)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2) pomaga osobie starszej w zaspokajaniu potrzeb biopsychospołecznych:
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.3) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka:
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5) rozpoznaje symptomy zaburzeń psychofizycznych osoby starszej:
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.02.3.8) planuje działania opiekuńczo‑wspierające osobę starszą:
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1) przedstawia potrzeby biopsychospołeczne człowieka i ich zaspokajanie:
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.2) charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka:
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3) charakteryzuje objawy chorobowe poszczególnych układów i narządów osoby podopiecznej:
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.3.4) planuje działania opiekuńcze wspólnie z osobą podopieczną:
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki;
SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6) organizuje środowisko życia osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów:
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychosomatycznych zagrażających zdrowiu lub życiu osoby podopiecznej:
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej: ustalenie i klasyfikowanie problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej oraz SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych: organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka” - atlas interaktywny„Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka” - atlas interaktywny
„Dopasowanie nazw potrzeb i sposobów ich zaspokajania do problemów osoby podopiecznej” - gra edukacyjna„Dopasowanie nazw potrzeb i sposobów ich zaspokajania do problemów osoby podopiecznej” - gra edukacyjna
„Podopieczny” - gra wcielanie się w rolę„Podopieczny” - gra wcielanie się w rolę
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. osoby podopieczne występujące w grze edukacyjnej mają dolegliwości wynikające z chorób przedstawionych w atlasie interaktywnym.
Wiedza i umiejętności nabyte podczas gry edukacyjnej „Dopasowanie nazw potrzeb i sposobów ich zaspokajania do problemów osoby podopiecznej” będą bardzo przydatne w sprawowaniu opieki nad osobą podopieczną.
Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do atlasu, gry edukacyjnej i gry wcielanie się w rolę. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas korzystania z multimediów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Atlas zawiera rozdziały dotyczące poszczególnych układów organizmu człowieka: kostnego, krwionośnego, mięśniowego, nerwowego, oddechowego pokarmowego oraz moczowo‑płciowego.
Atlas przedstawia także zmiany patologiczne w następujących chorobach: cukrzyca, zapalenie oskrzeli, zapalenie płuc, odleżyny, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, udar mózgu, z podziałem na krwotoczny i niedokrwienny, choroby otępienne, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, kamica żółciowa i nerkowa, zawał serca.
Atlas pomaga w spełnieniu następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.303) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego.
Z atlasem powiązane są dwa materiały sprawdzające: test „Choroby osób podopiecznych” oraz uzupełnianie podpisów obrazka „Podstawy anatomii”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Nazywanie i opisywanie budowy i funkcjonowania tkanek, narządów i układów ciała ludzkiego: układu nerwowego, sercowo‑naczyniowego, oddechowego, kostno‑mięśniowego, pokarmowego i moczowo‑płciowego.
Rozpoznawanie zmian chorobowych zachodzących w narządach i układach.
Wyjaśnianie patomechanizmu objawów chorobowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się opracowuje informacje na temat wybranego narządu lub układu. Może samodzielnie sporządzić mapę myśli, fiszki lub plakaty zawierające zdobyte informacje o narządach lub układach oraz powiązaniach między nimi.
W ramach przygotowania do egzaminu uczący się może losowo wybierać narząd lub układ, o którym wiadomości chce powtórzyć, wykonać mapę myśli, plakaty, zapisać informacje, a następnie zweryfikować je w oparciu o atlas interaktywny. Brakujące informacje może uzupełnić, korzystając z literatury.
Tytuł materiału multimedialnego
Dopasowanie nazw potrzeb i sposobów ich zaspokajania do problemów osoby podopiecznej
Typ materiału multimedialnego
Gra edukacyjna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra zawiera opis dziesięciu osób podopiecznych z różnymi schorzeniami, o których informację można uzyskać w atlasie interaktywnym. Są to:
cukrzyca typu 2,
nadciśnienie tętnicze, stan po udarze mózgu,
nadciśnienie tętnicze, stan po zawale mięśnia sercowego,
reumatoidalne zapalenie stawów,
choroba Parkinsona,
choroba Alzheimera,
stwardnienie rozsiane,
zapalenie oskrzeli,
stany lękowe, stan po zawale mięśnia sercowego,
choroba wrzodowa żołądka.
Bohaterowie gry mieszkają w różnych warunkach:
w domu pomocy społecznej,
samotnie w mieszkaniu w bloku wielorodzinnym,
w mieszkaniu dostosowanym do potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
w pokoju w mieszkaniu syna,
w domu niedostosowanym do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.
Zadaniem uczącego się jest rozpoznanie problemu osoby podopiecznej i nazwanie potrzeby, którą należy zaspokoić. Do opisu przedstawiającego problemy osoby starszej należy dopasować nazwę potrzeby oraz sposób jej zaspokojenia. Gracz wybiera nazwy potrzeb i sposoby ich zaspokojenia z bazy, w której są one zapisane. W grze pojawiają się również elementy zaskoczenia, np. gracz wybiera sposób rozwiązania problemu, który na pierwszy rzut oka jest właściwy, ale pojawiają się nieprzewidziane okoliczności. Element zaskoczenia sprawia, że gracz musi szukać innego rozwiązania.
