Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały i surowce do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych. Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych:

  • przygotowanie materiałów i surowców do produkcji mas włóknistych,

  • przygotowanie materiałów i surowców stosowanych do produkcji wytworów papierniczych,

  • użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych,

  • wykonywanie badań laboratoryjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych,

  • planowanie procesów produkcyjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych,

  • kontrolowanie procesów technologicznych produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

DRM.06.3. Wytwarzanie mas włóknistych

Uczeń:

2) przygotowuje masy włókniste zgodnie z technologią wytwarzania:

  1. przygotowuje surowce i materiały do wytwarzania mas włóknistych,

  2. obsługuje maszyny i urządzenia do wytwarzania mas włóknistych,

  3. opracowuje schemat technologiczny wytwarzania mas włóknistych;

4) ocenia jakość mas włóknistych:

  1. ocenia jakość składników mas włóknistych,

  2. wykonuje oznaczenia parametrów decydujących o jakości mas włóknistych,

  3. proponuje działania naprawcze na podstawie analizy wyników kontroli produkcji;

5) stosuje metody ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem związanym z produkcją mas włóknistych:

  1. określa źródła powstawania zanieczyszczeń środowiska podczas wytwarzania mas włóknistych,

  2. stosuje metody oczyszczania wody produkcyjnej i ścieków powstałych podczas wytwarzania mas włóknistych;

DRM.06.4. Produkcja wytworów papierniczych

2) przygotowuje masę papierniczą zgodnie z technologią wytwarzania:

  1. przygotowuje surowce i substancje chemiczne do wytwarzania masy papierniczej,

  2. obsługuje maszyny i urządzenia do wytwarzania masy papierniczej,

  3. opracowuje schemat technologiczny wytwarzania masy papierniczej.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiały i surowce do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych składają się z trzech multimediów:

Pozwala pokazać materiały i surowce wykorzystywane do produkcji mas włóknistych, wytworów papierniczych i przetworów papierniczych oraz gotowe produkty poszczególnych procesów: masy, wytwory i przetwory papiernicze.

To świetna, wieloetapowa zabawa, która wprowadzi ucznia w świat surowców i materiałów na masy włókniste i wytwory papiernicze, a także przedstawi metody wytwarzania mas włóknistych i stosowane metody ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem związanym z produkcją mas włóknistych.

Jest to prawdziwe kompendium wiedzy z zakresu surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Miłej lektury!

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDKE4DLGyyInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD6jC8wbf3Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD8eCml8T4Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDGaJlLJPDPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD8hfssK2QNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1CXSB8TzInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu znajomości surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają wspólnie galerię zdjęć przedstawiającą materiały i surowce wykorzystywane do produkcji mas włóknistych i wytworów oraz przetworów papierniczych, a także gotowe produkty poszczególnych procesów: masy, wytwory i przetwory papiernicze. Nauczyciel przygotowuje zestaw niedokończonych zdań, związanych z opisami w galerii, które mają być uzupełnione przez uczniów. Metoda ta ułatwia samodzielne wypowiadanie się i przywołuje skojarzenia. Interesujące mogą okazać się podobieństwa i różnice między poszczególnymi wypowiedziami.

Praca w grupach

Uczniowie, po obejrzeniu galerii zdjęć, dzielą się na grupy. Każda z nich otrzymuje dziewięć kart w kształcie rombu, na których są umieszczone stwierdzenia dotyczące jednego zdjęcia np.:  1. Włókna roślinne są najistotniejszym składnikiem w procesie produkcji papieru. 2. Słoma zbożowa to alternatywny surowiec do produkcji mas celulozowych. 3. Celuloza sosnowa to w Polsce podstawowy półprodukt wykorzystywany do produkcji papierów. 4. Papiery z powłokami silikonowymi mają obniżoną przyczepność. Przy czym każda grupa losuje inne zdjęcie. Uczniowie szeregują karty, umieszczając najwyżej kartonik z hasłem według nich najistotniejszym, poniżej umieszczają karty z hasłami mniej istotnymi, a na samym dole kartę z zagadnieniem najmniej ważnym. Następnie wyjaśniają, dlaczego w taki sposób uszeregowali podane przez nauczyciela hasła, uwzględniając cechy surowców i materiałów stosowanych do produkcji mas włóknistych. Technika ta („Karo”) angażuje uczniów w dyskusję i pobudza do refleksji.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności, np. dobierania składników do produkcji mas włóknistych i przygotowania masy papierniczej. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.

E‑book

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Nauczyciel, wprowadzając w życie metodę „635”, dzieli klasę na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń w grupie zapisuje w ciągu pięciu minut trzy refleksje związane z  tematem półproduktów wykorzystywanych podczas produkcji mas włóknistych, np.: 1. Surowce pochodzenia roślinnego dzieli się na: surowce pierwotne, wtórne i odpadowe. 2. Surowce wtórne to przede wszystkim makulatura, szmaty lniane, zużyte worki, liny. 3. Surowce odpadowe są to surowce, które pozostały jako odpady z innych procesów przetwórczych. 4. Drewno iglaste jest najpopularniejszym w Polsce pierwotnym surowcem do produkcji mas włóknistych. 5. Podczas bielenia usuwa się i chemicznie odbarwia substancje barwne zawarte w masach celulozowych. 6. Masy celulozowe wytwarza się z drewna i roślin jednorocznych poprzez chemiczne roztwarzanie. 7. Kombinacja włókien metalowych z innymi powoduje otrzymanie papieru o cennych właściwościach. 8. Substancje barwiące stosuje się w celu zmiany barwy z naturalnej na żądaną. 9. Masy półchemiczne wytwarza się z drewna i surowców jednorocznych różnymi metodami, m.in. metodą siarczanową. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wymieniają się kartkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W czasie kolejnych pięciu minut na kartkach zapisywane są kolejne trzy zdania. Wymiana kartek następuje do momentu, aż każdy otrzyma tę, na której rozpoczął pracę. Uczniowie mogą inspirować się wcześniej zapisanymi pomysłami. W czasie trzydziestu minut na każdej kartce powstaje po osiemnaście zdań – rozwiązań. Uczniowie, na ich podstawie, sporządzają plakat z pomysłami grupy. Dzięki tej metodzie zostają utrwalone zagadnienia dotyczące półproduktów wykorzystywanych podczas produkcji mas włóknistych.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać z e‑booka oraz słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć zagadnienia przedstawione na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Galeria zdjęćgra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może sporządzić mapę myśli, której podstawowym hasłem będzie „Proces produkcji papieru”. E‑book to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat surowców i materiałów do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Gra edukacyjna może posłużyć do konstruktywnego spędzenia czasu ze znajomymi. Nauczyciel może ogłosić konkurs na najciekawszą galerię zdjęć pt. „Jak powstaje papier”. Do przygotowania prac uczniowie mogą wykorzystać multimedia z e‑materiału lub na jego podstawie samodzielnie odszukać informacje w sieci.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów. 

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji o zawartym w galerii materiale;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.

Gra edukacyjna

Uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie gry – mapę myśli, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do gry bądź dopisać kolejny poziom;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik korespondujących z e‑bookiem; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści