Budowa i działanie cieplnych przewodów przesyłowych
ELE.06. Montaż, uruchamianie oraz eksploatacja instalacji i jednostek przesyłowych w systemach energetycznych – technik energetyk 311307
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik energetykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik energetyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik energetyk 311307. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowania i uruchamiania urządzeń do przesyłania i rozdziału energii elektrycznej i cieplnej; wykonywania konserwacji oraz przeglądów instalacji i urządzeń do przesyłania i rozdziału energii elektrycznej i cieplnej; wykonywania pomiarów parametrów instalacji i urządzeń do przesyłania i rozdziału energii elektrycznej i cieplnej.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.06.3. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych, elektroenergetycznych i sieci cieplnych
Uczeń:
ELE.06.3.3. dobiera przewody i kable elektroenergetyczne do określonych zadań.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Budowa cieplych przewodów przesyłowych”„Budowa cieplych przewodów przesyłowych” to atlas interaktywny, który przedstawia rodzaje rur i ich połączenia stosowane w ciepłownictwie, rodzaje i rozmieszczenie podpór stałych i ruchomych oraz ich wytrzymałości, budowę i rodzaje izolacji rurociągów w tym izolacji termicznej, hydroizolacji i warstwy osłonowej wraz z przedstawieniem własności materiałów stosowanych w izolacji rurociągów ciepłowniczych, budowę izolacji zasypowej, zalewowej, ceramicznej, kształtek izolacyjnych i rurociągów preizolowanych. Zasób „Rodzaje kompensatorów osiowych i radialnych oraz ich budowa i rozmieszczenie w sieci przesyłowej”„Rodzaje kompensatorów osiowych i radialnych oraz ich budowa i rozmieszczenie w sieci przesyłowej” przedstawia budowę kompensatora osiowego napowietrznego, gruntowego i przeznaczonego do kompensacji termicznej rurociągów w budynkach, budowę kompensatora radialnego oraz położenie rurociągów cieplnych z kompensacją termiczną. „Podpory stałe i ruchome w instalacjach ciepłowniczych”„Podpory stałe i ruchome w instalacjach ciepłowniczych” to także galeria zdjęć, która prezentuje budowę podpór stałych i ruchomych izolowanych wielkogabarytowych rurociągów izolowanych, budowę podpór stałych i ruchomych preizolowanych, budowę podpór stałych instalacji poziomych i pionowych oraz konstrukcję przelotowych podpór w przegrodach konstrukcyjnych budynków.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości budowy i działania cieplnych przewodów przesyłowych. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Budowa cieplnych przewodów przesyłowychAtlas interaktywny
Rodzaje kompensatorów osiowych i radialnych oraz ich budowa i rozmieszczenie w sieci przesyłowejGaleria zdjęć
Podpory stałe i ruchome w instalacjach ciepłowniczychGaleria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik energetyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z zakresu budowy i działania cieplnych przewodów przesyłowych.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny „Budowa cieplych przewodów przesyłowych”
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią atlasu interaktywnego, tak aby podczas zajęć wiedzieli, jakich informacji szukać w multimedium. Podczas zajęć, po czynnościach organizacyjnych, nauczyciel zapowiada uczniom, że będą pracować metodą burzy mózgów, a efektem ich pracy ma być notatka (graficzna lub tradycyjna) zawierająca odpowiedzi na pytanie: Jaka jest budowa cieplnych przewodów przesyłowych? Z jakich elementów się składają?
Galeria zdjęć „Rodzaje kompensatorów osiowych i radialnych oraz ich budowa i rozmieszczenie w sieci przesyłowej”
Praca indywidualna
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w galerii zdjęć. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.
Galeria zdjęć „Podpory stałe i ruchome w instalacjach ciepłowniczych”
Praca w parach
Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę z całego materiału. Pracują głównie z treścią zakładki Podpory stałe i ruchome w instalacjach ciepłowniczych w e‑materiale, który ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Atlas interaktywny „Budowa cieplych przewodów przesyłowych”
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień.
Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, schematy, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 3 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Galeria zdjęć „Rodzaje kompensatorów osiowych i radialnych oraz ich budowa i rozmieszczenie w sieci przesyłowej”
Praca w parach
Po zapoznaniu się z informacjami z galerii zdjęć, pary wybierają po jednym typie konpensatora i przygotowują jego charakterystykę metodą sketchnotingu (prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli). Następnie zapisują je w formacie pdf lub jpg i udostępniają pozostałym uczniom na platformie ZPE. Notatki mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.
Galeria zdjęć „Podpory stałe i ruchome w instalacjach ciepłowniczych”
Praca samodzielna
Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę fakt, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;
uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), riserczu lub porządkowaniu dokumentacji;
podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu;
uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną na temat budowy cieplnych przewodów przemysłowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści