Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Praca w branży poligraficznej

PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz offsetowy 732210

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik procesów drukowania (symbol cyfrowy zawodu 311935) oraz drukarz offsetowy (symbol cyfrowy zawodu 732210) dla kwalifikacji: PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych:

  • wykonywania offsetowych form drukowych,

  • drukowania nakładu z offsetowych form drukowych.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

PGF.02.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

1) posługuje się pojęciami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,
5) stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii na stanowisku pracy,

PGF.02.2. Podstawy poligrafii

2) charakteryzuje procesy poligraficzne,

PGF.02.3. Wykonywanie offsetowych form drukowych

1) klasyfikuje rodzaje form drukowych,
3) obsługuje maszyny i urządzenia do wykonywania offsetowych form drukowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD14JxzTqSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1DH5NZ0WSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDTLJe6QjnPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1BMrNWzNPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDtstjs2EZNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDdvkO3CupInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z pracą w branży poligraficznej. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

1. Wycieczka wirtualna Zwiedzanie drukarni

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

2. Film edukacyjny Zespołowa praca w drukarni

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat.

  • gr. I – działy drukarni;

  • gr. II – urządzenia służące do druku;

  • gr. III – obowiązki pracowników drukarni.

Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden dział/urządzenie/stanowisko i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

3. E‑book Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii

Praca w parach i całego zespołu klasowego

Mapa myśli. Uczniowie w parach zapoznają się z rozdziałem e‑booka Czynniki szkodliwe w miejscu pracy, a następnie odpowiadają na zapisane przez nauczyciela pytania i notują odpowiedzi np. na tablicy lub w chmurze.

Propozycje pytań do rozdziału:

  • Jakie substancje i mieszaniny chemiczne mogą być stosowane w drukarni i na co należy uważać?;

  • Jak wyglądają zestawy oznakowań ostrzegawczych substancji i ich mieszanin według klasyfikacji GHS?

  • Co to jest karta charakterystyki mieszaniny chemicznej?

Po wykonaniu zadania nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: Szkodliwe czynniki mogące mieć wpływ na zdrowie pracownika drukarni oraz szeroko pojętego otoczenia pracy. Korzystając z notatek wykonanych w pierwszej fazie zadania, uczniowie podają wszystkie swoje pomysły, a wybrana osoba je notuje. Na koniec następuje faza weryfikacji propozycji i ich uporządkowanie w formie mapy myśli. Wskazana praca z całym zespołem klasowym może stanowić także podsumowanie obejrzanego filmu edukacyjnego, w którym omówione zostały zasady BHP.

4. Gra edukacyjna Organizacja stanowiska pracy w drukarni

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Dyskusja. Uczniowie, po zapoznaniu się w domu z materiałami zawartymi w grze edukacyjnej, uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat etapów pracy, podziału pracy w drukarni, repertuaru urządzeń niezbędnych do wykonania zamówienia, karty zlecenia.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Wycieczka wirtualna Zwiedzanie drukarni

Praca indywidualna

Przed wirtualnym zwiedzaniem uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie, szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

2. Film edukacyjny Zespołowa praca w drukarni

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Przed zajęciami nauczyciel dzieli uczniów na sześć zespołów. Każda grupa ma za zadanie obejrzeć film oraz wykonać plakat dotyczący podanych zagadnień.

  • gr. I i II – działy drukarni;

  • gr. III i IV – urządzenia służące do druku;

  • gr. V i VI – obowiązki pracowników drukarni.

Po zakończeniu pracy plakaty zostają umieszczone na platformie ZPE w formacie jpg lub pdf. Kolejnym zadaniem grup jest przygotowanie oceny koleżeńskiej: które plakaty są najlepsze pod względem zawartości merytorycznej, formy ułatwiającej zapamiętywanie oraz szaty graficznej. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na zajęciach.

3. E‑book Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii

Praca w grupach

Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z treścią e‑booka i przygotowują pytania testowe. Umieszczają je jako zestaw na platformie ZPE. Na następnych zajęciach, które mogą być lekcją powtórkową, zespoły losują numer zestawu i rozwiązują testy na czas. Grupa, która najszybciej odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może być nagrodzona oceną za aktywność.

4. Gra edukacyjna Organizacja stanowiska pracy w drukarni

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczeń może sprawdzić samodzielnie swoją wiedzę, grając w grę dydaktyczną.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wycieczka wirtualna Zwiedzanie drukarni

  • uczniowie z dysfunkcjami wzroku mogą pracować w parach z osobami bez dysfunkcji: wówczas osoby te na głos opisują wnętrza ukazywane podczas zwiedzania.

Film edukacyjny Zespołowa praca w drukarni

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą przygotować projekty plakatów w dostępnych programach.

E‑book Przepisy BHP w drukarni oraz przepisy PPOŻ i ochrony środowiska w poligrafii

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z możliwości powiększania tekstu lub użyć czytnika;

  • uczniowie z dysleksją i trudnościami z koncentracją mogą zapoznawać się z tekstem we własnym tempie.

Gra edukacyjna Organizacja stanowiska pracy w drukarni

  • uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie zadania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl/.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści