Dokumentacja w prowadzeniu działalności gospodarczej
ROL.05. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402): organizowanie i realizowanie zadań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w agrobiznesie, organizowanie i wykonywanie prac związanych z przetwórstwem spożywczym, prowadzenie dokumentacji przedsiębiorstwa w agrobiznesie. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – wiedzy ogólnej z zakresu wymaganej i powszechnie stosowanej dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej w agrobiznesie.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.05. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
ROL.05.3 Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Osoba ucząca się:
ROL.05.3.1) sporządza dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
ROL.05.3.2) dobiera formę organizacyjno‑prawną przedsiębiorstwa;
ROL.05.3.4) określa źródła finansowania przedsiębiorstwa działającego w agrobiznesie;
ROL.05.3.8) korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa;
ROL.05.3.9) charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;
ROL.05.5 Prowadzenie rachunkowości i rozliczeń podatkowych przedsiębiorstwa w agrobiznesie
Osoba ucząca się:
ROL.05.5.2) sporządza dokumenty księgowe zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesieDokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie dokumentów istotnych przy zakładaniu działalności gospodarczej w formie jednoosobowej działalności lub spółki,
wypełnianie dokumentów obowiązujących przy założeniu, zawieszeniu, wznowieniu i zakończeniu działalności gospodarczej,
wypełnianie dokumentów potrzebnych do uzyskania numerów NIP oraz REGON,
wypełnianie dokumentów związanych ze zgłoszeniem podatnika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
wypełnianie wniosków o dofinansowanie rozwoju działalności gospodarczej,
wypełnianie dokumentów związanych z rozliczeniem podatkowym.
Grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczejGrafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie odmiennych form dokumentacji rachunkowej w prowadzeniu działalności gospodarczej,
analiza poszczególnych elementów stosowanych w ewidencji przychodów i rozchodów;
wypełnianie księgi przychodów i rozchodów.
Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesieGra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca z grą edukacyjną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wymienianie tzw. 5 kroków zakładania działalności gospodarczej,
omawianie kolejnych etapów i uwarunkowań towarzyszących zakładaniu działalności gospodarczej,
rozróżnianie form organizacyjno‑prawnych przedsiębiorstw i formalności związanych z zakładaniem jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i prostej spółki akcyjnej.
Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?
Praca z mapą myśli wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie warunków, w jakich prowadzona jest działalność gospodarcza,
analiza etapów przygotowania do założenia działalności oraz etapów rejestracji działalności gospodarczej,
wymienienie najważniejszych pojęć związanych z założeniem działalności gospodarczej, takich jak: przedsiębiorstwo, przedsiębiorca, podmioty działalności gospodarczej, NIP, REGON itp.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie odnośnie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesieDokumentacja interaktywna
Przychody i rozchody w działalności gospodarczejGrafika interaktywna
Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesieGra edukacyjna
Jak założyć własną działalność gospodarczą?Mapa myśli
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie z ćwiczeniami 1, 3, 7 oraz 13‑15,
grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej z ćwiczeniami 5, 8 i 10,
gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie z ćwiczeniami 2, 9 i 12,
mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą? z ćwiczeniami 4, 6 i 11.
Dzięki temu materiały sprawdzające mogą być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych i posłużyć do oceny poziomu wiedzy opanowanej przez osoby uczące się podczas zajęć, przy czym zarówno nauczyciel, jak i same osoby uczące się mogą dokonać tej oceny, co umożliwiają informacje zwrotne zamieszczone do każdego ćwiczenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca w grupach
Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na pięć grup i szukają w dostępnych źródłach przykładów prowadzenia działalności gospodarczej – jednoosobowej i spółek.
Na zajęciach zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazanymi dokumentami i informacjami dotyczącymi ich wypełnienia, a następnie przygotowanie zwięzłej instrukcji dla pozostałych zespołów:
grupa I zapoznaje się z:
wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej CEIDG‑1 oraz załącznikiem CEIDG‑SC,
umową spółki cywilnej;
grupa II zapoznaje się z:
dokumentami dotyczącymi zgłoszenia do GUS,
dokumentami dotyczącymi zgłoszenia do identyfikacji podatkowej;
grupa III zapoznaje się z:
dokumentami dotyczącymi zgłoszenia do KRUS,
dokumentami dotyczącymi zgłoszenia do ZUS;
grupa IV zapoznaje się z:
wnioskami o dofinansowanie działalności gospodarczej;
grupa V zapoznaje się z:
dokumentami dotyczącymi inwentaryzacji,
dokumentami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia rolników;
grupa VI zapoznaje się z:
dokumentami dotyczącymi zeznań podatkowych;
dokumentami dotyczącymi zgłoszenia firmy do ARiMR i sanepidu.
Po wykonaniu zadania zmienia się skład grup tak, aby w nowych zespołach była przynajmniej jedna osoba z każdej grupy macierzystej, która będzie się dzielić z pozostałymi swoją wiedzą. Uczniowie przedstawiają przygotowane wcześniej instrukcje i wyjaśniają wątpliwości pozostałych osób w zespole. Analizują na przykładach dane, które powinny się znaleźć w poszczególnych dokumentach.
W następnym etapie zajęć uczniowie wracają do macierzystych grup i rozwiązują problemy 1 i 2 zawarte w e‑materiale (wykorzystanie zdobytej wiedzy). Wypełniają dokumenty zgodnie z poleceniami, przedstawiają je na forum i weryfikują ich poprawność. Grupa, która wypełniła swoje formularze bezbłędnie, może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Dokumenty do wypełnienia uczniowie mogą także uzupełnić zgodnie z wymyśloną przez siebie sytuacją, np. stworzyć fikcyjną spółkę lub przedstawić założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Tu warto docenić inwencję i zrozumienie ścieżek proceduralnych obowiązujących przy zakładaniu własnego biznesu.
2. Grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
Praca w parach, w grupach i całego zespołu klasowego
Kula śniegowa. Uczniowie w parach analizują pustą kartę z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ich zadaniem jest wskazanie, jakie informacje powinny być umieszczone w poszczególnych kolumnach. Uczniowie zapisują swoje propozycje i łączą się z inną parą, następnie w czwórkach porównują swoje pomysły, weryfikują je, uzupełniają i tworzą wspólną wersję. Powtarzają te kroki w coraz liczniejszych grupach (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowy opis karty z księgi przychodów i rozchodów.
W kolejnym etapie zespół klasowy analizuje grafikę interaktywną i porównuje zawarte w niej informacje z opisami na klasowej karcie. Uczniowie korygują błędy i uzupełniają opisy.
3. Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Uczniowie wcielają się w role ekspertów, którzy doradzają, jak założyć i prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę oraz prostą spółkę akcyjną. Role zaproponowane w grze mają różny stopień trudności i można je dostosować do poziomu uczniów.
Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który bezbłędnie doradzi przyszłemu przedsiębiorcy lub w wyznaczonym czasie udzieli trzech porad.
Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
4. Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?
Praca całego zespołu klasowego
Burza mózgów. Mapę interaktywną można wykorzystać jako narzędzie do zbadania przedwiedzy uczniów. Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby podali jak najwięcej skojarzeń z określeniem „działalność gospodarcza”. Uczniowie podają swoje propozycje, które zapisywane są na tablicy w formie mapy myśli. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i ustalenie ostatecznego kształtu mapy. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej mapę myśli zamieszczoną w e‑materiale, a uczniowie korygują swoją pracę i dodają informacje, które zostały pominięte.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
1. Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień, np. kolejne kroki zakładania działalności gospodarczej, najważniejsze dokumenty związane z działalnością gospodarczą w agrobiznesie itp. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, ich opisy i materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 minut. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna,
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,
estetyka wykonania.
Zadaniem każdej grupy jest też przygotowanie opisu fikcyjnej sytuacji dotyczącej zakładania lub prowadzenia działaności. Na podstawie tych opisów uczniowie innych grup będą musieli przygotować dokumenty dla wymyślonych przedsiębiorców.
2. Grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
Praca w grupach
Lekcja odwrócona. Uczniowie podzieleni na 4‑osobowe grupy przygotowują krótki opis fikcyjnej działalności gospodarczej, a następnie wykaz przychodów i wydatków, jakie nastąpiły w ciągu miesiąca (faktury, wynagrodzenia, stałe opłaty, podatki, zysk ze sprzedaży itp.). Następnie wypełniają kartę z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Na zajęciach zespoły przekazują nauczycielowi wypełnione karty z księgi przychodów i rozchodów, a pozostałe materiały innym grupom. Zadaniem grup jest przeanalizowanie otrzymanych danych i wypełnienie na ich podstawie karty z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują wypełnione karty i porównują je ze wzorem przygotowanym przez autorów. Jeśli występują jakieś rozbieżności, są one omawiane na forum klasy.
3. Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca w parach
Uczniowie wcielają się w role ekspertów zaproponowane w grze i udzielają porad przyszłym przedsiębiorcom. Następnie wybierają, czy chcą założyć indywidualną działalność gospodarczą, spółkę czy prostą spółkę akcyjną. Zadaniem par jest przygotowanie scenki dramowej, w której przedstawią najważniejsze kroki związane z zakładaniem wybranej formy działalności gospodarczej. Dzielą się też rolami doradcy i osoby chcącej założyć indywidualną działalność lub spółkę.
Na zajęciach chętne/wybrane pary przedstawiają swoje scenki, a pozostali uczniowie oceniają poprawność przekazywanych informacji, a także pomysły na działalność, nazwę firmy itp.
4. Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z multimedium. Następnie wybierają konkretny obszar działalności gospodarczej i na podstawie mapy myśli tworzą własną mapę, w której umieszczą tylko informacje dotyczące wybranej działalności. Uczniowie mogą skorzystać z generatora map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej i udostępnić swoją pracę pozostałym uczniom.
Na zajęciach chętne/wybrane osoby omawiają swoje mapy.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki materiałom multimedialnym możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie oraz grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania prezentacji; mogą się one wykazać, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do prezentacji;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do dokumentacji;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
przy analizie dokumentacji należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zająć się wypełnianiem dokumentów, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.
Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie
uczniowie zdolni mogą wybrać konkretną działalność, np. prowadzenie winnicy, zebrać potrzebną dokumentację i przygotować wykład lub scenkę dramową ukierunkowaną właśnie na tę działalność;
osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, zamiast scenki dramowej mogą przygotować nagranie z prowadzoną rozmową na temat zakładania agrobiznesu, w ten sposób będą mogły dopracować swoje wystąpienie poza zajęciami;
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczniowi z dysleksją, uczniowi słabosłyszącemu) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.
Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści