E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych:

  • przygotowanie materiałów i surowców stosowanych w przetwórstwie wytworów papierniczych,

  • wykonywanie badań laboratoryjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych,

  • planowanie procesów technologicznych w przetwórstwie wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.07.2. Podstawy papiernictwa.

Uczeń:

    1. charakteryzuje materiały, półprodukty i produkty papiernicze;

DRM.07.4. Przetwarzanie wytworów papierniczych.

Uczeń:

    1. przygotowuje materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych:
      a) dobiera materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych, b) ocenia jakość materiałów i surowców do przetwarzania wytworów papierniczych

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu kontroli procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Kontrola procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Uczeń zobaczy zdjęcia wytworów papierniczych wykonanych z poszczególnych papierów, substancji chemicznych na powłoki, składników mieszanek powlekających oraz maszyn stosowanych w laboratorium.

Dzięki niej uczeń pozna rodzaje pigmentów, a także dowie się, jaki wpływ na właściwości powłoki mają kształt i wielkości ziaren pigmentów.

To prawdziwa przygoda z przetwarzaqniem wyrobów papierniczych. Gracz wciela się w rolę operatorów i laborantów zakładu przetwarzającego wyroby papiernicze.

Zawiera dokumentację związaną z kontrolą jakości wytworów przetwórstwa papierniczego: produkcją trzywarstwowej tektury falistej, produkcją pięciowarstwowej tektury falistej, produkcją pudeł fasonowych pudła fasonowego i pudła klapowego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDsOdcweH9Interaktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakresu kontroli procesów technologicznych  podczas przetwarzania wytworów papierniczych .

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDfGUCd75bSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDn1lLV4ocPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD15hf59r6Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1CHi3w3xNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDOCxV0NNfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi aspektami kontroli procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć

Praca indywidualna

Uczniowie - przed zapoznaniem się z galerią zdjęć - poproszeni są o wypisanie na kartkach przykłady wytworów papierniczych, substancji chemicznych na powłoki oraz składników mieszanek powlekających. Po obejrzeniu galerii odznaczają plusem, jeśli ich założenia były trafne, minusem - jeśli błędne. W tym drugim przypadku uczeń uzupełnia opis na podstawie tych zawartych w galerii.

Praca całego zespołu

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, otrzymują od nauczyciela grafiki zamieszczone w galerii zdjęć, a także - na osobnych kartach - podpisy do nich. Wszystkie ilustracje zostają rozłożone na podłodze we właściwej konfiguracji; uczniowie starają się ją zapamiętać. Po pięciu minutach nauczyciel zmienia miejsca obrazków i podpisów. Zadaniem uczniów jest dopasowanie właściwego podpisu do obrazka.

„Memory” to metoda, która ćwiczy pamięć, koncentrację, a także cierpliwość.

Infografika

Praca grupowa

Uczniowie po zapoznaniu się infografiką dzieleni są na grupy. Każda grupa ma przydzielony pigment, który będzie charakteryzować. Uczniowie gromadzą informacje na temat pigmentów, a następnie przedstawiciele grup przedstawiają je na forum klasy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przedstawionych treści.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności, np. doboru surowców i materiałów do produkcji wytworów papierniczych. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Galeria zdjęć, infografika i gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu galerii zdjęć uczeń może wykreować słownik oparty na pojawiających się w galerii hasłach; znaleźć w internecie dodatkowe informacje na temat pigmentów które wzbogacą istniejące multimedium; udział w grze może być pretekstem do zrobienia notatek w formie pamiętnika lekcyjnego, który zostanie udostępniony koleżankom i kolegom.

3. Indywidualna praca z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – przerysowywać elementy przedstawione w galerii – pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.