E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozczyszczanie i podkuwanie kopyt

ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203

ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z chowem i hodowlą koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących zasad pielęgnacji, rozczyszczania i podkuwania kopyt.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni oraz ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

  • ROL.06.6. Prowadzenie chowu i hodowli koni

Osoba ucząca się:

ROL.06.6.14) określa zasady pielęgnacji, rozczyszczania i podkuwania kopyt:

  • ROL.06.6.14) 1) opisuje budowę anatomiczną kopyta;

  • ROL.06.6.14) 2) opisuje mechanikę pracy kopyta;

  • ROL.06.6.14) 3) podkreśla ważność rozczyszczania oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych kopyt;

  • ROL.06.6.14) 5) rozpoznaje rodzaje podków;

  • ROL.06.6.14) 6) planuje terminarz zabiegów dotyczących kopyt.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Wizualizacja 3D Budowa kopyta koniaDZ1RQqe5MWizualizacja 3D Budowa kopyta konia

Praca z wizualizacją 3D wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie elementów budowy kopyta konia.

Film edukacyjny Rozczyszczanie i podkuwanie kopytDphWd670YFilm edukacyjny Rozczyszczanie i podkuwanie kopyt

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie zasad rozczyszczania i podkuwania kopyt – omówienie bhp pracy;

  • wyjaśnienie przebiegu rozczyszczania i podkuwania kopyt w podziale na poszczególne etapy pracy podkuwacza z kopytem: oczyszczenie kopyta z obornika, ścięcie rogu kopytowego, wycięcie strzałki, dopasowanie podkowy, przybicie podkowy;

  • omówienie obsługi i narzędzi wykorzystywanych do rozczyszczania i podkuwania kopyt.

Galeria zdjęć Rodzaje podkówDGq8l8pRiGaleria zdjęć Rodzaje podków

Praca z galerią zdjęć wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie rodzajów podków (wyścigowe, warszawskie, hacelowe, przeciwpoślizgowe, gładkie ortopedyczne, ze sztyftami, z dwoma kapturkami) i zasad ich stosowania.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD14KfWJeMInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu rozczyszczania i podkuwania kopyt.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD14YeZmozSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDUtpyjJ7RPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDsL0ErnN0Przewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDn3HlsTu4Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej rozczyszczania i podkuwania kopyt.

Instrukcja użytkowaniaD1GX2kFy0Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • wizualizacja 3D Budowa kopyta konia z ćwiczeniami 2, 3, 5 i 12;

  • film edukacyjny Rozczyszczanie i podkuwanie kopyt z ćwiczeniami 1, 4, 9 i 10;

  • galeria zdjęć Rodzaje podków z ćwiczeniami 6, 7, 8 i 11.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą zasad pielęgnacji, rozczyszczania i podkuwania kopyt. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Wizualizacja 3D Budowa kopyta konia

Praca indywidualna lub w parach

Uczniowie indywidualnie lub w parach zapoznają się ze schematem budowy końskiego kopyta (zewnętrznej i wewnętrznej). Po wyznaczonym czasie nauczyciel wyświetla wizualizację 3D na tablicy multimedialnej i wskazuje poszczególne elementy kopyta. Uczniowie lub pary zgłaszają się na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” i nazywają dany element. Po udzieleniu odpowiedzi nauczyciel wyświetla opis i udziela informacji zwrotnej. Uczniowie mogą otrzymywać punkty za prawidłowe wskazania.

2. Film edukacyjny Rozczyszczanie i podkuwanie kopyt

Praca w indywidualna i w parach

Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium i indywidualnie zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas pracy z filmem i na nie odpowiadają.

Jeśli jakieś pytania pozostaną bez odpowiedzi, uczniowie odpowiadają na nie wspólnie.

3. Galeria zdjęć Rodzaje podków

Praca w parach, grupach i całego zespołu klasowego

Śniegowa kula. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie: „Dlaczego konie potrzebują podków?”. Dzielą się pomysłami i zapisują wspólnie ustaloną odpowiedź. Następnie łączą się w czwórki, prezentują swoje propozycje, weryfikują je, uzupełniają i ustalają wspólną wersję odpowiedzi. W kolejnych krokach uczniowie łączą się w coraz liczniejsze grupy (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź na postawione pytanie.

Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu do galerii zdjęć i weryfikują swoją odpowiedź na pytanie postawione na początku zadania. Następnie oglądają ilustracje przedstawiające różne rodzaje podków. Korzystając z e‑materiału oraz innych źródeł, określają użyteczność każdej podkowy.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Wizualizacja 3D Budowa kopyta konia

Praca w grupach

Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy i na podstawie wizualizacji 3D przygotowują zagadki związane z budową końskiego kopyta. Warunek jest następujący: nie mogą użyć nazw poszczególnych elementów, tylko przedstawić je w formie opisowej, np. „Jest na końcu wektora, ale nie można nią strzelać z łuku – strzałka”. Liczy się inwencja twórcza, a także logiczne myślenie.

Na zajęciach zespoły przedstawiają swoje zagadki innym grupom, które starają się je rozwiązać. Można nagradzać poprawne odpowiedzi punktami.

2. Film edukacyjny Rozczyszczanie i podkuwanie kopyt

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na cztery zespoły. Każdy przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą przydzielonego zagadnienia:

  • funkcja podków, częstotliwość wymiany podków, konsekwencje nieregularnej wymiany podków (grupa 1);

  • pielęgnacja kopyt – częstotliwość, czynności i środki (grupa 2);

  • rozkucie konia – narzędzia i czynności (grupa 3);

  • podkucie konia – narzędzia i czynności (grupa 4).

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych.

Na zajęciach grupy kolejno przedstawiają prezentacje, które powinny zawierać materiały ilustracyjne (np. stop‑klatki z filmu) oraz pytania pobudzające do aktywnego słuchania. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.

Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna,

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,

  • estetyka wykonania.

3. Galeria zdjęć Rodzaje podków

Praca w grupie

Lekcja odwrócona. Grupa kilku chętnych/wybranych osób przygotowuje na podstawie galerii zdjęć miniwykład na temat rodzajów podków. Autorzy mogą korzystać z dostępnych źródeł, w tym internetowych, aby zaprezentować cechy charakterystyczne każdej podkowy, a także w jakich przypadkach jest używana. Powinni też pamiętać o przygotowaniu materiału wizualnego i pytań pobudzających do aktywnego słuchania.

Na zajęciach prelegenci wspólnie przedstawiają przygotowane informacje. Nauczyciel czuwa nad ich prawidłowością, a pozostali uczniowie mogą zadawać autorom pytania.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów, np.:

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania;

  • osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania prezentacji, mogą się sprawdzić, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do prezentacji.

Wizualizacja 3D

  • uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący lub słabowidzący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie zadania;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z nagrania lektorskiego.

Film edukacyjny

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie słabowidzący mogą wykorzystać audiodeskrypcję;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Galeria zdjęć

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści