Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Mechanik- Monter maszyn i urządzeń. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń wyodrębnionej w zawodach Mechanik - Monter maszyn i urządzeń.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu/ów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń:
montowania maszyn i urządzeń;
obsługiwania maszyn i urządzeń;
instalowania i uruchamiania maszyn i urządzeń;
Efekty kształcenia
MEC.03.2. Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
Uczeń:
charakteryzuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki przemysłowej;
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Elektrotechnika” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Podstawowe prawa elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego
Film edukacyjnyPodstawowe prawa elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego
Film edukacyjny
Moc prądu przemiennego i układy trójfazowe
Film edukacyjnyMoc prądu przemiennego i układy trójfazowe
Atlas interaktywny
Podstawy elektrotechniki dla mechaników
Atlas interaktywnyPodstawy elektrotechniki dla mechaników
Gra edukacyjna
Układy elektryczne
Gra edukacyjnaUkłady elektryczne
Program ćwiczeniowy do projektowania
Proste układy elektroniczne
Program ćwiczeniowy do projektowaniaProste układy elektroniczne
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego
Przewodnik dla uczącego
się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Podstawowe prawa elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego
Film edukacyjny
- Moc prądu przemiennego i układy trójfazowe
Film edukacyjny
- Podstawy elektrotechniki dla mechaników
Atlas interaktywny
- Układy elektryczne
Gra edukacyjna
- Proste układy elektroniczne
Program ćwiczeniowy do projektowania
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z elektrotechniką.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
FILM EDUKACYJNY – Podstawowe prawa elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego
.
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji i notowali informacje dotyczące praw elektrotechniki w obwodach prądu stałego i zmiennego.
Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4 - osobowych grup.
Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym filmem.
Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:
Jakie przyrządy stosujemy do pomiarów parametrów prądu?
Do czego służy watomierz wtyczkowy?
Jakie parametry mierzy multimetr?
Do pomiarów jakich parametrów służy oscyloskop?
Na czym polega pomiar rezystancji?
Podaj prawo Ohma.
O czym mówi nam I prawo Kirchhoffa?
W jaki sposób można praktycznie przedstawić II prawo Kirchhoffa?
Co to jest prąd przemienny?
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
FILM EDUKACYJNY – Moc prądu przemiennego i układy trójfazowe
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny przedstawiający moc prądu przemiennego i układy trójfazowe.
Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.
Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, którym przydziela do omówienia inne zagadnienie: moc bierna, moc czynna, przesunięcie fazowe.
Każda z grup ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielony temat.
Grupy otrzymują kartki papieru formatu A4 oraz flamastry i na tych kartkach opisują dane zagadnienie. Na tym etapie nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.
Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące treści (innym kolorem flamastra).
Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.
Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej wywiązała się z zadania.
ATLAS INTERAKTYWNY – Podstawy elektrotechniki dla mechaników
Nauczyciel korzysta z atlasu jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Atlas jest uzupełnieniem informacji zawartych w filmach edukacyjnych, przedstawia opis poszczególnych parametrów prądu, podstawowe prawa oraz metody obliczania obwodów elektrycznych czy magnetycznych.
Uczniowie wykonują notatki na podstawie omawianych tematów.
Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje pytania, korzystając na przykład z interaktywnych materiałów sprawdzających obecnych w tym e materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy.
Po omówieniu pytań i odpowiedzi nauczyciel pyta uczniów, z którym pytaniem mieli największe trudności.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
GRA EDUKACYJNA – Układy elektryczne
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do gry pt.
Układy elektryczne
.Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź - punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.
Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA – Proste układy elektryczne
Nauczyciel dzieli klasę na kilka dwuosobowych grup.
Nauczyciel udziela grupom dostępu do programu. Najlepiej przeprowadzić zajęcia w sali wyposażonej w komputery. W razie braku możliwości skorzystania z komputerów uczniowie używają telefonów komórkowych.
Na początku nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie instrukcji do programu, a następnie nakazuje grupom wykonanie zadania 1.
Nauczyciel informuje uczniów, że w razie problemów z rozwiązaniem zadania mogą oni korzystać z podpowiedzi zawartych w programie ćwiczeniowym.
Po wykonaniu zadania 1 grupy same weryfikują poprawność odpowiedzi dzięki objaśnieniu prawidłowego rozwiązania zawartego w programie ćwiczeniowym.
Następnie uczniowie muszą wykonać zadanie 2. Grupy ponownie sprawdzają poprawność swoich odpowiedzi, porównując je z zawartymi w programie ćwiczeniowym.
Podsumowaniem zajęć jest dyskusja na temat tego, co sprawiło uczniom największe trudności w pracy z programem do projektowania i zastanowienie się, jakie elementy wiedzy uczniowie powinni jeszcze utrwalić.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
FILM EDUKACYJNY – Podstawowe prawa elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego
Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z podstawowymi prawami elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego (hasła mogą się powtarzać, ale każdy uczeń opracowuje je sam) i podczas projekcji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: oscyloskop, prawo Ohma, parametry prądu, prawa Kirchhoffa itp.
Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
FILM EDUKACYJNY – Moc prądu przemiennego i układy trójfazowe
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film przedstawiający moc prądu przemiennego i układy trójfazowe.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzajów mocy prądu przemiennego.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.:
Jakie rodzaje mocy wyróżniamy?
;W jaki sposób dokonujemy pomiaru mocy czynnej?
;Jak mierzymy moc bierną?
.Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne zagadnienia.
Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: moc czynna, moc bierna, przesuniecie fazowe, napięcie prądu, natężenie prądu.
Zadaniem uczniów jest ich odpowiedni podział w ciągu 15 minut.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego według nich podziału.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwe informacje.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Po zakończonej prezentacji wybranych prac nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat mocy prądu przemiennego i układów trójfazowych. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.
Nauczyciel na zakończenie cyklu edukacyjnego ocenia zaprezentowane prace.
ATLAS INTERAKTYWNY – Podstawy elektrotechniki dla mechaników
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się ze szczegółowym opisem poszczególnych parametrów prądu, podstawowe prawa oraz metody obliczania obwodów elektrycznych czy magnetycznych.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.
Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał
Podstawy elektrotechniki dla mechaników
stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz atlas interaktywny
Podstawy elektrotechniki dla mechaników
i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
GRA EDUKACYJNA – Układy elektryczne
Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z układami elektrycznymi.
Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej poświęconej rodzajom układów.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry pt.
Układy elektryczne
.Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź ucznia naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź- punkty ujemne. Im więcej punktów uzyska uczeń, tym lepiej. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.
Po upływie 15 minut uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.
PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA – Proste układy elektryczne
Nauczyciel udziela uczniom dostępu do programu i odczytuje instrukcję do korzystania z niego.
Każdy z uczniów musi wykonać 2 zadania z programu ćwiczeniowego do projektowania.
Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi i uzasadniają, dlaczego w dany sposób wykonali zadania.
Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania ćwiczenia i uzasadnienia podanego przez uczniów.
Podsumowaniem zajęć jest dyskusja na temat tego, co sprawiło uczniom największe trudności w pracy z programem do projektowania i zastanowienie się, jaka jest tego przyczyna.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel dając szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmami edukacyjnymi –
Podstawowe prawa elektrotechniki w obwodach prądu stałego i przemiennego
,Moc prądu przemiennego i układy trójfazowe
, atlasem interaktywnym –Podstawy elektrotechniki dla mechaników
, grą edukacyjną –Układy elektryczne
oraz programem ćwiczeniowym do projektowania –Proste układy elektryczne
. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Dobierz optymalne parametry prądu
Uczeń wykonuje zadanie omawiając kolejne etapy swojego działania.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do zadania następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: moc bierna, moc czynna, układy trójfazowe.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, która są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.
Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo
, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat elektrotechniki.
Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści