Kontrola jakości procesów odlewniczych
MTL.04. Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego - Technik odlewnik 311705
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik odlewnikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik odlewnik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Celem e‑materiału jest zapoznanie ucznia z problematyką kontroli jakości procesów odlewniczych, w tym z zagadnieniami takimi jak:
charakteryzowanie właściwości mas formierskich i mas rdzeniowych;
wykonywanie badań właściwości mas formierskich i mas rdzeniowych;
rozpoznawanie wad odlewów, form odlewniczych i rdzeni;
wykonywanie badań odlewów w celu wykrycia ich wad;
wykonywanie pomiarów odlewów, form odlewniczych i rdzeni;
badanie właściwości (mechanicznych, technologicznych i struktury) tworzyw odlewniczych;
użytkowanie przyrządów i urządzeń do badania odlewów i materiałów wykorzystywanych w procesach odlewniczych;
zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące podczas wykonywania kontroli jakości procesów odlewniczych.
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik odlewnik.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MTL.04. Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego wyodrębnionej w zawodzie Technik odlewnik 311705.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MTL.04. Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego:
kontrolowanie jakości wytwarzanych odlewów.
Efekty kształcenia
MTL.04.5. Kontrola jakości procesów odlewniczych
Uczeń:
1) rozróżnia właściwości technologiczne i wytrzymałościowe materiałów formierskich oraz mas formierskich i mas rdzeniowych;
2) rozróżnia metody badania właściwości materiałów podstawowych i pomocniczych stosowanych w masach formierskich i rdzeniowych;
3) klasyfikuje piaski formierskie na podstawie wyników badań;
4) charakteryzuje metody badania wytrzymałości, wilgotności, przepuszczalności, twardości i stopnia zagęszczenia mas formierskich i mas rdzeniowych;
5) dobiera aparaturę i urządzenia do badań materiałów, mas formierskich i mas rdzeniowych;
6) wykonuje badania parametrów materiałów oraz mas formierskich i mas rdzeniowych;
7) klasyfikuje wady odlewów;
8) dobiera metody ujawniania zewnętrznych i wewnętrznych wad odlewów;
9) dobiera aparaturę do przeprowadzania badań nieniszczących odlewów;
10) wykonuje badania odlewów;
11) dobiera metody kontroli wymiarów formy odlewniczej i rdzeni;
12) wykonuje pomiary odlewów;
13) rozróżnia właściwości technologiczne stopów odlewniczych;
14) dobiera metody badania właściwości technologicznych stopów odlewniczych;
15) charakteryzuje badania właściwości technologicznych stopów odlewniczych;
16) przeprowadza próby technologiczne ciekłego metalu;
17) wykonuje badania składu chemicznego stopów odlewniczych;
18) dobiera urządzenia i przygotowuje zgłady metalograficzne do badań mikroskopowych;
19) rozpoznaje strukturę stopów odlewniczych;
20) rozróżnia metody badań właściwości mechanicznych stopów metali;
21) wykonuje badania właściwości mechanicznych stopów metali.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Sekwencje filmowe
Badania odlewów i materiałów wykorzystywanych w procesach odlewania
Sekwencje filmoweBadania odlewów i materiałów wykorzystywanych w procesach odlewania
omawiają takie zagadnienia jak: badanie parametrów materiałów oraz mas formierskich i mas rdzeniowych, wykrywanie zewnętrznych i wewnętrznych wad odlewów, kontrola wymiarów odlewów oraz badanie tworzyw odlewniczych.Galeria zdjęć
Wady odlewów
Galeria zdjęćWady odlewów
, to multimedium, które zawiera zdjęcia pokazujące: wady kształtu, wady powierzchni, wady przerwy i ciągłości oraz wady wewnętrzne.E‑book
Kontrola jakości mas formierskich i odlewów
E‑bookKontrola jakości mas formierskich i odlewów
omawia zagadnienia takie jak:Masy formierskie
Rozpoznawanie wad odlewów, form odlewniczych i rdzeni
Zasady bezpieczeństwa obowiązujące na odlewni
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Badania odlewów i materiałów wykorzystywanych w procesach odlewaniaSekwencje filmowe
Wady odlewówGaleria zdjęć
Kontrola jakości mas formierskich i odlewówE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Technik odlewnik
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe Badania odlewów i materiałów wykorzystywanych w procesach odlewania
Nauczyciel pokazuje uczniom kolejno cztery sekwencje filmowe, przed prezentacją filmu wyświetla na tablicy wirtualnej pytania, które mają na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale.
Uczniowie w czasie oglądania filmów wypisują najważniejsze zagadnienia i odpowiedzi na zadane pytania.
Następnie na podstawie informacji zapamiętanych w czasie oglądania filmu oraz notatek, uczniowie i nauczyciel rozmawiają na temat zagadnień zaprezentowanych w sekwencjach filmowych.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z nich dostaje do szczegółowego opracowania jedną sekwencję.
Każda grupa ogląda ponownie jeden film, robi szczegółowe notatki i przygotowuje się do zaprezentowania materiału pozostałym uczniom.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują opracowany przez siebie materiał.
Galeria zdjęć Wady odlewów
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia przedstawiające różne rodzaje wad odlewów. W czasie prezentacji omawia je.
Następnie prosi uczniów o ponowną, samodzielną analizę galerii.
Nauczyciel prosi uczniów o omówienie różnego rodzaju wad, jakie mogą wystąpić w odlewach.
Następnie nauczyciel prezentuje losowo zdjęcia i prosi o nazwanie i opisanie wady widocznej na danym zdjęciu.
Uczniowie dzieleni są na grupy, reprezentant grupy opisuje wybraną wadę, a pozostałe grupy muszą ją nazwać i wskazać na zdjęciu. Zwycięża grupa, która rozpozna najwięcej wad.
E‑book Kontrola jakości i procesów odlewniczych
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, każda z grup ma za zadanie opracować jeden rozdział e‑booka:
Masy formierskie
Rozpoznawanie wad odlewów, form odlewniczych i rdzeni
Zasady bezpieczeństwa obowiązujące na odlewni
Uczniowie wykonują notatki, mapy myśli i notatki graficzne, a następnie prezentują pozostałym grupom treści rozdziałów. Nauczyciel koryguje uczniów i uzupełnia ich wiedzę.
Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z zawartym w e‑booku słownikiem pojęć.
Nauczyciel ma przygotowane wcześniej na kartonikach pojęcia ze słownika, uczniowie losują pojęcia, a następnie muszą je zdefiniować, przy odpowiedzi mogą wspierać się słownikiem.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną - Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe Badania odlewów i materiałów wykorzystywanych w procesach odlewania
Nauczyciel przydziela poszczególnym uczniom wybrane sekwencje filmowe.
Uczniowie samodzielnie oglądają przydzieloną im sekwencję, układają do niej pytania, wypisują kluczowe słowa oraz sporządzają notatki wizualne.
Po zakończeniu pracy indywidualnej uczniowie prezentują swoje materiały, wzajemnie uzupełniając swoją wiedzę.
Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wypowiedzi.
Galeria zdjęć Wady odlewów
Uczniowie samodzielnie analizują galerię zdjęć i zapoznają się z opisami poszczególnych wad odlewów.
Tworzą notatki na podstawie informacji zawartych w galerii.
Nauczyciel weryfikuje poprawność notatek, uzupełnia wiedzę.
E‑book Kontrola jakości i procesów odlewniczych
Nauczyciel przydziela poszczególnym uczniom do opracowania wybrane rozdziały e‑booka:
Masy formierskie
Rozpoznawanie wad odlewów, form odlewniczych i rdzeni
Zasady bezpieczeństwa obowiązujące na odlewni
Uczniowie samodzielnie wykonują notatki, mapy myśli i notatki graficzne, a następnie na forum prezentują treści przydzielonych rozdziałów. Nauczyciel koryguje uczniów i uzupełnia ich wiedzę.
Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z zawartym w e‑booku słownikiem pojęć.
Nauczyciel ma przygotowane wcześniej na kartonikach pojęcia ze słownika, uczniowie losują pojęcia, a następnie muszą je zdefiniować, przy odpowiedzi mogą wspierać się słownikiem.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do indywidualnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Uczeń samodzielnie analizuje materiały interaktywne.
Uczeń robi notatki pisemne i wizualne.
Uczeń tworzy na bazie e materiałów mapy myśli i/lub plakaty.
Każdy uczeń na podstawie wcześniej przydzielonego mu zagadnienia tworzy listę pytań, która posłuży jako quiz utrwalający wiedzę na kolejnej lekcji.
Podczas lekcji
Na kolejnej lekcji nauczyciel przeprowadza quiz przygotowany na podstawie pytań opracowanych przez ucznia, weryfikuje tym samym zdobytą wiedzę i uzupełnia ją.
Uczeń na forum prezentuje wiedzę na podstawie swoich notatek sporządzonych przed lekcją.
Nauczyciel koryguje i uzupełnia wiedzę.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela jedno z trzech multimediów.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w danym e‑materiale oraz w innych dostępnych źródłach, a następnie przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.
Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Nauczyciel może prowadzić proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Umożliwia to dopasowanie multimediów do potrzeb poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści