Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Kamień i skała - materiałoznawstwo

BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich - 711301 KAMIENIARZ

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarzWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: kamieniarz 711301. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich:

  • a) wykonywanie kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,

  • b) wykonywanie montażu kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,

  • c) wykonywanie obiektów małej architektury z materiałów kamieniarskich,

  • d) wykonywanie renowacji i konserwacji elementów budowlanych i detali architektonicznych wykonanych z kamienia.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.04.3. Wykonywanie kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje rodzaje skał,

  • 2) charakteryzuje wyroby kamieniarskie,

  • 6) przecina bloki kamienne,

  • 12) ocenia jakość wykonanych kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury,

  • 13) wykonuje przedmiar i obmiar oraz sporządza kosztorys wykonania kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykorzystania kamieni i skał w materiałoznawstwie.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Kamień i skała – materiałoznawstwo składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Ciekawa fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się kamieniarz, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli np. podczas wykonywania opisu makroskopowego skał.

Film prezentuje przygotowanie próbek, zastosowanie urządzeń do badania cech mechanicznych kamienia: przyrządów do pomiaru liniowego, maszyny wytrzymałościowej, cyrkularki do wykonania próbek kamienia, a także przedstawia dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych: protokół pobrania prób i protokół z badania.

Dzięki niej - prawdziwej mapie z legendą - uczeń przekona się, gdzie występują złoża kamieni blocznych (skał osadowych, metamorficznych i magmowych) stosowanych kiedyś i dziś na terenie Polski.

Odbywa się po czynnym kamieniołomie granitu – uczeń zobaczy tu nie tylko drogi dojazdowe, ale i fronty eksploatacyjne, place składowe, dźwigi i dźwignice, maszyny urabiające i transportujące.

To książka o powstawaniu skał i minerałów. Prezentuje ich właściwości i przedstawia podstawowe metody badań kamienia.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDCKk9i0hyInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania robót kamieniarskich.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDmGWX3bwpSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD5b9d7wBtPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDjb1pIh6FPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDTr4RioeFNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDAW0xG7lmInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu kamieniarz

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z możliwościami wykorzystania kamieni i skał w materiałoznawstwie. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy (tutorial) Wykonanie opisu makroskopowego skał

Praca w grupach

Uczniowie oglądają film. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy  w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, związanych z opisem makroskopowym skał, i wypisuje je na tablicy. Od każdej nazwy odbiegają promienie - uczniowie podchodzą pojedynczo do tablicy i uzupełniają promień o cechę sprzętu. Po zakończonym zadaniu uczniowie, budując pełne zdania, definiują sprzęt.

Film instruktażowy (tutorial) Określenie wytrzymałości na ściskanie i zginanie kamienia naturalnego

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego określania wytrzymałości na ściskanie i zginanie kamienia naturalnego: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne.

Mapa interaktywna

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela częścią mapy interaktywnej dotyczącą występowania złóż kamieni blocznych (skał osadowych, metamorficznych i magmowych) stosowanych kiedyś i dziś na terenie Polski – i zebranie o tych regionach jak najwięcej informacji: o usytuowaniu, kulturze, historii, ciekawostkach. Wyniki są przedstawione na forum klasy.

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel, po zapoznaniu uczniów z mapą interaktywną, prezentuje im klasyczną mapę Polski. Uczniowie wypisują na karteczkach wszystkie informacje, które zapamiętali ze studiowania mapy interaktywnej (nie ma tu ograniczenia dotyczącego liczby karteczek) i przyklejają je w odpowiednie miejsca na klasycznej mapie. Nauczyciel moderuje dyskusję, która jest pokłosiem decyzji. Po zakończonym zadaniu nauczyciel po raz kolejny wyświetla mapę interaktywną - uczniowie weryfikują swoje pomysły.

Wycieczka wirtualna

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie wspólnie wędrują po wirtualnym kamieniołomie granitu. Kiedy docierają do stacji, zadają pytania: Co to jest? Dlaczego? Jakie czynności się tu wykonuje? Nauczyciel zapisuje pytania, odpowiedzi, a następnie wyświetla opis. Uczniowie weryfikują, czy ich interpretacja jest z nim zgodna.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wycieczką, otrzymują zadanie stworzenia fotoreportażu, który koresponduje z tematyką przedstawioną w materiale. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż, przedstawia przykłady. Uczniowie, podzieleni na 3‑4-osobowe grupy, ustalają miejsca i motywy zdjęć, pamiętając, że każdy fotoreportaż powinien zawierać krótkie podpisy. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasy. Wybierany jest najbardziej atrakcyjny fotoreportaż, który ma najwięcej punktów wspólnych z wirtualną wycieczką.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Filmy instruktażowe, mapa interaktywna oraz wycieczka wirtualna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po zapoznaniu się z wycieczką wirtualną uczeń może przygotować autorski projekt.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Filmy

Filmy zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać filmy kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmach;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Mapa interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szkicować mapę, odtwarzając zawarte na niej informacje; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Wycieczka wirtualna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research - szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik skał i minerałów; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści