Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.04.5. Wychowanie i edukowanie dziecka
SPO.04.6. Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka
SPO.04.8. Kompetencje personalne i społeczne
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.5.7) stymuluje aktywność werbalną dziecka, wykorzystując różne techniki i utwory literackie:
SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;
SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;
SPO.04.6.2) rozwija zainteresowania dzieci twórczością plastyczną:
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)4) prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;
SPO.04.6.3) rozwija zainteresowania dzieci twórczością techniczną:
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)3) prowadzi zajęcia techniczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;
SPO.04.6.3)4) wykonuje z dziećmi i dla dzieci proste prace techniczne, np. latawiec, wiatraczek;
SPO.04.6.4) wykorzystuje utwory muzyczne w celu wspomagania rozwoju i kształtowania osobowości dziecka:
SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;
SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;
SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.5) tworzy proste układy taneczne do muzyki:
SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;
SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” - film edukacyjny„Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” - film edukacyjny
„Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” - grafika interaktywna„Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” - grafika interaktywna
„Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” - plansza interaktywna„Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” - plansza interaktywna
„Zajęcia artystyczne z dziećmi” - gra wcielanie się w rolę„Zajęcia artystyczne z dziećmi” - gra wcielanie się w rolę
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Film edukacyjny „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia metody i techniki służące do rozwijania wrażliwości artystycznej dziecka: plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane ze wspomaganiem rozwoju dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także kształtowaniem wrażliwości artystycznej małego dziecka i stosowaniem podstawowych metod wychowawczych. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej. Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka lub być wprowadzeniem do wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i/lub jej uzupełnieniem.
Grafika interaktywna „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia szczegółowy opis metod pracy opiekunki dziecięcej stosowanych w celu rozwijania wrażliwości artystycznej (plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej) u małego dziecka. W materiale zaprezentowano przykłady zabaw z zastosowaniem następujących metod/technik: metoda umuzykalniania Carla Orffa, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, zabawy ze śpiewem, muzykogram, metoda gimnastyki twórczej Rudolfa Labana, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, metoda pedagogiki zabawy KLANZA, metoda zabaw plastycznych, zabawy sensoryczne, metoda zabaw paluszkowych i zabawy teatralne.
Grafika może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu stosowania różnorodnych metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka oraz informacje zawarte w filmie edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, jak również może być podstawą do zrozumienia zagadnień przedstawionych w planszy interaktywnej „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz grze wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”.
Plansza interaktywna „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” może stanowić osobny materiał edukacyjny poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozróżniania pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka (plastyczną, techniczną, muzyczną, taneczną, literacką). Materiał może stanowić podsumowanie wiedzy, ponieważ przedstawiono w nim krótki i zwięzły opis zajęć z wykorzystaniem aktywności plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej małego dziecka, a także przykłady pomocy dydaktycznych stosowanych do stymulowania każdego rodzaju wrażliwości artystycznej, może więc być narzędziem służącym do utrwalenia wiedzy i pracy samokształceniowej.
Gra wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi” umożliwia osobie uczącej się utrwalenie wiedzy dotyczącej prowadzenia zajęć artystycznych (plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich) z małymi dziećmi i sprawdzenie poziomu jej opanowania. W pierwszym etapie gry zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie materiałów i pomocy dydaktycznych do odpowiednich kategorii, czyli zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich, natomiast w drugim etapie gry do danego rodzaju zajęć rozwijających wrażliwość/aktywność artystyczną dziecka uczący się ma przyporządkować odpowiednie cele, pomoce dydaktyczne oraz przebieg zajęć.
Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie istoty przebiegu zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka, a także na poznanie możliwości stosowania różnorodnych metod i technik stymulowania rozwoju dziecka. Proponuje się, aby w dalszej kolejności uczący się zapoznał się z planszą interaktywną, która prezentuje przegląd konkretnych pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka, natomiast gra wcielanie się w rolę może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i prowadzenia zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka. Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane do powtórzenia wiedzy przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia opis i charakterystykę różnych metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka, w tym wrażliwość plastyczną, techniczną, muzyczną, taneczną i literacką. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane ze wspomaganiem rozwoju dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także kształtowaniem wrażliwości artystycznej małego dziecka i stosowaniem podstawowych metod wychowawczych.
Wiedza oraz umiejętności z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej małego dziecka są niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Film edukacyjny może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących rozróżniania metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka, a także narzędziem służącym do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Film powiązany jest z grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie dobierania w pary „Twórcy metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka”, test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Rozwijanie u dzieci zainteresowań zajęciami artystycznymi” oraz krzyżówka „Aktywność artystyczna dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;
SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;
SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;
SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój artystyczny dziecka;
charakteryzowanie różnych metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może indywidualnie obejrzeć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych, co pozwoli jej zdobyć lub uporządkować wiedzę z zakresu kształtowania wrażliwości artystycznej dziecka.
Po obejrzeniu materiału filmowego uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą rodzajów metod stosowanych w celu stymulowania rozwoju artystycznego małego dziecka.
Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat, np. zadania i czynności zawodowe opiekunki dziecięcej rozwijające wrażliwość artystyczną u dziecka,
fiszki, np. definicja i funkcje edukacji artystycznej,
prezentację multimedialną, np. wychowanie plastyczne jako forma wychowania estetycznego małego dziecka,
graf lub schemat, np. charakterystyka metod stosowanych w edukacji artystycznej małego dziecka,
grę dydaktyczną, np. cechy charakterystyczne metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. dotyczące rodzajów metod rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka.
Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w nim treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat czynników wpływających na rozwój artystyczny dziecka).
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego nauczyciel może podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – charakterystyka metod i zajęć plastycznych stosownie do wieku i możliwości dziecka,
grupa 2 – charakterystyka metod i zajęć technicznych stosownie do wieku i możliwości dziecka.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. symulacja rozmowy z matką dziecka, której dziecko niechętnie uczestniczy w zajęciach plastycznych,
burza mózgów, np. tworzenie prostych układów tanecznych do muzyki w pracy opiekunki dziecięcej z małym dzieckiem,
dyskusja, np. rola utworów muzycznych we wspomaganiu rozwoju i kształtowaniu osobowości dziecka,
analiza SWOT, np. mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia wynikające ze stosowania różnych metod rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nim zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. zalety i wady stymulowania rozwoju artystycznego małego dziecka,
metaplan, np. zadania opiekunki dziecięcej związane z oceną rozwoju i wrażliwości artystycznej dziecka,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. zajęcia taneczne i muzyczne w pracy z małym dzieckiem i ich wpływ na rozwój dziecka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się do:
lekcji odwróconej – uczący się, korzystając z materiałów, przygotowuje się do zajęć w szkole, np. ogląda film edukacyjny, w którym przedstawiono metody i techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka, a także poznaje rolę i zadania opiekunki dziecięcej w stymulacji rozwoju artystycznego dziecka. Wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych, wykonując czynności zawodowe związane z opieką nad małymi dziećmi i obserwując rozwój dziecka,
przygotowania się do egzaminu – dzięki materiałom filmowym uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy wymaganej na egzaminie zawodowym w zawodzie opiekunka dziecięca,
pracy samokształceniowej – uczący się ma możliwość w domu lub podczas pracy w małych zespołach zdobywać i utrwalać wiedzę związaną z wykonywaniem czynności zawodowych,
aktywnych powtórek, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci filmu jest dla uczącego się narzędziem służącym do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z kształtowaniem wrażliwości artystycznej małego dziecka i charakteryzowaniem metod i technik pracy z dzieckiem,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do zajęć,
pracy samokształceniowej,
lekcji odwróconej, jako narzędzie umożliwiające przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału przed kolejnym działem,
utrwalenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
opracowania prezentacji na temat sposobów stymulowania rozwoju artystycznego dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. związek między stosowaniem różnorodnych metod rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka, a jego rozwojem,
mapę myśli, np. rozwijanie zainteresowania dzieci twórczością techniczną w żłobku,
graf lub schemat, np. prowadzenie zajęć muzycznych z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci filmu nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film edukacyjny „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. zadania i czynności zawodowe opiekunki dziecięcej wpływające na rozwijanie wrażliwości artystycznej u dzieci.
Film może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. przygotowanie opiekunki dziecięcej do prowadzenia zabaw i zajęć plastycznych, technicznych, literackich, muzycznych i tanecznych podczas sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3.
Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. obserwacja zmian,
w zachowaniu dziecka zachodzących dzięki jego udziałowi w zajęciach plastycznych,
broszurę lub ulotkę na temat rodzajów metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. zajęcia umuzykalniające i literackie a rozwój mowy małego dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia:
opis sposobów działania opiekunki dziecięcej stosowanych w celu rozwijania wrażliwości artystycznej (plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej) małego dziecka,
przykłady zabaw z zastosowaniem następujących metod i technik: metoda umuzykalniania Carla Orffa, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, zabawy ze śpiewem, muzykogram, metoda gimnastyki twórczej Rudolfa Labana, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, metoda pedagogiki zabawy KLANZA, metoda zabaw plastycznych, zabawy sensoryczne, metoda zabaw paluszkowych i zabawy teatralne.
Materiał może być wprowadzeniem do zagadnień dotyczących stosowania różnorodnych metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka, z uwzględnieniem przykładów konkretnych zabaw, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym. Może stanowić rozszerzenie informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” o konkretne przykłady zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dzieci, jak również być podstawą do zrozumienia wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz grze wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”.
Grafika powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje zabaw i zajęć artystycznych”, test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Rozwijanie u dzieci zainteresowań zajęciami artystycznymi” oraz krzyżówka „Aktywność artystyczna dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;
SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)4) prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;
SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;
SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;
SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;
SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie sposobów działania opiekunki dziecięcej przyczyniających się do rozwijania wrażliwości artystycznej małego dziecka;
prezentowanie wybranych przykładów zabaw z zastosowaniem metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka;
rozwijanie zainteresowania dzieci twórczością artystyczną;
planowanie i prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój artystyczny dziecka;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Materiał może być pomocny także w trakcie przygotowywania się do egzaminu zawodowego. Na podstawie grafiki uczący się poznaje przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu charakterystyki ćwiczeń stosowanych w metodzie ruchu rozwijającego według Weroniki Sherborne.
Po analizie grafiki interaktywnej uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może także opracować broszurę informacyjną na temat różnic i podobieństw między metodą umuzykalniania Carla Orffa a metodą aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss.
Osoba ucząca się może także przygotować:
fiszki, np. cechy charakterystyczne zajęć ze śpiewem w pracy z małym dzieckiem,
prezentację multimedialną, np. rozwój mowy u małego dziecka, a wprowadzanie zajęć umuzykalniających,
graf lub schemat, np. czynniki wpływające na rozwój mowy u dziecka,
plakat, np. rodzaje mas sensorycznych do pracy z dziećmi od 1. roku życia,
grę dydaktyczną, np. metody pracy opiekunki dziecięcej z małym dzieckiem, a dobór metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. dotyczące przykładowych zabaw paluszkowych do zastosowania w pracy z małymi dziećmi w żłobku.
Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią grafiki interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w 3‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat rodzajów zajęć teatralnych w pracy z małym dzieckiem w żłobku.
Nauczyciel może także podzielić uczących się na trzy grupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – przykładowe wykorzystanie zabaw ze śpiewem w pracy z dziećmi,
grupa 2 – przykładowe wykorzystanie muzykogramu na zajęciach z dziećmi,
grupa 3 – przykładowe wykorzystanie zajęć umuzykalniających na zajęciach z dziećmi.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. symulacja rozmowy z rodzicem dziecka na temat organizowania w domu zabaw teatralnych z udziałem wszystkich członków rodziny,
burza mózgów, np. rodzaje zabaw plastycznych,
grafika, np. pomoce stosowane w pedagogice zabawy,
dyskusja, np. sposoby stymulowania rozwoju małego dziecka poprzez ruch i aktywność fizyczną,
analiza SWOT, np. mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia dla rozwoju dziecka wynikające z jego uczestniczenia w zorganizowanych zajęciach rozwijających wrażliwość artystyczną,
rozwiązywanie zadań, np. rozpoznawanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka na podstawie analizy studium przypadku.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z grafiką interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w niej zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. przykładowe zabawy rozwijające wrażliwość artystyczną małego dziecka stosowane przez rodziców w domu,
metaplan, np. wykorzystanie zabaw ze śpiewem i instrumentów muzycznych przez rodziców i opiekunów w żłobku i ich wpływ na rozwój dziecka,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. czynniki wpływające na rozwój mowy u dziecka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się do:
lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną, np. z treściami dotyczącymi sposobów działania opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych z małym dzieckiem, natomiast na zajęciach wykonują polecenia nauczyciela i ćwiczenia interaktywne, a także wraz z nauczycielem podsumowują, czego się nauczyli,
przygotowania się do egzaminu – dzięki przeanalizowaniu treści grafiki interaktywnej uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy wymaganej na egzaminie zawodowym w zawodzie opiekunka dziecięca,
pracy samokształceniowej – uczący się ma możliwość w domu lub podczas pracy w małych zespołach powracać do zagadnień zawartych w grafice interaktywnej oraz zdobywać i utrwalać wiedzę związaną z wykonywaniem w przyszłości czynności zawodowych,
aktywnych powtórek, powtórzenia materiału – podsumowanie cyklu zajęć – materiał w postaci grafiki interaktywnej jest dla uczącego się narzędziem służącym do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z rozwijaniem wrażliwości artystycznej dziecka,
opracowania mapy myśli na temat przykładowych zabaw ze śpiewem w pracy z małym dzieckiem,
opracowania prezentacji na temat przykładowych zabaw i zajęć z zastosowaniem muzykogramu,
pracy nad projektem, np. na co zwrócić uwagę, przygotowując zajęcia umuzykalniające,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z prowadzeniem zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, literackich i tanecznych z małym dzieckiem.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. związek między udziałem dziecka w zajęciach rozwijających wrażliwość artystyczną, a rozwojem mowy,
mapę myśli, np. sposoby działania opiekunki dziecięcej podczas prowadzenia zajęć z zastosowaniem metody gimnastyki twórczej Rudolfa Labana,
graf lub schemat, np. przykłady zabaw plastycznych w pracy z małymi dziećmi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci grafiki interaktywnej nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy. Grafika interaktywna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można na niej wskazywać dowolne obiekty, a po ich wskazaniu pojawiają się rozwinięcia tematów. Można dostosować głośność do potrzeb uczącego się, jak również wrócić do poszczególnych elementów, aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub nie przyswoił z innych powodów. Uczący się może wykonywać notatki dotyczące pojęć zawartych w grafice lub zagadnień, których nie rozumie, a następnie wyjaśnia je samodzielnie lub korzystając z pomocy innych uczących się lub nauczyciela. Można także wydrukować dowolną planszę, schemat, grafikę czy opis. Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać grafikę interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. sposoby prowadzenia zajęć artystycznych w pracy z małymi dziećmi.
Grafika może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. przygotowanie opiekunki dziecięcej do prowadzenia zajęć umuzykalniających.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:
broszurę lub ulotkę dotyczącą przykładowych zajęć i zabaw sensorycznych w pracy z małymi dziećmi,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. wspieranie wrażliwości artystycznej u małego dziecka,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. jak stymulować rozwój artystyczny małego dziecka, żeby pomóc, a nie zaszkodzić.
Tytuł materiału multimedialnego
Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” poszerza wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozróżniania pomocy dydaktycznych służących do rozwijania wrażliwości artystycznej dziecka (plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej, literackiej). W materiale przedstawiono krótki i zwięzły opis różnych aktywności plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich wpływających na rozwój małego dziecka, a także przykłady pomocy dydaktycznych przeznaczonych do każdego rodzaju aktywności artystycznej, dzięki czemu plansza może stanowić narzędzie do podsumowania wiedzy i pracy samokształceniowej.
Plansza powiązana jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i grą wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Materiały dydaktyczne stosowane do rozwijania wrażliwości/aktywności artystycznej dziecka” i krzyżówką „Aktywność artystyczna dziecka”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
przedstawianie opisu różnych rodzajów wrażliwości/aktywności artystycznej: plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej,
rozróżnianie pomocy dydaktycznych adekwatnie do rodzaju aktywności artystycznej,
podawanie przykładów pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka (plastyczną, techniczną, muzyczną, taneczną, literacką).
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Materiał może być pomocny także w trakcie przygotowywania się do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie planszy poznaje podstawowe pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań w przyszłej pracy zawodowej.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może indywidualnie zapoznać się z planszą interaktywną i dokonać analizy informacji zawartych w poszczególnych planszach.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu doboru pomocy dydaktycznych do zajęć artystycznych adekwatnych do wieku i rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Po analizie planszy interaktywnej uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może także opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat rodzajów zajęć artystycznych i ich wpływu na rozwój małego dziecka. Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat, np. na co należy zwrócić uwagę, dobierając pomoce dydaktyczne i prowadząc zajęcia plastyczne z małymi dziećmi w żłobku,
prezentację multimedialną, np. dobieranie pomocy dydaktycznych do możliwości i etapów rozwojowych dziecka,
grę dydaktyczną, np. rodzaje zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. dotyczące rodzajów aktywności artystycznej dziecka i ich charakterystyki.
Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią planszy interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszury informacyjne na temat przykładowych bezpiecznych pomocy dydaktycznych wykorzystywanych przez opiekunkę dziecięcą podczas zajęć artystycznych.
Nauczyciel może podzielić uczących się na pięć grup, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – pomoce dydaktyczne do plastycznej aktywności dziecka,
grupa 2 – pomoce dydaktyczne do technicznej aktywności dziecka,
grupa 3 – pomoce dydaktyczne do muzycznej aktywności dziecka
grupa 4 – pomoce dydaktyczne do tanecznej aktywności dziecka,
grupa 5 – pomoce dydaktyczne do literackiej aktywności dziecka.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
rozwiązywanie zadań, np. przypisywanie poszczególnych rodzajów aktywności rozwijających wrażliwość artystyczną do wieku dziecka,
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. rozmowa z rodzicem dziecka o pozytywnym wpływie zabaw plastycznych na rozwój motoryki małej i dużej u dziecka,
dyskusja dydaktyczna, np. trudności opiekunki dziecięcej w doborze pomocy dydaktycznych do zajęć artystycznych i wieku dziecka,
skrzynka pytań, np. dotyczących rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka,
burza mózgów, np. zasady obowiązujące podczas planowania zajęć artystycznych z małym dzieckiem,
debata oksfordzka, np. motywowanie opiekunek dziecięcych do poszerzania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji poprzez udział w kursach z zakresu przygotowywania pomocy dydaktycznych stymulujących rozwój dziecka i jego wrażliwość artystyczną,
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
fiszek, np. pomoce do zajęć teatralnych niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej,
plakatu, np. funkcje muzyki i jej wpływ na rozwój mowy u dziecka.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z planszą interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w niej zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
mapa pojęciowa, np. objaśnianie pojęć dotyczących rodzajów pomocy dydaktycznych, które można zastosować w pracy z małym dzieckiem,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
metaplan, np. wady i zalety wczesnego wprowadzania przez rodziców instrumentów muzycznych do zabawy ze swoim dzieckiem,
metoda sześciu myślowych kapeluszy, np. rodzaje pomocy dydaktycznych stymulujących wrażliwość artystyczną małego dziecka w pracy opiekunki dziecięcej,
studium przypadku, np. wpływ aktywności muzycznej i różnorodnych pomocy stosowanych przez opiekunki dziecięce w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3 na rozwój mowy małego dziecka na podstawie opisu przypadku.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
opracowania prezentacji na temat przykładowych pomocy dydaktycznych stosowanych podczas zajęć technicznych,
opracowania zależności, np. pomiędzy stymulowaniem aktywności artystycznej dziecka przez rodziców a rozwojem ich relacji interpersonalnych,
pracy nad projektem, np. sposoby stymulowania rozwoju motoryki małej u dziecka poprzez aktywność plastyczną,
opracowania studium przypadku dotyczącego doboru pomocy dydaktycznych w różnych okresach rozwojowych dziecka zgodnie z atestami i zaleceniami producentów,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Materiał może być pomocny w utrwalaniu podstawowych pojęć związanych z rozróżnianiem rodzajów pomocy dydaktycznych, które opiekunka dziecięca może stosować podczas zajęć artystycznych w pracy z małym dzieckiem, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
mapę myśli, np. charakterystyka zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich,
mapę myśli, np. pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność muzyczną dziecka,
prezentację multimedialną, np. planowanie zabaw i dobór pomocy dydaktycznych wykorzystywanych podczas zajęć tanecznych w pracy z małym dzieckiem.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci planszy interaktywnej nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Plansza interaktywna „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można na niej wskazywać dowolne obiekty, a po ich wskazaniu pojawiają się rozwinięcia tematów. Można dostosować głośność do potrzeb uczącego się, jak również wrócić do poszczególnych elementów, aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub nie przyswoił z innych powodów. Uczący się może wykonywać notatki oraz wydrukować dowolną planszę, schemat, grafikę czy opis.
Plansza może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez stosowanie zróżnicowanych pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:
broszurę lub ulotkę dotyczącą rodzajów pomocy dydaktycznych rozwijających aktywność artystyczną dziecka i ich charakterystyki,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. rola atestów i certyfikatów w doborze pomocy dydaktycznych do zajęć artystycznych.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję.
Tytuł materiału multimedialnego
Zajęcia artystyczne z dziećmi
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi” umożliwia osobie uczącej się wcielenie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną małego dziecka. Celem gry jest utrwalenie wiedzy na temat prowadzenia zajęć artystycznych (plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich) z małymi dziećmi i sprawdzenie poziomu jej opanowania.
Gra składa się z zadań dotyczących pięciu różnych rodzajów zajęć artystycznych. W każdym rodzaju zajęć uczący się musi przejść dwa etapy.
W pierwszym etapie gry zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie materiałów i pomocy dydaktycznych do odpowiedniej kategorii zajęć, czyli zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich, a następnie w drugim etapie uczący się ma za zadanie przyporządkować do odpowiedniego rodzaju zajęć rozwijających wrażliwość/aktywność artystyczną dziecka właściwe cele, pomoce dydaktyczne oraz przebieg zajęć. W grze pojawiają się również elementy zaskoczenia. Aby ukończyć grę, osoba ucząca się musi zaliczyć wszystkie zadania dotyczące każdego rodzaju zajęć.
Gra wcielanie się w rolę może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania aktywności artystycznej dzieci i doboru pomocy, które wpływają na stymulowanie rozwoju małego dziecka. Może być również wykorzystana do powtórzenia wiedzy przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do gry oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu planowania przez opiekunkę dziecięcą aktywności artystycznej podejmowanej przez małe dziecko.
Gra wcielanie się w rolę powiązana jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie typu prawda czy fałsz „Zachowania opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych z udziałem dziećmi z niepełnosprawnościami, chorymi lub z dysfunkcjami”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;
SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)4) prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)3) prowadzi zajęcia techniczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;
SPO.04.6.3)4) wykonuje z dziećmi i dla dzieci proste prace techniczne, np. latawiec, wiatraczek;
SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;
SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;
SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;
SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie zajęć artystycznych dla małych dzieci,
dobieranie i przyporządkowywanie celów i pomocy dydaktycznych do odpowiedniego rodzaju aktywności artystycznej dzieci,
planowanie przebiegu zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich dla małych dzieci.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Gra wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi” może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może indywidualnie wykonać zadania zawarte w grze, podzielone na dwa etapy, w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy, a następnie dokonać analizy informacji zawartych w materiale. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania broszury informacyjnej lub mapy myśli na zadany temat, np. rodzaje zajęć artystycznych z dziećmi.
Osoba ucząca się może samodzielnie opracować:
prezentację multimedialną, np. prawidłowe formułowanie celów zajęć plastycznych w pracy z małym dzieckiem,
schemat lub graf, np. wykaz materiałów i pomocy dydaktycznych przeznaczonych do prowadzenia zajęć muzycznych z małymi dziećmi,
broszurę, np. przygotowanie opiekunki dziecięcej do prowadzenia zajęć artystycznych z dziećmi w żłobku.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału osoba ucząca się może razem z nauczycielem zilustrować go za pomocą np.:
plakatu, np. przebieg wybranych zajęć technicznych w pracy z małymi dziećmi,
mapy myśli, np. wykorzystywanie utworów muzycznych w celu wspomagania rozwoju i kształtowania osobowości dziecka,
krzyżówki, np. dobór pomocy dydaktycznych do rozwijania zainteresowania twórczością literacką u dzieci, z hasłem: BAŚNIE).
Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, mapy myśli lub krzyżówki osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.
Praca w grupach
Osoby uczące się mogą wspólnie rozwiązać zadania zawarte w grze wcielanie się w rolę, a następnie wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat tworzenia prostych układów tanecznych do muzyki.
Nauczyciel może również podzielić uczących się na pięć grup, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – przebieg zajęć plastycznych w pracy z małymi dziećmi;
grupa 2 – przebieg zajęć technicznych w pracy z małymi dziećmi;
grupa 3 – przebieg zajęć muzycznych w pracy z małymi dziećmi;
grupa 4 – przebieg zajęć tanecznych w pracy z małymi dziećmi;
grupa 5 – przebieg zajęć literackich w pracy z małymi dziećmi.
Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy w formie plakatu, broszury lub mapy myśli.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych, np. cele dydaktyczne wspólne dla wszystkich rodzajów zajęć artystycznych dla dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym,
prezentacja multimedialna, np. dobór pomocy dydaktycznych rozwijających zainteresowanie małego dziecka sztuką, muzyką, literaturą i tańcem,
dyskusja lub burza mózgów, np. dlaczego, planując zajęcia artystyczne, należy brać pod uwagę wiek dziecka,
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na grupy, których zadanie polega na określeniu zasad doboru pomocy dydaktycznych do odpowiedniego rodzaju zajęć artystycznych w pracy z małymi dziećmi. Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy z wykorzystaniem metody webquest.
W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału przez uczących się można go zilustrować za pomocą np.:
plakatu, np. zasady planowania zajęć artystycznych dla małego dziecka, które będą sprzyjały jego wszechstronnemu rozwojowi,
fiszek, np. pojęcia związane z rozwijaniem wrażliwości artystycznej u małego dziecka.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie rozwiązać zadania zawarte w grze wcielanie się w rolę i w trakcie zajęć na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory i utworzyć mapę myśli, aby uporządkować informacje.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
pajęczynę lub kłębek, np. zapamiętanie/powtarzanie zasad doboru pomocy dydaktycznych do zajęć muzycznych z uwzględnieniem wieku dziecka,
niedokończone zdania, np. rozwijanie zainteresowania dzieci twórczością plastyczną zależy od...
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Gra wcielanie się w rolę może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
opracowania prezentacji na zadany temat, np. zasady doboru pomocy dydaktycznych do zajęć artystycznych w pracy opiekunki dziecięcej w klubie dziecięcym,
pracy nad projektem, np. rozwijanie wrażliwości artystycznej małego dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania zależności, np. pomiędzy doborem przez rodziców i opiekunki dziecięce zajęć artystycznych odpowiednich do wieku dziecka a jego rozwojem,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z planowaniem i prowadzeniem zajęć artystycznych w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
graf lub schemat, np. rodzaje zajęć artystycznych i ich charakterystyka,
plakat, np. zasady planowania zajęć artystycznych dla małego dziecka,
mapę myśli, np. skuteczne sposoby rozwijania zainteresowania książeczkami w pracy z małymi dziećmi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci gry wcielanie się w rolę nadaje się do pracy z uczącym się, który ma trudności w przyswajaniu wiedzy i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Gra może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję/dyskusję na zadany temat, np. zasady doboru pomocy dydaktycznych do zajęć artystycznych w pracy z małym dzieckiem.
Uczący się może wykorzystać grę wcielanie się w rolę, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat różnic w prowadzeniu zajęć artystycznych z dziećmi w różnych przedziałach wiekowych. Uczący się, korzystając indywidualnie z gry, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie doboru pomocy dydaktycznych rozwijających zainteresowania plastyczne, techniczne, czytelnicze, muzyczne i taneczne u małego dziecka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Twórcy metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z pięciu par tekst – tekst i polega na połączeniu w pary właściwych opisów metod rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka z ich twórcami. Ćwiczenie jest powiązane z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym i dotyczy zagadnień związanych z rozróżnianiem metod rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka i ich twórców. Jest to zadanie łatwe.
Jeżeli uczący się poprawnie rozwiązał zadanie, to znaczy, że uważnie zapoznał się z materiałem przedstawionym w filmie edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i opanował treści merytoryczne w nim przekazane. W przypadku błędnej odpowiedzi zaleca się, aby uczący się wrócił ponownie do filmu, a następnie ponownie rozwiązał zadanie.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić formę zadania domowego, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka i rozróżnianie twórców tych metod.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Materiały dydaktyczne stosowane do rozwijania wrażliwości/aktywności artystycznej dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na przyporządkowaniu materiałów dydaktycznych do odpowiedniego rodzaju aktywności rozwijającej wrażliwość artystyczną dziecka. Uczący się ma przyporządkować wymienione w zadaniu elementy do jednej z pięciu grup. Jest to zadanie łatwe.
Ćwiczenie to jest powiązane z treściami przekazywanymi w e‑materiale i dotyczy zagadnień związanych z doborem materiałów i pomocy dydaktycznych stosowanych w celu rozwijania wrażliwości/aktywności artystycznej małego dziecka.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny jego realizacji, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić formę zadania domowego, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu doboru odpowiednich materiałów dydaktycznych do różnych rodzajów aktywności rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Rozwijanie u dzieci zainteresowań zajęciami artystycznymi”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić formę zadania domowego, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka oraz rozróżniania metod, technik i pomocy dydaktycznych stosowanych podczas zajęć artystycznych z dziećmi.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Aktywność artystyczna dziecka”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z pięciu haseł o średnim stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne: teatr. Wszystkie hasła dotyczą rozwijania wrażliwości artystycznej dziecka i są powiązane z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym, grafice interaktywnej i planszy interaktywnej.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Krzyżówka może być wykorzystana podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić formę zadania domowego, a także służyć do sprawdzenia wiedzy uczących się przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku zadań.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje zabaw i zajęć artystycznych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu grafik, które przedstawiają dzieci i/lub dorosłych podczas różnych zajęć i zabaw artystycznych. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy rodzaju zabawy i zajęć artystycznych do odpowiedniego grafiki. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Przygotowano również zadanie alternatywne dla osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku, które polega na połączeniu w pary rodzaju zabawy i zajęć artystycznych z odpowiednim opisem.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, w celu sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozróżniania zabaw i zajęć artystycznych wykorzystywanych w pracy z małym dzieckiem.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;
SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Zachowania opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych z udziałem dziećmi z niepełnosprawnościami, chorymi lub z dysfunkcjami”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z pięciu zdań o średnim stopniu trudności. Uczący się ma ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących zachowań opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych, gdy w grupie są dzieci z niepełnosprawnościami, chore lub z dysfunkcjami, jest prawdziwe, a które fałszywe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, w celu sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu przygotowywania i określania przebiegu zajęć artystycznych dla dzieci z uwzględnieniem obecności dzieci z niepełnosprawnościami, chorymi i z dysfunkcjami.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;
SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;
SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;
SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;
SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;
SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści