E-materiały do kształcenia zawodowego

Behawior koni

ROL.O6. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące behawioru koni: omówisz typowe zachowania konia oraz rozpoznasz mowę ciała tych zwierząt, przedstawisz potrzeby koni wynikające z ich natury, przeanalizujesz funkcjonowanie zmysłów i postrzeganie świata przez konie, identyfikację ich stanów emocjonalnych, nałogów oraz narowów, a także sposoby postępowania z końmi, u których one występują.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Mowa ciała koniD19FfeX6oFilm edukacyjny Mowa ciała koni

Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie mowy ciała konia,

  • rozpoznawanie charakterystyki cech koni, które mogą być przydatne w ich użytkowaniu,

  • identyfikacja stanów emocjonalnych koni,

  • znajomość pojęć związanych z charakterem, temperamentem i osobowością koni.

Film instruktażowy (tutorial) Postępowanie z końmiD4xgaQ1IKFilm instruktażowy (tutorial) Postępowanie z końmi

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • postępowanie z końmi w sytuacjach związanych z obsługą i użytkowaniem tych zwierząt w kontekście bezpieczeństwa pracy,

  • rozpoznawanie nałogów i narowów u konia,

  • dobranie odpowiedniej metody poskramiania konia do określonej sytuacji,

  • opisywanie sposobów postępowania z końmi, u których występują nałogi i narowy,

  • zastosowanie nomenklatury związanej z określeniem nałogów i narowów u konia.

Atlas interaktywny Zmysły koniDyriqsVX3Atlas interaktywny Zmysły koni

Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie zmysłów konia,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami poszczególnych elementów odpowiedzialnych za zmysły konia.

Gra edukacyjna Rozpoznawanie mowy ciała koniDikYanZT7Gra edukacyjna Rozpoznawanie mowy ciała koni

Praca z grą edukacyjną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie mowy ciała konia,

  • identyfikacja stanów emocjonalnych koni,

  • znajomość pojęć związanych z charakterem, temperamentem i osobowością koni,

  • rozpoznawanie zmysłów konia,

  • postępowanie z końmi w sytuacjach związanych z obsługą i użytkowaniem tych zwierząt w kontekście bezpieczeństwa pracy,

  • rozpoznawanie nałogów i narowów u konia,

  • zastosowanie nomenklatury związanej z określeniem nałogów i narowów u konia.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDOPYVzq9MInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu behawioru koni.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1HQ1DWxdSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDNdjB9g88Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDbW28c9PCPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD11XVTcMZNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej behawioru koni.

Instrukcja użytkowaniaDlImT1ieoInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Mowa ciała koni z ćwiczeniami 2, 10, 12 i 14,

  • film instruktażowy (tutorial) Postępowanie z końmi z ćwiczeniami 1, 5, 13, 17, 19 i 20;

  • atlas interaktywny Zmysły koni z ćwiczeniami 4, 7‑9, 11 i 18,

  • gra edukacyjna Rozpoznawanie mowy ciała koni z ćwiczeniami 3, 6, 15, 16, 21 i 22.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Film edukacyjny Mowa ciała koni

Z tego obszernego materiału dowiesz się m.in., jakie potrzeby mają konie, jakie reguły obowiązują w końskim stadzie i że zabawa jest równie ważna jak jedzenie. Wykonaj następujące zadania:

  • Stwórz minisłownik mowy ciała koni. Umieść w nim np. znaczenie układu końskich uszu i ogona, ułożenie nóg itp.

  • Przeanalizuj zachowania eksploracyjne i przygotuj opis etapów poznawania przez konia nowych obiektów.

  • Przedstaw w krótkim opisie sytuacje najbardziej komfortowe dla koni.

Film instruktażowy (tutorial) Postępowanie z końmi

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym możesz przygotować notatki w formie graficznej, która będzie dla ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę na temat radzenia sobie z narowami i nałogami koni. Możesz też stworzyć instrukcję obsługi i podzielić się nią z innymi uczniami lub ze znajomymi. Krok po kroku wyjaśnisz w niej, jak prawidłowo przygotować konie do użytkowania.

Atlas interaktywny Zmysły koni

W atlasie przedstawiono szczegółowo, jak funkcjonują zmysły u konia. Na jego podstawie i innych dostępnych materiałów, np. źródeł internetowych, możesz stworzyć tabelę, w której porównasz funkcjonowanie poszczególnych zmysłów u koni, innych zwierząt i ludzi. Weź pod uwagę nie tylko budowę narządów, ale także to, jak są one wykorzystywane, czy charakteryzują się czymś szczególnym.

Gra edukacyjna Rozpoznawanie mowy ciała koni

Wykorzystaj grę edukacyjną do sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami; wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat hodowli koni zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści