Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik gazownictwa 311913. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych:
rozpoznawanie elementów infrastruktury gazowej.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.28.2. Podstawy gazownictwa
Uczeń:
1) opisuje właściwości paliw gazowych, 2) opisuje kryteria użyteczności paliw gazowych, 3) klasyfikuje paliwa gazowe ze względu na pochodzenie, skład i kryteria użyteczności.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu podziału paliw gazowych ze względu na ich pochodzenie i właściwości.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Paliwa gazowe, ich pochodzenie i właściwości składa się z dwóch multimediów:
Plansza interaktywna – Podział paliw gazowychPlansza interaktywna – Podział paliw gazowych
Profesjonalne obiekty graficzne obrazujące pochodzenie paliw gazowych ze względu na pochodzenie oraz skład chemiczny i właściwości.
Wizualizacja 3D – Złoże ropo‑gazoweWizualizacja 3D – Złoże ropo‑gazowe
Przedstawia złoże ropogazowe oraz sposób wydobycia gazu z tego złoża z wykorzystaniem grafiki 3D.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu podziału paliw gazowych ze względu na ich pochodzenie i właściwości.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela - oto podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwa
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z podziałem paliw gazowych ze względu na ich pochodzenie i właściwości. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Plansza interaktywna
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla planszę i omawia podział paliw gazowych ze względu na pochodzenie oraz skład chemiczny i właściwości. Następnie proponuje uczniom zabawę w „Milionerów”. Jeden z uczniów zajmuje centralne miejsce w klasie – to jego wiedza będzie testowana. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują dziesięć pytań dotyczących zagadnień i problemów, które zostały przedstawione na planszy. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnik zabawy ma prawo do telefonu do przyjaciela, wyboru pół na pół oraz pytania do publiczności. Nagroda za poprawną odpowiedź na wszystkie pytania powinna być nietuzinkowa i kreatywna.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z planszą, są poproszeni o podzielenie się na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „Alfabetyczne Lotto” – tabelę z literami alfabetu zamieszczonymi w pojedynczych kolumnach. Zadaniem uczniów będzie wypełnienie w określonym czasie jak największej liczby pól, przy czym pojawiające się tam nazwy powinny korespondować z planszą. Po zakończonej grze uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy.
Wizualizacja 3D
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z złoża ropo‑gazowego. Każdy z uczniów formułuje jedno pytanie dotyczące zagadnień pojawiających się w wizualizacji i zapisuje je na kartce papieru, którą zwija i wrzuca do koszyka. Uczniowie losują jedno pytanie (jeśli wylosują swoje, przystępują do kolejnego losowania) i udzielają na nie odpowiedzi. Autor pytania, wspierany przez nauczyciela, weryfikuje, czy odpowiedź jest prawidłowa.
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się z wizualizacją. Nauczyciel prezentuje uczniom kufer, w którym znajdują się albo ilustracje nawiązujące do wizualizacji, albo nazwy w niej występujące. Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup losuje grafiki/nazwy i opisuje je – wykorzystując wiedzę zdobytą po obejrzeniu wizualizacji oraz dostępne źródła (m.in. wykorzystane w e‑materiale). Można tu włączyć element grywalizacji – za każdy poprawnie zidentyfikowany desygnat grupa otrzymuje punkt. Nagrodą może być puchar, dyplom etc.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Plansza interaktywna oraz wizualizacja 3D stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Po zapoznaniu się z wizualizacją i planszą uczeń może przygotować mapę myśli, która pomoże mu usystematyzować wiedzę.
Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna koncentrować się na rozwijaniu mocnych stron ucznia i zachęcaniu do rozwijania słabszych stron. Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Wizualizacja
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – przerysowywać elementy przedstawione w wizualizacjach – pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Plansza interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną planszę – dzięki temu nie będą się rozpraszać;
uczniowie zdolni mogą dzielić się z pozostałymi uczniami swoją wiedzą, prowadząc część zajęć samodzielnie;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą otrzymywać indywidualne zadania, które będą ich stopniowo aktywizować.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści