E-materiały do kształcenia zawodowego

Nagrzewanie wsadu i kontrola temperatury

MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z nagrzewaniem wsadu i kontrolą temperatury.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

  • Film edukacyjny Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kuciaDfeKWXPIjFilm edukacyjny Zjawiska zachodzące podczas nagrzewania materiałów do kucia to materiał, który pomoże Ci zapoznać się z pojęciami związanymi z nagrzewaniem metali i stopów: temperatura, ciepło, przewodzenie oraz zjawiskami występującymi podczas nagrzewania metali i stopów różnymi metodami nagrzewanie w piecach elektrycznych, gazowych, ogniskach kowalskich i nagrzewnicach indukcyjnych. Dowiesz się z niego o wpływie rodzaju materiału, jego kształtu oraz gabarytów na proces nagrzewania oraz chłodzenia.

  • Plansza interaktywna Urządzenia grzewczeDhylMcjw9Plansza interaktywna Urządzenia grzewcze prezentują Ci w schematyczny sposób podział urządzeń grzewczych do nagrzewania materiałów do kucia oraz obróbki cieplnej. Znajdziesz tam krótkie informacje dotyczące urządzeń do nagrzewania materiałów do kucia: piece płomieniowe i elektryczne oraz nagrzewanie w elektrolicie.

  • Plansza interaktywna Przyrządy do pomiarów temperaturyDHHHFVK5CPlansza interaktywna Przyrządy do pomiarów temperatury pokażą Ci schematyczny podział przyrządów do pomiarów temperatury kontaktowych i bezkontaktowych. Przedstawią: termometry, pirometry i kamery termowizyjne z naciskiem na zastosowania przemysłowe.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDJwdrR74tInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1AxNoGZYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDG6kIPVyvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD14TDvVtMPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDP3Ehq2JjNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDE5sVQQa6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą film i dwie plansze interaktywne. We wskazanych multimediach materiały zawierają informacje pomagające Ci w  poznać wiadomości dotyczące sposobów oraz ograniczeń związanych z nagrzewaniem wsadu do kucia i chłodzeniem wyrobów.

Interaktywne materiały sprawdzająceDyLel2mSUInteraktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze należy uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiałuDuMqFYnoXsłowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  • Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film, który da CI ogląd na sprawę nagrzewania wsadu. Zapisz to co w nim ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  • Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie „ogarnięcie” materiału z filmu. Na koniec skorzystaj z interaktywnych materiałów sprawdzających.

  • Analizując e‑materiały (szczególnie film), zastanawiaj się, co by to było, gdyby nie było pewnych urządzeń. Wymyśl inny sposób na nagrzewanie wsadu. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny.

  • Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  • Naukę podziel na fragmenty (np. skup się na zjawiskach zachodzących podczas nagrzewnia, z którymi zapoznasz się po obejrzeniu filmu, by potem zajrzeć do plansz poznając urządzenia grzewcze i sposoby pomiaru temperatury podczas jej kontroli w procesie nagrzewnia wsadu). Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobraź sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jak gdybyś był na scenie bądź odpowiadał na pytania egzaminacyjne.

Bardzo ważne jest to, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale

nie zaglądaj wtedy do smartfonu. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Telefon odstaw na bok podczas nauki. Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę. A czas przeznaczony na uczenie tracisz, przełączając się między źródłami wiedzy o świecie i tzw. rozpraszaczami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).