Dokumentacja w prowadzeniu działalności gospodarczej
ROL.05. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz wiedzę ogólną z zakresu wymaganej i powszechnie stosowanej dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej w agrobiznesie.
Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesieDokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca z dokumentacją interaktywną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
rozróżnianie dokumentów istotnych przy zakładaniu działalności gospodarczej w formie jednoosobowej działalności lub spółki,
wypełnianie dokumentów obowiązujących przy założeniu, zawieszeniu, wznowieniu i zakończeniu działalności gospodarczej,
wypełnianie dokumentów potrzebnych do uzyskania numerów NIP oraz REGON,
wypełnianie dokumentów związanych ze zgłoszeniem podatnika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
wypełnianie wniosków o dofinansowanie rozwoju działalności gospodarczej,
wypełnianie dokumentów związanych z rozliczeniem podatkowym,
wypełnianie dokumentów związanych ze zgłoszeniem firmy do ARiMR oraz sanepidu.
Grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczejGrafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
Praca z grafiką interaktywną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
rozróżnianie odmiennych form dokumentacji rachunkowej w prowadzeniu działalności gospodarczej,
analiza poszczególnych elementów stosowanych w ewidencji przychodów i rozchodów,
wypełnianie księgi przychodów i rozchodów.
Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesieGra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Praca z grą edukacyjną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
wymienianie tzw. 5 kroków zakładania działalności gospodarczej,
omawianie kolejnych etapów i uwarunkowań towarzyszących zakładaniu działalności gospodarczej,
rozróżnianie form organizacyjno‑prawnych przedsiębiorstw i formalności związanych z zakładaniem jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i prostej spółki akcyjnej.
Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?
Praca z mapą myśli pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
omówienie warunków, w jakich prowadzona jest działalność gospodarcza,
analiza etapów przygotowania do założenia działalności oraz etapów rejestracji działalności gospodarczej,
wymienienie najważniejszych pojęć związanych z założeniem działalności gospodarczej, takich jak: przedsiębiorstwo, przedsiębiorca, podmioty działalności gospodarczej, NIP, REGON itp.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera sugestie odnośnie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesieDokumentacja interaktywna
Przychody i rozchody w działalności gospodarczejGrafika interaktywna
Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesieGra edukacyjna
Jak założyć własną działalność gospodarczą?Mapa myśli
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie z ćwiczeniami 1, 3, 7 oraz 13‑15,
grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej z ćwiczeniami 5, 8 i 10,
gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie z ćwiczeniami 2, 9 i 12,
mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą? z ćwiczeniami 4, 6 i 11.
Dzięki temu materiały sprawdzające mogą być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych i posłużyć do oceny poziomu wiedzy opanowanej przez osoby uczące się podczas zajęć, przy czym zarówno nauczyciel, jak i same osoby uczące się mogą dokonać tej oceny, co umożliwiają informacje zwrotne zamieszczone do każdego ćwiczenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Zapoznaj się dokumentami i wskazówkami dotyczącymi ich wypełnienia. Następnie wypełnij formularze właściwe dla wymyślonej przez siebie działalności gospodarczej. Jeśli pojawią się problemy, możesz skorzystać z wypełnionych dokumentów w multimedium lub poszukać przykładowo wypełnionych formularzy w internecie, np. na stronach urzędu gminy, Głównego Urzędu Statystycznego, urzędów skarbowych.
2. Grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej
Przeanalizuj wszystkie opisy znajdujące się na grafice, wykonaj notatki dowolną metodą (np. w formie graficznej) i sprawdź swoją wiedzę, wykonując dołączone do multimedium ćwiczenie.
Możesz też samodzielnie wykonać symulację przychodów i rozchodów wymyślonej przez siebie działalności gospodarczej. Wpisz fikcyjne dane, np. z faktur, kwoty podatków, wynagrodzeń twoich pracowników, zyski ze sprzedaży towarów i usług, następnie podsumuj je i sprawdź, czy i ile udało ci się zarobić.
3. Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Wykorzystaj grę edukacyjną do sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Wciel się w role ekspertów, którzy doradzają, jak założyć i prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę oraz prostą spółkę akcyjną. Role zaproponowane w grze mają różny stopień trudności – możesz sprawdzić się na każdym z nich.
4. Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?
Przeanalizuj mapę myśli i zastanów się, jakie jeszcze informacje byłyby dla ciebie przydatne, jeśli zechcesz prowadzić działalność gospodarczą. Dopisz je do mapy. Następnie wybierz konkretny kierunek działalności, np. uprawa ziół lub grzybów jadalnych albo hodowla owiec, i przygotuj mapę myśli związaną właśnie z tą działalnością. Pamiętaj o potrzebnych dokumentach, podatkach, certyfikatach, ale także o możliwościach uzyskania dofinansowania.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści