Zdarzenia kolejowe
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane ze zdarzeniami kolejowymi.
Ten e‑materiał zawiera:
AnimacjęAnimację, która przedstawi Ci kolejne czynności wykonywane w ramach procedury postępowania po zdarzeniu kolejowym na przykładzie wykolejenia wagonu w składzie pociągu. Zawiera ona informacje o powiadomieniu o zdarzeniu, zawiadomieniu o zdarzeniu, powołaniu przewodniczącego komisji kolejowej, zadaniach przewodniczącego komisji kolejowej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ws. poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym. Ubogacona jest również o opis czynności wykonywanych na gruncie w miejscu zdarzenia, w tym przeprowadzeniu badań na miejscu zdarzenia, określeniu kategorii zdarzenia oraz sporządzeniu protokołu ustaleń końcowych.
Obudowa dydaktyczna to:
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzi animacja. Zapoznasz się z niej z pracą komisji kolejowej po zaistnieniu zdarzenia kolejowego. W materiale przedstawione są czynności związane z pracą bezpośrednio na miejscu zdarzenia oraz pracą komisji kolejowej do chwili zakończenia postępowania — podpisania protokołu ustaleń końcowych.
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Ważne jest odpowiednie dobranie sposobu uczenia się. Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów sekwencji filmowych połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w animacji (jakie przykłady wydarzeń kolejowych)?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału”, jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego. Zamiast zaczynać od ogółu (animacji) możesz rozpocząć od poznania pojęć ze słownika lub podczas rozwiązywania interaktywnych materiałów sprawdzających, aby potem odszukać te pojęcia w animacji. Pamiętaj o wykorzystaniu różnych instrukcji zawartych w Internecie, np.: Ir‑8 wydaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pod nazwą „Instrukcja o postępowaniu w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym, reguluje kwestie zawiadamiania o zdarzeniu i zasad działania komisji kolejowych”
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a które kwestie należy jeszcze pogłębić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w animacji.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj animację. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować).
Spróbuj opracować mapę mentalną materiału z animacji z wplecionymi materiałami sprawdzającymi, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepsze na początek będzie obejrzenie animacji.
Analizując e‑materiał (animację), zastanawiaj się, co by to było, gdyby pojawiło się inne zdarzenie, a potem pewne elementy procedury, która już znasz z animacji i instrukcji Ir‑8 zastosuj do opisu sposobu postępowania. Wykorzystaj swoja intuicję i wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie niewłaściwy — wtedy opisz, dlaczego nie jest odpowiedni.
Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj pojęcia z animacji i sprawdź je w słownik oraz instrukcji Ir‑8.
Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