Gra pomaga w spełnieniu następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.1.)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki; SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej.
Z grą powiązany jest materiał sprawdzający - zadanie dobierania w pary „Zaspokajanie potrzeb podopiecznego”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej.
Dostosowywanie metod zaspokajania potrzeb adekwatnie do rozpoznanych problemów.
Działanie w sytuacjach nietypowych.
Modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się gra samodzielnie, wynotowuje nieznane pojęcia i szuka, np. słowniku, ich wyjaśnienia.
Uczący się może przygotować dodatkowe opisy osób podopiecznych, z innymi schorzeniami lub niepełnosprawnościami, przebywających w różnych warunkach mieszkaniowych i zaproponować potrzeby, jakie należy zaspokoić.
Tytuł materiału multimedialnego
Podopieczny
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra polega na wcielaniu się w rolę opiekuna osoby starszej, który pracuje w domu pomocy społecznej oraz w środowisku. Zadaniem gracza jest zaplanowanie działań opiekuńczych wspólnie z osobą podopieczną oraz zorganizowanie środowiska jej życia z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów. W grze występuje 5 postaci.
Gra pomaga w spełnieniu następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.1)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki; SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej; SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.
Gra powiązana jest z materiałem sprawdzającym - zadanie z lukami „Organizowanie prac opiekuńczych”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Rozpoznawanie problemów osoby podopiecznej.
Rozwiązywanie problemów osoby podopiecznej w zmieniających się warunkach.
Podejmowanie decyzji.
Planowanie działań opiekuńczych wobec osoby podopiecznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące postępowania i pracuje w swoim tempie. Praca z opisanym podopiecznym daje możliwość powtórzenia wiadomości i przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Uczący się może opracować opis innego podopiecznego, z innymi problemami niż zaprezentowane w grze oraz zaproponować sposób postępowania opiekuna w różnych sytuacjach.
Dobrze byłoby, gdyby uczący się, w ramach podsumowania, napisał uzasadnienie podjętych przez siebie decyzji i/lub wyjaśnił, dlaczego inne postępowanie mogło być szkodliwe dla podopiecznego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru „Choroby osób podopiecznych”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z pięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Utrwalenie wiadomości z anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzpełnianie podpisów obrazka „Podstawy anatomii”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z dziesięciu ilustracji, do których uczący się musi dopasować odpowiedni podpis.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Utrwalenie wiedzy na temat anatomii człowieka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Organizowanie prac opiekuńczych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst nie jest rodzajem opowiadania spójnego wewnętrznie, ale składa się ze stwierdzeń niepowiązanych ze sobą, w których brakuje wyrazów. Zadaniem uczącego się jest je uzupełnić.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy na temat podstawowych zasad postępowania z osoba podopieczną.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Zaspokajanie potrzeb podopiecznego”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał zawiera nazwy potrzeb oraz sposoby ich zaspakajania. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie sposobu postępowania do właściwej nazwy potrzeby.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grą edukacyjną.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Usystematyzowanie wiedzy na temat potrzeb osoby podopiecznej i sposobów ich zaspokajania.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.1)2) określa potrzeby człowieka;
SPO.02.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb osoby starszej;
SPO.02.3.2)1) określa potrzeby biopsychospołeczne osoby starszej;
SPO.02.3.2)2) opisuje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego osoby starszej;
SPO.02.3.2)3) rozróżnia zaburzenia w zakresie zdrowia psychicznego człowieka;
SPO.02.3.2)4) rozpoznaje potrzeby społeczne osoby starszej;
SPO.02.3.8)2) ustala plan działań opiekuńczo‑wspierających;
SPO.05.3.1)1) rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)2) opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka;
SPO.05.3.1)3) dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)1) rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki; SPO.05.3.4)2) ocenia ograniczenia osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)3) dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej;
SPO.05.3.4)4) dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)1) rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)2) rozpoznaje sytuację społeczną, materialną i zdrowotną osoby podopiecznej;
SPO.05.3.6)3) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z jedenastu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać rozwiązanie. Wszystkie hasła związane są z rozpoznawaniem potrzeb i problemów osoby podopiecznej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym, grą edukacyjną i grą wcielanie się w rolę.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Podsumowanie i powtórzenie materiału z całego działu.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
SPO.02.3.3)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.02.3.3)2) opisuje procesy życiowe organizmu człowieka;
SPO.02.3.3)3) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.02.3.5)1) wymienia objawy zaburzeń psychicznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)2) wymienia objawy zaburzeń fizycznych u osoby starszej;
SPO.02.3.5)3) rozróżnia choroby wieku starczego;
SPO.05.3.2)1) objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
SPO.05.3.2)2) omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka;
SPO.05.3.3)1) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii;
SPO.05.3.3)2) określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych;
SPO.05.3.3)3) opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego;
SPO.05.3.3)4) opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego;
SPO.05.4.2)1) opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej;
SPO.05.4.2)2) interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści