Nagrzewanie wsadu i kontrola temperatury
MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z nagrzewaniem wsadu i kontrolą temperatury.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjny
Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia
Film edukacyjnyZjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia
to materiał, który pomoże Ci zapoznać się z pojęciami związanymi z nagrzewaniem metali i stopów: temperatura, ciepło, przewodzenie oraz zjawiskami występującymi podczas nagrzewania metali i stopów różnymi metodami nagrzewanie w piecach elektrycznych, gazowych, ogniskach kowalskich i nagrzewnicach indukcyjnych. Dowiesz się z niego o wpływie rodzaju materiału, jego kształtu oraz gabarytów na proces nagrzewania oraz chłodzenia.Plansza interaktywna
Urządzenia grzewcze
Plansza interaktywnaUrządzenia grzewcze
prezentują Ci w schematyczny sposób podział urządzeń grzewczych do nagrzewania materiałów do kucia oraz obróbki cieplnej. Znajdziesz tam krótkie informacje dotyczące urządzeń do nagrzewania materiałów do kucia: piece płomieniowe i elektryczne oraz nagrzewanie w elektrolicie.Plansza interaktywna
Przyrządy do pomiarów temperatury
Plansza interaktywnaPrzyrządy do pomiarów temperatury
pokażą Ci schematyczny podział przyrządów do pomiarów temperatury kontaktowych i bezkontaktowych. Przedstawią: termometry, pirometry i kamery termowizyjne z naciskiem na zastosowania przemysłowe.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kuciaFilm edukacyjny
Urządzenia grzewczePlansza interaktywna
Przyrządy do pomiarów temperaturyPlansza interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą film i dwie plansze interaktywne. We wskazanych multimediach materiały zawierają informacje pomagające Ci w poznać wiadomości dotyczące sposobów oraz ograniczeń związanych z nagrzewaniem wsadu do kucia i chłodzeniem wyrobów.
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze należy uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiałusłowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film, który da CI ogląd na sprawę nagrzewania wsadu. Zapisz to co w nim ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie „ogarnięcie” materiału z filmu. Na koniec skorzystaj z interaktywnych materiałów sprawdzających.
Analizując e‑materiały (szczególnie film), zastanawiaj się, co by to było, gdyby nie było pewnych urządzeń. Wymyśl inny sposób na nagrzewanie wsadu. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. skup się na zjawiskach zachodzących podczas nagrzewnia, z którymi zapoznasz się po obejrzeniu filmu, by potem zajrzeć do plansz poznając urządzenia grzewcze i sposoby pomiaru temperatury podczas jej kontroli w procesie nagrzewnia wsadu). Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobraź sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jak gdybyś był na scenie bądź odpowiadał na pytania egzaminacyjne.
Bardzo ważne jest to, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale
nie zaglądaj wtedy do smartfonu. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Telefon odstaw na bok podczas nauki. Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę. A czas przeznaczony na uczenie tracisz, przełączając się między źródłami wiedzy o świecie i tzw. rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści