E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie utrzymania stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych 311706

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych wyodrębnionej w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: GIW. 11. Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych:

  • organizowanie utrzymania stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz obiektów budowlanych zakładu przeróbczego.

Efekty kształcenia

Podstawy organizacji i zarządzania, gospodarki maszynami oraz utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych w przeróbce

Uczeń:

5) charakteryzuje pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania,

8) charakteryzuje procesy okresowych kontroli stanu technicznego obiektów budowlanych, zakładu przeróbczego i remontów obiektów zakładu przeróbczego,

9) określa zasady sporządzania protokołów pokontrolnych obiektów budowlanych,

10) określa zasady planowania i wykonywania napraw oraz remontów obiektów zakładu przeróbczego,

11) charakteryzuje dokumentację prowadzoną dla obiektów budowlanych zakładu przeróbczego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDHWEYnGScWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film instruktażowy - tutorial Prowadzenie książki obiektu budowlanego zakładu przeróbczegoDTQl0R7pTFilm instruktażowy - tutorial Prowadzenie książki obiektu budowlanego zakładu przeróbczego to film instruktażowy - tutorial, który wyjaśnia, kto i w jaki sposób powinien prowadzić książkę obiektu budowlanego. Materiał Sekwencje filmowe Akty prawne i wytyczne określające zasady utrzymania sprawności technicznej obiektów budowlanych oraz cena stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczegoDWUJwDqqBSekwencje filmowe Akty prawne i wytyczne określające zasady utrzymania sprawności technicznej obiektów budowlanych oraz cena stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego to sekwencje filmowe, które objaśniają prawne kwestie dbania o stan techniczny obiektów budowlanych. Materiał Schemat interaktywny Rodzaje kontroli obiektów budowlanych zakładu przeróbczego i uprawnienia niezbędne do ich wykonaniaDZXQM1X80Schemat interaktywny Rodzaje kontroli obiektów budowlanych zakładu przeróbczego i uprawnienia niezbędne do ich wykonania jest to schemat interaktywny, który prezentuje podstawowe informacje na temat książki obiektu budowlanego. Materiał Dokumentacja interaktywna Załączniki do Książki Obiektu BudowlanegoD1BaRrxVmDokumentacja interaktywna Załączniki do Książki Obiektu Budowlanego to dokumentacja interaktywna, która pokazuje przykładowy wygląd dokumentów.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD15s14hVJInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDXxWF0921Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD9rn0SFYXPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDHVcxjyb9Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDqY3h9z3dNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDVxqhnspdInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Technik przeróbki kopalin stałych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑zasób stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z organizowaniem utrzymania stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy - tutorial Prowadzenie książki obiektu budowlanego zakładu przeróbczego
  • Uczniowie mają za zadanie samodzielne zapoznanie się z filmem w domu.

  • Nauczyciel na lekcji prosi uczniów o ogólną charakterystykę tematyki filmu w celu zweryfikowania, czy uczniowie się z nim zapoznali.

  • Nauczyciel odtwarza film.

  • Uczniowie tworzą notatki pisemne i wizualne. Mają też za zadanie stworzenie listy pytań, która później posłuży do quizu.

  • Na podstawie notatek uczniowie omawiają zagadnienia z filmu.

  • Nauczyciel weryfikuje i uzupełnia informacje.

  • Uczniowie zapisują na tablicy listę pytań, którą stworzyli. Każdy uczeń pisze pytania (łącznie pytań). Nauczyciel sprawdza, czy pytania się nie powielają.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, które będą ze sobą rywalizować. Przygotowuje karteczki z numerami pytań. Uczniowie losują numery i odpowiadają na przyporządkowane do numeru pytanie.

  • Nauczyciel jest arbitrem, wygrywa grupa, która udzieli najwięcej poprawnych odpowiedzi.

Sekwencje filmowe Akty prawne i wytyczne określające zasady utrzymania sprawności technicznej obiektów budowlanych oraz cena stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego
  • Nauczyciel odtwarza pierwszą sekwencję.

  • Uczniowie tworzą notatki, na podstawie których stworzą wspólnie mapę myśli.

  • Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy i dodają elementy do mapy myśli.

  • Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania dołączone do sekwencji filmowej w e‑materiale.

  • Nauczyciel prezentuje listę pytań do drugiej sekwencji. Ma ona na celu zwrócenie uwagi uczniów na kluczowe zagadnienia i skupienie ich uwagi na treści filmu.

  • Nauczyciel odtwarza film.

  • Uczniowie odpowiadają na pytania wypisane przez nauczyciela.

  • Nauczyciel weryfikuje poprawność informacji i uzupełnia je.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują zadania dołączone do sekwencji w e‑materiale.

Schemat interaktywny Rodzaje kontroli obiektów budowlanych zakładu przeróbczego i uprawnienia niezbędne do ich wykonania
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się ze schematem, który przedstawia najważniejsze informacje o książce obiektu budowlanego.

  • Nauczyciel wyświetla schemat na tablicy, zadaniem uczniów jest nazwanie jego elementów zanim nauczyciel kliknie i podświetli kolejny element.

  • Uczniowie wymieniają najważniejsze elementy książki obiektu budowlanego.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.

  • Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup ma za zadanie szczegółowo omówić jeden element książki obiektu budowlanego.

Dokumentacja interaktywna Załączniki do Książki Obiektu Budowlanego
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się ze wzorami protokołów oraz ich przykładowym wypełnieniem.

  • Nauczyciel pyta uczniów, które punkty są dla nich niejasne, uzupełnia wiedzę.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu samodzielnie uzupełnili dokumentację interaktywną, używając formularza z zakładki Do wypełnienia.

  • Na kolejnej lekcji uczniowie łączą się w grupy i wzajemnie weryfikują poprawność uzupełnionej dokumentacji. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów, dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Praca indywidualna
  • Uczniowie indywidualnie ponownie analizują materiały interaktywne.

  • Uczniowie tworzą notatki pisemne i wizualne.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują interaktywne materiały sprawdzające.

  • Każdy uczeń na podstawie wcześniej przydzielonego mu zagadnienia tworzy listę pytań, która posłuży mu jako quiz utrwalający wiedzę na kolejnej lekcji.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na trzy grupy.

  • Każda z grup ma za zadanie zapoznanie się z jednym, przydzielonym zasobem (filmem instruktażowym - tutorialem, sekwencją filmową, schematem interaktywnym) oraz przygotowanie prezentacji reszcie klasy. Może być ona stworzona w np. Power Point i zawierać notatki pisemne, wizualne, mapy myśli, pojęcia kluczowe, opisy.

  • Na następnej lekcji uczniowie wymieniają się prezentacjami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat organizowania utrzymania stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego.
Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Materiał jest dostosowany na poziomie WCAG , poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów oraz audiodeskrypcję. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań. Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

ReqwDczGEVBUS
(Uzupełnij).