Zdarzenia kolejowe
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu kolejowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:
planowanie i organizowanie pasażerskich, a także towarowych przewozów kolejowych,
zarządzanie taborem kolejowym,
przygotowanie do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób,
zestawianie, rozrządzanie i obsługa pociągów.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Efekty kształcenia
Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty
Uczeń:
19) określa postępowanie maszynisty podczas
Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
2) planuje wykonanie zadania
3) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Organizacja pracy małych zespołów
Uczeń:
1) organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawione są tu podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, jest to: AnimacjaAnimacja, która przedstawia kolejne czynności wykonywane w ramach procedury postępowania po zdarzeniu kolejowym na przykładzie wykolejenia wagonu w składzie pociągu. Zawiera ona informacje o powiadomieniu o zdarzeniu, zawiadomieniu o zdarzeniu, powołaniu przewodniczącego komisji kolejowej, zadaniach przewodniczącego komisji kolejowej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym. Ubogacona jest również o opis czynności wykonywanych na gruncie w miejscu zdarzenia, w tym przeprowadzeniu badań na miejscu zdarzenia, określeniu kategorii zdarzenia oraz sporządzeniu protokołu ustaleń końcowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Pozwala on uczniowi zapoznanie się z pracą komisji kolejowej po zaistnieniu zdarzenia kolejowego. W materiale przedstawione są czynności związane z pracą bezpośrednio na miejscu zdarzenia oraz pracą komisji kolejowej do chwili zakończenia postępowania — podpisania protokołu ustaleń końcowych.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Animacja
Nauczyciel prezentuje zakres tematyczny animacji wskazują na zagadnienia występujące w każdej z jej części. Informuje, że praca skupiać się będzie na definicjach związanych z wydarzeniami kolejowymi.
Nauczyciel łączy uczniów w grupy. Zadaniem grup będzie opracowanie pomysłów (historii), które wybiorą z pulu wypadków (historia dotycząca: kolizji, wykolejenia, zdarzenia na przejazdach, zdarzenia z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący w ruchu lub pożar pojazdu kolejowego), incydentów oraz sytuacji potencjalnie niebezpiecznych.
Grupy analizują animację i pracują nad historiami.
Po zakończonym działaniu w grupach nauczyciel prosi o zaprezentowanie sytuacji. Reszta klasy odgaduje jaki to rodzaj wydarzenia kolejowego.
Grupy na przemian opowiadają historie.
Nauczyciel analizuje je i koryguje niewłaściwe interpretacje. Na zakończenie zajęć podsumowuje podając jeszcze raz definicje pojęć.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Animacja
Nauczyciel prezentuje zakres tematyczny animacji wskazują na zagadnienia występujące w każdej z jej części. Informuje, że zadaniem uczniów będzie samodzielne opracowanie algorytmu postępowania w przypadku wydarzenia kolejowego.
Nauczyciel odtwarza film do momentu opisu sytuacji: „Jeśli na skutek potrącenia przez pojazd kolejowy ktoś odniesienie rany bądź straci życie, pojazd ten należy niezwłocznie zatrzymać. W kolejnym kroku ...” i tu prosi o rozpoczęcie zapisywania procedury.
Uczniowie mogą korzystać z instrukcji Ir‑8 lub wskazać kolejny krok, zapisując go na kartce.
Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi i po raz kolejny uruchamia fragment animacji wyjaśniający: „Maszynista zatrzymuje skład pociągowy. Zakładamy że wdrożył nagłe hamowanie, w trakcie dochodzenia komisja ustali dokładny bieg zdarzeń.”. Teraz dopytuje: „Jaki jest kolejny krok?”.
Uczniowie notują, nauczyciel odpytuje wybranych uczniów i odtwarza kolejny fragment: „Maszynista lub drużyna konduktorska, za pomocą wszelkich możliwych środków łączności niezwłocznie zgłaszają wypadek do Dyżurnego Ruchu najbliższej stacji”.
Kolejno przeprowadza uczniów przez sytuację budując procedurę.
Innym elementem może być pozwolenie całkowicie samodzielnie pracować uczniom z procedurę i na zakończenie zajęć dopytać i skorygować właściwe działanie w takiej sytuacji.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zbadać samodzielnie uczniowi poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Każdy materiał multimedialny posiada dedykowane e‑materiały, po których można wykorzystać te ćwiczenia.
Najszerszy zakres ma test w ćwiczeniu , który obejmuje pytań z przeznaczonym na nie czasem minut. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można przygotować własny test weryfikujący wiedzę.
Przykładowe działania w grupie w ramach lekcji:
Nauczyciel ogląda z młodzieżą animację, przerywa w odpowiednich momentach i dyskutuje z młodzieżą o procedurze w przypadku wydarzenia kolejowego.
Prosi o przykłady różnych sytuacji nazywając je odpowiednio: wypadek, incydent, sytuacje potencjalnie niebezpieczne.
Podczas oglądania animacji tuż przed nowym krokiem procedury nauczyciel zatrzymuje film i pyta o szczegóły lub prosi o wykonanie ćwiczenia.
Ćwiczenia: , , i pozwalają podsumować wiedzę zawartą w animacji.
Finalnie nauczyciel w zależności od celu użycia ćwiczenia na zajęciach lekcyjnych dopytuje o:
błędne informacje (ćwiczenie )
uzupełnienie danych w tekście (ćwiczenie )
wskazanie fałszywych informacji (ćwiczenie )
Praca samodzielna ucznia z ćwiczeniami:
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązania mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W razie udzielenia niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Takie przygotowanie może na przykład stanowić działanie związane z prostą pracą z materiałem dodatkowym np.: instrukcją Ir‑8 wydaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pod nazwą „Instrukcja o postępowaniu w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym, reguluje kwestie zawiadamiania o zdarzeniu i zasad działania komisji kolejowych”
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli animację poświęconą wydarzeniom kolejowym.
Informuje, że dostępne są materiały dodatkowe, które należy przejrzeć i zaznaczyć w nich pojęcia, a także zagadnienia bezpośrednio związane wydarzeniami kolejowymi.
Uczniowie w domu drukują fragmenty materiałów i zaznaczają co ważniejsze elementy w tekście instrukcji.
Podczas lekcji
Nauczyciel wprowadza pojęcie wydarzenia kolejowego, wypadku, incydentu i innych pojęć z nimi związanych.
Opowiadając o nich lub odtwarzając animację, zatrzymuje ją w odpowiednich momentach i prosi uczniów o wskazanie fragmentu np.: instrukcji Ir‑8, który dotyczy omawianego zagadnienia.
Nauczyciel po wysłuchaniu propozycji wskazuje odpowiedni fragment (tylko ten dotyczący zagadnienia — nie szerszy).
Tak omawiane są pojęcia i procedury zawarte w animacji.
Uczniowie wykonują notatki, kodując w nich (rodzaj materiału, stronę i wiersz) cytaty z materiałów dodatkowych.
Praca z uczniami z SPE
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest zaprezentowanie materiału z animacji w taki sposób, aby działać wielokanałowo: zaprezentować animację, wytłumaczyć ją graficznie, opisać ją rysunkiem lub obrazem.
W przypadku animacji mamy wprowadzone dwa kanały w postaci tekstu mówionego oraz prezentowanego w postaci grafu (dotyczy pojęć) oraz obrazów prezentujących (podczas procedur). Pozwala to uczniom ze SPE skorzystać z zasoby na odpowiedni dla siebie sposób.
Dodatkowo materiał jest dostosowany i odpowiada WCAG. Pozwala to zastosować dodatkowe środki dostosowujące przyswajalność tego e‑materiału.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji.
Podczas pracy z e‑materiałem należy wziąć pod uwagę kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów (np. w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).
Ważnym przy indywidualizacji powinien stać się podział materiału z animacji na wyraźne fragmenty. Są to definicje, przykładowa procedura oraz dokumentacja. Podział ten pozwala uczniowi na przyswajanie małych dawek wiedzy.
W indywidualizacji warto zastanowić się nad rodzajem interaktywnego materiału sprawdzającego. W tym e‑materiale mamy ćwiczenia, które możemy dostosować do sposobu pracy i preferencji uczenia się ucznia. W zależności od preferencji o ten sam materiał możemy zapytać (sprawdzić wiedzę) poprzez prośbę o wyszukanie błędnych informacji w tekście (uczniowie, którzy preferują dokładność i uporządkowaną wiedzę; ćwiczenie ), prośbę o uzupełnienie danych w tekście (uczniowie, którzy są spostrzegawczy i pracują kinestetycznie; ćwiczenie ), prośbę o wskazanie fałszywych informacji (uczniowie wychwytujący nieścisłości i niuanse wiedzowe). Dobrym posumowaniem jest również ćwiczenie — określenie zakresu czynności dla właściwych osób, które wspólnie z testem w ćwiczeniu może stanowić pakiet „praktyczne z teoretycznym”.
Przykładowe propozycje pracy w grupie i indywidualnie przez ucznia zostały przedstawione powyżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






