Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
Film edukacyjnyDobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
przedstawia dobór oraz wykonywanie odpowiednich dla klienta pomocy wzrokowych.Film instruktażowy
Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
Film instruktażowyZastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
prezentuje obsługę i zastosowania wideocentratora.Atlas interaktywny
Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
Atlas interaktywnyWyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
pozwala zapoznać się z urządzeniami znajdującymi się w pracowni optyka.E‑book
Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów
E‑bookUrządzenia do wykonywania i naprawy okularów
zawiera treści dotyczące urządzeń stosowanych przy wykonywaniu i naprawie okularów, schematy ich budowy, opis zasad działania tych urządzeń oraz wykonywania pomiarów optycznychFilm instruktażowy - tutorial
Naprawa pomocy wzrokowych - okularów
Film instruktażowy - tutorialNaprawa pomocy wzrokowych - okularów
prezentuję wykonywanie pomiarów diagnostycznych w celu ustalenia miejsca uszkodzenia, ustalanie najkorzystniejszych sposobów naprawy; używanie urządzeń i narzędzi niezbędnych do wykonywania napraw pomocy wzrokowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
Film edukacyjny
- Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
Film instruktażowy
- Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
Atlas interaktywny
- Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów
E-book
- Naprawa pomocy wzrokowych - okularów
Film instruktażowy - tutorial
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Film edukacyjny „Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów”
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym. Następnie przygotuj notatkę na temat poszczególnych urządzeń wykorzystywanych w pracy optyka. Wybierz dogodną dla ciebie formę notowania: w zeszycie lub w One Note.
Film instruktażowy „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”
Obejrzyj film instruktażowy, a następnie sporządź wykres przedstawiający schemat obsługi wideocentratora. Przedstaw go nauczycielowi na jednej z lekcji.
Atlas interaktywny „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych”
Obejrzyj atlas. Następnie przygotuj na kartce lub w dowolnym programie graficznym mapę myśli przedstawiającą wybrany element z atlasu interaktywnego. Na mapie powinny się znaleźć następujące elementy: nazwa elementu oraz jego zdjęcie lub rysunek, zastosowanie.
E‑book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów”
Uważnie przyjrzyj się treści e‑booka, a następnie sporządź notatkę do e‑materiału w dowolnej formie: wykresu, tabelki, ciągłego tekstu, prezentacji multimedialnej.
Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”
Obejrzyj film instruktażowy, a następnie stwórz instrukcję naprawy okularów - naprawy zausznika oprawy okularowej z fleksem. Postaraj się uwzględnić w niej wszystkie etapy pracy optyka ukazane w tutorialu „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Słownik
Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę.
Na co zwrócić uwagę?
Na głównej stronie e‑materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo, każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium lub przenieść się do interaktywnych materiałów sprawdzających i wykonać różnego rodzaju ćwiczenia weryfikujące stan Twojej wiedzy po zapoznaniu się z całością e materiału. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być wyjściem dla Ciebie do dalszego własnego doskonalenia się.
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale ... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści