E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie oprzyrządowania odlewniczego

Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego — Modelarz odlewniczy , Technik odlewnik

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach modelarz odlewniczy oraz technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego w zawodach modelarz odlewniczy i technik odlewnik

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego:

  • wykonywania oprzyrządowania odlewniczego,

  • wykonywania form metalowych,

  • konserwacji i naprawy oprzyrządowania odlewniczego i form metalowych,

  • kontroli jakości wykonania oprzyrządowania odlewniczego i form metalowych.

Efekty kształcenia

MTL.01.2 Wykonywanie oprzyrządowania odlewniczego z drewna, tworzyw drewnopodobnych, tworzyw niemetalowych oraz metalu

Uczeń:

1) odczytuje oznaczenia i symbole graficzne dotyczące oprzyrządowania odlewniczego stosowane w dokumentacji technicznej i technologicznej,
2) przygotowuje materiały do wykonania oprzyrządowania odlewniczego,
3) wykonuje elementy oprzyrządowania odlewniczego,
4) wykonuje pomiary warsztatowe elementów oprzyrządowania odlewniczego,
5) wykonuje montaż elementów oprzyrządowania odlewniczego,
6) nanosi powłoki ochronne na powierzchnie oprzyrządowania odlewniczego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. WprowadzenieDujx2DTEvWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
    Zasób Film instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania oprzyrządowania odlewniczegoDN51z1gmNFilm instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania oprzyrządowania odlewniczego to film instruktażowy - tutorial, który przedstawia przygotowanie oprzyrządowania odlewniczego z różnych materiałów konstrukcyjnych.
    Zasób Wizualizacja modelu w grafice 3D Montaż zespołu modelowegoD6E083LCAWizualizacja modelu w grafice 3D Montaż zespołu modelowego to wizualizacja modelu w grafice 3D, która przedstawia proces prawidłowego wykorzystania modeli układu wlewowego oraz elementu odlewanego, w celu odtworzenia wnęki formy.
    Zasób Wycieczka wirtualna Przedstawienie miejsca pracy i narzędzi w procesie powstawania oprzyrządowania odlewniczegoDx8uHzoFNWycieczka wirtualna Przedstawienie miejsca pracy i narzędzi w procesie powstawania oprzyrządowania odlewniczego jest to wycieczka wirtualna, która przedstawia modelarnię, w której wykonuje się oprzyrządowanie z drewna i tworzyw drewnopochodnych.
    Zasób E‑book Wykonywanie, kontrola i naprawa oprzyrządowania odlewniczegoDo4XeV3YpE‑book Wykonywanie, kontrola i naprawa oprzyrządowania odlewniczego to e‑book, który dokładnie przybliża oprzyrządowanie, modele i urządzenia stosowane do wykonywania oprzyrządowania odlewniczego.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD12Hm3wWWInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑zasobie.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDeIIS5TEeSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDVeGyVc9MPrzewodnik dla nauczyciela zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

    • Przewodnik dla uczącego sięD3SO8N7CbPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDqc5tJfRSNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDKaBnFFJGInstrukcja użytkowania opisuje podstawowe czynności techniczne, które należy wykonać aby w pełnym zakresie odczytać, zrozumieć i wykorzystać treści całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów modelarz odlewniczy i technik odlewnik

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z wykonywaniem oprzyrządowania odlewniczego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.

Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania oprzyrządowania odlewniczego
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy przedstawiający stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania oprzyrządowania odlewniczego.

  • Nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne etapy procesu wykonania oprzyrządowania odlewniczego. Zwraca uwagę na wszystkie używane urządzenia i wypisuje ich nazwy.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji. - Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, którym przydziela do omówienia dany temat (Jak powinno wyglądać stanowisko do wykonania oprzyrządowania odlewniczego; Jakie rozróżniamy materiały, z których można wytworzyć oprzyrządowanie i jakimi właściwościami charakteryzuje się każdy z nich; Jak wygląda proces zabezpieczania powierzchni wykonanego oprzyrządowania w zależności od materiału, z którego został wytworzony).

  • Każda z grup ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie oraz dobrać odpowiednie oprzyrządowanie.

  • Grupy otrzymują kartki papieru formatu A4 oraz flamastry i na tych kartkach opisują dane zagadnienie. Na tym etapie nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej wywiązała się z zadania.

Wizualizacja modelu w grafice 3D Montaż zespołu modelowego
  • Nauczyciel prezentuje uczniom ikonografikę i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące modeli odlewniczych.

  • Nauczyciel omawia poszczególne etapy montowania zespołu modelowego, jak przebiega proces formowania oraz jaka jest prawidłowa kolejność postępowania.

  • Prezentuje wizualizację dotyczącą montażu modeli oraz omawia jego poszczególne elementy.

  • Uczniowie uważnie przypatrują się materiałom i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat zespołu modelowego.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilka zespołów. Zespoły losują poszczególne zagadnienia, które mogą w grupach się powtarzać.

  • Każdy zespół ma za zadanie wymienić i opisać elementy charakterystyczne poszczególnych modeli.

  • Mogą w tym czasie używać własnych notatek.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi wybrane grupy o zaprezentowanie wyników swoich działań.

  • Pozostali uczniowie uzupełniają swoje notatki o brakujące treści.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Wycieczka wirtualna Przedstawienie miejsca pracy i narzędzi w procesie powstawania oprzyrządowania odlewniczego
  • Przed pokazem wycieczki wirtualnej nauczyciel wyświetla na tablicy wszystkie oddziały modelarni. Prosi uczniów o zwrócenie uwagi na to, co wchodzi w skład poszczególnych oddziałów i jakie mają funkcje.

  • Uczniowie sporządzają notatki.

  • Następnie nauczyciel pokazuje uczniom wirtualną wycieczkę.

  • Po pokazie wirtualnej wycieczki uczniowie zostają podzieleni na kilka grup czteroosobowych.

  • Każda grupa otrzymuje kartkę A4 i losuje jeden z oddziałów modelarni.

  • Zadanie polega na opisie wylosowanego oddziału.

  • Na zakończenie nauczyciel przypomina jakie funkcje spełnia w modelarni dany oddział.

  • Uczniowie uzupełniają brakujące treści.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

E‑book Wykonanie, kontrola i naprawa oprzyrządowania odlewniczego
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach E‑book, który jest uzupełnieniem informacji zawartych w filmie instruktażowym, wizualizacji i wirtualnej wycieczce.

  • W trakcie przeglądania e‑booka pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Nauczyciel uprzedza, że zaprezentowane w e‑booku informacje będą potrzebne do wykonania ćwiczenia.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im kartki i długopisy. Następnie każda z grup ma za zadanie opracowanie jednego rozdziału z e booka.

    1. Oprzyrządowanie odlewnicze

    2. Modele odlewnicze

    3. Materiały i metody stosowane do wykonania modeli odlewniczych

    4. Wykańczanie i kontrola modeli, form i rdzeni

    5. Naprawa modeli i rdzennic

  • Uczniowie notują najważniejsze zagadnienia z poszczególnych rozdziałów.

  • Po zapoznaniu się z materiałem oraz sporządzeniu notatek, poszczególne grupy na forum prezentują zdobytą wiedzę.

  • Nauczyciel kontroluje poprawność przekazywanych informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania oprzyrządowania odlewniczego
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania oprzyrządowania odlewniczego

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami jak powinno wyglądać stanowisko do wykonania oprzyrządowania odlewniczego

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie oprzyrządowanie znajduje się na stanowisku do wykonania rdzennicy?; Jakie materiały są stosowane w procesie wytwarzania modelu?; W jaki sposób zabezpieczana jest wnęka formy?.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne elementy związane ze stanowiskiem i materiałami niezbędnymi do wykonania oprzyrządowania odlewniczego.

  • Zadaniem uczniów jest ich odpowiednie przyporządkowanie w ciągu 10 minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego dla nich podziału.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwy tok sporządzania oprzyrządowania odlewniczego.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Wizualizacja modelu w grafice 3D Montaż zespołu modelowego
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej wizualizację montażu zespołu modelowego. Omawia zawartość e‑materiału. Dzięki formatowi 3D uczniowie mają możliwość zapoznania się z elementami poszczególnych modeli.

  • Nauczyciel rozdaje każdemu z uczniów schemat zespołu modelowego.

  • Zadaniem uczniów jest opisanie jego poszczególnych elementów.

  • Nauczyciel wyświetla schemat układu wlewowego z podpisanymi poszczególnymi elementami. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonania przez siebie zadania i korygują ewentualne błędy.

  • Uczniowie wklejają do zeszytu schemat zespołu modelowego wraz z opisem.

Wycieczka wirtualna Przedstawienie miejsca pracy i narzędzi w procesie wytwarzania oprzyrządowania odlewniczego
  • Nauczyciel pokazuje uczniom wirtualną wycieczkę.

  • Nauczyciel pyta uczniów o narzędzia, jakich używa się w modelarni, wypisuje ich nazwy oraz omawia funkcje.

  • Zadanie uczniów będzie polegało na wybraniu sobie jednego z narzędzi stosowanych w modelarni, opisaniu jego funkcji oraz wykonania schematycznego rysunku danego narzędzia.

  • Po upływie 15 minut uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas wykonywania zadania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

E‑book Wykonanie, kontrola i naprawa oprzyrządowania odlewniczego
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji e‑book przedstawiający wykonywanie oprzyrządowania odlewniczego. Podczas prezentowania e‑booka rozwija najważniejsze kwestie, pozwala też uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu przeglądania e‑booka uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym materiałem. Przykładowe pytania mogłyby być następujące: Jakie wymagania stawiane są skrzynkom formierskim?; Jakie są rodzaje tulejek i sworzni?; W jakim celu stosuje się elementy mocujące w skrzynkach formierskich?; Jak dzielimy płyty modelowe w zależności od danego kryterium? Odpowiedzi notują na kartce.

  • Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel dopytuje uczniów o poprawne odpowiedzi na te pytania. Potwierdza lub podaje poprawne odpowiedzi, uzasadniając je materiałami z e‑booka.

  • W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatki.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w - Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel wyświetla uczniom słownik pojęć dla e‑materiału, zwracając uwagę na strukturę opracowanych w nim haseł.

  • Uczniowie mają za zadanie stworzenie 4 dowolnych haseł encyklopedycznych dotyczących stanowisk oraz materiałów niezbędnych do wykonania rdzenia odlewniczego czy metod wytwarzania rdzeni. Wybrane przez nich hasła nie mogą pokrywać się z już zawartymi w słowniku pojęć.

  • Tworzenie haseł odbywa się w OneNote, przy użyciu smartfonów lub komputerów, co umożliwia uczniom dołączanie do tekstu materiałów multimedialnych, np. zdjęć lub filmów.

  • W trakcie wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów i udziela im wskazówek w razie ewentualnych problemów.

  • Końcowym etapem lekcji jest wyświetlenie klasie efektów pracy poszczególnych osób i ich omówienie pod kątem poprawności merytorycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

E materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z filmu, wizualizacji, wycieczki, e‑booka i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e- materiałami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w zakresie zagrożeń w zakładach modelarskich oraz w jaki sposób powinni zachować się pracownicy w przypadku ich wystąpienia.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mail'em i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj poszczególne etapy montażu zespołu modelowego.

  • Uczeń planuje poszczególne etapy i opisuje ich przebieg.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności; Co wykonałeś bez problemu; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do planowania poszczególnych etapów; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: materiały niezbędne do wykonania rdzenia odlewniczego, sposoby wykonania rdzeni, oprzyrządowanie odlewnicze.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności; Co grupy wykonały bez problemu; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film instruktażowy, wizualizację czy e‑book, czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych podczas wirtualnej wycieczki po modelarni. Uczeń zawsze może też zajrzeć do poszczególnych materiałów po dawkę brakującej wiedzy. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat wykonywania oprzyrządowania odlewniczego z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R1cM6vOBRQtpI
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści