E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie materiałów konstrukcji budowlanych do montażu

BUD.08. MONTAŻ KONSTRUKCJI BUDOWLANYCH - Monter konstrukcji budowlanych 711102 i Technik budownictwa 311204

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter konstrukcji budowlanych 711102technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

BUD.08 Montaż konstrukcji budowlanych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.08 Montaż konstrukcji budowlanych: przygotowanie elementów konstrukcji budowlanych do montażu.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

  • BUD.08.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

  • 4) określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy,

  • 5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

  • 6) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych,

  • 7) stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy.

BUD.08.2. Podstawy budownictwa

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,

  • 2) charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania,

  • 4) rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania.

BUD.08.3. Montaż i demontaż konstrukcji stalowych

Uczeń:

  • 1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji stalowych,

  • 2) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych.

BUD.08.4. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych

Uczeń:

  • 1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji żelbetowych,

  • 2) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji żelbetowych.

BUD.08.5. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji drewnianych

Uczeń:

  • 1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji drewnianych,

  • 2) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji drewnianych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu dobierania materiałów konstrukcji budowlanych do montażu.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Dobieranie materiałów konstrukcji budowlanych do montażu składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Przedstawia elementy konstrukcyjne budowli, np.: belki, słupy, podciągi, wsporniki. Dzięki niej uczeń dowie się, jak wygląda każdy z elementów, jeżeli jest wykonany z żelbetu, stali lub drewna. Przedstawione obiekty może obejrzeć z dowolnej perspektywy.

To świetna nauka przez zabawę, czyli nietuzinkowe ćwiczenia dobierania materiałów, narzędzi i sprzętu do montażu konstrukcji budowlanych.

To prawdziwa skarbnica wiedzy: uczeń dowie się, czym zajmuje się technik budownictwa i monter konstrukcji budowlanych, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas dobierania narzędzi, sprzętu i maszyn do rodzaju robót montażowych konstrukcji budowlanych.

Gracz ma za zadanie nazwać przedstawiane na rysunku elementy obiektu budowlanego, a następnie wskazać położenie tych elementów w prezentowanych obiektach budowlanych oraz zestawić elementy w grupy konstrukcyjne i niekonstrukcyjne. Po wykonaniu każdego zadania gracz otrzymuje informację zwrotną.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDdGLzEmGyInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu dobierania materiałów konstrukcji budowlanych do montażu.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD109jHzeHSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDFMoMATEpPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDIwMpFgFVPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDMMfVCEayNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDaE76dBsAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas dobierania materiałów konstrukcji budowlanych do montażu. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Wizualizacja 3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z wizualizacją przedstawiającą elementy konstrukcyjne budowli: belki, słupy, podciągi, wsporniki. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – definicji owych elementów pojawiających się w wizualizacji; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź nie może trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.

Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z wizualizacją nauczyciel prosi uczniów o stworzenie krzyżówki zawierającej wszystkie hasła znajdujące się w prezentowanym materiale. Dodatkowo punktowane będę krzyżówki z hasłem głównym (związanym z tematem). Uczniowie prezentują swoje propozycje, weryfikują pomysły.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z programem ćwiczeniowym, a następnie są poproszeni o napisanie scenariusza programu zawierającego: opis zdarzenia, wykonywanych czynności, miejsca, czasu, charakterystykę postaci – montera konstrukcji budowlanych i technika budownictwa i innych (np. klientów), a następnie przeprowadzenie inscenizacji. Uczniowie mogą losować role bądź decydować o ich wyborze. Uczniowie nieuczestniczący bezpośrednio w programie są obserwatorami, którzy sporządzają notatki.

Film edukacyjny

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film, związany z montażem konstrukcji budowlanych. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji filmu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, na filmie. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego filmu – wizji i fonii – i komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.

Praca w grupach

Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film, związany z montażem konstrukcji budowlanych. Uczniowie tym razem widzą obrazy, jednak nie słyszą lektora. Podzieleni na grupy, uzupełniają film o ów tekst. Swoje propozycje przedstawiają innym grupom. Po prezentacji nauczyciel wyświetla film – tym razem wizję i fonię. Uczniowie dyskutują nad zbieżnościami i rozbieżnościami w scenariuszach  – swoich i oryginalnym.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności, np. procesu budowania i rozbierania obiektów budowlanych. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Wizualizacja, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, film edukacyjny oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z wizualizacją uczeń może sporządzić mapę myśli. Program ćwiczeniowy może być przyczynkiem do napisania scenariusza gry, opartej na treści programu. Film edukacyjny to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat omawianych tam zawodów - samodzielnie bądź w grupach. Gra edukacyjna może posłużyć do konstruktywnego spędzenia czasu ze znajomymi.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wizualizacja 3D

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własny, uproszczony scenariusz wizualizacji, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do programu;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować  samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Film edukacyjny

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (nauczyciel może robić częste pauzy), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą nagrać swój własny film;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach, przekazując informacje w bezpiecznej dla siebie formie.

Gra edukacyjna

Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętność.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.