Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik optykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik optyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie optyka. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla zawodu Technik optyk 325302 branży Mechaniki precyzyjnej 731103 dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji MEP.03. Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu/ów kształcenia określonego dla kwalifikacji MEP.03. Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych
Wykonywania pomiarów w optyce okularowej
Udzielania informacji w zakresie posługiwania się pomocami wzrokowymi
Wykonywania i naprawy pomocy wzrokowych
Efekty kształcenia
MEP.03.5. Dopasowywanie pomocy wzrokowych
Uczeń:
2) dopasowuje rozwiązania techniczne stosowane w soczewkach okularowych i kontaktowych do potrzeb klienta
3) klasyfikuje rodzaje opraw okularowych i innych pomocy wzrokowych
4) dobiera oprawy okularowe i dopasowuje pomoce wzrokowe do cech anatomicznych klienta zgodnie z zasadami optyki i fizjologii widzenia
MEP.03.6. Wykonywanie pomocy wzrokowych
Uczeń:
5) korzysta z narzędzi, przyrządów i urządzeń do wykonania pomocy wzrokowych
MEP.03.7. Naprawianie pomocy wzrokowych
Uczeń:
3) dobiera i stosuje narzędzia do naprawy pomocy wzrokowych
5) wykonuje naprawy pomocy wzrokowych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
Film edukacyjnyDobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
przedstawia dobór oraz wykonywanie odpowiednich dla klienta pomocy wzrokowych.Film instruktażowy
Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
Film instruktażowyZastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
prezentuje obsługę i zastosowania wideocentratora.Atlas interaktywny
Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
Atlas interaktywnyWyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
pozwala zapoznać się z urządzeniami znajdującymi się w pracowni optyka.E‑book
Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów
E‑bookUrządzenia do wykonywania i naprawy okularów
zawiera treści dotyczące urządzeń stosowanych przy wykonywaniu i naprawie okularów, schematy ich budowy, opis zasad działania tych urządzeń oraz wykonywania pomiarów optycznychFilm instruktażowy - tutorial
Naprawa pomocy wzrokowych - okularów
Film instruktażowy - tutorialNaprawa pomocy wzrokowych - okularów
prezentuję wykonywanie pomiarów diagnostycznych w celu ustalenia miejsca uszkodzenia, ustalanie najkorzystniejszych sposobów naprawy; używanie urządzeń i narzędzi niezbędnych do wykonywania napraw pomocy wzrokowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
Film edukacyjny
- Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
Film instruktażowy
- Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
Atlas interaktywny
- Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów
E-book
- Naprawa pomocy wzrokowych - okularów
Film instruktażowy - tutorial
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej dla zawodu technik optyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z narzędziami i urządzeniami wykorzystywanymi do realizacji zadań zawodowych w zawodzie technik optyk.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem z zastosowaniem różnych metod, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów”
Nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji dotyczących różnych urządzeń niezbędnych przy wykonywaniu i naprawie okularów. Uczniowie, którzy nie są w stanie zapamiętać treści ukazanych w filmie, mogą robić notatki.
Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na maksymalnie 4 grupy.
Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:
Do czego służy myjka ultradźwiękowa?
Czym się różni dioptriomierz lunetowy od dioptriomierza elektronicznego?
Jakie zastosowanie ma szlifierka ręczna?
Co pozwala sprawdzić polaryskop?
Dlaczego trzeba sprawdzać nadruki na soczewkach?
Jakie są etapy wykonania okularów?
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarz słowny dotyczący zarówno odpowiedzi poprawnych, jak i nieprawidłowych.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Film instruktażowy „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”
Nauczyciel pokazuje uczniom film i prosi o skoncentrowanie się na obsłudze wideocentratora.
Po zakończeniu oglądania klasa zostaje podzielona na kilka 4 - osobowych grup. Zadaniem każdego zespołu jest stworzenie instrukcji zawierającej czynności wykonywane z zastosowaniem wideocentratora w celu precyzyjnego doboru okularów dla klienta salonu optycznego.
Kiedy instrukcje są gotowe, przedstawiciele grup odczytują je na forum klasowym.
Prowadzący zajęcia udziela komentarza do efektów pracy grup.
Atlas interaktywny „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych”
Nauczyciel prezentuje uczniom atlas interaktywny, który pozwoli im poznać takie pojęcia jak np. myjka ultradźwiękowa, polerka do soczewek, lutownica, szabloniarka, centroskop itp.
Uczniowie uważnie oglądają galerię z atlasu wraz z opisami, zapamiętując najważniejsze, według nich, informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat elementów wyposażenia pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, czego dowiedział się, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
E‑book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów”
Nauczyciel pokazuje uczniom zawartość e- booka i prosi, aby zapamiętali jak najwięcej informacji.
Uczniowie, którzy mają problem z zapamiętaniem informacji, mogą sporządzić notatki.
Następnie prowadzący zajęcia dzieli klasę na 2 grupy, przy czym każda grupa wybiera reprezentanta, który będzie mówił w imieniu jej członków.
Każda grupa ma za zadanie przygotować listę pytań dotyczących poszczególnych etapów powstawania okularów korekcyjnych.
Po zakończeniu pracy nad pytaniami grupy biorą udział w zabawie. Jedna grupa czyta pytania, a druga na nie odpowiada.
Następnie grupy wymieniają się rolami i ta, która odpowiadała na pytania, teraz je zadaje.
W razie, gdy grupa nie umie odpowiedzieć na pytania, nauczyciel udziela prawidłowej odpowiedzi.
Zabawa może mieć charakter konkursu, czyli rywalizacji między grupami o to, który zespół udzieli więcej poprawnych odpowiedzi.
Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące naprawy zausznika oprawy okularowej z fleksem.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4 - osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu optyka instrukcję naprawy okularów krok po kroku. Naprawa będzie obejmowała zausznik oprawy okularowej z fleksem.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dla potencjalnego optyka. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok, jaki powinien wykonać optyk wymieniający zausznik oprawy okularowej z fleksem. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką poradę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap naprawy okularów sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy instrukcja dla młodego adepta pracy w salonie optycznym jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów Na tym etapie grupy jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap naprawy okularów wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru. Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną. Każdy materiał multimedialny jest powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
1) Film edukacyjny „Wykonywanie i naprawa okularów” z ćwiczeniem 1.
2) Film instruktażowy - tutorial „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów” z ćwiczeniem 6.
3) Atlas interaktywny „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych” z ćwiczeniem 3.
4) E book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów” z ćwiczeniem 4.
5) Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów” z ćwiczeniami 2 i 5.
Przykładowe zastosowanie podczas lekcji:
Nauczyciel omawia zagadnienie z e‑materiału związane z naprawą zausznika oprawy okularowej z fleksem.
Omawia szczegółowo film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych – okularów”, a jako podsumowanie proponuje wykonanie ćwiczeń 2 i 5.
Uczniowie wykonują ćwiczenia w parach i jednocześnie notują prawidłowe odpowiedzi.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów”
Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z zastosowaniem danego urządzenia (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: „myjka ultradźwiękowa,”, „polaryskop”, „podgrzewacz do opraw z tworzywa”, „dioptriomierz lunetowy”, „dioptriomierz elektroniczny”, „szlifirka ręczna”, „automat szlifierski do obróbki soczewek okularowych” itp.
Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
Film instruktażowy „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”
Nauczyciel prezentuje uczniom film instruktażowy przedstawiający kolejne czynności optyka przy doborze okularów z użyciem wideocentratora.
Uczniowie samodzielnie mają za zadanie określić procedurę zastosowania wideocentratora.
Procedura ma mieć postać blokową z zadanymi pytaniami i prostymi odpowiedziami „tak” lub „nie” przekierowującymi do właściwych czynności przy użyciu wideocentratora.
Uczniowie przygotowują procedurę w postaci diagramu na podstawie filmu instruktażowego.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojego diagramu.
Inni uczniowie w klasie uzupełniają procedurę. Ostatecznie poprawność procedury zatwierdza nauczyciel.
Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych procedur utworzonych przez kolegów.
Atlas interaktywny „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych”
Nauczyciel korzysta z atlasu interaktywnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy uczeń dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
W ramach utrwalenia zdobytej wiedzy każdy uczeń ma za zadanie wykonanie krzyżówki uwzględniającej przedstawione w atlasie informacje.
Uczeń ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom.
Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
E‑book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom zawartość e- booka. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z etapami powstawania okularów korekcyjnych.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w e- booku.
Każdy uczeń w oparciu o e book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów” stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.
Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz zawartość e- booka i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”
Nauczyciel prezentuje uczniom film instruktażowy przedstawiający naprawę zausznika oprawy okularowej z fleksem.
Po obejrzeniu e- materiału każdy uczeń otrzymuje od prowadzącego karteczki z różnymi czynnościami, które wykonuje optyk przy naprawie okularów, a konkretnie oprawy okularowej z fleksem.
Zadaniem uczniów jest ułożenie karteczek we właściwej kolejności.
Po wykonaniu zadania chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadania, a uczniowie poprawiają ewentualne błędy w kolejności ułożenia karteczek.
Uczniowie mogą zrobić zdjęcia efektów swojej pracy, aby przed sprawdzianem zajrzeć do nich i powtórzyć materiał.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują 6 zadań.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez „researching w sieci” na bazie ćwiczeń z e‑materiału. Jest to sposób podobny do lekcji odwróconej, ale skupiający się na poszukiwaniu informacji, których uczeń nie posiada i nie ma „oczywistego” dostępu do nich.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym „Wykonywanie i naprawa okularów”, filmem instruktażowym - tutorialem „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”, atlasem interaktywnym „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych”, e bookiem „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów”, filmem instruktażowym - tutorialem „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się wiedzą specjalistyczną niezbędną w pracy technika optyka.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do wykonywania i naprawy pomocy
Pytania podzielone są na 3 bloki tematyczne: urządzenia niezbędne w pracy optyka, etapy powstawania okularów korekcyjnych, naprawa zausznika oprawy okularowej z fleksem.
Każdy uczeń wybiera jeden blok tematyczny i odpowiada na pytania do niego.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (już na lekcji).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację działań na lekcji.
Nauczyciel daje mu zadanie: przygotowanie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji na temat, który wybrał, odpowiadając na pytania udostępnione przez nauczyciela: urządzenia niezbędne w pracy optyka, etapy powstawania okularów korekcyjnych, naprawa zausznika oprawy okularowej z fleksem.
Nauczyciel w trakcie pracy uczniów nad prezentacjami sprawdza ich postępy i odpowiada na ewentualne pytania.
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach przez wybranych uczniów, a pozostali przesyłają je nauczycielowi.
Na podstawie wykonanych prac uczniowie są potem odpowiednio oceniani.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu?, Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie gry edukacyjnej, w której niezbędne jest wykorzystanie wiedzy na temat: urządzenia niezbędne w pracy optyka, etapy powstawania okularów korekcyjnych, naprawa zausznika oprawy okularowej z fleksem.
Gra powinna mieć stopniowalny poziom trudności i powinna być przeznaczona dla całego zespołu klasowego.
Każda grupa musi przygotować kompletną grę wraz z zasadami.
Podczas lekcji
Grupy prezentują swoje koncepcje gier na forum klasy.
Nauczyciel weryfikuje wszystkie pomysły, biorąc pod uwagę ich jakość merytoryczną oraz realność wykonania.
Klasa wybiera najlepszą grę i gra w nią. Jest to okazja do zweryfikowania wiedzy uczniów na temat wykonywania i naprawy pomocy wzrokowych.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując grę następnym razem?, Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań. Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia. Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się. Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
1) Film edukacyjny „Wykonywanie i naprawa okularów”
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej.
2) Film instruktażowy „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”
uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni.
3) Atlas interaktywny „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych”
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z nagrań głosowych do atlasu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
przy pracy z atlasem zdjęć należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.
4) E‑book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów”
uczniowie słabowidzący mogą poprosić kolegę/koleżankę o przeczytanie wybranego rozdziału e booka;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
5) Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”
uczniowie nieśmiali i mający problemy z wypowiadaniem się na forum klasowym nie powinni być proszeni o zabieranie głosu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści