Nagrzewanie wsadu i kontrola temperatury
MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu KowalWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Kowal
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie kowal. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich wyodrębnionej w zawodzie kowal 722101.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich:
wykonywania i naprawiania wyrobów kowalskich metodą kucia ręcznego;
wykonywania wyrobów kowalskich metodą kucia maszynowego.
Efekty kształcenia
MEC.02.2. Podstawy kowalstwa
Uczeń:
9) analizuje techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
MEC.02.3. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich metodą kucia ręcznego
Uczeń:
2) kontroluje temperaturę nagrzewanego materiału wsadowego 4) wykonuje obróbkę cieplną i cieplnochemiczną wyrobów kowalskich
MEC.02.4. Wykonywanie wyrobów kowalskich metodą kucia maszynowego
Uczeń:
1) przygotowuje materiał (wsad) do wykonania kucia maszynowego 2) nagrzewa materiał (wsad) do wykonania kucia maszynowego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Nagrzewanie wsadu i kontrola temperatury” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia
Film edukacyjnyZjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia
to materiał przedstawiający pojęcia związane z nagrzewaniem metali i stopów: temperatura, ciepło, przewodzenie oraz zjawiska występujące podczas nagrzewania metali i stopów różnymi metodami nagrzewanie w piecach elektrycznych, gazowych, ogniskach kowalskich i nagrzewnicach indukcyjnych. Poruszany jest również aspekt wpływu rodzaju materiału, jego kształtu oraz gabarytów na proces nagrzewania oraz chłodzenia.Plansza interaktywna
Urządzenia grzewcze
Plansza interaktywnaUrządzenia grzewcze
przedstawia schematyczny podział urządzeń grzewczych do nagrzewania materiałów do kucia oraz obróbki cieplnej. Zawiera informacje dotyczące urządzeń do nagrzewania materiałów do kucia: piece płomieniowe i elektryczne oraz nagrzewanie w elektrolicie.Plansza interaktywna
Przyrządy do pomiarów temperatury
Plansza interaktywnaPrzyrządy do pomiarów temperatury
prezentuje schematyczny podział przyrządów do pomiarów temperatury kontaktowych i bezkontaktowych. Przedstawia: termometry, pirometry i kamery termowizyjne z naciskiem na zastosowania przemysłowe.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kuciaFilm edukacyjny
Urządzenia grzewczePlansza interaktywna
Przyrządy do pomiarów temperaturyPlansza interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Kowal
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesny środek dydaktyczny wspomagający proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z narzędziami, maszynami i urządzeniami w pracy kowala.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
W dalszej części znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia”
Nauczyciel łączy uczniów w 6 zespołów i przydziela jeden z tematów: „nagrzewanie wsadu do obróbki plastycznej (kucia)”; „nagrzewania metali i stopów w różnych piecach”; „różne warunki nagrzewania i chłodzenia”; „wpływ rodzaju materiału, jego kształtu oraz gabarytów na proces nagrzewania oraz chłodzenia”; „rozkładu temperatury podczas nagrzewania i chłodzenia w różnych warunkach”; „przemiany materiału zachodzące podczas obróbki cieplnej”; „wady przedmiotów obrabianych cieplnie”
Każdy zespół ma za zadanie obejrzeć fragment filmu dotyczący przydzielonego tematu i zapisać główne punkty dotyczące tego fragmentu na karcie papieru w postaci haseł
Teraz nauczyciel prosi o przekazanie karty kolejnej grupie. Grupy mają za zadanie napisać co może zawierać hasło (do każdego hasła dopisują po 2‑3 zdania).
W kolejnych zamianach grupy wpisują: „zastosowanie tej wiedzy czyli po co się im to może przydać?”, „5 pytań do zagadnienia z karty”, „odpowiedzi na pytania, które stworzyła poprzednia grupa”, „połączenie tematu otrzymanego z poprzednim, który grupa miała” oraz „ciekawostki znalezione w internecie dotyczące zagadnienia”.
Po tych rundach karty wracają do pierwszego zespołu, który wykonuje na ich podstawie (oraz oglądanego fragmentu filmu) prezentację dla reszty klasy.
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie informacji. Nagradza zespoły.
Plansza interaktywna „Urządzenia grzewcze”
Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w 11 grup. Każda z grup (par) ma za zadanie opracowanie opisu zasady działania jednego z rodzajów pieców (elektrycznych, płomieniowych i nagrzewnic). Hasła przydziela na podstawie planszy nauczyciel.
Nauczyciel daje do dyspozycji opisy i rysunki zawarte w planszach.
Uczniowie mają opracować opis zasady działania, typowe zastosowanie oraz zestaw 10 pytań kontrolnych, które pozwolą zweryfikować czy dana osoba uważnie przeczytała opracowanie.
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie opracować przez grupy.
Po każdej prezentacji uczniowie zadają opracowane pytania innym uczniom.
Nauczyciel weryfikuje w trakcie prezentację, pytania i koryguje odpowiedzi.
Plansza interaktywna „Przyrządy do pomiarów temperatury”
Nauczyciel łączy uczniów w 3 grupy (lub wielokrotność 3). Każda z grup otrzymuje jeden z tematów: pirometry termoelektryczny, termometry radiacyjne, kamery termowizyjne. Daje każdej grupie dostęp do plansz.
Zadaniem każdej grupy będzie w pierwszej części zadania opisanie zasady lub idei działania danego urządzenia.
Grupy prezentują zasadę działania swojego urządzenia i przekazują flipchart kolejnej grupie.
Teraz grupy uzupełniają informacje o zastosowanie tych przyrządów w procesie nagrzewania wsadu. Uczniowie mają wskazać konkretne etapy/czynności, przy których dane urządzenie może być wykorzystane
Grupy prezentują zastosowanie swojego urządzenia i przekazują flipchart kolejnej grupie.
Trzeci etap polega na wygenerowaniu pomysłów (element burzy mózgów), w którym uczniowie w grupach mają wymyśleć inne zastosowania tych urządzeń oraz znalezienie obrazków przykładów różnych typów urządzeń. Zestawy obrazków zamieszczają je w przestrzeni dyskowej i wpisują na flipchart link do zasobów.
Po raz ostatni grupy prezentują cały opis o temacie zadanym w ostatnim elemencie. Teraz uczniowie porównują informacje zawarte w planszy z tymi, które przygotowały grupy.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia”
Nauczyciel przydziela dostęp do filmu i prosi uczniów o samodzielną pracę.
Zadaniem uczniów będzie opisanie filmu poprzez znalezienie uzasadnienia: „po co się pojawiły kolejne zagadnienia w filmie i jakie miały ze sobą powiązania?”.
W opisie tym uczeń ma uzasadnić celowość zdobycia tej wiedzy.
Uczniowie prezentują notatki.
Nauczyciel dba o to aby każdy z uczniów uzupełniał informacje podczas prezentacji innych osób.
Plansza interaktywna „Urządzenia grzewcze”
Nauczyciel daje dostęp do planszy.
Samodzielnym zadaniem ucznia będzie opisanie wybranego urządzenia grzewczego, które istnieje w rzeczywistości.
W ramach działania zbiera informacje w internecie skupiając się na dokładnym typie urządzenia, jego zdjęciach, instrukcji obsługi.
Po przeszukaniu zasobów internetu opracowuje instrukcję dla użytkownika, w której zawiera listę kolejnych czynności jakie ma wykonać osoba obsługująca urządzenie przez, w trakcie i po użyciu.
Uczniowie prezentują instrukcję na forum.
Plansza interaktywna „Przyrządy do pomiarów temperatury”
Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie zdjęć przyrządów do pomiaru temperatury. Dba o to, aby były to różne przyrządy. Wcześniej jednak prosi o zapoznanie się z plansza interaktywną.
Zadaniem samodzielnym uczniów będzie odnalezienie instrukcji działania przyrządów przygotowanie mapy myślowej, w której centralnym elementem będzie odnalezione zdjęcie (lub napis typu przyrządu), a gałęziami będą elementy: zasada działania, zastosowanie, typy, parametry, typowe sytuacje do wykorzystania, błędy pomiaru.
Uczniowie zamykają informacje w mapie myśli dopisując hasłowo znalezione informacje
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje map myśli i komentuje zawarte w nich informacje pamiętając o zasadach udzielania pozytywnej informacji zwrotnej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Do materiału multimedialnego film i plansza „Urządzenia grzewcze” możemy zastosować ćwiczenia 2, 3 i 4. Są one uniwersalne i raczej posłużą jako wstęp do omawianego zagadnienia lub jego wstępne podsumowanie. Ćwiczenie 5 dedykowane jest planszy „Przyrządy do pomiaru temperatury” Do działań sprawdzających polecam zastosowanie ćwiczenia 1 „Test”.
Sam test może być elementem sprawdzającym cały materiał (test zawiera dziewiętnaście pytań).
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel dyskutuje z młodzieżą o różnych sposobach nagrzewania wsadu.
Jako podsumowanie tej dyskusji prosi ich o wykonanie ćwiczenia 4 - „ Dopasowanie rodzaju pieca do nagrzewanego wsadu”.
Nauczyciel pyta uczniów o to czy jeszcze coś powinien wyjaśnić w tej kwestii. Ewentualnie tłumaczy niejasności.
Teraz prosi uczniów o obejrzenie filmu.
Prosi uczniów o opowiedzenie swoimi słowami: „o czym był ten film?”
Cała klasa wykonuje ćwiczenie 2.
Nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi i wskazuje poprawną odpowiedź.
Teraz ogląda z uczniami planszę” Urządzenia grzewcze” „i zaraz po niej proponuje wykonanie ćwiczenia 3 i 4
Finalnie prosi uczniów o wykonanie podobnych ćwiczeń jak w przypadku tych, które realizowali na zajęciach - prosi o wygenerowanie podobnych zadań na karteczkach (jedna przez każdego ucznia)
Klasa rozwiązuje zadania z karteczek.
Ponadto ćwiczenia można wskazać jako konieczne podczas omawianego materiału, które realizować ma uczeń samodzielnie. Wzmocni to jego samokontrolę nad uczeniem się treści zawartych w tym e‑materiale.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerza program o ważne zagadnienia i składania uczniów do podejmowania dyskusji poza lekcjami.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie wydruku grafik znalezionych w internecie, które przedstawiają różne urządzenia grzewcze w taki sposób, żeby każdy element grafiki był wydrukowany jednostronnie na kartoniku o wymiarach . Takich kartoników uczeń ma wykonać nie mniej niż 6.
Nauczyciel przekazuje uczniom, aby po drugiej stronie wyciętych kartoników zapisali oni najważniejszą informację dotyczącą urządzenia (jedno zdanie) oraz typologię urządzenia, które kryje się na grafice.
Podczas lekcji
Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich „fiszek”.
Omawia kolejno z uczniami przygotowane materiały, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które wg nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.
Praca z uczniami z
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, a także dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczącego się. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielanie szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych pozostawienie więcej swobody.
Przykładem użycia e‑materiałów w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji planszy interaktywnej lub gry „Sposoby nagrzewania i kontroli temperatury różnego rodzaju wsadów” na podstawie analizy tego e‑materiału lub w przypadku uczniów potrzebujących więcej uwagi stworzenie ikon urządzeń lub przyrządów pomiarowych do pomiaru temperatury ze względu na rodzaj pomiaru.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do realizacji w małych grupach (parach), w których pierwszy uczeń radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale jego dodatkową rolą tego będzie wsparcie osoby, która potrzebuje uzupełniających wyjaśnień. W szczególnych przypadkach taka osoba może wymagać wsparcia ze strony nauczyciela. Wtedy zlecone zadania mogą obejmować proste polecenia, np. zamiast „stwórz pytania do filmu” — „znajdź w zasobach Internetu” lub „poproś o pomoc osobę, która pomoże Ci opracować pytania”.
Indywidualizacja pracy z uczniem
Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej pozwoli dobrać odpowiedni e‑materiał.
Dla porównania plansze posiadają wiele informacji, co może być właściwe do wykorzystania podczas pracy z uczniami poznającymi świat poprzez czytanie i analizującymi treść pisaną, zaś film to posegregowane mikrodawki wiedzy, które dla pewnych uczniów stanowią jedyne możliwe źródło informacji (w tym uporządkowanej i skatergoryzowanej) opisujące zjawiska. Stanowi to wprowadzenie do zastosowania innych adekwatnych dla nich działań lub narzędzi.
Podczas pracy z e‑materiałem należy pamiętać o wzroku, ruchu, słuchu i emocjach, jakie możemy wyzwolić poprzez odpowiednie użycie e‑materiału. Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów.
Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał e‑materiałów, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko „podawał” wiedzę. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość monitorowania poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej oraz precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści